Virker som en spændende og seriøs kristen ~
Fra : Andreas Falck

Dato : 10-09-02 13:16

Jeg har tilfældigt stødt på denne side, som jeg synes ser meget
interessant ud.
http://jdl.dk

Der er følgende menupunkter på forsiden:
Bibelen
Bibelen og videnskab
Min tolkning af generelle bibelske spørgsmål
Andre religioner
Lidt om mig selv
Find din kirke
Din hjælp til den svage
Links
Samlet kildefortegnelse

"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
"Hvad med Israel?" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-084.htm
"Er du ven med Gud?" - http://www.bibeltro.dk

Fra : Peter B. Juul

Dato : 10-09-02 14:06

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> writes:

> Bibelen og videnskab

Tjah. Endnu en gut, der udtaler sig vidt og bredt om hvad
evolutionsteorien er og hvor forkert den er, tydeligvis uden at have
den fjerneste anelse om hvad evolutionsteorien egentlig er.

Tidsspilde.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-09-02 14:18

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> evolutionsteorien er og hvor forkert den er, tydeligvis uden at have
> den fjerneste anelse om hvad evolutionsteorien egentlig er.

Tja, det må da så være fordi du egentlig slet ikke har læst nogen af
artiklerne på siden, men kun forholder dig til dine fordomme om at
afviser man troen på en teori om at alting er blevet til af sig selv
ud af ingenting, så er man både dum, småtbegavet og ulogisk!

Men tag og læs artiklerne på siden inden du udtaler dig så skråsikkert
om den!

Fra : Peter B. Juul

Dato : 10-09-02 14:21

> [...]

> afviser man troen på en teori om at alting er blevet til af sig selv
> ud af ingenting, så er man både dum, småtbegavet og ulogisk!

Evolutionsteorien er ikke en teori, der siger, at alting er opstået af
ingenting.

At du heller ikke ved hvad du taler om, gør det ikke sandt.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Hver gang jeg har åbnet for DR, stod
The RockBear. ((^)) Flemming Leth og smurte et eller andet

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-09-02 14:45

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Evolutionsteorien er ikke en teori, der siger,
> at alting er opstået af ingenting.
>
> At du heller ikke ved hvad du taler om, gør det ikke sandt.

Ordkløver - du ved udmærket hvad jeg mener!

Fra : Peter B. Juul

Dato : 10-09-02 16:54

> Ordkløver - du ved udmærket hvad jeg mener!

Jeg kløver ikke ord, Andreas, jeg prøver at gøre noget ved den almene
dannelse.

Det er en udbredt "hobby" blandt kristne at udtale sig om
evolutionsteorien. Det er for så vidt i orden. Men det er ikke i orden
at man ikke skaffer sig basal viden om emnet før man udtaler sig.

Evolutionsteorien er _ikke_ en teori, der fortæller, at alt opstod af
intet. Hvis du kunne læse engelsk havde jeg et godt link til dig med
en gennemgang af hvad evolutionsteorien _er_, men det kan du ikke, så
du må i stedet flytte dig ned på biblioteket og finde en bog om emnet.

Og ja: Det _er_ din opgave at skaffe dig den fornødne viden, for det
er dig, der protesterer over en anerkendt teori.

Hvis kritik af evolutionsteorien skal vinde genklang hos de tilhørere,
der ikke allerede er overbevist om, at den er en storslået gang
svindel, så er kritikerne _nødt_ til at skaffe sig den nødvendige
viden før de råber op.

Ellers latterliggør de sig selv og derigennem kristendommen.
--
Peter B. Juul, o.-.o Kermit: Bear left!
The RockBear. ((^))

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-09-02 17:07

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Ellers latterliggør de sig selv
> og derigennem kristendommen.

Og evolutionister er så stærke i deres tro på at de ved bedre, at lige
meget hvad der kommer frem, vil kristne der tror på skabelsen, i deres
øjne fremstå som mindre begavede m.m. - Dén type af evolutionister har
jeg opgivet at føre saglig debat med!

Fra : Peter B. Juul

Dato : 10-09-02 19:46

> [...]

> meget hvad der kommer frem, vil kristne der tror på skabelsen, i deres
> øjne fremstå som mindre begavede m.m. - Dén type af evolutionister har

Problemet, kære Andreas, er at du har opgivet at være saglig i det
hele taget. Det er fejlen.
--
Peter B. Juul, o.-.o "I am a Bear of Very Little Brain,
The RockBear. ((^)) and long words Bother me."

