Kan motoren godt tåle det????
Fra : Charlotte Grosen

Dato : 10-09-02 11:54

Netop hjemvendt fra Super Bike - Assen, sidder jeg her og glæder mig
over hvor fantastisk en oplevelse det er at se de store løb "LIVE"

MEN! - ikke helt så fantastisk, synes jeg om campinglivet ved banen.
Vores nabo var en af mange, som brugte det meste af natten på at se hvor
mange gange han kunne få sin cykel til at "skyde".
I sidste uge overværede jeg omdysning af min gade cykel og fik i den
forbindelse en lang og god forklaring bla. på hvad der sker når cyklen
"skyder" ved alm. brug, - men hvad sker der når man bliver ved med at
fremprovokere det så voldsomt?? Det kan da umulig være sundt for
motoren?

-Charlotte
(kald mig bare kedelig, men jeg kan altså ikke se det sjove i at "skyde"
sin cykel af)

Fra : HKL

Dato : 10-09-02 11:21

"Charlotte Grosen" <charlotte.grosen@femina.dk> skrev i en meddelelse
> MEN! - ikke helt så fantastisk, synes jeg om campinglivet ved banen.
> Vores nabo var en af mange, som brugte det meste af natten på at se hvor
> mange gange han kunne få sin cykel til at "skyde".

Lad mig gætte, han var tysker...........

/Henrik

Fra : Charlotte Grosen

Dato : 10-09-02 16:51

HKL wrote:

> "Charlotte Grosen" <charlotte.grosen@femina.dk> skrev i en meddelelse
>
> Lad mig gætte, han var tysker...........
>
> /Henrik

LOL -ja bla. men også engelske tog del i festen!
-Charlotte

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 10-09-02 11:30

"men jeg kan altså ikke se det sjove i at "skyde" sin cykel af"

Enig.

Jeg er helt sikker på den ikke har godt af det. Flere har fortalt at
ventiler tager skade, andre har fortalt at motoren bliver overophedet,
vandkølet eller ej. Nogen starter en kold motor og giver den fuld skrue...
ikke godt.

Men jeg er ikke ekspert på området.

--
Mvh.
Henrik (som aldrig kunne finde på den slags)

Fra : Janus

Dato : 10-09-02 11:42

Tjaaaa... helt sundt er det jo aldrig, der er trods alt tale om en
eksplosion inde i selve udstødning, og det er den jo ikke beregnet til.
Derudover betyder det meget hvilken udstødning man har på. Er det en lovlig
potte, er den dæmpet for enden, og den vil højest sandsynligt springe i
samlingerne/svejsningerne under tryk. Er det derimod en racer potte (som han
jo nok havde på), er der fri gennemgang langs hele røret hvor trykket nemt
kan komme ud, uden at forårsage de store skader. Om ventiler kan tage skade
af det ved jeg ikke.... jeg tror nu nærmere de åbner sig, så trykket ryger
ned i cylinderen, hvis det egentligt er så tror jeg mere på at diverse
pakninger i udstødningen ryger først.
Jeg har prøvet at skyde min adskillige gange af, med en stikflamme på op til
en ½ meter ud af udstødningen, og det er der ikke sket noget ved, jeg har
dog en racerpotte på

Janus

Fra : Bo Stilling Christia~

Dato : 10-09-02 13:31

Janus <janusz@kampsax.dtu.dk> wrote in article
<alki9u$sf4$1@eising.k-net.dk>...
> [...]
til
> en ½ meter ud af udstødningen, og det er der ikke sket noget ved, jeg har

Nu er jeg lidt nysgerrig. Hvad mener man helt præcis med at "skyde den af",
og hvordan gør man det.

Hilsen
Bo, XJ600

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 10-09-02 15:36

Du drejer gashåndtaget i bund. Tænder og slukker for dødemandsknappen lige
får begrænseren slår til.

Andre synes det er sjovt at lade begrænseren klare det hele, men så skyder
den ikke, i hvert fald ikke så det er til at høre.

Jeg mener det er hærværk......

