DNS problem
Fra : Ben Knudsen

Dato : 10-09-02 08:56

Jeg har et lille problem med min powerbook. Min arbejdsplads hoster deres
egen mailserver + intern DNS-server - det betyder at DNS for mailserveren
er forskellig afhængig af, hvilken side af deres firewall, jeg sidder på.

Dvs jeg tænder min powerbook på arbejdet og Entourage laver et DNS-opslag
på min mailservers ip-nummer. Når jeg skal hjem, sætter jeg powerbook'en
på sleep og trasker ud til kollektivet, sætter min powerbook til nettet -
og så kan jeg ikke tjekke mail, medmindre jeg genstarter. Mailserveren har
nemlig fået et andet ip-nummer

Indtil videre har jeg to måder at løse problemet på:

1) genstarte
2) huske kun at bruge ip-nummer (og ikke DNS-navn), når jeg er på arbejde.

Men første løsning pisser mig af og løsning to er besværlig. Findes der en
måde, hvor jeg uden at genstarte tvinger mac'en til at lave et nyt
DNS-opslag på mailserveren?

Ben

Fra : Peter Kiil

Dato : 10-09-02 19:31

in article fc.0073fb6b04742bc40073fb6b04742bc4.47488f5@net.dialog.dk, Ben
Knudsen at ben@net.dialog.dk wrote on 10/09/02 9:55:

> [...]
>
> Men første løsning pisser mig af og løsning to er besværlig. Findes der en
> måde, hvor jeg uden at genstarte tvinger mac'en til at lave et nyt

Er du sikker på du ikke kan nøjes med at quite Entourage og starte det igen?
Det mener jeg at kunne huske har virket for mig.

--
/peter

"It's clearly a budget. It's got a lot of numbers in it."
George W. Bush.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-09-02 19:08

On Tue, 10 Sep 2002 09:55:39 +0200,
Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:
> [...]
> og så kan jeg ikke tjekke mail, medmindre jeg genstarter. Mailserveren har

Kører du med DHCP adresser begge steder, og har forskellig
IP de to steder ? Det kan muligvis løse problemet. Ellers
få sysadm til at ændre TTL på MX recorden til noget der
er mindre end din transporttid.

> Men første løsning pisser mig af og løsning to er besværlig. Findes der en
> måde, hvor jeg uden at genstarte tvinger mac'en til at lave et nyt
> DNS-opslag på mailserveren?

Sørger for de gamle oplysninger er udløbet.

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-09-02 00:58

> [...]
"Ben Knudsen" <ben@net.dialog.dk> wrote:

> Findes der en måde, hvor jeg uden at genstarte tvinger mac'en til at

Hvilket OS?

Fra : Ben Knudsen

Dato : 11-09-02 07:50

spam@kiil.net writes:
>Er du sikker på du ikke kan nøjes med at quite Entourage og starte det
>igen?
>Det mener jeg at kunne huske har virket for mig.

Det gør det ikke hos mig

Fra : Ben Knudsen

Dato : 11-09-02 07:51

nospam@home.terminal.dk writes:
>Ellers
>få sysadm til at ændre TTL på MX recorden til noget der
>er mindre end din transporttid.

Right. Det vil jeg slå efter og eventuelt forsøge at overbevise EDB om
fornuften i.

Ben

Fra : Ben Knudsen

Dato : 11-09-02 07:51

newsspam4@mail.edlich.dk writes:
>Hvilket OS?

Undskyld, det glemte jeg helt: 10.2
(men problemet fandtes også under 9.x)

Ben

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-09-02 10:02

In article <fc.0073fb6b04759c220073fb6b04742bc4.4759c27@net.dialog.dk>,
"Ben Knudsen" <ben@net.dialog.dk> wrote:

> Undskyld, det glemte jeg helt: 10.2
> (men problemet fandtes også under 9.x)

Under OS 9 kunne du bare skrive lidt i "DHCP Client ID" og slette det
igen, alternativt gøre TCP/IP inaktivt-aktivt. Under OS X skal du sende
en renew til DHCP-serveren. Der skal nok være en der kan fortælle dig
hvordan.