Årets bedste film
Fra : Per Kristensen

Dato : 10-09-02 09:51

På min tur til USA for nyligt så jeg de bedste film jeg endnu har set i år,
nemlig Signs og Road to Perdition.

Signs så jeg to gange i Sony's Metreon Complex i San Fransico og det var i
digital projection, hvilket var rigtigt godt. Plottet har nogle huller, men
jeg syntes den er genial som helhed.

Road to Perdition er endnu et mesterværk fra Sam Mendes, med top
præstationer fra Tom Hanks og Paul Newman. Jeg bliver meget skuffet hvis den
ikke vinder et par Oscars.

Jeg så også xXx hvilken var meget skuffende. Et kikset forsøg på en
Bond-kopi.

Tilsidst vil jeg lige nævne My Big Fat Greek Wedding, som jeg så på flyveren
på vej hjem. Den er ret morsom.

Fra : Jørgen Jacobsen

Dato : 10-09-02 15:03

Årets bedste film.
Det kan da ikke være rigtigt at årets bedste film er amerikansk!
Der bliver lavet fremragende film andre steder i verden, mener du årets bedste amerikanske film er det OK men ikke verdens bedste film? De er ihvertfald ikke amerikanske, verden er stor og ikke amerikansk, heldigvis!

Jørgen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 10-09-02 15:21

"Jørgen Jacobsen" <jabber@stofanet.dk> escribió
> Årets bedste film.
> Det kan da ikke være rigtigt at årets bedste
> film er amerikansk!

Kan du så ikke komme med et alternativ?

Fra : Jens Thomsen

Dato : 10-09-02 15:47

> "Jørgen Jacobsen" <jabber@stofanet.dk> escribió
>
> Kan du så ikke komme med et alternativ?

The Others? Det er i hvert fald nogenlunde den bedste film, som JEG har set
i biografen i år. De ventede The Man Who Wasn't There, Minority Report og
Signs har alle været fra små til mellemstore skuffelser i min bog.

The Others derimod er en gedigen konstrueret og veldrejet, lille genrefilm.
(Og lad nu være med at kalde den et The Sixth Sense-plagiat. Shyamalans film
var hverken den første med en afdød protagonist, en overraskende slutning
eller kombinationen af disse to elementer.)

MVH
Jens

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 10-09-02 15:48

"Jens Thomsen" <nobody@home.dk> escribió en el mensaje

> Shyamalans film
> var hverken den første med en afdød protagonist, en overraskende slutning
> eller kombinationen af disse to elementer.)

Med fare for at provokere en masse spoiler indlæg, hvilke andre film har
kombineret de to elementer?

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann, der halvkedede sig under The Others

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 10-09-02 16:09

Lars Hoffmann <lars@intercambiodvd.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:all0oo$o5j$1@newsreader.mailgate.org...
> "Jens Thomsen" <nobody@home.dk> escribió en el mensaje

> Med fare for at provokere en masse spoiler indlæg, hvilke andre film har
> kombineret de to elementer?

American Beauty kan da til dels være med her...

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 10-09-02 16:11

"Mikkel Knudsen" <MS_Knudsen@yahoo.com> escribió

> American Beauty kan da til dels være med her...

Nej, det vil jeg ikke mene. der er da stor forskel på at protagonisten dør i
slutningen af filmen og det at han/hun har været død fra starten af uden at
være klar over det.

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 10-09-02 16:16

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> writes:

> "Jens Thomsen" <nobody@home.dk> escribió en el mensaje

> Med fare for at provokere en masse spoiler indlæg, hvilke andre film har
> kombineret de to elementer?

Jacob's Ladder

Fra : Jeppe

Dato : 10-09-02 17:38

> Jacob's Ladder

Nej, der dør hovedpersonen også først til sidst...

Mvh
Jeppe

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 10-09-02 21:48

"Jeppe" <jbomholtSPAM@mail.dk> skrev:

>Nej, der dør hovedpersonen også først til sidst...

