Q: Nummervisning - visning af hemmeligt nu~
Fra : Morten DH

Dato : 09-09-02 16:30

Citerer lige fra TDC's nyeste reklameblad:

"På politiets 112-alarmcentraler kan vagthavende operatør se, hvem der
ringer - også selvom vedkommende har hemmeligt"

Hmm jeg har altid fået af vide at den såkaldte A-nummer visning blev
blokeret på udgående opkald hvis man har hemmeligt nummer - altså den
information bliver slet ikke sendt med i opkaldet... men af ovenstående
citat kan jeg da kun konkludere at det må det jo så gøre alligevel, hvordan
skulle de ellers kunne se nummeret?

Er der så et blokerings-bit eller noget i samtlige nummervisere man benytter
sig af i tilfælde af hemmeligt nummer eller hvordan hænger den sammen?

Fra : Henning

Dato : 09-09-02 17:16

Det er en CLIR kategori som man sætter op på modtagerens telefonnummer.
Altså en tjeneste på den offentlige central

Hilsen
Henning

Fra : GiWeo

Dato : 09-09-02 17:40

On Mon, 9 Sep 2002 17:29:52 +0200, "Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk>
wrote:

> [...]
>sig af i tilfælde af hemmeligt nummer eller hvordan hænger den sammen?

Når du ringer 1-1-2 - er det i princippet det sammen som når du ringer
til et 70-nummer - du viderestilles automatisk til nærmeste
alarmbord, der i øvrigt har et ganske alm. 8 cifret telefonnummer.
Der er derfor masser af tid for TDC til at sende dit hemmelige nummer
med det det alm 8 cifret alarm-bords-nummer...

--

Lars Engelhardt - Hillerød - Denmark - engelhardt@os.dk
Masser af Links, Politiscanner og PMR-446 walkie på

Fra : Henning

Dato : 09-09-02 18:52

Det har ikke noget at gøre med at det kun er tre cifre.Alle kan i princippet
få vist hemmelige numre, blot man har den rigtige CLIR kategori på off.
central.

Iøvrigt bliver dit opkald til 112 ikke besvaret af den nærmeste alarmcentral
men af nærmeste "ledige" vagtcentral. Hvis 112 i Odense f.eks er optaget så
bliver opkaldet måske besvaret i Århus.

Henning

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-09-02 19:26

"Henning" <maegaard@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
princippet
> få vist hemmelige numre, blot man har den rigtige CLIR kategori på

Hvilken CLIR kategori skulle dette være?
I virkeligheden er det ganske komplekst at få overført et hemmeligt
nummer

Usenetstatistik pr. 4/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Henning

Dato : 09-09-02 19:48

Hej Martin.

Nej Det er ikke særligt komplekst at få overført nummeret, men det er meget
komplekst, for ikke at sige umuligt at få denne kategori.

Henning.
Jeg repræsenterer med denne udtalelse kun mig selv og ikke TDC

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-09-02 20:00

> Nej Det er ikke særligt komplekst at få overført nummeret, men det er
meget
> komplekst, for ikke at sige umuligt at få denne kategori.

Lær at quote: www.makr.dk/?quote
Er det en standard ISDN CLIR-kategori?

Usenetstatistik pr. 4/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 09-09-02 18:41

wrote:

>Er der så et blokerings-bit eller noget i samtlige nummervisere man benytter
>sig af i tilfælde af hemmeligt nummer eller hvordan hænger den sammen?

Jeg tror at centralen er kodet til at sende nummeret, hvis 112 er
modtageren ...?

Men jeg oplever nu noget andet "sjovt", på min ISDN-telefon (Ascom
Eurit 22 - den billigste fra TDC). Den er tilsluttet mit
omstillingsanlæg (AGFEO) på en ISDN-port (sjovt nok). Men ringer der
en via et omstillet nummer, som er hemmeligt (det skrive alle andre
nummerbisere), vises nummeret i displayet, men scroller væk og der
står så "Ukendt". Man kan sagtens nå at se det. Det er sikkert de
andre nummervisere der ikke kan vise et omstillet nummer, eller også
er det "for langt".

