Nok 3330 (debitel)
Fra : Martin Sjøberg

Dato : 10-09-02 09:06

Hej

Jeg har lige fået et tilbud på en nokia 3330. Desværre er den simlåst,
og sælger påstår at fordi den er mindre end 6 mdr. gammel, kan
simlåsen ikke fjernes. (Hos debitel skal man deres abonnement i 6 mdr.
ved køb af tlf). Kan det virkelig passe? Kan den OVERHOVEDET ikke
åbnes, før der er gået 6 mdr?

Mvh MS

Fra : RED-WHITE

Dato : 10-09-02 09:14

Fra : Morten Skov Nielsen

Dato : 10-09-02 09:19

sæføli kan den åbnes så vis nu du bor omkring nordsjælland eller vil sende
den kan jeg da fixe den

Fra : Martin Sjøberg

Dato : 10-09-02 09:24

"Morten Skov Nielsen" <scc@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> sæføli kan den åbnes så vis nu du bor omkring nordsjælland eller vil
sende
> den kan jeg da fixe den

Ok, jeg skal lige checke om den stadig er til salg, så kan det være at
jeg vender tilbage.

Fra : btvs

Dato : 10-09-02 11:49

Jo den kan låses op... der er en forretning i Hjørring der gør det, så
er du sikker på det bliver gjort rigtigt og du får ikke en "død" telefon
retur.
Du kan sige til, hvis du vil have adressen.
Men abonnementet hænger du på i 6mdr. da debitel jo giver tilskud til
telefonen, men det kan stadig betale sig..............

http://www.kandu.dk/

Fra : Morten Skov Nielsen

Dato : 11-09-02 10:43

"btvs" <btvs.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men abonnementet hænger du på i 6mdr. da debitel jo giver tilskud til
> telefonen, men det kan stadig betale sig..............

ha ha hvad mener du med gjort rigtigt jeg har ingen klager haft så pas på
hvad du skriver.

Fra : btvs

Dato : 11-09-02 12:47

"Morten Skov Nielsen" skrev d. 11-09-02 10:43 dette indlæg :

> [...]

> hvad du skriver.
>
> Jeg ved ikke hvordan du gør det, det har jeg ingen erfaring med, men
jeg ved flere, der har sendt deres telefoner ind, og har fået en død
telefon retur, eller en der hele tiden låste...
Det handler heller ikke om bare at bryde låsen, der skal også en ændring
til i telefonens software for at man ikke kan spore at telefonen er låst
op uautoriseret, da garantien ellers bortfalder..................Jeg ved
der er flere faldgruber i et sådant indgreb, der først kan vise sig
senere, men det overlader jeg til dem der har forstand på det. Om du har
det, ved jeg ikke, og det var ikke et angreb på dit arbejde, bare et
svar til personen der spurgte

http://www.kandu.dk/

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 11-09-02 12:54

En der kalder sig "btvs" skrev:

>Jeg ved ikke hvordan du gør det, det har jeg ingen erfaring med, men
>jeg ved flere, der har sendt deres telefoner ind, og har fået en død
>telefon retur, eller en der hele tiden låste...

Ja, jeg har selv haft kunder, som har haft telefonen hos andre
unlockere, og fået en "ikke-så-heldig-telefon" retur.

>Det handler heller ikke om bare at bryde låsen, der skal også en ændring
>til i telefonens software

Unlocking ER som regel blot ændringer i telefonens software.

>for at man ikke kan spore at telefonen er låst
>op uautoriseret,

Sludder.

>da garantien ellers bortfalder..................

Der er garanti på de færreste telefoner, jeg tror du tænker på de 2
års reklamationsret. Om reklamationsretten skulle bortfalde ved
unlocking, er der vidst forskellige meninger om - men jeg tror nu ikke
der er nogen der ændringer der har en forskellig holdning to telefoner
(begge unlocked), hvor den ene (ifølge dig) kan ses er blevet låst op,
og den anden ikke!

