stepen king
Fra : Chokmah

Dato : 08-09-02 20:53

er der nogen der har en ide om hvor mange af han s bøger der reelt er
filmatiseret ?
også som serier ? ( tror jeg har de fleste på whs )så for nyeligt en
skide go en eller retter 2 menjeg aner ikke hvad de herder hverken som
bog eller film

den første var om en dreng der lærte en gamle nazi forbryder at kende

og den anden tror jeg var en mini serie hvor der kommer en sær mand
til en by der sider i en fængselv også bliver folk løbene mere gak
minder lidt om Begærets butik

MvH
Bo M Mogensen
--
http://www.chokmah.dk/
No Tame dog is gonna take my bone (Lou Reed)

Fra : / / dentro / /

Dato : 08-09-02 21:12

"Chokmah" <chokmah@c.dk> skrev i en meddelelse

| er der nogen der har en ide om hvor mange af han s bøger der reelt
er
| filmatiseret ?

Hmm..... Du kan se en masse her:
http://uk.imdb.com/Name?King,+Stephen
Det burde vel være dem alle, men jeg ved ikke om der er flere.

| den første var om en dreng der lærte en gamle nazi forbryder at
kende

Apt Pupil
http://uk.imdb.com/Title?0118636

Jeg er selv meget begejstret for King's historier, men jeg synes mange
af filmatiseringerne er for gamle og meget kedelige i fortællingen, så
jeg orker ikke at se dem. (jeg har tendens til at falde i søvn når jeg
ser film, hehe)

Min favorit til dato er nok Misery.

/ / dentro / /

Fra : / / dentro / /

Dato : 08-09-02 21:17

"/ / dentro / /" <kena@mail.dk> skrev i en meddelelse

| Min favorit til dato er nok Misery.

Nej det er løgn. Der var jeg for hurtig.

1. The Green Mile
2. Shawshank Redemption
3. Misery

sådan.

/ / dentro / /

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 08-09-02 23:34

> Nej det er løgn. Der var jeg for hurtig.
>
> 1. The Green Mile
> 2. Shawshank Redemption

Sjovt nok er de to, som jeg giver dig ret i er de bedste, baseret på to
noveller og ikke de murstensgyserromaner, som han ellers er kendt for. Man
siger, at en fornuftig længde på et filmmanuskript er ca. 120 sider (spørg
mig ikke hvor jeg har det fra) og det passer de "små" historier King har
skrevet altså rigtig godt til. Derudover er historierne fede. Du mangler i
øvrigt at nævne Stand By Me baseret på novellen The Body.

De knægte i den historie er for skægge. Tag den her:

Vern: You think Mighty Mouse could beat up Superman?
Teddy: What are you, cracked?
Vern: No I saw him on tv the other day he was holding 5 elephants in 1 hand.
Teddy: Boy, you don't know nothing. Mighty Mouse is a cartoon. Superman's a
real guy. There's no way a cartoon could beat up a real guy.
Vern: I guess you're right. It would be a good fight though.

> 3. Misery

Hans bedste og uhyggeligste historie efter min mening. Hovedpersonens
beskrivelsen af sine smadrede ben er virkelig ubehagelig. Igen én af de
korte historier og samtidig en succesforfatters (som Stephen King) værste
mareridt. James Caan og Kathy Bates er fremragende.

Eneste kritikpunkt er at de ikke beholder den åbne slutning som i bogen,
hvor man først til allersidst får at vide, hun er død.

The Dead Zone og Christine er også gode på film foruden at være fremragende
bøger.

--
Mark
Er du film buff? Vi kan altid bruge en ny skribent.

Fra : hhe

Dato : 09-09-02 06:02

--

Med venlig Hilsen

Hans-Henrik Ellekær
"Mark Thomas Gazel" <mark@gazel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skrevet altså rigtig godt til. Derudover er historierne fede. Du mangler i
> øvrigt at nævne Stand By Me baseret på novellen The Body.

Der har du misforstået noget.
"The green mile" er ikke nogen novelle, det er absolut en roman.
I den engelske paperback udgave er der 535 sider.

Fra : ottesen

Dato : 09-09-02 06:47

"hhe" <hhid-laminering@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Der har du misforstået noget.
> "The green mile" er ikke nogen novelle, det er absolut en roman.
> I den engelske paperback udgave er der 535 sider.