Eller er det ikke sådan, at det hele foregår i hovedet på ham, *mens*
han dør?
--
Niels Søndergaard

Besøg Bøfsiden: http://www.titlevision.dk/boeuf.htm
Suveræn samling af sproglige smuttere

Fra : Jeppe

Dato : 11-09-02 08:25

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in message
> Eller er det ikke sådan, at det hele foregår i hovedet på ham, *mens*
> han dør?

Jo, hele filmen er hovedpersonens liv, der passere revu og foregår kun de få
sekunder det tager ham at dø...

Fra : Heidi

Dato : 12-09-02 06:33

Jeppe wrote:
> "Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in message

[jacobs ladder - spoiler]

Havde det ikke været en ide at ændre emnet til "Spoiler for
Jacob's ladder" her??

--
Mvh. Heidi
Her plejer der med store bogstaver at stå, at svar udbedes

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 12-09-02 08:54

"Heidi" <nospamheidi@adslhome.dk> skrev:

>[jacobs ladder - spoiler]
>
>Havde det ikke været en ide at ændre emnet til "Spoiler for
>Jacob's ladder" her??

Giv agt! Spoiler for "Borte med Blæsten"længere nede!

Rhett Butler skrider fra Scarlett.

Hvis man skulle tage hensyn til andet end bio-, video- og dvd-aktuelle
film, skulle der stå "spoiler" foran hvert eneste indlæg i denne
gruppe.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 12-09-02 12:04

Niels Søndergaard skrev:
> [...]

Jo, det synes jeg. Eller lave spoilerspace.

> Hvis man skulle tage hensyn til andet end bio-, video- og dvd-aktuelle
> film, skulle der stå "spoiler" foran hvert eneste indlæg i denne
> gruppe.

Sludder. Det er et mindretal af indlæg, der handler om slutninger og
andre væsentlige plotelementer.

Generelt mener jeg ikke, at der kan være noget stort tidstab i at sætte
en spoileradvarsel, ligegyldig hvilken film der er tale om. Der er altid
nogen, der ikke har set den film, man skriver om.

--
Peter Brandt Nielsen / http://brandtnielsen.adr.dk
»Mit underliv / er ikke mit eget liv

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 12-09-02 14:06

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@hotmail.com> skrev:

>Generelt mener jeg ikke, at der kan være noget stort tidstab i at sætte
>en spoileradvarsel, ligegyldig hvilken film der er tale om. Der er altid
>nogen, der ikke har set den film, man skriver om.

Okay. Der kommer nu en spoiler for "Matthæus-evangeliet".

Hovedpersonen udfører mirakler, forfølges af øvrigheden og dør, men
genopstår og farer til himmels efter at have formanet menneskene til
at være gode ved hinanden.

Eller var det "E.T."? Hm...

Fra : Homer

Dato : 12-09-02 16:57

Niels Søndergaard wrote:

> Okay. Der kommer nu en spoiler for "Matthæus-evangeliet".

[snip]

Du er egentlig ret hånlig i dine afvisninger af Heidi og Peter Brandts
synspunkter, Niels. - Især din kommentar i gruppen 31. august taget i
betragtning:
<http://makeashorterlink.com/?N2A0314C1>

Du vil nok argumentere for, at de to tilfælde ikke kan sammenlignes, og
jeg er tilbøjelig til at give dig ret ... men så mener jeg heller ikke at
du uden videre kan gradbøje spoiler-begrebet. *Hvis* det skal gradbøjes,
bør det i hvert fald ikke være efter hvor mange dage/uger/måneder/år en
film har på bagen; snarere efter hvor vigtig afsløringen er for udbyttet
af filmen. I dén sammenhæng synes jeg din "Jacob's Ladder"-kommentar var
kritisabel.

VH
Homer

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 12-09-02 17:42

"Homer" <f0d0r@sletdette.hotmail.com> skrev:

> I dén sammenhæng synes jeg din "Jacob's Ladder"-kommentar var
>kritisabel.

Ja, det var en kritisabel smutter. Men på ingen måde så slem som de
Minority Report-spoilere, vi har set på det sidste.

Fra : Heidi

Dato : 12-09-02 17:58

Niels Søndergaard wrote:

> Ja, det var en kritisabel smutter. Men på ingen måde så slem som de
> Minority Report-spoilere, vi har set på det sidste.