--
Mvh.
Henrik

Fra : Henrik H. Jensen

Dato : 10-09-02 15:48

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message
> Du drejer gashåndtaget i bund. Tænder og slukker for dødemandsknappen lige
> får begrænseren slår til.
Hmm, det har jeg prøvet og det resulterer jo bare i en slukket motor - mon
ikke du mener: "slukker og tænder" istedet

Henrik
Tordenmis

Fra : Charlotte Grosen

Dato : 10-09-02 16:48

Med "skyder" eller "prutter" mener jeg at der kommer et knald og nogen gange
flammer ud af udstødningen - overskydende brændstof som eksplodere!
Dem jeg så på Assen lod motoren komme op omkring det røde felt hvorefter de
hurtigt slukkede og tændte - slukkede og tændte, på dødmands knappen - så
hurtigt at motoren ikke nåede at gå helt ud....ind i mellem.
Nogen skruede enda udstødningen af, - utoligt at der ikke gik ild i cykler og
telte omkring!!

-Charlotte

Fra : Morten Juel

Dato : 10-09-02 13:01

> I sidste uge overværede jeg omdysning af min gade cykel og fik i den
> forbindelse en lang og god forklaring bla. på hvad der sker når cyklen
> "skyder" ved alm. brug,

er det noget du vil lære fra dig ?? min Dr350 gør det nemlig meget ved
motorbremsning, og det samme gør pede's DR350.. jeg ville da gerne vide
hvorfor ??

Mvh
Morten

Fra : Torben Andersen

Dato : 10-09-02 15:04

Morten det er fordi der sidder en skod kaburator på en DR 350, med
wakumspjæld, når du så slipper gassen ved høje omdrejninger tager det for
lang tid før den lukker for spjældet, og der bliver ved med at komme benzin
ind til forbrændind i cylindren.
Det vil du også opdage når du kører på en crossbane eller lign. når du
lander efter et hop så klapper spjældet i et sekund fordi vakummet ikke er
stort nok til at holdet spjældet oppe. Det er bare trals.
Eneste løsning er at mont en ny kaburator som den der sidder på DR 350 P
modellen. (Enduromodellen).
Ny kaburator samt udstødning og udskæring i luftfilterkassen giver ca 5 HK
og en helt anderledes cykel til at køre ræs på.
Har du forøvrigt husket at når du skifter olie skal du tømme det gamle ud
mere end et sted. Jeg mindes det er 3-5 steder der ligger en slat i kanaler
og lign.
Hilsen en gammel Enduro rotte som har slidt tre stk nye DR 350 op på kort
tid. Den mest ombyggede var med komplet 380 ccm kit fra White Bross, og
holdt da næsten 10 Tkm i motoren.
En fed cykel som tager skade af for meget cross / ræs.
Hilsen
Torben

Fra : Morten Juel

Dato : 10-09-02 21:45

hejsa Torben

> [...]
> wakumspjæld, når du så slipper gassen ved høje omdrejninger tager det for
> lang tid før den lukker for spjældet, og der bliver ved med at komme
arhh ok, det forklare hvorfor begge vores cykler gør det

> [...]
> stort nok til at holdet spjældet oppe. Det er bare trals.
> Eneste løsning er at mont en ny kaburator som den der sidder på DR 350 P
Hmm ok, har du en liggende ?? hehe det gir ellers respect når man køre i
byen )

> Ny kaburator samt udstødning og udskæring i luftfilterkassen giver ca 5 HK
> og en helt anderledes cykel til at køre ræs på.
Jeg har en stor rustfri arrow potte på den, jeg tænkte på om den ville kunne
klare at køre med åbent filter ?! altså et KN clampon filter eller ligende ?

> Har du forøvrigt husket at når du skifter olie skal du tømme det gamle ud
> mere end et sted. Jeg mindes det er 3-5 steder der ligger en slat i
kanaler
> og lign.
hehe det er ikke nødvendigt ! jeg er igang med at splitte hele motoren ad,
så jeg kan finde ud af hvor helvede den tand der kom med ud stammer fra ;o(

> [...]
> holdt da næsten 10 Tkm i motoren.
> En fed cykel som tager skade af for meget cross / ræs.
ok, har du kørt med ölins dæmper bag på ?? vi har fået tilbudt en cykel til
resdele, med en sådan dæmper bag på.. skal vi sige ja tak ?

Morten
Golf II GTI --- http://golf2.dk
GPZ 750 **til salg, kun 20000,- !** http://StarChild.dk
DR350SE - http://StarChild.dk <-- mums elstart )

Fra : Torben Andersen

Dato : 11-09-02 06:35

"Morten Juel" <mp@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> arhh ok, det forklare hvorfor begge vores cykler gør det

> Hmm ok, har du en liggende ?? hehe det gir ellers respect når man køre i
Nej det har jeg desværre ikke, men ved hvor de kan købes i Tyskland!

