Er det mig der er unormal??
Fra : zcully

Dato : 09-09-02 20:46

Når jeg fortæller andre om at jeg ALTID tilbereder kartofter med skræl på
syntes folk jeg er ulækker eller at jeg er underlig. Får altid at vide at
det kan man ikke.

Jeg fik altid at vide at det sunde røg af hvis man skrællede dem.
Jeg må da så indrømme at hvis jeg får nogle kartofter som har sorte pletter
eller er umulige at gøre rene skræller jeg dem.

Men ville bare lige høre om jeg er den eneste der gør det?
Hvad er formålet ved at skrælle dem??

/Zcully

Fra : Pia

Dato : 09-09-02 21:05

Hejsa

Jeg er helt enig med dig. Jeg skraeller stort set aldrig kartofler (med
mindre det er til mos eller lignende). Saa laenge de er vaskede (nye) eller
skrubbede (gamle), saa er der intet i vejen med skrael. Jeg ved ikke om det
er sundere (det er det formodentligt), men det er nemmere!!!

Pia

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 09-09-02 21:10

Kartoffelbåde med skræl smager da også bedre Jeg tror ikke du er
unormal... Jeg gider bare ikke pillekartofler, da jeg altid brænder
nallerne.
-Gitte

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 09-09-02 21:31

> [...]

> eller er umulige at gøre rene skræller jeg dem.
>
> Men ville bare lige høre om jeg er den eneste der gør det?

Jeg spiser kun kartofler, når jeg kan finde de friske/nyopgravede og dem
skrubber jeg bare under lidt koldt vand, så der ikke sidder noget jord
på. Koges i letsaltet vand og nydes med en klat smør eller bare kogte.

Kartoflen er en fantastisk grøntsag og mange har nok kedelige oplevelser
på grund af 10 kg for en 20'er.

Personligt tager jeg altid de små og hvis jeg kan finde nogle i samme
størrelse tager jeg også dem - de er nemmere at koge.
--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : rasmus carlsen

Dato : 09-09-02 21:47

Det er både sundere, nemmere og bedre.
Alle smagsstofferne sidder i skrællen sammen med en masse andet godt.

Det ved enhver, der ved blot lidt om mad da ...

))

ras

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-09-02 05:05

Zcully skrev:

> Men ville bare lige høre om jeg er den eneste der [tilbereder
> kartofter med skræl på]?

Nej, jeg har gjort det i de sidste ca. 25 år. Og selv på det pleje-
hjem hvor jeg arbejder for tiden, serverer de kartofler med skræl på.

> Hvad er formålet ved at skrælle dem??

Æstetik, vil jeg tro.

// Klaus

Fra : W e b W o m a n

Dato : 10-09-02 17:40

"zcully" <zcully@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Når jeg fortæller andre om at jeg ALTID tilbereder kartofter med skræl på
> syntes folk jeg er ulækker eller at jeg er underlig. Får altid at vide at
> det kan man ikke.

Jeg tilbereder dem MED skræl - og spiser så vidt muligt også skrællen.

Bagekartofler synes jeg er bedst, når de skrubbes grundigt, bages uden
sølvpapir og spises med skrællen.

Er vild med pillekartofler.

Elsker de små kartofler der koges og spises med skræl.

Foretrækker de grove pommes frites med skræl.

Skræller kun kartofler, når de skal bruges til mos.

Spiser ekstremt sjældent en kartoffel, der er skrællet før den er tilberedt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 11-09-02 10:31

> Når jeg fortæller andre om at jeg ALTID tilbereder kartofter med
> skræl på syntes folk jeg er ulækker eller at jeg er underlig. Får
> altid at vide at det kan man ikke.

Den kan man sagtens og det er sundere. Du skærer jo heller ikke skorpen af
brødet, medmindre du er tandløs.

Til folk, der synes det er ulækkert, siger du bare: A little dirt won't
hurt.

--
Med venlig hilsen, Mark
Vi kan altid bruge en ny skribent.