Nu fremgik det bare ikke af dit svar til mig, at der var tale om en
smutter - der, som skrevet andetsteds, kan ske for alle...

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 12-09-02 20:14

>Nu fremgik det bare ikke af dit svar til mig, at der var tale om en
>smutter

Sommetider lader jeg mig rive med af diskussionen og spiller djævelens
advokat for sportens skyld. Jeg tror nok, jeg havde fået et par glas
rødvin, da jeg skrev det indlæg. Beklager. Og tusind gange undskyld.

Fra : Heidi

Dato : 12-09-02 20:31

Niels Søndergaard wrote:

> Sommetider lader jeg mig rive med af diskussionen og spiller djævelens
> advokat for sportens skyld. Jeg tror nok, jeg havde fået et par glas
> rødvin, da jeg skrev det indlæg. Beklager. Og tusind gange undskyld.

Apology accepted - bare det ikke sker igen
Smager rødvin i øvrigt godt om morgenen?

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 12-09-02 20:48

"Heidi" <nospamheidi@adslhome.dk> skrev:

>Apology accepted - bare det ikke sker igen
>Smager rødvin i øvrigt godt om morgenen?

Det tvivler jeg på. Så har jeg nok bare været godt gammeldags
søvndrukken.

Fra : Kevin & Tina

Dato : 13-09-02 07:48

d. 12/09/02 21:47 ytrede Niels Søndergaard på ns@post.cybercitypunktumdk i
en tvivlsom meddelse: 8pr1ouo5uhm4dffmj9ah08jvro4oinepuv@4ax.com:

> Det tvivler jeg på. Så har jeg nok bare været godt gammeldags
> søvndrukken.
>
> --
> Niels Søndergaard

Ikke at vide om man er søvndrukken eller pløret kl 9 om morgenen, det må
være enten et mararidt eller hylande morsom. Get a life? Or Got a life?

KH Kevin

" I love the smell of napalm in the morning !
You know, one time we had a hill bombed for twelve hours, and
when it was all over I walked up. We didn't find one of
them, not one stinking dink body. The smell -- you know,
that gasoline smell -- the whole hill -- it smelled like
victory." ( Lieutenant Colonel Kilgore )

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 13-09-02 15:18

Kevin & Tina <kevin.v@mail.dk> skrev:

>Ikke at vide om man er søvndrukken eller pløret kl 9 om morgenen, det må
>være enten et mararidt eller hylande morsom. Get a life? Or Got a life?

Jeg sidder ikke og tjekker, på hvad tid af døgnet jeg har skrevet et
indlæg for en uge siden, men det er der åbenbart andre, der går op i,
og så vidt jeg kan se, er det da snarere dem, der trænger til at få et
liv. Eller ordblinde oddere, som blander sig i noget, der ikke rager
dem.

Jeg husker, jeg skrev en masse vås en aften, jeg havde fået lidt for
meget at drikke - jeg er ikke bleg for at indrømme, at jeg bæller og
våser indimellem - og troede, det måske var det indlæg, vi snakkede
om. Længere er den ikke.

Fra : Kevin & Tina

Dato : 15-09-02 08:42

d. 13/09/02 16:17 ytrede Niels Søndergaard på ns@post.cybercitypunktumdk i
en tvivlsom meddelse: 4as3ouc1ej8csu2acps9h4p6kur9os3225@4ax.com:

> [...]
> og så vidt jeg kan se, er det da snarere dem, der trænger til at få et
> liv. Eller ordblinde oddere, som blander sig i noget, der ikke rager

Kære Niels
Come on
Det er sgu da sjovt, længere er den ikke vel?
Jeg er i øvrigt med dig, og det er sikkert befordrende for mange processer
at ævle og drikke.
Venlig hilsen kevin

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 15-09-02 13:13

Kevin & Tina <kevin.v@mail.dk> skrev:

>Jeg er i øvrigt med dig, og det er sikkert befordrende for mange processer
>at ævle og drikke.

Jeg plejer nu at gøre det i omvendt rækkefølge.