HK
> Jeg har en stor rustfri arrow potte på den, jeg tænkte på om den ville
kunne
> klare at køre med åbent filter ?! altså et KN clampon filter eller ligende
?
Jeg ville ikke sætte et KN filter på da det er dårligt til at holde vand ude
af motoren i forhold til et skumfilter med den rigtige luftfiltetolie på!

> [...]
til
> resdele, med en sådan dæmper bag på.. skal vi sige ja tak ?
Jeg havde en WP bagpå og WP fjedre i forgaflen, det er bare super.
Torben

Fra : Mr. J

Dato : 11-09-02 06:48

> Nej det har jeg desværre ikke, men ved hvor de kan købes i Tyskland!
er det en hemmelighed ?? ) fortæl fortæl

> Jeg havde en WP bagpå og WP fjedre i forgaflen, det er bare super.
er den bagpå med dæmper ? og hvor kan de købes og pris ??

Fra : Morten Juel

Dato : 11-09-02 10:20

Fra : Torben Andersen

Dato : 11-09-02 20:21

> er det en hemmelighed ?? ) fortæl fortæl
ok, her kommer et fedt link: www.abp-racing.de
En komplet Mikuni med dyser und alles koster ca 229 Euro. Den er klar til at
monterer når du modtager den og indyset efter ræserpotte og åben
luftfilterkasse. (60-70mm hul i låget af kassen). Prøv først med lille hul
og stop der hvis alt kører ok.
Et andet fedt link er: www.bvz.de
En meget anerkendt enduro forretning i Lübeck i nordtyskland som har alt
hvad man mangler. Er meget flinket og hurtige til at sende billige stumper
herop til DK.
Sliddele til motor er nemt halv pris af DK priser.
www.endurokeller.de er en forretning med brugte reservedele til off-road og
enduro. Har også handlet meget med dem, og det er ok det de sælger.
Hilsen
Torben

Fra : Morten Juel

Dato : 11-09-02 22:10

hejsa torben

mange tak for de fede links ) de er alle gemt )

Fra : Søren Lindholt

Dato : 11-09-02 09:01

Morten Juel <mp@stofanet.invalid> wrote in article
> [...]

kunne
> klare at køre med åbent filter ?! altså et KN clampon filter eller

Lad endelig være med det, noget af det allervigtigste er er velholdt
luftfilter hvis man ikke vil sætte nyt stempel i en gang imellem...

Hvornår kommer I op og leger med os??

Søren

Fra : Morten Juel

Dato : 11-09-02 22:11

> Lad endelig være med det, noget af det allervigtigste er er velholdt
> luftfilter hvis man ikke vil sætte nyt stempel i en gang imellem...
oki

> Hvornår kommer I op og leger med os??
huh ?? hvor op ?? fortæl fortæl )

Fra : Søren Lindholt

Dato : 12-09-02 08:00

Morten Juel <mp@stofanet.invalid> wrote in article
<3d7faf8a$0$11431$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...
> huh ?? hvor op ?? fortæl fortæl )

Ja, altså til Aalborg, ikke ?
Aalborg Offroad MC Klub, DKs mest aktive indenfor cross, enduro, speedway,
hillclimb, stubmarksræs mv... byder alle legekammerater velkommen...
Sig hvornår i kommer, så laver vi en aktivtetsdag!

--
Søren

Fra : Mads Lund

Dato : 12-09-02 09:18

> [...]
> hillclimb, stubmarksræs mv... byder alle legekammerater velkommen...
> Sig hvornår i kommer, så laver vi en aktivtetsdag!

Som f.eks igår, hvor en af mine kolleger kom og spurgte om han ikke måtte
prøve hvad offroad var for noget. Egentlig holder jeg restitutions pause,
men dan han havde påpeget at vejret var fint måtte jeg jo sige ja. Så efter
arbejde læssede vi mine 2 YZ400'ere og en CRM125 og tog 3 mand høj afsted
til grusgraven. Og så fik han en tur rundt i sanddyngerne. Og måtte som så
mange andre nybegyndere erkende at "cross - som han kaldte det" er svine
hårdt.