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-09-02 20:11

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Problemet, kære Andreas, er at du har opgivet
> at være saglig i det hele taget. Det er fejlen.

Hvorfor læser du så stadig mine indlæg, hvorfor har du ikke bare
stille og roligt sat mig i dit filter så du kan undgå mine usaglige
skriblerier? Hvorfor i det hele taget spilde din tid, og en masse
menneskers båndbredde med at svare på mine indlæg?

Men når din saglighed slipper op, så ynder du jo at gå efter manden og
glemmer alt om hvor bolden er blevet af.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 10-09-02 23:32

> [...]

> skriblerier? Hvorfor i det hele taget spilde din tid, og en masse
> menneskers båndbredde med at svare på mine indlæg?

Jeg har et større mål: at prøve at få mine medkristne til at tænke
selv i stedet for bare at viderebringe skadelig propaganda.

Dig har jeg egentlig opgivet, men måske er der andre, der vågner til
dåd.

> Men når din saglighed slipper op, så ynder du jo at gå efter manden og
> glemmer alt om hvor bolden er blevet af.

Som for eksempel?

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-09-02 23:48

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Som for eksempel?

Et lille eksempel er denne tråd, hvor du hurtigt mistede bolden! Og
som du næsten helt konsekvent gør hver gang du støder på ordet
skabelse.

Men når du sådan har opgivet mig, kan jeg da endnu engang kun opfordre
dig til at glemme min eksisten og lade være med at læse hvad jeg
skriver. - Du betragter det jo alligevel kun som skadelig
progaganda, - men du har endnu ikke været i stand til at kunne
tilbagevise ret meget andet end småbagateller af hvad jeg hidtil har
skrevet.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 11-09-02 00:34

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> progaganda, - men du har endnu ikke været i stand til at kunne
> tilbagevise ret meget andet end småbagateller af hvad jeg hidtil har

....Og hvis man finder nogle reelle ting at fastholde dig på, såsom vores
lille debat om Guds ret negative forhold til store grupper af mennesker i
GT, der resulterer direkte i sidstnævntes parts udslettelse, afviser du så
overhovedet at diskutere med henvisning til til "useriøs diskussion" og
EOD'er, mens du fastholder et nytestamentligt kristologisk Gudssyn i din
læsning af GT? Her synes du altså at overse det meste af, hvad Gud konkret
skulle have sagt direkte til Moses og profeterne om at Han er nidkær osv. og
har således skriften (i hvertfald en del centrale GT-passager) imod dig?

Og hvad værre er, det stiller jo spørgsmål ved om man ikke ved denne
"kristliggørelse" af GT faktisk forråder Kristus og Kristendommen ved at
påstå at Jødedommen var lige så god og kærlig i sin datidige ortodokse form?
Hvad så med Jesus? Og Hans Evangelie? Gøres det så bare til "old news" som
"alle og enhver" lige umiddelbart skulle kunne læse sig til ud fra GT?
Overflødiggør man så ikke Jesus? Bliver Jesus så bare en forlængelse af
Loven? En "reminder" om hvordan Loven bør fortolkes, istedet for Forløser
fra Loven? (Se evt. Paulus)

Det er altså rimeligt svære betingelser at diskutere på, når du trækker dig
ud af en diskussion i utide og jeg forstår faktisk udmærket, hvis Peter ikke
gider at føre, hvad du således selv mener er en saglig diskussion - dvs.
baseret UDELUKKENDE på Bibelen?

Anders Peter Johnsen

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-09-02 07:44

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> du så overhovedet at diskutere med henvisning
> til til "useriøs diskussion" og EOD'er,

Jeg gider bare ikke diskutere ud fra den forudsætning at det meste af
Bibelen er en omgang menneskeopfundne myter, og at alt overnaturligt i
Bibelen, såsom skabelse, syndflod, Jesu mirakler, Jesu opstandelse
m.m., skulle være løgnehistorier opfundet til lejligheden. Samt at
Jesus og hans apostle skulle have opfundet en helt ny og anderledes
Gud, forskellig fra GT's Gud, og at GT's Gud bare er en ondskabsfuld
gammel blodtørstig satan der kun er ude på hævn, straf, undertrykkelse
og lidelse for de sagesløse stakkels mennesker der faktisk på Guds
egen foranledning er blevet syndere - selv om Bibelen siger noget
helt andet!

Derfor fik du et EOD fra mig.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 11-09-02 08:01

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> writes:

> Et lille eksempel er denne tråd, hvor du hurtigt mistede bolden! Og
> som du næsten helt konsekvent gør hver gang du støder på ordet
> skabelse.

bolden?