Fra : Thomas

Dato : 15-09-02 15:57

> Besøg Bøfsiden: http://www.titlevision.dk/boeuf.htm
> Suveræn samling af sproglige smuttere

Det gjorde jeg, og der var mange sjove ting. Men den her kan jeg ikke greje:

> BØF: You bring hope to those who have none:
> ER OVERSAT TIL: Du bringer håb til de håbløse.
> (Biograffilm)
> RETTELSE: Det burde have været:
> Du bringer håb til dem uden håb.

Hvor ligger forskellen på "de håbløse" og "dem uden håb"? Jeg kan ikke se
den. Og det bedste danske sprog er vel at sige de håbløse? Hvis det er
flueknepperi, skulle det så ikke have været fluekneppet helt ud i extremen:
"Du bringer håb til dem, der intet har"...?

Thomas S

Fra : Thomas

Dato : 15-09-02 15:59

GLEM DET! Jeg har grejet den nu...

(dumme mig...)

Thomas <erro_estado@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:am27bf$2c9u$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 15-09-02 16:53

"Thomas" <erro_estado@hotmail.com> skrev:

>GLEM DET! Jeg har grejet den nu...

Så er du altså ikke helt håbløs.

Fra : Thomas

Dato : 15-09-02 18:37

> Så er du altså ikke helt håbløs.

Jeg følte mig ellers ret håbløs, da jeg brugte ti minutter på ikke at
gennemskue bøffen. Men det var selvfølgelig ingenting, i mod hvor håbløs jeg
følte mig, da jeg 2 sekunder efter trykket på send-knappen endelig forstod
den.

(dumme mig...)

Fra : Heidi

Dato : 12-09-02 17:57

Homer wrote:

> [...]
>
> Du er egentlig ret hånlig i dine afvisninger af Heidi og Peter Brandts
> synspunkter, Niels. - Især din kommentar i gruppen 31. august taget i

Ja i forhold til den var min kommentar da rimelig menneskelig

Enig.

Fra : Heidi

Dato : 12-09-02 17:56

Peter Brandt Nielsen wrote:

> [...]

> sætte en spoileradvarsel, ligegyldig hvilken film der er tale om. Der
> er altid nogen, der ikke har set den film, man skriver om.

Også enig - havde Niels (eller Jeppe) lavet en simpel brøler ved at
glemme at ændre emnet, havde det været noget andet - det kan
ske for enhver - men det er mit indtryk at denne gruppe fungerer
bedst, når folk forsøger at tage hensyn til hinanden - så undgår
man desuden også disse evindelige spoilerdiskussioner...

Fra : Heidi

Dato : 12-09-02 17:53

Niels Søndergaard wrote:

> [...]

> Hvis man skulle tage hensyn til andet end bio-, video- og dvd-aktuelle
> film, skulle der stå "spoiler" foran hvert eneste indlæg i denne

Nej der skulle ej - som det er blevet påpeget en hel del gange før i
spoilerdiskussionerne, så kan man sagtens diskutere en film uden
at afsløre vigtige ting i plottet - feks. instruktionen, skuespil-
præstationerne, lys, lyd, klipning, musik - alt sammen noget der
ikke har en sk*d med spoilere at gøre - og som det også er
diskuteret til hudløshed, så kan man sagtens være interesseret i
at diskutere en film, eller bare læse med fra sidelinjen, som jeg
for det meste gør, uden at ønske at få slutningen smidt i fjæset
uden advarsel, uanset om filmen er 10 år gammel, eller om den
er spritny på DVD.

I øvrigt er Jacobs Ladder en film jeg har set nævnt flere gange
i denne gruppe, og jeg har overvejet om jeg skulle få fat i den,
men hvis jeg ikke havde læst denne gruppe havde jeg ikke anet
noget som helst om filmen. Jeg mener der er en smule forskel på
om en film har haft stor biografpremiere, og den er blevet vist
forfra og bagfra i diverse filmprogrammer, så man næsten ikke
kan undgå at høre noget om handlingen (ikke fordi det
berettiger en spoiler - som din egen reaktion på Minory report
også antyder) - eller om det er en forholdsvis ukendt film, som
man derfor stort set ikke har hørt noget om. I det tilfælde
er en spoiler af den karakter du og Jeppe leverede ekstra
slem - efter min mening...