>Jeg ved der er flere faldgruber i et sådant indgreb, der først kan
>vise sig senere,

Der går rygter om, at nogle telefoner låser sig selv efter noget tid,
det er noget sludder.

Venligst,
Lasse Hedegaard

** Nu også unlocking af Ericsson T39, T65 og T68 **

Få din Nokia 3310 opdateret til 3315! (Version 5.57)

Fra : btvs

Dato : 11-09-02 14:26

"Lasse Hedegaard" skrev d. 11-09-02 12:54 dette indlæg :

> Ja, jeg har selv haft kunder, som har haft telefonen hos andre
> unlockere, og fået en "ikke-så-heldig-telefon" retur.

> Unlocking ER som regel blot ændringer i telefonens software.

korrekt....................................

> Sludder.

Det er ikke sludder, jeg har selv set det hos
nokia!!!!!!............................

> [...]
> der er nogen der ændringer der har en forskellig holdning to telefoner
> (begge unlocked), hvor den ene (ifølge dig) kan ses er blevet låst op,

Ifølge Nokia bortfalder
reklamationsretten...........................................

> Der går rygter om, at nogle telefoner låser sig selv efter noget tid,
> det er noget sludder.

Ja det er sludder, men der kan ske andet, HVIS det ikke er gjort
rigtigt..........................

Det er bare beklageligt, at der er så mange der forsøger sig, uden at
vide hvad de laver (de tror de ved det)............................
At de forsøger sig på deres egne telefoner er o.k., men de burde holde
sig fra andres...........

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 11-09-02 14:46

btvs skrev:

>Det er ikke sludder, jeg har selv set det hos
>nokia!

Hvad mener du med 'set det hos Nokia'? Står det på deres hjemmeside,
er det noget en medarbejder har sagt, eller hvordan?

Men det ER nu en gang sludder (sådan som telefonerne låses op i dag).
Du har ikke tænkt, at Nokia selvfølgelig ikke ønsker, at telefonerne
skal låses op, og de derfor er 'farvede' af en bestemt holdning?

Alt hvad der står i medierne er jo også rigtigt! Nej, sådan hænger det
altså ikke sammen-

>Ifølge Nokia bortfalder
>reklamationsretten.

Igen, det er da klart de skriver det. Hvad forbrugerstyrelsen mener,
kan være noget helt andet. Fakta er, at den måde telefoner (de fleste)
låses op på idag, ikke gør andet, end at gøre det samme som det en
korrekt indtastet unlockkode ville gøre. Kan du forklare mig, hvordan
det kan skade telefonen, at indtaste en korrekt unlockkode?

>Ja det er sludder, men der kan ske andet, HVIS det ikke er gjort
>rigtigt.

Hvad er det så du mener med 'faldgrubber der viser sig senere'?

>Det er bare beklageligt, at der er så mange der forsøger sig, uden at
>vide hvad de laver (de tror de ved det).

Det kan vi ikke være uenige om, men jeg mener nu også, at du burde
lade være med at udtale dig om ting, du tilsyneladende ikke ved så
meget om. Forstå mig ret, men du siger bare "Nokia siger...", det er
indlysende at Nokia siger sådan og sådan, men det gør det ikke
nødvendigvis korrekt!

>........................!!!!!

Disse blev til overs, dem kan du bruge en anden gang.

Fra : Kasper Vibe Grevsen

Dato : 11-09-02 22:18

> Ifølge Nokia bortfalder
> reklamationsretten...........................................

Det er kun hvis Nokia kan bevise, at din telefon er gået i stykker som følge
af unlockingen.
Hvis telefonen fx skriver Contact Service så har unlockeren et
forklaringsproblem og bør erstatte din telefon. Hvis du derimod går hen og
får problemer fx med batteriet, displayet, lyden e.l. så har det ingen
sammenhæng med unlockingen og Nokia er forpligtet til at reparere telefonen
uanset om den er blevet låst op eller ej.

