Valg af PBX -> TAPI/CSTA etc.
Fra : Jens Lykke Brandt

Dato : 10-09-02 15:53

Hej.

Jeg har brug for en telefoncentral, som kan alt det smarte:
TAPI, CSTA
Og den skal understøtte:
analog, ISDN, Q-sig

Jeg skal bruge den som test-miljø samtidig med at den skal fungere som
firmaets telefoncentral.
Dvs. omkring 10 telefoner samt 10 digitale og 10 analoge linjer.

Hvilke centraler understøtter det meste af TAPI?
Af CSTA?
Jeg vil gerne kunne lave en masse fede applikationer, og hidtil har vi kun
brugt analoge linjer og DTMF: Og det er bare ikke nok i længden.

Jeg har også hørt, at CSTA skulle være sværere at komme i gang med, men at
det er mere kraftfuldt i forhold til TAPI - er det korrekt?

Kom endelig med nogen betragtninger ud fra et udviklingsmæssigt synspunkt -
hvad er fedt for en nørd at arbejde med?

Og endelig så gør det ikke noget, hvis den er relativ billig

Med venlig hilsen
Jens Brandt

Fra : Danne S

Dato : 10-09-02 18:09

"Jens Lykke Brandt" <jlb@DELETE.THIS.proximo.dk> skrev i meddelandet
> Hej.
>
> Jeg har brug for en telefoncentral, som kan alt det smarte:
> TAPI, CSTA
> Og den skal understøtte:
> analog, ISDN, Q-sig

Index 800 (Har dock inte Q-sig), tror även IP Office kan vara något.
Kolla http://info.landis.se/telecom/doro/main.asp se även produkten CenTIus
:)

> [...]
> Dvs. omkring 10 telefoner samt 10 digitale og 10 analoge linjer.
>
> Hvilke centraler understøtter det meste af TAPI?

CSTA kostar mycket i licenspengar, räkna med minst 50 000 kr...

> Jeg har også hørt, at CSTA skulle være sværere at komme i gang med, men at
> det er mere kraftfuldt i forhold til TAPI - er det korrekt?

Vänd på frågan, behöver du ?
Skall du kontrollera "telefonväxeln" eller funktionen på enskilda
"ankytningar" ?
Skall du komma åt "ljudkanalerna" via interfacet ?

Det finns även TSAPI och givetvis det vanligaste, properitära protokoll.
TAPI finns i många versioner.

Danne

Fra : Jens Lykke Brandt

Dato : 11-09-02 12:53

"Danne S" <NoSpam@FakeEMail.Nowhere> wrote in message

> "Jens Lykke Brandt" <jlb@DELETE.THIS.proximo.dk> skrev i meddelandet

> Index 800 (Har dock inte Q-sig), tror även IP Office kan vara något.
> [...]

Indtil videre, så er det den eneste beskrivelse af en telefoncentral, hvor
de rent faktisk skriver hvilke standardversioner, de understøtter - og det
er rart.
Q-sig er måske ikke nødvendigt: Det skulle være hvis vores kunders centraler
ikke har noget avanceret TAPI/CSTA, men til gengæld har Q-sig...

> CSTA kostar mycket i licenspengar, räkna med minst 50 000 kr...

Det forstår jeg ikke. CSTA er en protokol, som man vel kan udvikle gratis
til.
Det er klart, at hvis man ønsker at bruge CT-Connect fra Dialogic, så skal
man betale (meget) for det, men CSTA i sig selv skal man vel ikke betale
for.
Har jeg misforstået dette?

> [...]
> Skall du komma åt "ljudkanalerna" via interfacet ?
>
> Det finns även TSAPI och givetvis det vanligaste, properitära protokoll.

Spørgsmålet om jeg behøver CSTA er naturligvis berettiget, og jeg må
desværre være dig svar skyldig, da jeg endnu ikke er nok inde i hverken TAPI
eller CSTA til at kunne beskrive forskellene.
Men vi vil naturligvis ikke afskære os fra mulighederne på forhånd: Det vil
jo være ærgeligt, hvis vi skal købe en ekstra central om 4 måneder for at
kunne lave de ting, som vi har brug for.

Men mere konkret, så skal vi gribe de enkelte opkald, analysere deres
egenskaber og derefter behandle dem efter forskellige regler (omstil til
forskellige lokalnumre) - det antager jeg kan gøres relativt nemt med TAPI.
Desuden skal vi konkret kunne lave interne opkald og få dem til at virke som
eksterne opkald (helt konkret har vi med en løsning på en MD110, hvor vi
skulle opnå dette, sendt opkaldene ud på et kort og ind igen i maskinen på
et andet kort - at dirigere 20 samtidige opkald ud til den offentlige
central og ind igen koster og tager linjekapacitet (værst)) - og her TROR
jeg, at TAPI opererer på et højere niveau - men jeg ved det ikke.
Jeg skal ikke tilgå lydkanalerne direkte: Her vil vi anvende Dialogic's api
til deres kort, som vi gør i dag.

