Støj fra induktionskomfurer?
Fra : Emil

Dato : 09-09-02 22:01

Hej

Jeg er ved at genopbygge mit hus, og i forbindelse med køkkenet
har jeg (næsten) besluttet mig for et induktionskomfur.

På forbrugerinformations-hjemmesiden har jeg læst at
induktionskomfurer larmer (kan larme) lige så meget som en
opvaskemaskine.

Mine børn siger at de komfurer de har 'hørt' ikke larmer.

I div. kataloger over induktionskomfurer er der aldrig opgivet
noget støjtal, hvilket jeg tolker som at støjen er 'uden
betydning' (altså væsentligt lavere end en opvaskemaskine).

Da der er tale om et 'åbent køkken' er støj af stor interesse.

Kan du bidrage til opklaringen, så fortæl hvilket komfur du har,
og hvordan evt. støj opleves.

m.v.h. Emil

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 10-09-02 07:06

Hej Emil

On Mon, 09 Sep 2002 23:00:31 +0200, Emil <emilsen@image.dk> wrote:

>Kan du bidrage til opklaringen, så fortæl hvilket komfur du har,
>og hvordan evt. støj opleves.

Jeg har et Bosch der er 5 år, når den begynder at blive varm tænder
blæseren under pladen, det lyder som en svag summen. Når gryden så er
blevet varm slukker den og så tænder den igen dvs. når den står på
lavt blus kan man høre en klikken da den ikke er tændt konstant, men
måler temperaturen på overfladen.

Da jeg som regl har em-hætten tændt lægger jeg ikke mærke til det.

MVH

Winnie
Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Jette Mogensen

Dato : 10-09-02 08:14

"Winnie Henriksen" <winnie@bitnisse.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> måler temperaturen på overfladen.
>
> Da jeg som regl har em-hætten tændt lægger jeg ikke mærke til det.

Jeg har et 1 år gammelt Blomberg induktion. Det fungerer fuldstændig som
Winnie beskriver. Jeg lægger kun mærke til blæseren når jeg er færdig med at
bruge det og slukker for emhætten. Så kører blæseren ca1 minut indtil
komfuret er køle ned.Jeg har aldrig fortrudt den investering. Det er
utroligt nemt og renligt i brug. Intet brænder fast på komfuret, da det jo
er gryden der er varm.Og man regulerer op og ned lynhurtigt. Det betyder
også at mine gryder stadig står som nye.

mvh Jette

Fra : Anne Lise Kirk Jense~

Dato : 10-09-02 09:27

Hej,

jeg har lige - for 10 dage siden - fået mit nye Elektrolux induktionskomfur,
og jeg oplever det samme som Jette og Winnie - og jeg har ikke fået min
emhætte sluttet til endnu. Jeg har også fået et åbent køkken, og den bedste
investering i dét, er min nye opvaskemaskine fra AEG, markedets absolut
lydsvageste ---- super!
mvh
anne lise

Fra : Peter Rasmussen

Dato : 10-09-02 18:59

"Anne Lise Kirk Jensen" <alkj_gmafood@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
bedste
> investering i dét, er min nye opvaskemaskine fra AEG, markedets absolut

Jeg er også ved at lave nyt køkken og skal have nye hvidevarer (-køl)
Hvilken model er din AEG og hvad koster den. Er der nogle erfaringer med
induktionsplader - skal jeg købe den dyreste eller er ingen forskel?
Jeg har fået anbefalet at købe elementer i Ikea - er et en god ide?

