ALT for lav hæk!!!
Fra : Pia-Helene

Dato : 10-09-02 11:12

Æv..........jeg ska klippe min hæk på 1,6m ned i en højde på 1,2m. Det er
jeg simpelthen dødtrist over!!
Nogen gode råd til beplantning indenfor den amputerede hæk, som kan være med
til atter at sikre mit privatliv???
-gerne på en måde så jeg allerede fra næste sommer kan bevæge mig ugerneret
rundt.

mange hilsner
Pia-Helene

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-09-02 11:14

"Pia-Helene" <pia-helene@post.tele.dk> writes:

> [...]
> til atter at sikre mit privatliv???
> -gerne på en måde så jeg allerede fra næste sommer kan bevæge mig ugerneret

Hvorfor skal den klippes ned? Er det pga. naboklager eller pga. sygdom
i hækken?

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Pia-Helene

Dato : 10-09-02 11:43

> Hvorfor skal den klippes ned? Er det pga. naboklager eller pga. sygdom
> i hækken?
>
> Mvh Trine

Det er regler det hele ;-(

/Pia-Helene

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-09-02 11:49

"Pia-Helene" <pia-helene@post.tele.dk> writes:

> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse

> Det er regler det hele ;-(

Kan du præcisere lidt mere hvilke regler det drejer sig om? Er det en
grundejerforenings vedtægter eller er det naboen der kræver at den
bliver klippet ned?

Fra : M@rk

Dato : 10-09-02 12:10

10 Sep 2002 12:49:14 +0200, berigede Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Kan du præcisere lidt mere hvilke regler det drejer sig om? Er det en
>grundejerforenings vedtægter eller er det naboen der kræver at den
>bliver klippet ned?

Ingen af de nævnte, kan vel tilsidesætte hegnsloven?!

Der kunne måske være tale om en hjørnegrund, hvor der findes nogle
særlige regler for hækhøjde - noget med, at man fra den ene vej skal
kunne se hen over hækken, om der kommer nogen kørende på den anden vej

/Mark

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Fra : Calle.

Dato : 10-09-02 12:12

Pia-Helene wrote:
> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Er det ikke noget med at hegnsloven tillader op til 1,8m i skel???
1,6 er da under. Det må da være en speciel regel der hvor du bor.

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Pia-Helene

Dato : 10-09-02 12:39

"Calle." <Calle@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke noget med at hegnsloven tillader op til 1,8m i skel???
> 1,6 er da under. Det må da være en speciel regel der hvor du bor.

> [...]

Det er reglerne i den her haveforening...............
-men jeg har mulighed for lidt højere beplantning bag hækken,
og det er spørgsmålet om hvilke planter og hvordan, som interesserer mig
mest.
Der er nemlig ikke noget spørgsmål om at jeg inden den sidste onsdag i
september skal ha klippet min hæk ned i den rette højde, som altså her på
stedet er 1,2m ;-(

Mange hilsner
Pia-Helene

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-09-02 12:39

> [...]

> Der er nemlig ikke noget spørgsmål om at jeg inden den sidste onsdag i
> september skal ha klippet min hæk ned i den rette højde, som altså her på

Det var ærgerligt. Det eneste jeg kan komme i tanke om af levende hegn
der måske kan nå den højde til næste år er pil.

Fra : Pia-Helene

Dato : 10-09-02 12:49

> Det var ærgerligt. Det eneste jeg kan komme i tanke om af levende hegn
> der måske kan nå den højde til næste år er pil.
>
> Mvh Trine

Pil og hyld må desværre ikke plantes pga dræn...................

mange hilsner
Pia-Helene

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-09-02 13:41

"Pia-Helene" <pia-helene@post.tele.dk> writes:

> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse

> Pil og hyld må desværre ikke plantes pga dræn...................

Må I godt trække vejret?

Prøv at kontakte en planteskole, de ved sikkert hvad der kan være godt
og hurtigt i det tilfælde.

Fra : SB

Dato : 10-09-02 14:45

> Må I godt trække vejret?
>
> Prøv at kontakte en planteskole, de ved sikkert hvad der kan være godt
> og hurtigt i det tilfælde.
>
> Mvh Trine

Poppel er meget hurtigt voksende, faktisk op til 1½ m. om året uden
problemer, men det må i vel heller ikke plante?
Sommerfuglebuske vokser også hurtigt, men det er en helt anden prisklasse vi
der er i hvis der skal blive en hæk ud afd dem.

Søren

Fra : Calle.

Dato : 10-09-02 14:52

SB wrote:
> [...]
> Sommerfuglebuske vokser også hurtigt, men det er en helt anden
> prisklasse vi der er i hvis der skal blive en hæk ud afd dem.

