fordeling af pengene for en cd
Fra : Kim Riber

Dato : 10-09-02 14:10

Hej Gruppe

findes der et sted hvor jeg kan se hvordan pengene for en solgt musik cd
fordeler sig, hvor meget for en kunstner, pladeselskabet etc. etc. Jeg skal
bruge det i forbindelse med noget undervisning i en 8. kl.

Håber nogen kan hjælpe

--
Kim Riber

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-02 15:15

Af en eller anden mærklig grund kan jeg huske de har vist sådan en cirkel i
det der program hvor de lavede støtte sangen "selv en dråbe" med hende der i
den gule jakke der fik opgaver. Ihvert tilfælde var det den støtte sang de
har lavet i hendes program (.....) Så hvis du ikke kan få sådan et kan det
være dr/tv2 har det program liggende...... Ved ikke om det er muligt eller
ej, men held og lykke med at finde det :)

Fra : High End

Dato : 10-09-02 15:44

Ja, det kan jeg sjovt nok også huske...
Det hed vist nok Udfordingen...
Det var med Henriette Honeré

Fra : Steen F.

Dato : 11-09-02 03:11

> [...]
skal
> bruge det i forbindelse med noget undervisning i en 8. kl.

Dengang jeg arb. i en pladebix, kostede en CD gns. 90-100 kr. i indkøb inkl.
daværende punktafgift, og blev solgt til 160-170 kr./stk.
Så vidt jeg husker havde danske CD'er en prisfordeling i stil med dette: De
8 kr. var fremstilling, 4 kr. i distribution, pladeselskabet tjente mere pr.
CD end kunstneren så det var noget med 45 kr. til pladeselskabet og 30 kr.
til kunstneren.
Du må dog ikke hænge mig op på den præcise fordeling, ligesom der kan være
andre avanceforhold med udenlandske kunstnere.

/Steen

Fra : Henrik Fuglesang

Dato : 11-09-02 06:43

> findes der et sted hvor jeg kan se hvordan pengene for en solgt musik cd
> skal

Hej Kim

Denne beregning er foretaget i foråret 1999 - priserne er justeret siden og
det er ikke gjort for butikkernes skyld men til fordel for pladeselskaberne.
Simpelthen fordi butikkernes indtjeningsgrundlag er procent-bestemt.

Det skal nævnes indtjeningen i mange tilfælde ved nyudgivelser kan blive en
smule større da der gives rabatter ved STORE antal. (dette er til fordel for
butikken)

Men ofte gives denne "rabat" måske kun en gang. Det betyder en CD til for
eksempel 119,95 ved udgivelsendagen godt næste gang butikken køber ind
kommer hjem til 139,95.

Efterfølgende når CD'en ikke er på hitlisterne mere men stadig bør stå i
butikken vil den stå til 149,95 indtil pladeselskabet har "tjent" alle
pengene på produktet. Så vil CD'en på et tidspunkt komme i midprice-katalog
og kan så ofte sælges til 99,95.

Det virker måske lidt bagvendt - men en ny CD med foreksempel U2 kan godt
koste 119,95 og så koster den forrige 149,95 på samme dag. Butikken er nød
til og have den forrige hjemme men kan ikke købe mange hjem af gangen pga.
omsætningshastigheden skal stemme overens med antallet af solgte varer.

Og her er "udregningen"!

Når du betaler 130 kr. for en CD, går pengene til :

Indspilning / Markedsføring og Promotion = 37,75 kr.

Distribution = 7,00 kr.

Fremstilling og Æske = 14,00 kr.

Komponist og Forfatter-royalty samt Copyright = 9,50 kr.

Kunster-royalty = 14,25 kr.

Detailhandel / Butikken = 23,50 kr.

Moms = 26,00 kr.

Jeg håber I kunne bruge mit l a n g e svar til noget fornuftigt.

venlig hilsen

Henrik Fuglesang

Fra : Kim Riber

Dato : 11-09-02 12:51