--
mvh Kasper Grevsen
PS: Fjern store bogstaver fra emailadressen.

Jeg tilbyder nu unlock af Nokia 3310/3330 og Siemens C45 m.fl. med garanti.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 11-09-02 22:37

Kasper Vibe Grevsen skrev:

>Det er kun hvis Nokia kan bevise, at din telefon er gået i stykker som følge
>af unlockingen.

Det er også kun ulovligt at gå over for rødt, hvis det bliver opdaget?

>Hvis telefonen fx skriver Contact Service så har unlockeren et
>forklaringsproblem og bør erstatte din telefon.

Jeg har repareret adskillige telefoner med denne fejlbesked, men
selvfølgelig skal en telefon erstattes, hvis den skulle gå i stykker
under unlockingen.

> [...]
>sammenhæng med unlockingen og Nokia er forpligtet til at reparere telefonen
>uanset om den er blevet låst op eller ej.

Det er det der er spørgsmålet - det kunne faktisk være interesseant at
høre Forbrugerstyrelsen om deres holdning til det.

Telefoner som f.eks. T39, T65 og T68, der kan man udlæse unlockkoden
fra telefonen, for derefter at taste den ind - dvs. unlockingen
foregår 100% som den ville have gjort, hvis man havde fået koden af
sit teleselskab.

Fra : Kasper Vibe Grevsen

Dato : 11-09-02 23:12

> Det er også kun ulovligt at gå over for rødt, hvis det bliver opdaget?

Nej, det er altid ulovligt at gå over for rødt, fordi du er til potentiel
fare for omgivelserne eller dig selv.

> Jeg har repareret adskillige telefoner med denne fejlbesked, men
> selvfølgelig skal en telefon erstattes, hvis den skulle gå i stykker
> under unlockingen.

Ja, de fleste kan repareres uden problemer...

> Det er det der er spørgsmålet - det kunne faktisk være interesseant at
> høre Forbrugerstyrelsen om deres holdning til det.

Det er såmænd almen forretningsret. Jeg mener spørgsmålet har været rejst i
*.jura i.f.m. anvendelse af uoriginalt printerblæk og da kom ovenstående
udlægning.

> [...]
> fra telefonen, for derefter at taste den ind - dvs. unlockingen
> foregår 100% som den ville have gjort, hvis man havde fået koden af

Jeg har ikke stiftet bekendtskab med Ericsson endnu, men principielt gør det
næppe nogen forskel, hvis du ikke kan dokumentere at du har koden fra dit
teleselskab.

I praksis har jeg heller ikke mødt nogle problemer m.h.t. garantirep. af
oplåste mobiler.
Jeg har dog hørt at visse serviceværksteder kan finde på at låse telefonen
igen, hvis de opdager at den er blevet låst op.

--
mvh Kasper Grevsen / Århus
PS: Fjern store bogstaver fra emailadressen.

Unlock af Nokia 3310/3330 og Siemens C45 m.fl.
Jeg yder naturligvis garanti på unlockingen.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 11-09-02 23:30

Kasper Vibe Grevsen skrev:

>Nej, det er altid ulovligt at gå over for rødt, fordi du er til potentiel
>fare for omgivelserne eller dig selv.

OK, men andre ulovligheder (som ikke er farlige for nogen) er altså
ikke ulovlige, med mindre det bliver opdaget?

(Du skrev, at reklamationsretten kun forsvinder, hvis det bliver
opdaget den er blevet unlocked).

>Jeg har ikke stiftet bekendtskab med Ericsson endnu, men principielt gør det
>næppe nogen forskel, hvis du ikke kan dokumentere at du har koden fra dit
>teleselskab.

Hvad hvis telefonen var ulåst da man fik den - det sker.

>I praksis har jeg heller ikke mødt nogle problemer m.h.t. garantirep. af
>oplåste mobiler.

Heller her.

>Jeg har dog hørt at visse serviceværksteder kan finde på at låse telefonen
>igen, hvis de opdager at den er blevet låst op.