Næh. Den er oprindelig skrevet som en serie i 6 dele, der blev udgivet hver
for sig. Om disse så senere er blevet samlet i een bog ved jeg ikke - men
det lyder da sandsynligt

/ottesen

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 09-09-02 07:49

> Der har du misforstået noget.
> "The green mile" er ikke nogen novelle, det er absolut en roman.
> I den engelske paperback udgave er der 535 sider.

Sorry, min fejl. Fiser lige ind under en sten.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 09-09-02 08:49

On Mon, 9 Sep 2002 07:01:31 +0200, "hhe" <hhid-laminering@tdcadsl.dk>
wrote:

>"The green mile" er ikke nogen novelle, det er absolut en roman.
>I den engelske paperback udgave er der 535 sider.

Vi taler om Stephen King her, ikke? I så fald kunne man nok godt kalde
en 535 siders-bog for en novelle.

--
- Peter Brodersen

Fra : Jens Thomsen

Dato : 09-09-02 10:56

"Mark Thomas Gazel" <mark@gazel.dk> skrev i en meddelelse

> Man
> siger, at en fornuftig længde på et filmmanuskript er ca. 120 sider (spørg
> mig ikke hvor jeg har det fra)

Syd Field måske? Han har i hvert fald været en af fortalerne for, at et
amerikanske filmmanuskript bør nærme sig en længde af 120 minutter. Den
europæiske kunstfilm har efter hans opfattelse til gengæld en typisk længde
af 90 minutter (en side = et minuts screen time).

Der er delte meninger om det. Mange andre hælder mere til en optimal længde
af omkring 100-105 sider, men Syd Field har den ene fordel, at længden af
den typiske Hollywood-produktion er tiltagende.

MVH
Jens

Fra : Claus Rolsted

Dato : 13-09-02 03:06

"Mark Thomas Gazel" <mark@gazel.dk> skrev i en meddelelse

Ja, Rita Hayworth in Shawhank er virkelig god!

> [...]
> siger, at en fornuftig længde på et filmmanuskript er ca. 120 sider (..)

Egentlig så er shawshank ikke en novelle. Den bliver vist kaldt en "novella",
hvad det så end er (betyder ikke novelle oversat til engelsk). Men faktum er
i al fald, at historien løber over minimum 2-300 sider eller mere (har den
liggende på engelsk et sted, men gad ikke lige finde den frem nu).

--
mvh. Claus Rolsted - motorcyklist uden motorcykel
Er der nogen, som har en god cykel til salg for en fornuftig penge?

Fra : Jens Thomsen

Dato : 13-09-02 09:01

"Claus Rolsted" <rolsted@nospamNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> Egentlig så er shawshank ikke en novelle. Den bliver vist kaldt en
"novella",
> hvad det så end er (betyder ikke novelle oversat til engelsk).

Jeg har set det oversat som "kortroman".

MVH
Jens

Fra : Chokmah

Dato : 09-09-02 01:04

On Sun, 8 Sep 2002 22:16:47 +0200, "/ / dentro / /" <kena@mail.dk>
wrote:

Hi Dento
takker for linken

det e rfaktisk den enste film jeg ikke tør se
jeg har 2500 bae på whs også 5-700 på divX
men den skræmmer satme livet ud af mig på en utålelige måde - ja det
er jo fordi den er go

>Nej det er løgn. Der var jeg for hurtig.
>
>1. The Green Mile
>2. Shawshank Redemption
>3. Misery

jaee min er nok mere

1.) Carrie
2.) Shawashank Redemption
3.) The dead zone

Fra : Jakob Madsen

Dato : 08-09-02 21:30

> [...]
> af filmatiseringerne er for gamle og meget kedelige i fortællingen, så
> jeg orker ikke at se dem. (jeg har tendens til at falde i søvn når jeg

Jeg er også ret vild med King, og har efterhånden set en hel del af
filmatiseringerne. Jeg er enig i at mange af dem er af meget tvivlsom
kvalitet, men der er nu også lavet en del gode som jeg sagtens kan se flere
gange.

> Min favorit til dato er nok Misery.

Den kan jeg også godt lide, Shawshank Redemption er også en rigtig god film.
Der udover er der også blevet lavet et par udemærkede mini-serier, f.eks.
The Stand, The Shining og Storm of the Century.

En af de dårligste film jeg nogen sinde har set er nok Trucks, magen til
lorte-film skal man lede længe efter

--
mvh:// Jakob Madsen
mail:// jakob@zoidberg.dk

Fra : Martin Helbo

Dato : 08-09-02 21:59

"Jakob Madsen" <jakob@zoidberg.dk> wrote in message
> [...]
> Der udover er der også blevet lavet et par udemærkede mini-serier, f.eks.
> The Stand, The Shining og Storm of the Century.