Venlig hilsen Peter Rasmussen

Fra : Brian Skaarup

Dato : 10-09-02 21:57

On Tue, 10 Sep 2002 19:59:14 +0200, "Peter Rasmussen"
<peter.rasmussen7@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Jeg er også ved at lave nyt køkken og skal have nye hvidevarer (-køl)
>Hvilken model er din AEG og hvad koster den. Er der nogle erfaringer med
>induktionsplader - skal jeg købe den dyreste eller er ingen forskel?
Find ud af hvilken type du vil have og kontakt en leverandør syd for
grænsen f.eks. http://www.e-trade.dandiscount.dk
Du kan sansynligvis spare en del (specielt hvis du gider hente dem syd
for grænsen)

Fra : Anne Lise Kirk Jense~

Dato : 11-09-02 07:46

"Peter Rasmussen" <peter.rasmussen7@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> induktionsplader - skal jeg købe den dyreste eller er ingen forskel?
> Jeg har fået anbefalet at købe elementer i Ikea - er et en god ide?

Hej Peter,
VI har købt Ikea elementer, bordplader fra Geisler (via Biga) og hvidevarer
hos en lokal grossist. Jeg ved ikke hvilken model opvaskemaskinen er, for
jeg har ikke tjekket (dette er min arbejdsmail, og jeg så først dit
spørgsmål til morgen, jeg tjekker).
Ikea elementerne er helt OK, og hvis man køber i Århus, får man ihvertfald
en god hjælp og vejledning af køkkenafdelingen.
Hvis jeg lige må skyde ind angående bordplader; jeg har købt 40 mm terrazzo
plader og massive træplader fra Geisler. I brochure materialet står at træ
pladerne er færdigt behandlede fra fabrikken og klar til brug. Det holder
altså ikke helt. Jeg havde besøg af fabrikkens montør igår, og han gav mig
en god og fyldig vejledning i dels at gøre dem helt klar til brug, og dels
vedligeholdelsen. Blot til info.
Jeg er rimeligt tilfreds med mit bordpladevalg nu.

mvh
anne lise

Fra : Anne Lise Kirk Jense~

Dato : 12-09-02 06:22

> "Peter Rasmussen" <peter.rasmussen7@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse

Hej igen,

opvaskemaskinen er en øko-favorit 80800 - og skulle være markedets absolut
lyd-svageste. (og der er lys i den .... hvor sejt kan det være?).

mvh
anne lise

Fra : Emil

Dato : 10-09-02 20:42

On Tue, 10 Sep 2002 10:26:52 +0200, Anne Lise Kirk Jensen wrote:

> [...]
>investering i dét, er min nye opvaskemaskine fra AEG, markedets absolut

Tak for alle svarene, nu er jeg mere rolig. Jeg påtænker at købe
induktionskogeplader   fra AEG   80 cm   type 88900K.
Det undrer mig hvorfor prisdannelsen er så ens på de forskellige
fabrikater.

Jeg har fået kraftige anbefalinger af opvaskemaskinen fra   AEG
type   Øko-Favorit   60700, så den bliver købt.

Emhætterne er jeg lidt mere i tvivl om, da de er uforholdsmæssig
dyre hvis der skal lave støjtal på.

Jeg har et fast beløb til alle hvidevarerne, så det er svært at
vælge hvor der skal købes kvallitet, og hvor der skal spares.

m.v.h. Emil

Fra : Bent Lund

Dato : 10-09-02 21:22

> Det undrer mig hvorfor prisdannelsen er så ens på de forskellige
> fabrikater.
Hej
Priserne kan og skal forhandles. Du må på ingen måde betale det de
forlanger. Jeg fik næsten 50% rabat på mit komfur incl. grydesæt.
Har et Blomberg induktion og kan kun tilslutte mig tidligere indlæg. En
fornøjelse at bruge.
Du kan nemlig ikke bruge dine gamle potter og pander medmindre de er med
magnetisk bund!

God fornøjelse

Bent

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 12-09-02 05:27

Emil wrote:

> [...]
> Da der er tale om et 'åbent køkken' er støj af stor interesse.
> Kan du bidrage til opklaringen, så fortæl hvilket komfur du har,

Du skal være opmærksom på at der kan være tale om støj af forskellige
frekvenser.

Dvs. som man ikke kan høre hvis man er over 30 år, men som børn og hunde
kan høre.!
Over 10 - 15 kHz.

--
Mvh. Jørgen