Det tror jeg nu ikke. Der er flere måder at låse en telefon op på. En
af disse måder kan ikke 'overleve' en softwareopdatering (som man
næsten altid får, når ens telefon er til reperation). Derfor låses
telefonen igen. Hvis den er låst op på den 'smarte' måde, så sker
dette ikke.

Fra : btvs

Dato : 12-09-02 12:09

Det er yders interessant, at læse diverse indlæg.....de er fyldt med ord
som, "tror" "mener" O.S.V. ingen konkrete ting, men alligevel påstår man
ting.
Den med printerblækken holder ikke som sammenligning, det er en ting som
brugeren har lov at udskifte, derfor kan man ikke sige, at
garantien/reklamationsretten bortfalder fordi man har brugt uoriginal
blækpatroner, medmindre man kan bevise, at det er det, der er årsagen.
når man piller i telefonens software, som man gør når man låser tlf. op,
så har producenten ret til at frasige sig reklamationsretten, da det er
et indgreb i apparatet, som brugeren normalt ikke har adgang til, sådan
er det!
Det er også alm. kendt, at reklamationsretten bortfalder på en
playstation, når man isætter en bootchip.
At en tlf. er blevet rep. uden problemer, selv om den er låst op,
skyldes goodwill fra den person/værksted der har rep. tlf.
Ændring i softwaren KAN spores, hvis den ikke er unlocket korrekt.
Jeg har selv arbejdet som ingeniør på området, men det er op til alle
Jer derude, der unlocker og får unlocket tlf., at tro og gøre hvad I
vil, I don't care...........så pøj pøj
Men jeg er da glad for at høre, at der trods alt er nogle der giver
garanti på unlockningen.

http://www.kandu.dk/

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 12-09-02 12:36

En gut der kalder sig "btvs" skrev:

>Det er yders interessant, at læse diverse indlæg.....de er fyldt med ord
>som, "tror" "mener" O.S.V. ingen konkrete ting, men alligevel påstår man
>ting.

Ja, du har ret! Det undrer mig så en del, at du selv siger "Nokia
siger..." Nokia er da selvfølgelig af én holdning, og det er den de
giver udtryk for (du har stadig ikke sagt hvor "Nokia har sagt det"),
men gør det det nødvendigvis korrekt?

>når man piller i telefonens software, som man gør når man låser tlf. op,
>så har producenten ret til at frasige sig reklamationsretten,

Det VED du? Kom gerne med en henvisning til hvor du har dette fra.

>da det er et indgreb i apparatet, som brugeren normalt ikke har adgang
>til, sådan er det!

Må man ikke tilslutte et datakabel til sin telefon?
Mister jeg reklamationsretten på

>Det er også alm. kendt, at reklamationsretten bortfalder på en
>playstation, når man isætter en bootchip.

Ja, men det er da noget helt andet - her skilles maskinen ad, og der
loddes nye komponenter ind.

>At en tlf. er blevet rep. uden problemer, selv om den er låst op,
>skyldes goodwill fra den person/værksted der har rep. tlf.

Det VED du?
- Det kan ikke tænkes, at værkstedet er fuldstændig ligeglad (de får
pengene alligevel)?
- Det kan ikke tænkes, at de ikke kan se at telefonen er unlocked
(uatoriseret)?

Du beklager dig over, at folk påstår og påstår - det er da lige hvad
du selv gør.

>Ændring i softwaren KAN spores, hvis den ikke er unlocket korrekt.

Hvad mener du præcis med "spores"? Og hvornår er en telefon unlocked
"korrekt"?

>Jeg har selv arbejdet som ingeniør på området,

På hvilket 'område'?

>Men jeg er da glad for at høre, at der trods alt er nogle der giver
>garanti på unlockningen.

Selvfølgelig - man må stå inde for det arbejde man laver.

PS! Vil du have en større chance for at blive taget seriøst, så brug
dit rigtige navn som afsender.

