Stiklinger af pelagonier
Fra : Anders And

Dato : 10-09-02 10:09

Hvornår og hvordan tager man stiklinger af pelargonier?

Kan hele planten overvintre og i givet fald hvordan?

mvh Lise

Fra : rsa

Dato : 10-09-02 21:07

Hej
Stiklinger tages nu - og de overvintres ved 10 grader.
Venligst
Ruth

Anders And <gfhjsk@fhdjak.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d7db694$0$27669$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-09-02 22:04

On Tue, 10 Sep 2002 22:07:10 +0200, "rsa" <rsa@post3.tele.dk> wrote:

>Stiklinger tages nu - og de overvintres ved 10 grader.

Hvordan med lys? Kan de klare sig med knap så meget lys når der kun er
10 grader?

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : Aksel

Dato : 10-09-02 22:19

"Anders And" <gfhjsk@fhdjak.dk> skrev i en meddelelse
> Hvornår og hvordan tager man stiklinger af pelargonier?
>
> Kan hele planten overvintre og i givet fald hvordan?
>
> mvh Lise

Pelargonier kan formeres med stiklinger hele sommeren, sæt dem i vand indtil
de har rødder og plant dem så.
Nap blomster af, de forhindrer roddannelse.
Mine pelargonier står hele året i udestue som ikke er frostfri, den
oprindelige plante har vi endnu, den er fra 1984, de blomstrer hele året

Hilsen Aksel

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 10-09-02 22:34

"Aksel" <akselj@newmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Mine pelargonier står hele året i udestue som ikke er frostfri, den
> oprindelige plante har vi endnu, den er fra 1984, de blomstrer hele året

Hej

Jeg laver nye planter hele sommeren. De behøver ikke at komme i vand først.

Tag fra en plante, der er blevet for stor. Du skal sørge for at der er mange
vækstpunkter, dvs mange steder på stænglen, hvor der vokser blade ud.
Det kan altså ikke nytte, du tager en lang ranglet stængel uden blade.
Jo tættere vækspunkterne sidder jo bedre. Træk forsigtigt bladene af, lav et
hul i urtepottejorden og stik stiklingen i. Ca 5cm i jord. Sæt gerne 3-4
stykker i samme potte (husk samme farve). Det er vigtigt at urtepotten får
lidt varme, sæt den evt i solen.

Mine pelargonier - både stiklinger i jord, og 4-5 årige, overvintrer på et
gammel gårdtoilet ved ca. 8 grader (anbefalet af en prof. gartner). Der er
kun et lille vindue og ingen kunstig lys. De skal vandes meget sjældent, da
de ellers let rådner.

90 % overlever- hvis de dør, er det fordi jeg har overvandet.

VH Birgitte