Hjælp! - Knastskade på honda VF-1100
Fra : BL

Dato : 09-09-02 09:55

Jeg har selv en honda vf1100 magne fra 85 hvor jeg opdagede at alle
knasterne havde "pittings" på toppen af knasterne. Jeg fik så efterfølgende
knastakslerne slebet (hos Carl Cristensen i århus) således at disse pittings
nu er forsvundet. Nu troede jeg at, nu var det bare at montere hele skidtet
og så var det det, men efter at have fulgt med i debatten her, om
"knastskader på luft/oliekølede suzukier" fra 6/9 kunne jeg se at så enkelt
var det nok ikke!

Mine spørgsmål er:

Knastakslerne har efter slibning fået en overfladebehandling kaldet Duraloop
(ved ikke om det er stavet rigtigt) men det er en behandling der påføres ved
90 grader varme og det ser ud som om de har fået en mat sort lakering. Men
den er vel ikke lige så stærk som en en hærdning af akslen?
Bør jeg få knastakslerne hærdet og i så fald hvor hårdt skal de hærdes? I
debatten om "knastskader på luft/oliekølede suzukier" kunne jeg se at der
blev talt om = "Hårdheden på vippearmene skal være mellem 54 og 56 på
C-skalaen og omkring 62 for knasternes vedkommende", men dette gælder vel
kun for suzuki? -Hvordan finder man ud af hvad hårdheden skal være for min
vf1100`s knaster og vippearme?

Hvad med vippearmene. Trædefladen på vippearmene ser rimelig pæn ud. Hvis
jeg kører en negl hen over trædefladen i samme retning som knasten glider,
virker det ikke som om der er ujævnheder på trædefladen, men kører jeg
neglen på tværs trædefladen kan jeg fornemme lidt ujævnheder... Kan de
bruges som de er eller skal der nye til? Kan de evt. renoveres da nye
vippearme koster omkring 6000,- : (

Håber i kan hjælpe

En lidt træt magna ejer

BL

Fra : Armand

Dato : 13-09-02 15:52

BL <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en

> [...]
Men
> den er vel ikke lige så stærk som en en hærdning af akslen?

Nix!

Hærdningen (alt efter type) ligger dybt i materialet, hvorimod coatings
á dit kun er overfladisk!

> [...]
> skal være mellem 54 og 56 på C-skalaen og omkring 62 for knasternes
> vedkommende", men dette gælder vel kun for suzuki?

Kan Suzuki køre med det kan alle andre også, og de nævnte opgivelser
ervelsagtens taget ud af en lærebog, som almen oplysning!

> [...]
> neglen på tværs trædefladen kan jeg fornemme lidt ujævnheder... Kan de
> bruges som de er eller skal der nye til?

Måske !?
Prøv at kontrollere afslidningen af knasternes farvning (det er ikke
farven der er coatingen!) efter kort tids kørsel (= mindre end 1.000
km!) og se hvorvidt de slider "i striber" !

> Kan de evt. renoveres da nye vippearme koster omkring 6000,- : (

6.000 fordelt på 16 vippearme (eller er det kun 8 Y-arme?) giver under
400,- til hver, hvilket ikke er meget at arbejde for ved en renovering
:-/
Har du undersøgt David Silvers priser for pågældende?

--
Armand.