Og bagefter trillede vi ud til Cross banen og beskuede det sølvtøj som
Rittig og Lars Henrik havde erhvervet sig til klubmesterskabet. hvilket
straks blev efterfulgt af en beslutning om at det var tid til øl og
løgnehistorier. Og så var den aften også spildt på den sjove måde.

Mads Lund
YZ426 beskidt igen.

Fra : Morten Juel

Dato : 12-09-02 09:29

jamen jamen, jeg kommer jo fra djævleøen ! ;o(

btw hvordan har i fået lov til at køre i grusgraven ?

Mvh
Morten

Fra : Søren Lindholt

Dato : 12-09-02 10:12

Morten Juel <mp@mail1.OSTEPOPstofanet.dk> wrote in article
<3d804ef7$0$16824$bc7fd3c@news.sonofon.dk>...
> jamen jamen, jeg kommer jo fra djævleøen ! ;o(
>
> btw hvordan har i fået lov til at køre i grusgraven ?

Vi har spurgt ham der har den. Og så passer vi på med ikke at overdrive
det, ang. larm hos naboer ..

Gør som Pein - flyt vestpå! Vestjylland/nordjylland er offroad-områdET i
DK..

--
Søren

Fra : Mads Lund

Dato : 12-09-02 10:19

> btw hvordan har i fået lov til at køre i grusgraven ?

Vi har spurgt ham der ejer den, og fået lov blot vi holder os fra at sprade
hans fine perlegrus ud igen.

Mads Lund
YZ426

Fra : Armand

Dato : 05-10-02 14:54

> oki
> huh ?? hvor op ?? fortæl fortæl )

Morten:
Du læser (husker ihvertfald) denne gruppe, som fanden læser biblen :-|

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 05-10-02 14:50

Torben Andersen <skolebakken16@os.dk> skrev i en
> [...]
for
> lang tid før den lukker for spjældet, og der bliver ved med at komme

Sjovt nok - For tager man luftfilter og indsugning af vil man kunne se
at vacuum-spjældene reagerer så prompte at de formedelst sidder og
hopper i takt med tomgangens ca. 500 indsugninger pr. min. :-|

--
Armand.

Fra : Charlotte Grosen

Dato : 10-09-02 16:49

Morten Juel wrote:

> er det noget du vil lære fra dig ?? min Dr350 gør det nemlig meget ved
> motorbremsning, og det samme gør pede's DR350.. jeg ville da gerne vide
> [...]

Jeg ved godt det er en ringe undskyldning, men jeg er ikke meget for at
rode mig ud i de tekniske forklaringer, når jeg nu ved at der her i gruppen
findes langt mere kompetente personer (-til at forklare om dysning
-men jeg kan da fortælle, at min sorte Honda også "pruttede" ved
nedbremsning eller når jeg slap gassen, og iøvrigt gik som havde den slugt
en sok!
En tur på Lydmurens rullefelt afslørede at min cykel fik for meget benzin,
så den gode mekaniker sænkede nålene og skiftede dyser, og det hjalp!

-Charlotte
CBR 600 F2+F4

Fra : Jes Vestervang

Dato : 11-09-02 12:46

Charlotte Grosen wrote:
> ...og iøvrigt gik som havde den slugt en sok!

*lol* Det minder mig om de glade knallertdage, hvor jeg engang havde været
ved søen med nogle kammerater. Da vi skulle hjem nægtede min gamle puch at
starte, men det hjalp en sok i indsugningen faktisk på ...og nej, det
var altså ikke fordi mine sokker stank så kraftigt, at de virkede som æter!

--
mvh Jes Vestervang
FZS600 - uden sokker

Fra : Jon Larsen

Dato : 13-09-02 14:53

"> er det noget du vil lære fra dig ?? min Dr350 gør det nemlig meget ved
> motorbremsning, og det samme gør pede's DR350.. jeg ville da gerne vide
> hvorfor ??
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Gixxeren gør det også ved motorbemsning.. dog ikke så meget efter jeg har
fået nålene til at hænge i næsten samme højde... De nåleholdere er noget
skod.. nogen der har en ide til forbedring.. som er billig ????