Men tak for anbefalingen
Jens

Fra : Danne S

Dato : 11-09-02 16:32

> Det forstår jeg ikke. CSTA er en protokol, som man vel kan udvikle gratis
> til.

Jag vet inte hur det är nu men tidigare ägde IBM protokollet och det fanns
licenspengar med i priset för interface delen i växeln. Applikationer som
arbetat mot CSTA har jag bara hört om när det är dyra applikationer.

Mvh Danne

Fra : Jaze01

Dato : 10-09-02 20:40

"Jens Lykke Brandt" skrev d. 10-09-02 15:53 dette indlæg :
> [...]
synspunkt -
> hvad er fedt for en nørd at arbejde med?
>
> Og endelig så gør det ikke noget, hvis den er relativ billig

Hej Jens

Udover det du nævner bør du også sikre dig at det du vælger understøtter
VoIP. "Death of distance" gør det hele mere sjovt. En anden betragtning
som jeg ville indrage er om producenten har taget stilling til SIP.
LG (Lucky Goldstar) kunne være seriøst bud - det er ihvertfald elstremt
billigt.

Mvh Jens Olesen

http://www.kandu.dk/

Fra : Jens Lykke Brandt

Dato : 11-09-02 13:00

> Udover det du nævner bør du også sikre dig at det du vælger understøtter
> VoIP. "Death of distance" gør det hele mere sjovt. En anden betragtning
> som jeg ville indrage er om producenten har taget stilling til SIP.

Vi har pt. ingen planer om at anvende VoIP, da vi pt. udvikler til større
firmaer - som generelt endnu ikke er så "smarte".
Selvom SIP klart er smartest set fra et PC-synspunkt imho, så må man vel
også erkende, at H.323 er standarden i dag i kommercielle systemer - men
selvfølgelig ville det være lækkert med en central, som var bevidst om dette

> LG (Lucky Goldstar) kunne være seriøst bud - det er ihvertfald elstremt
> billigt.

Det var også mit synspunkt. Jeg har skrevet til dem for at få mere info om
deres TAPI-versioner - og samtidig spurgt om deres CSTA egenskaber - if
any...

> Mvh Jens Olesen

/Jens

Fra : Per

Dato : 11-09-02 08:17

"Jens Lykke Brandt" <jlb@DELETE.THIS.proximo.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Jeg har brug for en telefoncentral, som kan alt det smarte:
> TAPI, CSTA
> Og den skal understøtte:
> analog, ISDN, Q-sig

WWW.matra.dk

> Jeg skal bruge den som test-miljø samtidig med at den skal fungere som
> firmaets telefoncentral.
> Dvs. omkring 10 telefoner samt 10 digitale og 10 analoge linjer.

Den dybe tallerken er opfundet

> [...]
synspunkt -
> hvad er fedt for en nørd at arbejde med?
>
> Og endelig så gør det ikke noget, hvis den er relativ billig

Per Jørgensen
IT- og procesteknik.

Fra : Jens Lykke Brandt

Dato : 11-09-02 13:15

"Per" <per.k1.joergensen@get2net.dk> wrote in message

> "Jens Lykke Brandt" <jlb@DELETE.THIS.proximo.dk> skrev i en meddelelse

> WWW.matra.dk

Matra lyder besnærende, men fra nogen forhandlinger, som jeg var i gang med
for en del år siden, fik at vide, at Matra var et "usikkert" bud, og det har
jeg stadig liggende i bagagen - jeg kan ikke huske hvorfor (eller om det var
misundelse fra de andre parter, som jeg også forhandlede med)
Er der nogen, som har positive/negative erfaringer med Matra?

> Den dybe tallerken er opfundet

Hmmm. Den er måske lidt for subtil for mig: Jeg HAR brug for 10 alm.
telefoner, 10 digitale (ISDN-linjer) og 10 analoge linjer.
(Hader I ikke også, når I ikke fatter pointen

> Mvh
>
> Per Jørgensen
> IT- og procesteknik.

/Spørge-Jens

Fra : Per

Dato : 11-09-02 15:09

> [...]
> misundelse fra de andre parter, som jeg også forhandlede med)
> Er der nogen, som har positive/negative erfaringer med Matra?

Det har været misundelse

Det er et "stærkt" anlæg/system. Kan utrolig meget. Kan udbygges med VoIP.
Alle funktioner vil være for omfattende at komme ind på her.
Der findes udviklingsdokumenter på TAPI og CSTA. Kontakt evt. EADS.

