Giftemål
Fra : Jens Juul

Dato : 09-09-02 23:00

Hej gruppe

Som kommende førstegangs fader vil jeg høre om der er forskel på faderens
retsstilling i forhold til barnet hvis man er gift eller blot har fælles
forældremyndighed ?

Mvh Jens

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 10-09-02 09:07

In article <fc.0073fb6b047455640073fb6b04745564.47455e5@net.dialog.dk>, Jens Juul wrote:
> [...]
> retsstilling i forhold til barnet hvis man er gift eller blot har fælles

Hvis i er gift er hendes børn altid dine børn. Der kan mig bekendt
kun rejses en faderskabssag hvis hun indvilger. Og selvom det ikke
er dit barn skal du vist betale alligevel.

JonB

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-09-02 09:24

Jens Juul wrote:

> [...]
> retsstilling i forhold til barnet hvis man er gift eller blot har fælles

Du står langt bedre i tvist om forældremyndighed, når I er gift når
barnet er født end hvis I ikke er gift.

Når I er gift får du som standard forældremyndighed over barnet. Hvis I
ikke er gift, så skal moderen give sin tilladelse til
forældremyndigheden.

Og til nogen måske ubehagelige ting, som nok skal skænkes en tanke eller
to:

Det er svært at tænke på situationer hvor man kommer til at gå fra
hinanden, når man her&nu elsker hinanden så højt så højt.
Men det er altså ikke helt dumt, at tænke på hvordan man sikrer hinanden
i ubehagelige situationer som skilsmisse, dødsfald, invaliditet eller
hvad det ellers kan vende op og ned på ens almindelige hverdag.

Gi det nu en tanke, når I nu der nu er en lille ny på vej.
Hvordan står den efterladte i tilfælde af dødsfald? Kan man blive boende
i boligen? Hvad med relevante forsikringer?

Man skal naturligvis ikke stoppe med at leve livet, men man bør tænke på
hvordan det er for den der bliver tilbage i tilfælde at den anden ikke
er længere.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Jannie Andersen

Dato : 10-09-02 17:44

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-09-02 09:04

Jannie Andersen wrote:

> Dette er ikke helt korrekt -

oki dokey.

Fra : Jens Juul

Dato : 10-09-02 09:21

>faderens
>
>Hvis i er gift er hendes børn altid dine børn. Der kan mig bekendt
>kun rejses en faderskabssag hvis hun indvilger. Og selvom det ikke
>er dit barn skal du vist betale alligevel.

Hej

Nu har vi ordnet det der med faderskabssagen og fælles forældre myndighed
og vi bor jo sammen, så alt er fryd og gammen. Men spørgsmålet er om min
stilling er lige så sikker som hvis vi var gift ? Hvis vi evt skulle
forlade hinanden senere?

Mvh Jens

Fra : Peter G

Dato : 10-09-02 20:43

"Jens Juul" <x-mas@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> myndighed og vi bor jo sammen, så alt er fryd og gammen. Men
> spørgsmålet er om min stilling er lige så sikker som hvis vi var gift

Stort set, ja.
Der er en forskel i forbindelse med ophør (kan medføre bortfald af fælles
forældremyndighed) _samt_ senere genoptagelse (modsat ægtefolk medfører
dette ikke genindtræden af fælles forældremyndighed) af samliv.
Udover dette er I sidestillet med ægtefolk, hvad gælder
forældremyndigheden.

> Hvis vi evt skulle forlade hinanden senere?

Som ved ægtefolk, kan en fælles forældremyndighed bortfalde ved ønske fra
en af parterner. Kan en aftale ikke opnåes, må retten tage stilling til
hvilken forælder der er mest egnet til at have forældremyndigheden. Dette
vurderes udfra barnets tarv og kriterierne er ens for gifte eller ugifte
forældrepar.

Se også Jannies svar

--
M.v.h. / Kind regards, Peter. Email address works.
Topposters will likely be killfiled. To avoid, follow netiquette.

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-09-02 09:42

Jens Juul wrote:

> [...]
> og vi bor jo sammen, så alt er fryd og gammen. Men spørgsmålet er om min
> stilling er lige så sikker som hvis vi var gift ? Hvis vi evt skulle

I princippet kan den af jer, som har boligen udelukke den anden fra den
ene dag til den anden.
Det at I bor sammen har principielt ikke noget at gøre med fælles
forældremyndighed.

Hvis I er gift, så kan man som udgangspunkt ikke udelukke den anden
ægtefælle fra boligen.
Der findes naturligvis situationer, hvor det sikkert kan lade sig gøre
fx voldelige forhold, polititilhold og lignende tilfælde (det er jo ret
grælt).

Det at man ikke kan udelukke den anden lyder som en banal ting, men
forestil dig, at man står kun i det tøj man har forladt bolig i, når man
bliver udelukket lige pludselig.

Personlig vil jeg som mand ikke finde mig at have en lille ny på vej (så
hellere nøjes med at betale ved kasse 1 hver måned i 18 år) uden at være
gift med moderen.
Hvilket min kæreste (hende jeg er gift med idag) var helt indforstået
med.

Fra : Jens Juul

Dato : 11-09-02 08:25

Hej

Og tak for jeres svar. Jeg konkludere at jeg kan spare pengene til
blomster (i denne forbindelse) ))

Mvh Jens

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-09-02 09:05

Jens Juul wrote:

> Hej
>
> Og tak for jeres svar. Jeg konkludere at jeg kan spare pengene til
> blomster (i denne forbindelse) ))

Køb du nu blomster alligevel. Der er et eller andet med blomster og
kvinder.