Jeg stiger i løn - hvad kan betale sig?
Fra : Anders Andersen

Dato : 09-09-02 17:46

Jeg har tidligere været offentligt ansat, og bliver nu privat ansat. Min nye
arbejdsgiver har ikke nogen pensionsordning, så ud over, at jeg stiger i
løn, får jeg nu mulighed for at disponere over de penge, jeg før indbetalte
til min pensionsordning.

Jeg stiger fra 27.600 til 31.000 - begge tal inklusiv pension.

Jeg overvejer nu, om jeg fortsat skal indbetale 13% af min løn til en
pensionsordning, eller om jeg i stedet skal hæve min månedlige ydelse på min
lejlighed fra 4000 kr. til 6000 kr. I sidstnævnte tilfælde vil jeg omlægge
fra et alm. F1K-flexlån med variabel rente til et tilsvarende lån med
variabel løbetid.

Hvad mener I vil være smartest?

Ulempen ved at få hele lønnen udbetalt er, at jeg kommer til at betale
topskat så. Det må alt andet lige betyde en større beskatning, end hvis jeg
sparer pengene op. På den anden side sparer jeg jo nogle renteudgifter, idet
jeg formentlig vil kunne tilbagebetale min lån på 14 år i stedet for 30 år
(flg. en låneberegning, jeg har lavet på RD's hjemmeside).

Fra : Morten Nielsen

Dato : 09-09-02 23:38

Lav en ratepension som du indbetaler pengene på.
Køb obligationer der matcher dem du har i lejligheden, og du vil have flere
penge end hvis du afdragede...

Dette hedder arbitrage, fortjenesten er sikker pga 15 % beskatning af renter
på pensionsopsparingen mod 32 % rentefradrag.
Det forudsættes også at beskatnings % ved udbetaling ikke er højere end den
skatte % du kan trække indbetalingen fra imod.

Hvis du ikke kan overskue modellen, føler dig usikker på om beskatningen
ændres, eller at du får brug for pengene så lad være...
Hvis du kan overskue modellen, og er riciko villig, så kan du overveje at
købe investeringsbeviser eller aktier for en del af pengene...

Jeg mener at det er smartest at holde en pensionsopsparing (hvis du ikke har
nogen igennem din arbejdsgiver), men lad være med at gøre det af
skattehensyn!