Memento [Spoiler]
Fra : Andreas Ohn-Andersen

Dato : 09-09-02 22:07

Har endelig fået set Memento. Fantastisk film. Der er dog nogle ting der
ikke er faldet helt på plads. Hvordan ved Lenny at han skal slå narkokøberen
Jimmy ihjel?

Jeg kan huske der var en masse tråde dengang filmen lige var kommet. Jeg
villle sætte utrolig stor pris på, hvis en kort gad at forklare hvad der
blev diskuteret!

Vh Andreas

Fra : KNL DtP

Dato : 09-09-02 22:46

"Andreas Ohn-Andersen" <andreas.ohn@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Fantastisk film.

Jep!

>Hvordan ved Lenny at han skal slå narkokøberen
> Jimmy ihjel?

Nu må jeg indrømme at det er lidt tid siden jeg så den på DVD - men jeg er sikker på,
at Teddy (politimanden) overbeviser Lenny om, at manden (narko) er ham som voldtog og
dræbte konen. Teddy bruger Lenny og hans 'condition' til at tjene penge/rydde folk af
vejen.

Lenny ser billedet af sigselv, da han for noget tid tilbage dræbte den rigtige (?)
morder - der hvor han, indsmurt i blot, ser meget glad ud. Det går op for ham, at han
allerede har nået sit mål - og uden et fortsat mål vil hans tilværelse ende som Sammy
Jenkins (som muligvis er ham selv).

Derfor brænder han billedet, tager Jag'en og det fine tøj, samt giver sig selv et
lille spor (nummerpladen på Teddy's bil) inden ham glemmer sin nye viden. På den måde
vil han efter næste "erase memory" stadig have målet at finde konens morder, og han
har igen lidt at gå efter. På den måde holder han sig kørende. Han vælger at opfinde
nye spor, for på den måde at have en tilværelse.

.... det er sådan jeg husker scenen... filmen... bør næsten se den igen for liiiige og
få et par detaljer på plads - men jeg mener at det var det jeg konkluderede sidst

> Jeg kan huske der var en masse tråde dengang filmen lige var kommet. Jeg
> villle sætte utrolig stor pris på, hvis en kort gad at forklare hvad der
> blev diskuteret!

Så er google groups din ven:
http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=ISO-8859-1&q=memento&meta=group%3Ddk.kul
tur.film

der er en tråd på næsten 40 indlæg - mon ikke der er lidt guf i blandt.... (den er
fra nov 2001)

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Andreas Ohn-Andersen

Dato : 10-09-02 16:31

Tak for hjælpen begge to! Men hvordan kunne Lenny huske så langt. Han havde
ikke skrevet ned at han skulle slå Jimmy ihjel!

Andreas

Fra : Rolf Nordahl

Dato : 09-09-02 23:14

> [...]
> Har endelig fået set Memento. Fantastisk film. Der er dog nogle ting der
> ikke er faldet helt på plads. Hvordan ved Lenny at han skal slå

Det fortæller politibetjententen John Gammel (Teddy) ham i telefonen i den
sorthvide sekvens. Hele denne sorthvide sekvens går jo forud for slutscenen
(eller starten om man vil) hvor Jimmy bliver slået ihjel.

mvh
Rolf Nordahl

Fra : Peter Holm

Dato : 15-09-02 22:52

"Andreas Ohn-Andersen" <andreas.ohn@mail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg kan huske der var en masse tråde dengang filmen lige var kommet. Jeg
> villle sætte utrolig stor pris på, hvis en kort gad at forklare hvad der

Find de 2 "hidden frames" og du har meget af svaret. Led i scenen på
hospitalet.
Peter

Fra : Kasper Bang

Dato : 16-09-02 13:55

> [...]
> ikke er faldet helt på plads. Hvordan ved Lenny at han skal slå narkokøberen

Prøv at læse denne artikel:
http://archive.salon.com/ent/movies/feature/2001/06/28/memento_analysis/

MVH/Kasper