asparges kartofler
Fra : Pia

Dato : 10-09-02 09:45

Hej igen

Endnu en mangel her i England: aspargeskartofler!! Man kan simpelthen ikke
finde dem. Saa nu har jeg overvejet at plante dem i haven. Er der nogen,
der ved hvad det latinske navn for aspargeskartofler er? Saa kan det vaere,
jeg kan finde dem paa en planteskole.

Tak for hjaelpen

Pia

Fra : ram2

Dato : 10-09-02 10:25

"Pia" skrev d. 10-09-02 09:45 dette indlæg :
> [...]
nogen,
> der ved hvad det latinske navn for aspargeskartofler er? Saa kan det

Hej Pia. Prøv dette site - det kan være du kan få hjælp der.

mvh.
Ram2

http://www.kartoffelraad.landbrug.dk/videncentret/sorter.htm

http://www.kandu.dk/

Fra : Ivar

Dato : 15-09-02 18:26

Pia skrev:

> Endnu en mangel her i England: aspargeskartofler!!

Det er helt forskellige kartoffelsorter der dyrkes i England
og Danmark. De fleste af de danske sorter ville være usælgelige
i England. De engelske kartofler har generelt en flot skræl
gyldne, hvide eller røde og aldrig skurvede. Du har helt sikkert
opdaget, at en pose kartofler i England, indeholder færre
dårlige kartofler end en tilsvarende dansk pose. En større
del af kartoflerne bliver kasseret før de bliver pakket.

Det er ikke kun England og Danmark der har forskellige
sorter, næsten ethvert land har deres egne sorter.
De sydeuropæiske og nordafrikanske lande der leverer
tidlige kartofler, vælger sorter afhængig af hvilket land
de eksportere til.

Du skal ikke regne med at finde asparges-kartofler i
en engelsk planteskole.

Ivar

Fra : Keld Vagner Højer

Dato : 16-09-02 08:01

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> De sydeuropæiske og nordafrikanske lande der leverer
> tidlige kartofler, vælger sorter afhængig af hvilket land

Vælger er måske så meget sagt. Hvert år i det meget tidlige og her meget
kolde forår, sejler man fra Holland skibsladninger af læggekartofler til de
nordaffrikanske kyster.
Her bliver de lagt så de kan vokse sig store og efter en længere hjemrejse
kan de så sælges som nye kartofler!!!!

Mvh. Bo

Fra : Ivar

Dato : 16-09-02 21:30

Keld Vagner Højer skrev:

> Her bliver de lagt så de kan vokse sig store og efter en længere hjemrejse
> kan de så sælges som nye kartofler!!!!

Hvad er det for en røverhistorie? Læggekartofler kan ikke vokse sig store.
Tværtimod, de bliver mindre og mindre når stiklingerne vokser.
For øvrigt, hvis du finder egyptiske kartofler i England, er det som oftest
nogle små, som vi her ville kalde brunekartofler.

Ivar

Fra : Pia

Dato : 16-09-02 08:45

Det havde jeg slet ikke taenkt paa. Rent faktisk er kartofler selv i
supermarkeder altid flotte her. Det er mest fordi jeg ogsaa kan lide formen
paa aspargeskartofler. Her kan man faa een, der hedder Anya, men den er saa
besvaerlig at skraelle fordi den er ret knoldet. Men jeg kan jo bare proeve
at skaere almindelige hvide kartofler i form.

Tak for hjaelpen

Pia

Fra : N/A

Dato : 16-09-02 08:46

Fra : Pia

Dato : 16-09-02 08:46

Superfint. Jeg proever at skrive til dem!!

Pia
"Villy Erichsen" <brita-villy@adslhome.dk> wrote in message
Pia wrote:
[...]
De hedder såmænd også asparges i England
Forhandlerliste, og jo der er tale om kartofler:
http://www.scotland.gov.uk/agri/seedpot/spr-27.htm#asp
--
Venlig hilsen
Villy Erichsen