Havde diskussionen fra starten drejet sig om Jacobs Ladder,
eller var emnelinjen blevet ændret, kunne jeg have undgået
indlæg, hvor jeg havde en mistanke om at der kom en spoiler -
men der stod altså The Others, som jeg har set, og derfor
forventede jeg ikke andet end en spoiler om den.

Men uanset hvad bliver alle i denne gruppe nok aldrig
enige om "reglerne" for spoilere - jeg synes måske bare
du skulle være knap så "nedladende" (kan ikke lige finde
andet udtryk der passer), når du selv kan hidse dig så
gevaldigt op over en spoiler...

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 10-09-02 16:17

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> writes:

> Med fare for at provokere en masse spoiler indlæg, hvilke andre film har
> kombineret de to elementer?

ups, en til, en virkelig klassiker:
DR. CALIGARIS KABINET

(ok, ikke en afdød, men helt klart i samme stil)

Fra : Jens Thomsen

Dato : 11-09-02 07:32

> Med fare for at provokere en masse spoiler indlæg, hvilke andre film har
> kombineret de to elementer?

B-klassikeren Carnival of Souls?

MVH
Jens

Fra : Morbid Angel

Dato : 11-09-02 01:04

On Tue, 10 Sep 2002 16:21:17 +0200, "Lars Hoffmann"
<lars@intercambiodvd.com> wrote:

>Kan du så ikke komme med et alternativ?

Amelie = Fransk
Elling = Norsk

To film jeg syntes er fantastisk gode.

mvh

MA

Fra : Lars Ehlers

Dato : 10-09-02 21:12

On Tue, 10 Sep 2002 16:03:11 +0200, "Jørgen Jacobsen"
<jabber@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>Der bliver lavet fremragende film andre steder i verden, mener du årets bedste amerikanske film er det OK men ikke verdens bedste film? De er ihvertfald ikke amerikanske, verden er stor og ikke amerikansk, heldigvis!

Hvorfor kan årets bedste film ikke være amerikansk? Der bliver lavet
masser af gode film uden for Hollywood. Ikke alle amerikanske film er
sødsuppe romantik eller plat action...

Lars
San Francisco
(se evt. Monster's Ball)

Fra : / / dentro / /

Dato : 10-09-02 22:54

"Lars Ehlers" <ehlersNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

| Hvorfor kan årets bedste film ikke være amerikansk?

Nej det fatter jeg heller ikke. Årets bedste film er vel den film som
flest mennesker kan lide. (bortset fra de steder hvor der er specielle
juryer). At en film er mainstream vil sige at den henvender sig til
det brede publikum. Hollywood laver mange mainstream film. Hollywood
ligger i Amerika. Så hvorfor skulle en amerikansk film ikke være årets
bedste?

/ / dentro / /

Fra : Jens Thomsen

Dato : 11-09-02 07:43

"/ / dentro / /" <kena@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Nej det fatter jeg heller ikke. Årets bedste film er vel den film som
> flest mennesker kan lide. (bortset fra de steder hvor der er specielle
> juryer).

Betyder det så også, at inderne og kineserne automatisk laver nogle af de
allerbedste film, fordi en temmeligt stor del af verdens befolkning kan lide
at se dem?

MVH
Jens

Fra : / / dentro / /

Dato : 11-09-02 16:12

"Jens Thomsen" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
af de
| allerbedste film, fordi en temmeligt stor del af verdens befolkning

Ja.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 11-09-02 22:07

> af de
> kan lide
>

> Ja.

Okay. Ja, så fik vi da det på det rene

MVH
Jens

Fra : Per Kristensen

Dato : 11-09-02 07:46

"Jørgen Jacobsen" <jabber@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
[...]

LOL! Du hedder vel ikke også Ole Michelsen?

Fra : Jørgen Jacobsen

Dato : 11-09-02 11:27

Nej jeg hedder ikke OM. Men jeg ved at der bliver produceret masser af film andre steder i verden end i USA.
Film fra USA er ofte utrolig banale, handler ofte om det samme, f.eks. kriminalitet, min og de fleste danskeres dagligdag er ikke kriminel så hvorfor handler filmene om kriminalitet? En ny dansk film som "Elsker dig for evigt" ligger på et betydeligt højere niveau end de fleste amerikanske film. Der bliver leflet utroligt meget for alt hvad der kommer fra den anden side af dammen. Meget af den amerikanske kultur befinder sig på pygmæstadiet.

