sharing pref pane
Fra : David Blangstrup

Dato : 09-09-02 11:27

ftp access i Jaguar: Hvordan undgår man at dele hele ens computer via ftp?
Jeg mener, hvordan indsnævre adgangen til kun én folder?

--
David Blangstrup
Allerød, Danmark

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 09-09-02 13:08

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> ftp access i Jaguar: Hvordan undgår man at dele hele ens computer via ftp?
> Jeg mener, hvordan indsnævre adgangen til kun én folder?

Med ejer og tilladelser. Det er kun admin brugere der kan se hele din
harddisk. En opskrift på anonymous ftp findes på
<http://www.macosxhints.com/article.php?story=20001206165424178>.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : David Blangstrup

Dato : 09-09-02 13:24

On Mon, 9 Sep 2002 14:08:02 +0200, Michael Tysk-Andersen wrote
(in message <1fi8xd3.q1qgztp0re8zN%mta@mac.com>):

> <http://www.macosxhints.com/article.php?story=20001206165424178>

Argh! Det er så nemt at sætte en Apache server op i Jaguar, hvorfor er det
her så ikke enklere? Kan man ikke bare pege på en folder, når man klikker ftp
access? (Nej, det ved jeg godt, man ikke kan, men hvorfor ikke?)
Ellers tak for de lynhurtige svar, Michael og Morten. Er der forresten ikke
en af jer der kan sende mig den apache folder, der bor under sites. Den har
jeg desværre smidt ud, og det er vist en enkelt manual.

--
David Blangstrup
Allerød, Danmark

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-09-02 13:07

On Mon. d. 09 Sep. 2002 kl. 10:26 GMT, David wrote:

> ftp access i Jaguar: Hvordan undgår man at dele hele ens computer via ftp?
> Jeg mener, hvordan indsnævre adgangen til kun én folder?

man ftpd.conf & man ftpd

De for dig interessante filer er /etc/ftpd.conf samt
/usr/share/examples/ftpd/ftpd.conf

Beslut dig først for hvad du vil - om du vil lave anonym adgang eller om
din brugere skal logge ind, evt om dine brugere skal deles om ét login.

NB. ftp er sender password ukrypteret og kan dermed udgøre en
sikkerhedsrisiko, overvej istedet sftp (ssh). Der findes glimrende sftp
klienter med GUI til både Mac OS 9 og X.

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-09-02 19:11

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> sikkerhedsrisiko, overvej istedet sftp (ssh). Der findes glimrende sftp
> klienter med GUI til både Mac OS 9 og X.

Eksempler?

Ikke plageware tak.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-09-02 20:08

MacSFTP (både Carbon og Classic versioner) <http://www.macssh.com/>

> Ikke plageware tak.

Det kan jeg ikke garantere, men de er ikke nær så plagsomme som eks
RBrowser... Jeg har kun prøvet dem til mimer og der lader de til at
fungere fint - desværre koster de penge.

Fra : David Blangstrup

Dato : 09-09-02 21:56

On Mon, 9 Sep 2002 20:11:05 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote
(in message <kkfzwjvxs6.fsf@mimer.null.dk>):

osXigen

--
David Blangstrup
Allerød, Danmark

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-09-02 17:57

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote in

> ftp access i Jaguar: Hvordan undgår man at dele hele ens computer via
> ftp? Jeg mener, hvordan indsnævre adgangen til kun én folder?

Du kan sørge for, at brugeren ikke kan komme ud af sin egen home-mappe ved
at følge dette tip:

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20010508211503599

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : David Blangstrup

Dato : 09-09-02 18:46

On Mon, 9 Sep 2002 18:57:16 +0200, René Frej Nielsen wrote
(in message <Xns9284C0D2BC403spam02tdcadsldk@193.88.15.201>):

> David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote in

> Du kan sørge for, at brugeren ikke kan komme ud af sin egen home-mappe ved
> [...]

okay, jeg er med så langt. Jeg skal altså oprette en ftpuser. Skal jeg skrive
et password eller skal jeg lade feltet stå tomt for anonym adgang eller hvad?

--
David Blangstrup
Allerød, Danmark