Reklamationsret
Fra : Jacob Larsen

Dato : 10-09-02 13:00

Har lige set dette udsagn i en RMA formular hos en internetbutik:
"Efter ny købelovs bestemmelser er det køber der skal bevise, at varen
har en fabrikations- eller materiale fejl. Hvis fejl ikke umiddelbart
kan konstateres skal dokumentation for fejl og mangler vedlægges. Ved
manglende dokumentation skal betales for anvendt tid i vores tekniske
afdeling."

Udsagnet er beregnet på varer der er købt efter 1/1 2002 og er over 6
måneder gamle.

Kan det virkelig passe, at bevisbyrden er flyttet over på køber?

Jeg kender en, der skal have sendt noget til reparation ved den
pågældende forretning, så hvis der er nogen, der kan komme med relevante
paragraffer, så ville det hjælpe meget.

/Jacob Larsen

Fra : Tommy

Dato : 10-09-02 13:18

On Tue, 10 Sep 2002 13:59:57 +0200, Jacob Larsen <jlar01@kom.auc.dk>
wrote:

> [...]
>
>Jeg kender en, der skal have sendt noget til reparation ved den
>pågældende forretning, så hvis der er nogen, der kan komme med relevante

http://www.fs.dk/sphj/12_kobelov.htm#en

Prøv der! :)

Umiddelbart er det sådan at forretningen indenfor de 6 måneder skal
sandsynliggøre at fejlen IKKE var til stede på købstildspunktet. Efter
de 6 månder skal køber sandsynliggøre at fejlen VAR til stede på
købstidspunktet.
--
Tommy

Fra : Jakob Paikin

Dato : 10-09-02 13:18

wrote:

>Kan det virkelig passe, at bevisbyrden er flyttet over på køber?

Den er ikke flyttet nogen steder. Tværtimod er købers situation
forbedret.

Den tidligere købelov indeholdet kun en reklamationsregel, dvs. køber
havde bevisbyrden fra dag ét og havde kun 12 måneders mulighed for at
reklamere.

Den nye købelov giver 24 månders adgang til at reklamere OG pålægger i
de første 6 måneder sælger bevisbyrden for at produktet IKKE var
mangelfuldt.

At mange tror at købers situation er forringet af lovgivningen
skyldes, at de fleste forretninger tidligere gav 12 måneders garanti
(og dermed vendte bevisbyrden til kundens fordel). Det var imidlertid
et valg og ikke lovpligtigt.

--
Jakob Paikin