Jørgen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 11-09-02 11:36

"Jørgen Jacobsen" <jabber@stofanet.dk> escribió en el mensaje

> Film fra USA er ofte utrolig banale, handler ofte om det samme, f.eks.
> kriminalitet, min og de fleste danskeres dagligdag er ikke kriminel så
> hvorfor handler filmene om kriminalitet?

Hvis film handlede om det samme som din dagligdag, hvorfor så se film, du
kunne jo bare leve din dagligdag og opleve det samme.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 11-09-02 12:27

> [...]

>min og de fleste danskeres dagligdag er ikke kriminel så hvorfor handler filmene om kriminalitet?

Der er populært sagt tre ting, som driver en historie frem: konflikt,
konflikt, konflikt. Krimier sætter en hel masse ting på spidsen, og
derfor er genren oplagt. Krimier handler i øvrigt tit om ganske
almindelige mennesker, hvis dagligdag bliver forstyrret af uventede
begivenheder. Det gør en del af de art movies, du elsker, sikkert
også.

>En ny dansk film som "Elsker dig for evigt" ligger på et betydeligt højere niveau end de fleste amerikanske film.

Det er en smagssag. Jeg finder både den og andre "gode" film ufattelig
uinteressante. "En kærlighedshistorie", som vist endda er
prisbelønnet, er den mest røvkedelige gang Kejserens Nye Klæder, jeg
længe har spildt tid på. "Italiensk for begyndere" er noget bedre, men
overhovedet ikke det mesterværk, den er udnævnt til. Historien trænger
til en gevaldig opstramning. Efter min mening, altså.

>Der bliver leflet utroligt meget for alt hvad der kommer fra den anden side af dammen.
>Meget af den amerikanske kultur befinder sig på pygmæstadiet.

Og meget af den europæiske på elfenbenstårnsstadiet - for nu at sige
det pænt. Livet ER generelt for kort til franske film.

Lad os glæde os over, at udbuddet er stort nok til at tilfredsstille
enhver smag.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 11-09-02 12:35

Niels Søndergaard <ns@post.cybercitypunktumdk> writes:

> Og meget af den europæiske på elfenbenstårnsstadiet - for nu at sige
> det pænt. Livet ER generelt for kort til franske film.

Så, du! Livet er ikke for kort til Jeunet's film.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Alle der rejser i rummet er kannibaler og æder
The RockBear. ((^)) deres egen afføring. [..] Deres børn bliver

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 11-09-02 18:27

pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) skrev:

>Så, du! Livet er ikke for kort til Jeunet's film.

Overdrivelse fremmer forståelsen, ikke? Men Jeunet .. hm... Jeg kunne
egentlig godt lide Amélie på grund af stemningen - bestemt ikke på
grund af handlingen eller manglen på samme, hvilket er et generelt
problem for europæiske film - men "De fortabte børn" og især "Alien 4"
er sgu da horribelt spild af celluloid.

Men du har ret - der er da gode franske film. Jeg holder fx meget af
"Undskyld, vi flygter". Så, jo - Blind høne KAN finde et korn. Men der
er saftsume langt mellem eau de vie'erne.

Fra : Per Kristensen

Dato : 11-09-02 14:10

[...]

Ja dine argumenter er virkeligt gennemtænkte. USA ond, andre god. Mig lave
ild!

Du kan da ikke bare sige at alle amerikanske film er dårlige. Ja vist laves
der mange dårlige film i USA, men der laves også nogle gode ind imellem. Og
nej, modsat hvad du tror så er en Video optagelse og monolyd ikke automatisk
lig med en god film.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 11-09-02 18:37

> [...]

>nej, modsat hvad du tror så er en Video optagelse og monolyd ikke automatisk

Diskussionen får mig til at tænke på "Sturgeons lov", som blev
formuleret af den amerikanske science fiction-forfatter Theodore
Sturgeon: "Det er rigtigt, at 90 procent af al science fiction er
lort, men 90 procent af alt andet er også lort."

