Hvordan....
Fra : Marianne

Dato : 10-09-02 18:57

Hej

Jeg er temmelig nybegynder hvad angår programmering og Java. Jeg har nu fået
en opgave, der går ud på at finde to vilkårlige datoer f.eks dags dato og
så d. 10.10.2002 og så finde ud hvor mange dage der er imellem weekender
skal sorteres fra.

Er der nogen der har en ide til hvordan jeg kommer videre. Jeg kan ikke
hitte ud af, at få den til at springe lørdag/søndag over.

På forhånd tak for hjælpen.

Marianne

Fra : Morten

Dato : 11-09-02 15:10

Marianne wrote:
> [...]
>
> Er der nogen der har en ide til hvordan jeg kommer videre. Jeg kan ikke
> hitte ud af, at få den til at springe lørdag/søndag over.

Mon ikke java.util.GregorianCalendar er den klasse du skal bruge? Du kan
instantiere den til dags dato, og så bruge roll/add metoderne.

Noget a la:

GregorianCalendar start = new GregorianCalendar(2002, 8, 11);
GregorianCalendar stop = new GregorianCalendar(2002, 9, 10);

int days = 0;

while(start.before(stop)) {

start.roll(Calendar.DATE, true);

if(start.get(Calendar.DAY_OF_WEEK) != Calendar.SATURDAY &&
start.get(Calendar.DAY_OF_WEEK) != Calendar.SUNDAY) {

days++;
}
}

Måske skal du lægge 1 til days, men det kan du rode lidt med.

Mvh Morten

Fra : Filip Larsen

Dato : 12-09-02 16:18

Marianne skrev

> [...]
> så d. 10.10.2002 og så finde ud hvor mange dage der er imellem weekender

Hvis det var mig, ville jeg finde antal dage i mellem de to datoer, og så
trække 2 dage fra for hver 7 hele dage. For de "sidste dage" skal der
trækkes 0, 1, eller 2 dage fra afhængig af den præcise start- og slut-ugedag
(opskriv fx. alle mulighederne og lav det som tabel eller uddrag en
regneregel). Du kan, som nævnt af andre, bruge java.util.GregorianCalendar
til at "regne" med datoer.

Mvh,
--
Filip Larsen <filip.larsen@mail.dk>