IT er også rigtig god, jeg husker stadig da jeg så den første gang da jeg
ca. var otte. Jeg var skræmt fra vid og sans over klovnen Pennywise

> En af de dårligste film jeg nogen sinde har set er nok Trucks, magen til
> lorte-film skal man lede længe efter

Så skulle du se Maximum Overdrive... Udover lydsporet der er af AC/DC er den
film ikke meget værd.

--
/Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Jakob Madsen

Dato : 08-09-02 22:17

> Så skulle du se Maximum Overdrive... Udover lydsporet der er af AC/DC er
den
> film ikke meget værd.

Den er vist også baseret på samme bog som Trucks og så er den instrueret af
King himself, det kan vel næsten kun gå galt...?
Trucks har dog en enkelt fed scene, hvor en lille fjernstyret legetøjs
lastbil overfalder og dræber et postbud, det er da for kult... nå, ikke?

--
mvh:// Jakob Madsen
mail:// jakob@zoidberg.dk

Fra : / / dentro / /

Dato : 08-09-02 22:51

"Martin Helbo" <helbo@webhiker.dk> skrev i en meddelelse

| IT er også rigtig god, jeg husker stadig da jeg så den første gang
da jeg
| ca. var otte. Jeg var skræmt fra vid og sans over klovnen Pennywise

yup!

/ / dentro / /

Fra : Chokmah

Dato : 09-09-02 01:22

On Sun, 8 Sep 2002 22:29:30 +0200, "Jakob Madsen" <jakob@zoidberg.dk>
wrote:

> [...]
>Der udover er der også blevet lavet et par udemærkede mini-serier, f.eks.
>The Stand, The Shining og Storm of the Century.

der er nu en miniserie mere mon ikke bare den heder golder years ?
som jeg godt kan li har den både som film på 3 timer og mini serie den
er vist på 4½ time
( beklager min hukomelse er lidt præget af en led influenza og en del
grader i feber over hvad normal er .-)

The stand er bedre - *it* er ringe har lige hentet 2/3 af Rose Red -
det trækker lidt ud med at få hevet 3 ern hjem - har set de første 45
min og den virker lovene -Storm of the Century må jeg jo se om jeg kan
finde.
men *golden years* den er meget hyggelig på en eller anden mærkelig
måde stepen King er skide go til at beskrive individuelle og
medmenskelige relationer og dte kommer en gang i mellem fint til
udtryg på film.

selve horroen synes jeg uinteresandt

MvH
Bo M Mogensen

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 09-09-02 08:00

> [...]
> er vist på 4½ time
> ( beklager min hukomelse er lidt præget af en led influenza og en del

Jo der var Golden Years, der handlede om en gammel mand, der var ude for en
ulykke der gjorde at han blev yngre og yngre. Så vidt jeg husker havde den
David Bowies Golden Years som titel musik.

mvh Magnus

Fra : Jakob Madsen

Dato : 08-09-02 21:23

Et bud kunne være "Storm of the Century": http://uk.imdb.com/Title?0135659

--
mvh:// Jakob Madsen
mail:// jakob@zoidberg.dk

Fra : Thomas Elbo Jensen

Dato : 08-09-02 23:40

Hey

Spændende emne... Jeg har kun læst enkelte Stephen King bøger.
"Pet Cemetary" og "Geralds Game" er det kun blevet til indtil videre.
(så vidt jeg husker)

Men til gengæld har jeg set mange af filmene... Jeg så ligesom
Martin Helbo også "It" da jeg var omkring 8-9 år, og jeg var også
vildt ræd for klovnen Pennywise... Jeg mindes at min storebror og
mig startede med at se filmen fra omkring klokken 10 om formidagen,
og så var den jo færdig ca. 13.30 eller sådan noget... Jeg kan huske
at jeg lå i min seng om aftenen og var vildt bange endnu... *gg*
Den film holder... Nogen der ved om den er på vej på DVD??