Mon ikke det også gælder både amerikanske og europæiske film?

Hvad de danske angår, vil jeg endda sige 99 procent. Det er egentlig
ikke skuespillerne eller instruktøren, der er noget i vejen med (selv
om sidstnævnte jo et eller andet sted traditionelt har ansvaret), men
derimod manuskriptforfatterne, som hverken kan finde på en handling
eller formulere sig forståeligt på deres eget sprog.

En lysende undtagelse er dog Kim Fupz Åkeson, som i hvert fald med
"Den eneste ene" er røget ind på min hitliste. At hans roser så høstes
af Susanne Bier, som aldrig nogensinde før har lavet en seværdig film,
er bare typisk. Hvem som helst kunne have lavet en fantastisk film
efter det manus.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 12-09-02 11:17

> [...]
> Sturgeon: "Det er rigtigt, at 90 procent af al science fiction er
> lort, men 90 procent af alt andet er også lort."

Så sandt, så sandt. Den vil jeg skrive bag øret.

> [...]
> derimod manuskriptforfatterne, som hverken kan finde på en handling
> eller formulere sig forståeligt på deres eget sprog.

Den påstand var mere rigtig før ca. 1995/96, hvor jeg synes der skete en
mærkbar ændring i kvaliteten af manuskripterne. Måske skal æren tilfalde
Poul Neesgaard. Jeg hørte i hvert fald i et radio-program, at han mente, at
det var dér skoen trykkede, når han blev spurgt om, hvorfor danske film var
så ringe. Det er ikke sikkert, han skal have æren, men han havde dog
mulighed for at gøre noget ved det. Salig Hitchcock sagde, "det kræver tre
ting at lave en god film: en god historie, en god historie, en god
historie." Alligevel har det været prioriteret alt for lavt i danske film.
Min egen personlige teori er, at det ikke har været comme il faut, at en
instruktør ikke skrev sine egne manuskripter. Noget som f.eks. Bille August
har måttet høre en del for, hvilket er tåbeligt (at han så kan gøre selv
litterære mesterværker røvkedelige, er en anden snak). Instruktøren skal
koncentrere sig om at instruere film, og så lader man dygtige
manuskriptforfattere (gerne flere) koncentrere om at skrive den fede
historie.

Eller også skyldes det én eller anden form for Hollywood-forskrækkelse, for
at filmen blev behandlet som et *produkt*, hvor forskellige kompetencer
lavede hver sin del og instruktøren mistede sin "kunstneriske" indflydelse,
hvilket er noget pladder. Under alle omstændigheder er der kommet en højere
grad af professionalisme over produktionerne, og specielt hvad angår
manuskriptet.

> [...]
> af Susanne Bier, som aldrig nogensinde før har lavet en seværdig film,
> er bare typisk. Hvem som helst kunne have lavet en fantastisk film

Jep. En andens tendens er dog at manuskriptforfatteren anerkendes mere for
sit arbejde, og også bliver hevet lidt ind i rampelyset. Ikke meget, men det
bliver mere almindeligt at nævne forfatteren ved lanceringen af nye film, og
det er klart en positv tendens, selvom instruktøren typisk høster de fleste
roser.

Jeg synes også, at Anders Thomas Jensen bør nævnes og også Der Alte Mogens
Rukow, som jeg mener, har betydet meget for at niveauet er højnet.

Sidst, men ikke mindst, må man tage hatten af for Lone Scherfig. Med
"Italiensk for begyndere" har hun skrevet en lille historie, som hele verden
har taget til sig, og det er godt klaret. Jeg synes i hvert fald, at det er
syret, at folk rundt omkring i verden alle synes, at den film handler om
"deres" land eller lige så godt kunne foregå der. For de fleste synes vel,
at den er så dansk, at det driver ned ad væggene, men hun må have ramt en
nerve, som andre kan genkende.