Nej, jeg mistede ikke bolden. Jeg tror, at du overså hvad bolden
var. Bolden var visse kristnes tendens til at dæmonisere en
videnskabelig teori, som de ikke har gidet at sætte sig ind i. Ja, du
er en af disse kristne og det samme er manden bag jdl.dk. Derfor kan
det ligne at jeg går efter manden. Desværre er det af og til
nødvendigt at tackle.

> Men når du sådan har opgivet mig, kan jeg da endnu engang kun opfordre
> dig til at glemme min eksisten og lade være med at læse hvad jeg
> skriver.

Aldrig i livet. At zappe alt hvad du skriver, fordi der er enkelte
emner du ikke gider sætte dig ind i, ville være overkill ud i det
ekstreme.

Og i øvrigt er det jo den ungjordscreationistiske metodik at lukke
ørerne og skrige "LALALA", som du så smukt har illustreret i denne
tråd.

Har du gjort noget for at sætte dig ind i tingene? Nej. Du har bare
råbt op om, at jeg går efter manden, ikke bolden.

> - Du betragter det jo alligevel kun som skadelig
> progaganda, - men du har endnu ikke været i stand til at kunne
> tilbagevise ret meget andet end småbagateller af hvad jeg hidtil har
> skrevet.

Sikke noget sludder!

Mit ærinde i denne tråd var at afvise, at evolutionsteorien siger, at
"alting opstod af ingenting ved en tilfældighed". Det siger den
ikke. Evolutionsteorien siger faktisk ingenting om hvordan alting
opstod. Det felt er langt mere tvivlsomt.

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-09-02 20:23

> [...]

> Aldrig i livet. At zappe alt hvad du skriver, fordi der er enkelte
> emner du ikke gider sætte dig ind i, ville være overkill ud i det

Aha, der er enkelte sætninger ind imellem der dog trods alt nærmer sig
det læseværdige?

[ ... ]
> Har du gjort noget for at sætte dig ind i tingene? Nej.

Du ved ikke en døjt om hvad jeg har gjort for at sætte mig ind i
tingene. Jeg har læst bøger, artikler og tidsskrifter i stribevis.

[ ... ]

> Sikke noget sludder!

Vel er det da ej sludder. At nævne ordet skabelse over for dig er det
samme som at vifte en rød klud for næsen af en tyr.

Og det er da ej heller noget sludder at du kalder os kreationister for
skadelige for kristendommen.

Mon ikke nærmere det er jer evolutionister der er skadelige for
kristendommen!

Fra : Peter B. Juul

Dato : 11-09-02 21:32

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> writes:

> Du ved ikke en døjt om hvad jeg har gjort for at sætte mig ind i
> tingene. Jeg har læst bøger, artikler og tidsskrifter i stribevis.

Men kan altså stadig ikke skelne mellem evoloution og abiogenese.

Har du læst fremstillinger, der _ikke_ var creationistiske
fordrejninger?

> Vel er det da ej sludder. At nævne ordet skabelse over for dig er det
> samme som at vifte en rød klud for næsen af en tyr.

Nej. At opføre sig tåbeligt er det samme som at, osv.

> Og det er da ej heller noget sludder at du kalder os kreationister for
> skadelige for kristendommen.

Jeg tror ikke, at du læste hvad jeg skrev. Det er ikke creationister
som sådan, jeg finder skadelige, det er de folk, der råber op om
evolutionsteoriens mangler uden at ane, hvad de taler om. Som for
eksempel dig, Jørgen og ham jdl-fyren, der ikke kan skelne mellem
evolution og abiogenese, hvilket er lidt det samme som at sige, at
"når man nærmer sig lyshastighed går tiden langsommere
pga. tyngdekraften."

> Mon ikke nærmere det er jer evolutionister der er skadelige for
> kristendommen!

Prøv at redegøre for hvorfor det skulle være tilfældet. Jeg har endnu
ikke set andet end ubegrundet kritik af min begrundede kritik.

--
Peter B. Juul, o.-.o "når nattehimmelen er mørk bag stjernerne,
The RockBear. ((^)) så er det fordi nattehimmelen er dækket

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-09-02 21:53

> Men kan altså stadig ikke skelne mellem evoloution og abiogenese.

Drager du nu ikke lidt for hurtige konklussioner?

> Har du læst fremstillinger, der _ikke_ var creationistiske
> fordrejninger?

Ja, jeg har faktisk læst flere fremstillinger af evolutionslæren end
af kreationismen!