Fra : btvs

Dato : 12-09-02 13:54

Du viser din uvidenhed tydeligt, jeg ved ikke hvor gammel du egentlig
er, men du har ikke stor erfaring inden for branchen kan man høre.
Jeg har været i branchen i mange år, og kender til fabrikker,
værksteder, teleudbydere og importører, hvor har du DIN viden fra?
Jeg synes du skulle sætte dig ind i lovgivningen omkring
garanti/reklamationsretten, her er det tydeligt beskrevet, istedet for
at gætte på hvad man må/har lov til.
Jeg vil da ikke sidde her og fortælle dig, hvordan det kan spores eller
hvordan telefonen skal unlockes korrekt, det ved du tilsyneladende alt
om, siden du tager penge for det.
Fordi jeg ikke underskriver mig med navn, er såmænd af den årsag, at jeg
stadig arbejder i branchen, desuden er jeg da fløjtende ligeglad med om
du tager mig seriøs, du kan gøre som du vil.

http://www.kandu.dk/

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 12-09-02 23:53

En gut der kalder sig "btvs" skrev:

>Du viser din uvidenhed tydeligt,

Uvidenhed om hvad?

>jeg ved ikke hvor gammel du egentlig er,

23 somre, men er det relevant?

>men du har ikke stor erfaring inden for branchen kan man høre.

Hvorfor mener du du kan høre det? Hvad bygger du dette på?

>Jeg har været i branchen i mange år, og kender til fabrikker,
>værksteder, teleudbydere og importører, hvor har du DIN viden fra?

Du snakker ikke om viden, du siger jo bl.a. "Jammen, Nokia siger..." -
Det er ikke endegyldigt hvad Nokia siger.

Der er IKKE lavet nogen endelig afgørelse omkring unlocking og
reklamationsret!

>Jeg synes du skulle sætte dig ind i lovgivningen omkring
>garanti/reklamationsretten, her er det tydeligt beskrevet, istedet for
>at gætte på hvad man må/har lov til.

Kom meget gerne med en henvisning.

>Jeg vil da ikke sidde her og fortælle dig, hvordan det kan spores

Det må du ellers meget gerne, for en 'sporing' betyder, at man kan
opfange telefonen (uden at have fysisk kontakt til den). Jeg vil meget
gerne vide hvordan du kan fortælle om en telefon med IMEI nr. XYZ er
unlocked eller je.

>eller hvordan telefonen skal unlockes korrekt, det ved du tilsyneladende alt
>om, siden du tager penge for det.

Jeg vil mene jeg har forstand på unlocking ja, men du snakker
indirekte om 'forkert unlocking' (når du nævner 'korrekt unlocking'),
derfor vil jeg gerne vide hvad det begreb dækker over.

>Fordi jeg ikke underskriver mig med navn, er såmænd af den årsag, at jeg
>stadig arbejder i branchen,
Kan ikke forstår hvorfor det skulle være en årsag til at være anonym

>desuden er jeg da fløjtende ligeglad med om du tager mig seriøs,

Det er da en kedelig indstilling at have. Jeg vil meget gerne have at
folk tager mig seriøst, sådan troede jeg egentlig de fleste mennesker
havde det.

>du kan gøre som du vil.

Tak.

Fra : Kasper Vibe Grevsen

Dato : 12-09-02 14:25

> OK, men andre ulovligheder (som ikke er farlige for nogen) er altså
> ikke ulovlige, med mindre det bliver opdaget?

Man taler om "lovens ånd". Der er en mening med enhver given lov og den skal
derfor overholdes uanset om en overtrædelse kan opdages eller ej. Jeg kan
dog ikke rigtigt se hvad dette har med unlock at gøre da det i alle tilfælde
er lovligt.

> (Du skrev, at reklamationsretten kun forsvinder, hvis det bliver
> opdaget den er blevet unlocked).

