Andet multimedie
bentjuul 3670
Udklip
Fra : varde

Dato : 10-09-02 16:19

Hej NG.

Nr. 1 . Nu har jeg hørt mange snakke om vektorgrafik.. Hvad er det ?

Nr. 2. Jeg er ved at lave en hjemmeside og vil gerne klippe fotos ud, så
der ingen baggrund er. Har forsøgt mange gange nu, men der er altid en hvid
firkantet baggrund..

Hvad skal man gøre, skal man have et secielt program for at kunne gøre det.
?

Er lidt ny i billed osv..

Søren

Fra : Digit

Dato : 10-09-02 17:19

"varde" <varde@os.dk> skrev

| Nr. 1 . Nu har jeg hørt mange snakke om vektorgrafik.. Hvad er det
?

Det er sådan set bare en en samling matematiske kommandoer for form og
koordinat. Hvor man med pixels skal have information om hver enkelt
pixels placering i "rasternettet" på skærmen (skærmkoordinaterne),
benytter vektorer sig af beskrivende funktioner for kurven(erne).
Når du arbejder med vektorgrafik på skærmen er det dog pixels du
sidder og kigger på, og når du printer ud vil dine vektorfunktioner
blive rasteriseret (altså komme på pixel koordinat form). Så den
eneste reelle "vektorgrafik" er noget dit program regner sig frem til
efterhånden som du bevæger musen (og gemmer i filen hvis du arbejder i
korrekt format).
Vektorgrafikkens klareste fordel er tabsfri resampling.

> [...]
ud, så
| der ingen baggrund er. Har forsøgt mange gange nu, men der er altid

Du skal gemme dit billede i et format der understøtter "manglende"
baggrund. GIF og PNG er pt dine eneste muligheder til dette.

| Hvad skal man gøre, skal man have et secielt program for at kunne
gøre det.

Ja, Ms Paint er ikke nok.
Du kan prøve at starte med en PaintShop Pro demo udgave. Et eller
andet sted her http://www.jasc.com

| Er lidt ny i billed osv..

Ja, det er heller ikke det letteste.

--
/Digit
011001011 <-- Sprej mi polykralpy?

Fra : Digit

Dato : 10-09-02 17:24

"Digit" <no@no.no> skrev

| Vektorgrafikkens klareste fordel er tabsfri resampling.

Træels formulering 'tabsfri'. Hvad jeg mente var at det pågældende
program ikke skal til at interpolere ved variation af
grafikstørrelsen, men netop har "stamcellen" i form af
vektorfunktionen, og derfor ændrer form ved indsættelse af andre
faktorer i funktionen. ....err, gav det mening?

Fra : varde

Dato : 10-09-02 20:18

Det sidste du skrev, fatter jeg ikke en meter af !!

ST