--
Jon Larsen
Gixxer 250

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 10-09-02 14:50

Charlotte Grosen <charlotte.grosen@femina.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3D7DCF44.6EFA9122@femina.dk...
> Netop hjemvendt fra Super Bike - Assen, sidder jeg her og glæder mig
> over hvor fantastisk en oplevelse det er at se de store løb "LIVE"

Som der er svaret så kan en lydpotte blive blæst i stykker, hvis det ikke er
en åben racer, når der skydes/sker eksplosion i forbrændingskammeret.
Eksplosion er jo over 600 m/sek og forbrænding kun ca. 25 m/sek.
Jeg havde for mange år siden en BSA 500 cc fra 1938 som ofte endte med at
skyde i udstødningen eller evt at få rødgløden udstødningsrør
(var af kobber). Det skyldtes at tændingen/knikserknasten flyttede sig.
Knikserknastholderen sad på en konus på enden af akslen hvorpå den var
monteret, og først efter at konussen var slebet pænt til igen holdt
tændingen op med at flytte sig.
Eksplosionen i udstødningen kan også ske ved at der kommer uforbrændt benzin
luft blanding ud i en var udstødning/lydpotte og der bliver antændt af
varmen.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Per Emborg

Dato : 10-09-02 22:02

Jeg ved ikke om den du så kan tåle det , men den film jeg har lagt på
dk.binaer.motor kunne ikke
og dette er kun 1 ud af 10 fra det samme træf i .Ja hvor ellers TYSKLAND
Så hvis i vil se flere så sig lige til og så vil jeg prøve og se om de kan
komme i tråd :((
X-eleven der er klar til Ræææææs i Søhøjlandet TT løb
Per Emborg
mail@kvikkerten.dk
www.skanderborgmc.dk

Fra : RpR

Dato : 10-09-02 22:55

> Jeg ved ikke om den du så kan tåle det , men den film jeg har lagt på
> dk.binaer.motor kunne ikke

Undskyld jeg siger det, men FUCK hvor er folk lamme i roen der gør den
slags. Ikke nogle der har fortjent at færdes på 2-hjul IMO.
Men det er så sikkert bare mig..

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine

Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 11-09-02 11:09

"Per Emborg" <mail@kvikkerten.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> komme i tråd :((
> X-eleven der er klar til Ræææææs i Søhøjlandet TT løb

Hej Per...

Post endelige nogen flere af de film.....sjovt som folk vil hærge deres
maskiner, men det er da meget underholdende at se på :)

P.S. Som du selv siger så gerne i tråd næste gang

/Lars

Fra : Thomas Buus

Dato : 10-09-02 16:10

Charlotte Grosen <charlotte.grosen@femina.dk> wrote in message news:<3D7DCF44.6EFA9122@femina.dk>...
> Netop hjemvendt fra Super Bike - Assen, sidder jeg her og glæder mig
> over hvor fantastisk en oplevelse det er at se de store løb "LIVE"

Så det så kl bæ om aftenen på EuroSport :))) Ikke helt det samme.

> MEN! - ikke helt så fantastisk, synes jeg om campinglivet ved banen.
> Vores nabo var en af mange, som brugte det meste af natten på at se hvor
> mange gange han kunne få sin cykel til at "skyde".

Han skulle vel aldrig være tysker?

/Thomas

Fra : Armand

Dato : 05-10-02 17:16

> [...]

> "skyder" ved alm. brug, - men hvad sker der når man bliver ved med at
> fremprovokere det så voldsomt?? Det kan da umulig være sundt for

Vi taler egentlig om to ting hér: årsagerne til knaldene!
- På en forkert dyset motor vil mankunne registrere at den
kanlder ved påløb, og eftersom forkert blanding er skadeligt for
motoren i det langeløb er dette et dårligt tegn.
- Når tyskere "skyder"deres motorer af til træf og deslige, er det
omdrejnings-begrænseren som "testes", og eftersom at den virker ved at
klippe tændingen fra til motoren atter er nede i omdrejninger vil
fortsat
gasgivning pumpe bensin tværs igennem cylindrene og ud i udstødningen-
Hvilket giver knaldeffekten når tændingen atter indtræder!

Dette er ikke et forsvar for handlingen, og ejheller en påstand om at
motoren har godt af trick'et (oftest er det jo tillige på helt kold
motor!)!!!!

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-10-02 20:28

Armand wrote:

> - Når tyskere "skyder"deres motorer af til træf og deslige, er det
> omdrejnings-begrænseren som "testes"

Det er nu altså dødemandsknappen de bruger, omdrejningsbegrænseren slår til
alt for hurtigt til at der kommer benzindampe nok ud i udstødningen.
--
mvh Jes Vestervang
FZS600