> Hmmm. Den er måske lidt for subtil for mig: Jeg HAR brug for 10 alm.
> telefoner, 10 digitale (ISDN-linjer) og 10 analoge linjer.
> (Hader I ikke også, når I ikke fatter pointen

Jeg er selv ved at installerer vores egen democentral og TAPI server med en
god mængde software, for fremvisning til vores kunder.
Der er bl.a. CTI programmerne Plug & Speak samt PC omstilling i2070 og VoIP
programmet SoftPhone i2052 m.m.

Per Jørgensen
IT- og procesteknik.

Fra : Jaze01

Dato : 11-09-02 16:00

"Per" skrev d. 11-09-02 15:09 dette indlæg :
> [...]
> god mængde software, for fremvisning til vores kunder.
> Der er bl.a. CTI programmerne Plug & Speak samt PC omstilling i2070 og

Jeg er principielt enig med Per. Et kritikpunkt som ihvertfald var
gældende tidligere var facilitets niveauet på VoIP og iøvrigt om den
tidligere ejer Nortel Networks" ville videreføre platformen. Det burde
være afklaret nu hvor det er blevet et selvstændigt selskab.

Mvh Jens Olesen

http://www.kandu.dk/

Fra : Per

Dato : 13-09-02 09:05

> [...]
> tidligere ejer Nortel Networks" ville videreføre platformen. Det burde
> være afklaret nu hvor det er blevet et selvstændigt selskab.

Svjv, var Matra (nu branch'et som Connexity, af EADS) det eneste, der havde
alle faciliteter med over på VoIP platformen herunder specielt MoH.
Ligeledes er det muligt at tilslutte alle former for telefoniudstyr.
Endvidere kan eksisterende Matra centraler udvides til VoIP, CTI m.m., ved
at monterer netkort i centralen og installerer en TAPI server.

Nogle andre centraler (gateway's) kan der kun tilsluttes analoge apparater
og ikke systemtelefoner og andre igen var kun gateway for IP telefoner.

Per Jørgensen
IT- og procesteknik.

Fra : Coppia

Dato : 15-10-02 17:44

Det er ikke helt korrekt, Omni PCX Office fra Alcatel har også fuldt
facilitets understøttelse i forbindelse med VoIP.

Samtidigt understøtter Alcatel også Tapi, CSTA samt Qsig

Godt bud og alternativ til Matra

roca

Fra : Jaze01

Dato : 16-10-02 07:21

Gælder dette også ACD faciliteter på IP apparater?

http://www.kandu.dk/

Fra : pkl

Dato : 11-09-02 18:10

> [...]
synspunkt -
> hvad er fedt for en nørd at arbejde med?
>
> Og endelig så gør det ikke noget, hvis den er relativ billig

Må jeg foreslå Alcatel 4400, som velnok er den mest avanceret central på
marked i dag. Ellers er Philips IS3000 også et godt bud.
Mvh.
Peder Larsen

http://www.kandu.dk/

Fra : Coppia

Dato : 15-10-02 17:47

Du har ret, jeg har lige foreslået Omni PCX Office fra Alcatel, da jeg
fornemmede at behovet ikke var så stort, men Alcatel 4400 (hedder idag Omni
PCX 4400) er markedets mest avancerede system og understøtter alle
protokoller og er desuden bygger over UNIX

roca

Fra : Paal Jeppedal

Dato : 12-09-02 19:42

"Jens Lykke Brandt" <jlb@DELETE.THIS.proximo.dk> skrev i melding
> [...]
> firmaets telefoncentral.
> Dvs. omkring 10 telefoner samt 10 digitale og 10 analoge linjer.

Hei!

Hva med å få tak i en liten MD110? Selv har jeg en liten veggmodell i BC11
med både ISDN PRI, QSIG og BRI trunks, samt analoge, digitale, CAS og IP
extensions. Den støtter CSTA og TAPI via Ericsson ApplicationLink.

Vennlig hilsn
Pål E. Jeppedal

Fra : Coppia

Dato : 15-10-02 17:48

Beklager, men vælg ikke MD110, den er bygget over gammel teknologi, hvilket
gør at du skal skifte i løbet af et par år. Vælg hellere Alcatel eller
Nortel hvis du skal investere stort

roca

Fra : Flemming Dalager

Dato : 14-09-02 11:19

Tjek www.businessphone.dk

Fra : Rune Roed Schøler

Dato : 10-10-02 21:12

Jens Lykke Brandt wrote:
> Hej.
>
> Jeg har brug for en telefoncentral, som kan alt det smarte:
> TAPI, CSTA
> Og den skal understøtte:
> analog, ISDN, Q-sig

Prøv at kigge på Alcatel's OmniPCX Office. Den kan alt det du nævner og
en del mere. Den er faktisk også rimelig billig.

http://www.alcatel.com/enterprise/smb/omnipcxoffice/