> er det samme som at vifte en rød klud for næsen af en tyr.
>
> Nej. At opføre sig tåbeligt er det samme som at, osv.

Ja ja, jeg ved det, kreationister opfører sig tåbeligt, skader
kristendommen, kan ikke tænke osv!

> Jeg tror ikke, at du læste hvad jeg skrev. Det er ikke creationister
> som sådan, jeg finder skadelige, det er de folk, der råber op om
> evolutionsteoriens mangler uden at ane, hvad de taler om.

Ja og det er kun evolutionister der ved hvad de taler om. Er man
kreationist så ...

Fra : Peter B. Juul

Dato : 11-09-02 22:23

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@jyde.dk> writes:

> Drager du nu ikke lidt for hurtige konklussioner?

Jo, undskyld. Jeg skulle have skrevet "opfører dig som om du ikke kan
skelne".

> Ja, jeg har faktisk læst flere fremstillinger af evolutionslæren end
> af kreationismen!

Glimrende. Hvorfor skelner du så ikke?

> Ja ja, jeg ved det, kreationister opfører sig tåbeligt, skader
> kristendommen, kan ikke tænke osv!

Sludder og vrøvl. Der eksisterer folk, der opfører sig tåbeligt og
skader kristendommen, som også er kreationister. Det betyder ikke
hverken at alle kreationister er tåber eller at alle tåber er
kreationister.

> Ja og det er kun evolutionister der ved hvad de taler om. Er man
> kreationist så ...

Utroligt, at du ikke er kommet til skade ved at insistere på, at det
røde lys er grønt.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Og hvis man vælter en planet
The RockBear. ((^)) alligevel, så smelter den."

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-09-02 22:28

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Sludder og vrøvl.

Så lad os begynde at beskæftige os med noget andet, for det her opnår
vi heller ikke denne gang enighed om

Håber bare ikke det har udløst bad fealings

Fra : Live4Him

Dato : 10-09-02 14:21

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> Tjah. Endnu en gut, der udtaler sig vidt og bredt om hvad
> evolutionsteorien er og hvor forkert den er, tydeligvis uden at have
> den fjerneste anelse om hvad evolutionsteorien egentlig er.

Spørgsmålet er hvor meget viden om evolutionsteorien man behøver, før man
kan indse at den ikke er sand ?

jørgen.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 10-09-02 14:32

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> writes:

> Spørgsmålet er hvor meget viden om evolutionsteorien man behøver, før man
> kan indse at den ikke er sand ?

Det absolut minimale må vel være, at man begrænser udtrykket
"evolutionsteorien" til faktisk at omfatte evolutionsteorien og ikke
alt muligt andet, som man påskriver de onde, onde videnskabsmænd.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Please do not put words or intentions in my mouth
The RockBear. ((^)) to which I do not subscribe; I get in enough

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-09-02 14:47

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> de onde, onde videnskabsmænd.

Nå, er videnskabsmænd nu blevet onde?
- Jeg troede kun de var dumme

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-09-02 15:34

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Spørgsmålet er hvor meget viden om evolutionsteorien
> man behøver, før man kan indse at den ikke er sand ?

Der findes en anden ganske god side der
omhandler skabelse contra evolution:
http://home5.inet.tele.dk/ako/natur/ophav/index.htm

Men den tror evolutionisten Peter B. Juul vel også bare er det rene
tidsspilde

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 10-09-02 15:39

> "Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> Spørgsmålet er hvor meget viden om evolutionsteorien man behøver, før man
> kan indse at den ikke er sand ?

Det kommer an på hvordan du definerer det.

Jeg har ikke ingen problemer med at acceptere at livsformer ændrer sig over
enorme mængder tid og at mennesket nedstammer fra en afgrening af primater.
Tværtimod er det den mest sandsynlige forklaring. Problemet er så bare,
hvordan selve Livet er opstået og dèt siger Evolutionsteorien mig bekendt
intet om.

Heller ikke selv om folk idag har forskellige teorier om meteorbårent liv og
lignende. ("Æg og sædcelle"-teorien, som jeg kalder den. Noget af en
makrokosmisk unio mystica!)

Jeg siger som Peter B. Juul: Lad os lige holde tingene adskilt?

Anders Peter Johnsen

Fra : Stefan Holm

Dato : 10-09-02 18:09

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> writes:

> Spørgsmålet er hvor meget viden om evolutionsteorien man behøver, før man
> kan indse at den ikke er sand ?

Formentlig helst så lidt som muligt.

--
"A doodle. I do doodle. You too. You do doodle too."