--

/Dan MOrtensen

Fra : Lars Fischer

Dato : 09-09-02 21:52

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> wrote

> Er der så et blokerings-bit eller noget i samtlige nummervisere
> man benytter sig af i tilfælde af hemmeligt nummer eller hvordan
> hænger den sammen?

Af hensyn til korrekt taksering, logning og sporing af opkald,
overføres både A- og B-nummer altid i telenettet. Alle
telefoncentraler der medvirker til at sætte et kald op får overført
dit A-nummer. Har du hemmeligt nummer, får de endvidere overført et
flag der fortæller dette.

Normalt vil den central, der har forbindelse til slut-abonnenten (B-
nummeret) fjerne A-nummeret når kaldet sættes op, hvis der er et
hemmeligt-nummer flag. Der er imidlertid ikke noget der forhindre, at
det ikke sker. Hvis det ønskes kan centralen altid overføre A-nummer
til B-nummer abonnenten.

Sagt på en anden måde: at du har hemmeligt nummer betyder ikke, at A-
nummeret fjernes i *din* enden. Det betyder at A-nummeret fjernes i
den anden ende af opkaldet (med mindre andet er kodet). Hemmeligt
nummer er altså ikke mere hemmeligt end at alle telefoncentraler og -
selskaber undervejs i kaldet kender dit nummer. Ringer du til et
teleselskab vil de typisk osse kunne se dit A-nummer.

/Lars

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 10-09-02 12:29

On Mon, 09 Sep 2002 20:52:18 GMT, Lars Fischer <fischer@suk.dk> wrote:

>Hemmeligt nummer er altså ikke mere hemmeligt end at alle telefoncentraler og -
>selskaber undervejs i kaldet kender dit nummer.

Og ved et uheld/tilfælde kunne jeg se alle hemmelige numre i en lille
uges tid, dengang jeg fik mobiltelefon.
Desværre opdagede de selv fejlen

M.v.h. Mikael

Fra : Morten DH

Dato : 10-09-02 19:10

"Lars Fischer" <fischer@suk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selskaber undervejs i kaldet kender dit nummer. Ringer du til et
> teleselskab vil de typisk osse kunne se dit A-nummer.

Ok, det vil altså sige ingen mulighed for at få vist hemmelige numre selvom
man kender en elektronik-fusker - altså lige bortset fra hvis han
tilfældigvis har adgang til centralen... Det var egentlig det jeg var ude
efter - men tak for de mange svar...

Fra : Henning

Dato : 10-09-02 21:35

> [...]
> man kender en elektronik-fusker - altså lige bortset fra hvis han
> tilfældigvis har adgang til centralen... Det var egentlig det jeg var ude

Selvom du måske kender en som har adgang til centralen, så vil du ikke få en
masse ud af det. Systemet blivet sweepet for uautoriserede oprettelser af
denne kategori, en gang om ugen. Ja ja siger den kloge, så opretter man det
bare hver uge. Men nej. Al færden i systemet bliver logget og så skal man jo
bare til at søge nyt job.

Henning

Fra : Lars Fischer

Dato : 11-09-02 00:57

"Henning" <maegaard@mail.dk> wrote

> Selvom du måske kender en som har adgang til centralen, så vil du
> ikke få en masse ud af det. Systemet blivet sweepet for
> uautoriserede oprettelser af denne kategori, en gang om ugen.

Systemet? Hvilket system? Der er ganske mange tele-operatører i
Danmark, med lige så mange forskellige politiker på det område (som på
alle andre).

> Ja, ja siger den kloge, så opretter man det bare hver uge. Men nej.
> Al færden i systemet bliver logget og så skal man jo bare til at
> søge nyt job.

Tjah. Det er jo blot EDB-systemer, og der kan laves fup med dem som
med alle andre systemer, hvis man er dygtig nok. Spørgsmålet er så,
hvorfor nogen skulle bruge så meget krudt på det.

/Lars

Fra : Lars Fischer

Dato : 11-09-02 00:59

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> wrote

> Ok, det vil altså sige ingen mulighed for at få vist hemmelige
> numre selvom man kender en elektronik-fusker

Nix, den går ikke. Det er ikke terminalen der skjuler A-nummeret.

/Lars