gamle jordbærsorter
Fra : bbn

Dato : 09-09-02 18:53

Jeg søger det danske navn på et syltejordbær, som var meget populært
omkring 1950-60. Planten giver et meget højt udbytte og bærrene er små
og mørke. Er der nogen derude i cyberspace, som kan huske navnet?en buffet med
temaet

http://www.kandu.dk/

Fra : Per A. Hansen

Dato : 09-09-02 19:16

bbn <bbn.news@kandu.dk> skrev i en
> [...]
> omkring 1950-60. Planten giver et meget højt udbytte og bærrene er små
> og mørke. Er der nogen derude i cyberspace, som kan huske navnet?en buffet

Det kunne måske være "Dybdahl".

Per A. Hansen

Fra : Jakob Bock

Dato : 09-09-02 19:48

Per A. Hansen skrev:

> med
>
> Det kunne måske være "Dybdahl".

Det kunne det -- men så er "mørke" i beskrivelsen ikke rammende. Dybdahl er
lysere end det, man normalt vil betegne som et mørkt bær. Et bedre bud er
nok Senga Sengana. Den dyrker jeg godt nok ikke selv, men den blev lanceret
i 50'erne, har mørkerøde bær, og skulle være velegnet til syltning.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : FINN EGMOSE

Dato : 10-09-02 09:34

bbn <bbn.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:O55f9.63580$ww6.4557734@news010.worldonline.dk...
> [...]
> omkring 1950-60. Planten giver et meget højt udbytte og bærrene er små
> og mørke. Er der nogen derude i cyberspace, som kan huske navnet?en buffet

Der var en gammel sort der hed Weseruhm der blev dyrket meget i Danmark på
det tidspunkt men dem husker jeg mest for nogle store bær.Men hvis det er
dem kan de kendes på en temmelig dominerende lugt men de smagte
vidunderligt.

Mvh. Finn