Styles anvendelse ved print
Fra : SFM

Dato : 09-09-02 16:02

Hvis jeg har nogle sider, som bliver styret af styles, er der så
mulighed for at lave den udskrivnings-venlige med et endet style-sæt
elelr hvordan griber jeg den an ?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-09-02 16:49

Mon, 09 Sep 2002 15:01:44 GMT, skrev stonefox58@hotmail.com
(SFM):

>Hvis jeg har nogle sider, som bliver styret af styles, er der så
>mulighed for at lave den udskrivnings-venlige med et endet style-sæt
>elelr hvordan griber jeg den an ?

Du laver et til print og et til skærm.

<LINK rel="stylesheet" type="text/css" media="print"
href="print.css">

<LINK rel="stylesheet" type="text/css" media="screen"
href="screen.css">

Vil ikke virke i ældre browsere (version 4 og tidl.)

Fra : SFM

Dato : 09-09-02 18:07

finder der et site med vejledning over hvilke CSS der kan anvendes til
printsiderne ?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-09-02 18:12

Mon, 09 Sep 2002 17:06:50 GMT, skrev stonefox58@hotmail.com
(SFM):

>finder der et site med vejledning over hvilke CSS der kan anvendes til
>printsiderne ?

Du kan bruge de samme, men du kan f.eks. sætte en tabel eller div
til en mindre bredde, så det kan være på en A4 side.

Ellers søg på media print + css i google.com f.eks., så får du
masser af hits.

PS.
Når du svarer på et indlæg vær rar, at citere efter netiketten på
<http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>.
Se også min signatur.

Det vil gøre det nemmere og mere behageligt at læse dine svar -
tak.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 09-09-02 19:25

On Mon, 09 Sep 2002 19:11:54 +0200, Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

>Du kan bruge de samme, men du kan f.eks. sætte en tabel eller div
>til en mindre bredde, så det kan være på en A4 side.

Desuden er det meget nyttigt at man kan sætte fx menuer eller lignende
overflødige ting til *ikke* at blive udprintet.

Lav fx en class i dit print.css med et indhold i retning af:

..noprint {
visibility: hidden;
height: 0;
position: absolute;
top: 0;
left: 0;
}

og tilføj denne class til de dele, du ikke vil have printet ud.
Hvis du vil bruge to klasser til et element gøres det fx:
hvor de to klasser er "opdat" og "noprint".

På samme måde kan man tilføje elementer til siden, som *kun* skal
udprintes, men *ikke vises på skærmen* ved at lave en tilsvarende
class (fx noscreen) i sit screen.css

Med en fornuftig kombination af disse kan man uden de store
ekstraomkostninger optimere siderne så de passer på til skærm og
print.

Good luck!

--
Jørn Andersen,