Det er muligt jeg udtrykte mig uklart, men reklamationsretten bortfalder
ikke ved at du fortæller værkstedet at telefonen har været unlocket. Et
firma er berettiget til at fraråde uautoriserede ændringer (doesn't
support... o.l.) men kan ikke fraskrive sig garanti (will void warranty) på
den baggrund.
Det var netop dét der var tilfældet med printerpatronerne; HP og Canon og
sikkert flere skriver at garantien bortfalder ved anvendelse af uoriginalt
tilbehør -> det må de ikke medmindre reparationen kan henføres til det
uoriginale blæk (fx hvis man klager over blæk på tromlen).
Jeg har tilsvarende set producenter skrive at garantien bortfalder ved anv.
af fx uoriginale batterier...
Et andet sted, hvor producenten er lovligt fræk er ved licensbetingelser for
software. De er ikke juridisk bindende selvom du klikker på Accept knappen !

Som sådan mener jeg nu også de to analogier er gode nok, da mobil unlock
såvel som refill af brugte printerpatroner begge kræver udstyr ud over det,
som en almindelig bruger må formodes at besidde.

> Hvad hvis telefonen var ulåst da man fik den - det sker.

Så var du heldig i første omgang, men behøver ikke være det i anden
omgang...
Som lovgivningen er p.t. gør det dog ingen forskel.

> [...]
> næsten altid får, når ens telefon er til reperation). Derfor låses
> telefonen igen. Hvis den er låst op på den 'smarte' måde, så sker

Ok, det er muligt. Det er nok cirka et halvt år siden jeg læste om det så
det er nok derfor.

--
mvh Kasper Grevsen / Århus
PS: Fjern store bogstaver fra emailadressen.

Unlock af Nokia 3310/3330 og Siemens C45 m.fl.
Jeg yder naturligvis garanti på unlockningen.

Fra : btvs

Dato : 13-09-02 11:42

Det er ikke i alle tilfælde lovligt at unlocke en telefon, det er det
kun i de tilfælde hvor teleselskaberne accepterer det,
(kilde:telestyrelsen) p.t. er det kun Telia og Sonofon.
vedr. printerpatroner og uoriginale batterier, så gælder det her, at det
er ting som forbrugerne selv har adgang til ved alm. brug.
Når du unclocker en nokia via datakabel, så foretager du et indgreb i
telefonens software, dette er et indgreb som du ikke har adgang til som
alm. bruger, (datakabler er jo ikke originalt nokia tilbehør),
producenten kan derfor frasige sig garantiforpligtelsen hvis der er
foretaget et sådant indgreb. Det betragtes i lovgivningen på lige fod
med et fysisk indgreb, som det med at isætte en bootchip i en
Playstation.
De telefoner du kan unlocke via tastaturet, kan producenten IKKE frasige
sig garantiforpligtelsen.
Vedr. software, så skelner man her om betingelserne er rimelige og ikke
står "gemt" i feks. flere siders tekst, er licensbetingelserne rimelige
og fremgår tydeligt, ja så ER de juridisk bindende når du trykker på
accept.
(læs forbrugerlovgivningen)
At en sporing skulle være noget der kun kan foregår på afstand, er noget
nyt.....
At se om der er ændret på softwaren, feks. unlocking, kræver at man har
telefonen i hånden og tilslutter den en computer, herefter foretager man
et check på telefonen.
Men ellers ved feks. Sonofon også hvilke EMEI nr. der er låst til deres
net, og Telia ved hvilke der er låst til deres net o.s.v.
Og så lige for at sætte garanti/reklamationsret på plads, så har man 2
års reklamationsret i dag, hvoraf det første halve år er garanti, de
sidste 1½ år er reklamationsret, hvilket nok skal give nogle problemer
hen af vejen.......

http://www.kandu.dk/

Fra : Kasper Vibe Grevsen

Dato : 13-09-02 14:31

Hej btvs,

taget i betragtning at du påstår at kende lovgivningen grundigt er dine
formuleringer ualmindeligt løse. Hvis du har arbejdet professionelt med
emnet må du da kunne komme med nogle kildehenvisninger?

