Arbejde og barselsdagpenge
Fra : David T. Metz

Dato : 09-09-02 12:58

En bekendts bekendt hævder at man fuldt lovligt kan tage arbejde mens man
er på barselsorlov, barselsdagpenge - uden reduktion i disse. Kan det være
rigtigt?

Er der evt. forskel på om det drejer sig om ansættelse eller selvstændig
virksomhed?

Jeg kender nogenlunde dagpengereglerne, men undres over om der er særlige
regler ifm barsel. I den konkrete sag er der tale om barselsorlov fra et
almindeligt lønmodtageransættelsesforhold.

mvh
David

--
Genialt! et program der fixer Outlook Express, så det citerer ordentligt!
http://flash.to/oe-quotefix/

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 09-09-02 15:38

David T. Metz <dtm.ioa@Du_Kan_Tro_Nej*cbs.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d7c8b8a$0$87278$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> er på barselsorlov, barselsdagpenge - uden reduktion i disse. Kan det være

Hej David
Det har jeg ekstremt svært ved at forestille mig. Barselsdagpenge er penge
du får, så du kan klare dig, mens du passer dit barn, hvis du har arbejde
passer du for det første ikke dit barn imens - ihvert fald i de allerfleste
tilfælde og du har også en indtjening og dermed klarer du dig selv.
MVH Rikke

--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,

Fra : David T. Metz

Dato : 09-09-02 16:22

Vagn Torup & Rikke Bachmann skrev:
> [...]
> har arbejde passer du for det første ikke dit barn imens - ihvert
> fald i de allerfleste tilfælde og du har også en indtjening og dermed

Det var også mit rationale, men det er aldrig til at vide, hvad juristerne
finder på skirve i loven

Derfor samtidig tak til Per for henvisningen. Så kender jeg én der kender
én der skal advares ...

David

Fra : Per Christoffersen

Dato : 09-09-02 15:52

"David T. Metz" <dtm.ioa@Du_Kan_Tro_Nej*cbs.dk> wrote in message
> [...]
> regler ifm barsel. I den konkrete sag er der tale om barselsorlov fra et
> almindeligt lønmodtageransættelsesforhold.

Lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel:

§ 16 a. Genoptagelse af arbejdet efter fødslen medfører, at retten til
dagpenge bortfalder i resten af orlovsperioden. Genoptages arbejdet i mindre
omfang efter de to første uger efter fødslen, bortfalder retten til dagpenge
dog kun for de dage, hvor arbejdet er genoptaget. Faderen kan også i de to
første uger efter fødslen genoptage arbejdet i mindre omfang med den
virkning, at retten til dagpenge kun bortfalder for de dage, hvor arbejdet
er genoptaget. Der ydes nedsatte dagpenge for de dage, hvor arbejdet er
genoptaget delvis.

Gælder for både lønmodtagere og selvstændigt erhvervsdrivende

/Per