Jeg gav da kun 20,- for min sommerfuglebusk. det er da billigere en hæk.
Hvis du kender en med sommerfugle busk, så klip nogle grene af, og sæt dem i
jorden. det gjorde jeg da jo kom til at brække et par af min. de kom alle. I
foråret klippede jeg den helt ned til jorden, de var over 2m inden ferien.
Såsommerfuglebusken er da et godt valg, så kommer der også et flot liv i
haven

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Zoëga

Dato : 11-09-02 03:02

> [...]
> Der er nemlig ikke noget spørgsmål om at jeg inden den sidste onsdag i
> september skal ha klippet min hæk ned i den rette højde, som altså her på

Hvad med at sætte et trådhegn eller lignende som du så kan sætte en
slyngplante op af.
Fylder ikke meget i bredden, højden reguleres nogenlunde af det
"klatrestativ" og vokser
meget hurtigt, hvis du vælger de rigtige slyngplanter.
Jeg kan foreslå: Clematis Montana Rubens ( små lyserøde blomster ) vokser
MEGET hurtigt.

mvh

Søren

Fra : Hansii

Dato : 10-09-02 14:48

Hegnsloven siger 1.8 meter, og ingen anden lov kan, hvor intet andet
offentligt taler specifikt herfor, tvinge dig til at skære den længere ned.
Hvis jeg var dig ville jeg kontakte én person fra Hegns Tilsynet
Følgende link http://www.danmark.dk/tema.asp?page=tema&objno=1680498
siger:

Skel mellem grunde
Bliver man uenig med sin nabo om, hvor skellet mellem grundene går, kan man
mod betaling få en landinspektør til at lave en såkaldt skelforretning.
Landinspektørerne står i telefonfagbogen.

Regler om bygninger i skellet
Et hegn i skellet mellem to naboer kan erstattes med bygninger, fx garager,
drivhuse og skure. Men bygningerne må højst være 2 1/2 m høje. Selve
beboelsen må ikke være tættere på skellet end 2 1/2 m og ikke højere end 8
1/2 m.

Regler om hegn
Naboer må normalt frit aftale, hvordan et hegn mellem deres ejendomme skal
se ud; om det skal være en mur, en hæk eller et plankeværk, hvor højt det
skal være mv. De kan også aftale, at der ikke skal være hegn. Ønsker to
naboer at opsætte eller ændre et fælleshegn, skal begge normalt betale for
hegnet og vedligeholde det. Kan man ikke blive enige om andet, skal det
normalt være 1,8 m højt. Der kan dog gælde forskellige regler i kommunerne.
Det, der kaldes "eget hegn", står langs skellet i en afstand på op til 1,75
m fra skellet. Disse hegn må ikke være til gene for naboen.

Regler om hæk
Det kan kræves, at man en gang om året på et bestemt tidspunkt skal klippe
sin hæk ned til to meter. Grænser hækken op til en vej, må den ikke gå ud
over ens egen grund eller være til ulempe for trafikken.

Frugt fra naboens træer
Man må gerne plukke de frugter, der hænger ind over ens grund. Hvis
frugterne hænger ud over vejen, må alle plukke dem.

Klage over bygninger og hegn
Klage over bygninger i skel skal rettes til kommunen. Her kan man desuden få
mere at vide om tekniske byggeregler. Kan naboerne ikke blive enige om et
hegn, kan de klage til hegnssynet. Det koster ca. 1.125 kr. (2002), som den
tabende part kan blive pålagt at betale. Behandling af hegnssager er gratis
i Københavns Kommune. Hegnssynet vil prøve at få parterne til at enes, men
lykkes dette ikke, afgør hegnssynet sagen.

Klage over træer
Træer må ikke være til fare for andre eller genere naboen. Man kan klage til
byretten, fx hvis naboens træer skygger. Ødelægger træer eller grene et
fælles hegn, eller har flere træer tilsammen dannet et hegn, kan man klage
til hegnssynet. Man kan også klage til hegnssynet over grene, som er farlige
fx på grund af alder.

Klage over afgørelser
Man kan klage til domstolene over alle hegnssynets afgørelser. Man skal
klage senest fire uger efter, at hegnssynet har givet besked om deres
afgørelse. I særlige tilfælde kan man klage i op til seks måneder efter
hegnssynets afgørelse.

Flere oplysninger
Du kan få adressen til det lokale hegnssyn i kommunen.

Hilsen Hansii

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 10-09-02 16:23

On Tue, 10 Sep 2002 15:48:24 +0200, "Hansii" <BjarneBak@hotmail.com>
wrote:

>Hegnsloven siger (CUT)

Det er meget godt med den lange remse af regler - de gælder bare ikke
i en have-forening, som har ret til at lave sine egne foreningsregler
på området (ligesom de har ret til at bestemme, hvornår folk må vande,
hvor hurtigt de må køre, om de må overnatte osv. osv.

Fra : Henrik Ibsen

Dato : 10-09-02 15:28

Det lyder som Skovlunden i Århus. ?