> Det er ikke i alle tilfælde lovligt at unlocke en telefon, det er det
> kun i de tilfælde hvor teleselskaberne accepterer det,
> (kilde:telestyrelsen) p.t. er det kun Telia og Sonofon.

Har du et link? Telestyrelsen og Konkurrencestyrrelsen har begge udtalt til
Politiken at det er fuldt lovligt at unlocke mobiltelefoner. Alt andet ville
jo også være konkurrenceforvriddende.
Se http://www.djubi.dk/Styring/Side7.htm

> vedr. printerpatroner og uoriginale batterier, så gælder det her, at det
> er ting som forbrugerne selv har adgang til ved alm. brug.

Hvor er det ærgerligt at du ikke læser hvad jeg skriver. Der var ikke tale
om printerpatroner, men om genopfyldning af samme og det kræver udstyr, som
ikke forudsættes i den almindelige forbrugers ihændehavelse.

> Når du unclocker en nokia via datakabel, så foretager du et indgreb i
> telefonens software, dette er et indgreb som du ikke har adgang til som
> alm. bruger, (datakabler er jo ikke originalt nokia tilbehør),

Og uoriginale batterier er ikke originalt tilbehør... Hvor vil du hen med
det?
Bortfalder reklamationsretten på en bil måske hvis den bliver malet?

> [...]
> foretaget et sådant indgreb. Det betragtes i lovgivningen på lige fod
> med et fysisk indgreb, som det med at isætte en bootchip i en

Refill af printerpatroner, maling af biler etc. er også fysiske indgreb. Din
analogi holder ikke vand. Det hele afhænger af om en given fejl/mangel kan
henføres til det pågældende indgreb.
Se Lov om ændring af lov om køb (Revision af regler om forbrugerkøb m.v.)
LOV nr 213 af 22/04/2002 § 77a

> De telefoner du kan unlocke via tastaturet, kan producenten IKKE frasige
> sig garantiforpligtelsen.

Inkonsistent med din udlægning ovenfor, da der anvendes uoriginalt udstyr
til at aflæse koden...

> [...]
> står "gemt" i feks. flere siders tekst, er licensbetingelserne rimelige
> og fremgår tydeligt, ja så ER de juridisk bindende når du trykker på

Nope, dertil kræves en underskrevet, identitetsfæstet kontrakt. Det er i dag
muligt at lave digitale signaturer vha. et public key system, men der er
endnu ikke lavet klare regler for dette på alle områder endnu.
Accept-knappen i et lille popup-vindue er ikke bindende, da der ikke er
garanti for authenticitet - det kunne jo være det var din lillebror der
installerede programmerne.
(Når det alligevel ikke er lovligt at kopiere visse programmer skyldes det
loven om ophavsret for immatrielle værker).

Du kan jo fx prøve at sammenligne disse popup-bokse med § 3.2 c "skabes med
midler, som kun underskriveren har kontrol over" og § 13 i Lov om
elektroniske signaturer
( LOV nr 417 af 31/05/2000 ). Findes på www.retsinfo.dk.

> Men ellers ved feks. Sonofon også hvilke EMEI nr. der er låst til deres
> net, og Telia ved hvilke der er låst til deres net o.s.v.

Ja, men det står formentlig også på garantibeviset. En professionel
telearbejder ved vel også, at det hedder IMEI? Jeg tror efterhånden bare du
er en ganske almindelig handelsskoleelev med styr på hele
verdenssituationen...

> [...]
> års reklamationsret i dag, hvoraf det første halve år er garanti, de
> sidste 1½ år er reklamationsret, hvilket nok skal give nogle problemer

Ja, det er et spørgsmål om hvem, der har bevisbyrden.

--
mvh Kasper Grevsen / Århus
PS: Fjern store bogstaver fra emailadressen.

Unlock af Nokia 3310/3330 og Siemens C45 m.fl.
Jeg yder naturligvis garanti på telefonerne.