--
Mark
Er du film buff? Vi kan altid bruge en ny skribent.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 12-09-02 12:08

"Mark Thomas Gazel" <mark@gazel.dk> skrev i en meddelelse

> Den påstand var mere rigtig før ca. 1995/96, hvor jeg synes der skete en
> mærkbar ændring i kvaliteten af manuskripterne.

Det passer fint med, at man omkring det tidspunkt styrkede
manuskriptforfatteruddannelsen (puha) på Filmskolen og bl.a. gjorde det
tvunget for instruktørerne at benytte sig af de andre elevers materiale. Det
havde det ikke været før, og pænt sagt var der også enkelte elever, der blev
smækfornæmede over at få det trukket ned over sig.

Mogens Rukow er nok den, der bør roses mest for sin indsats på området.

MVH
Jens

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 12-09-02 14:57

> [...]
> materiale. Det havde det ikke været før, og pænt sagt var der også
> enkelte elever, der blev smækfornæmede over at få det trukket ned

De har haft godt af sluge den kamel.

> Mogens Rukow er nok den, der bør roses mest for sin indsats på
> området.

Det tror jeg også, og derfor fik ham da også lige nævnt. Udtalelsen fra
Neesgaard var bare det eneste, jeg lige havde at hænge min påstand op på.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 11-09-02 22:06

> [...]

> ild!
>
> Du kan da ikke bare sige at alle amerikanske film er dårlige.

....men du kan omvendt godt generalisere omkring Ole Michelsens filmsmag?

Den her diskussion er vist ved at falde lidt fra hinanden.

MVH
Jens

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 11-09-02 23:20

> [...]

>...men du kan omvendt godt generalisere omkring Ole Michelsens filmsmag?
>
>Den her diskussion er vist ved at falde lidt fra hinanden.

Jeg synes, det er dine argumenter, der er ved at falde fra hinanden.
Amerikanske film er mange ting og fuldstændig umulige at skære over én
kam. Hvordan kan du dog påstå, at "The Man Who Wasn't There" og "Black
Knight" er to alen af ét stykke?

Ole Michelsen er derimod én person med nogenlunde konsekvente
holdninger.

Så hvad er det, du prøver at sige?

Fra : Stefan Holm

Dato : 11-09-02 15:28

"Jørgen Jacobsen" <jabber@stofanet.dk> writes:

> Men jeg ved at der bliver produceret masser af film andre steder i
> verden end i USA.

Og hvordan leder det så frem til din interessante konklusion om, at
årets bedste film nødvendigvis ikke kan være amerikansk?

> Film fra USA er ofte utrolig banale, handler ofte om det samme,
> f.eks. kriminalitet, min og de fleste danskeres dagligdag er ikke
> kriminel så hvorfor handler filmene om kriminalitet?

Dagligdag kan man opleve derhjemme. Jeg ser film for at få en
oplevelse, der er mere spændende end det at gå på toilettet.

--
"To read makes our speaking English good."

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 10-09-02 20:03

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> wrote in message
> [...]
> digital projection, hvilket var rigtigt godt. Plottet har nogle huller,

Den så jeg også i USA - ikke enig i at den er værd at se, men den diskussion
er jo velkendt :)
Det var egentlig planen at se Minority report istedet for, men omtalen af
Signs så jo god ud... Mand for en brøler.

> Road to Perdition er endnu et mesterværk fra Sam Mendes, med top
> præstationer fra Tom Hanks og Paul Newman. Jeg bliver meget skuffet hvis
den
> ikke vinder et par Oscars.

Den så jeg også.... Ret god, måske lige en ANELSE for langsom til min smag
(og før i brokker jer, jeg mener virkelig kun en anelse).

> Jeg så også xXx hvilken var meget skuffende. Et kikset forsøg på en
> Bond-kopi.

Og den tog vi også lige med, da det var den eneste der var tid til inden jeg
skulle hente in kollega i San Franscico lufthavn, man hvor var den dog
RINGE. Det mest latterligt var at Amerikanerne klappede under de latterlige
stunts... arghhh.

> Tilsidst vil jeg lige nævne My Big Fat Greek Wedding, som jeg så på
flyveren
> på vej hjem. Den er ret morsom.

Spiderman på flyet, skulle have set noget mere, men KLM mistede kontrollen
over video maskinen.

/Lars