Dyrekirkegården syntes jeg også er lidt skummel... Der er et par gode
chok deri... Jeg mindes at jeg så den da jeg var omkring 13-14 år...
Vi sad 5-6 stykker sammen og så den... Der hvor man ser hende der
søsteren der er syg, sad vi allesammen med hovedet under dynen og
skreg... Hun er da godtnok lige et nummer for klam...
Og så er der jo lige ham den døde gut, der dukker op ind imellem,
med det smadrede hoved.... Også ret skummelt.... (Eller det var det
ihvertfald den gang jeg så den sidst)

Jeg har også købt "The Stand" på DVD... Men jeg syntes ikke den
er så fed... Slutningen er vildt dårlig... Men jeg er ret vild med
karakter opbygningen i filmen... Man får virkelig en fornemmelse af
at man ved hvad de forskellige personer, er for nogen typer...

Hvordan Stephen King filmatiseringerne er i forhold til filmene kan jeg
ikke lige forholde mig til, da jeg som sagt ikke har læst ret mange af
bøgerne...

Mvh. Thomas

Fra : Chokmah

Dato : 09-09-02 01:28

On Mon, 9 Sep 2002 00:40:10 +0200, "Thomas Elbo Jensen"
<Thomas.Elbo@Privat.dk> wrote:

> [...]
>at jeg lå i min seng om aftenen og var vildt bange endnu... *gg*
>Den film holder... Nogen der ved om den er på vej på DVD??

Nå det er åbenbart bare mig der ikke lige er så wild med *it* men det
ku da være jeg skulle se den igen - jeg ved ikke om den findes på dvd
- men HVIS jeg for monteret mit tv kort og jeg ellers kan finde ud af
at bruge det så skal jeg da nok rippe den og poste den i d.b.f har den
på whs.
men det her rippen er sgu en videnskab der ikke er til at finde ud af

MvH
Bo M Mogensen

Fra : Rikke & Brian

Dato : 09-09-02 07:28

"Thomas Elbo Jensen" <Thomas.Elbo@Privat.dk> skrev i en meddelelse
> Hey
>
> Spændende emne... Jeg har kun læst enkelte Stephen King bøger.
> "Pet Cemetary" og "Geralds Game" er det kun blevet til indtil videre.
> (så vidt jeg husker)

Så har du efter min mening bestemt ikke læst de bedste. Jeg ved godt Pet
Cemetary er meget kendt, men jeg synes faktisk hverken filmen eller bogen er
specielt god. Problemet med King er at han spytter vildt mange bøger ud,
mange er gode bøger, og en nogle af dem er simpelthen suveræne. Desværre
skriver han efter min mening også mange som er decideret dårlige eller
kedelige.

Mine favoritter på bog:
Begærets Butik
Søvnløs
Den Grønne Mil
IT
Serien om "Det Mørke Tårn" især bog 4 er god
Den Løbende Mand (har ikke meget med filmatiseringen at gøre)
The Dead Zone
Husker også Christine som god

> [...]
> at jeg lå i min seng om aftenen og var vildt bange endnu... *gg*
> Den film holder... Nogen der ved om den er på vej på DVD??

IT er ligesom The Stand rigtig god i den første halvdel, men det er ligesom
om når de nærmer sig slutningen så går det galt, det gør det faktisk tit for
King filmatiseringer.

> [...]
> karakter opbygningen i filmen... Man får virkelig en fornemmelse af
> at man ved hvad de forskellige personer, er for nogen typer...

Ja det er Stephen Kings styrke.

> Hvordan Stephen King filmatiseringerne er i forhold til filmene kan jeg
> ikke lige forholde mig til, da jeg som sagt ikke har læst ret mange af
> bøgerne...

´Ja det er op og ned, de bedste filmatiseringer efter min mening er

Shawshank Redemption
Green Mile
Begærets Butik

På Imdb ser det ud til der kommer et par spændende King filmatiseringer i
fremtiden.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 09-09-02 09:27

"Rikke & Brian" <brauner@mail1.stofanet.dk-REMOVE.THIS> skrev i en
meddelelse news:3d7c3f5b$0$645$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> [...]
ligesom
> om når de nærmer sig slutningen så går det galt, det gør det faktisk tit

Det er nu også et af de oftest anvendte kritikpunkter mod Stephen King selv.
Han er fænomenal til at konstruere handling og personer og formidle
spænding, men han har ikke det samme, faste greb omkring sine afslutninger.

MVH
Jens

Fra : Mogens

Dato : 09-09-02 09:41

On Mon, 9 Sep 2002 08:27:57 +0200, "Rikke & Brian"
<brauner@mail1.stofanet.dk-REMOVE.THIS> wrote:

>IT er ligesom The Stand rigtig god i den første halvdel, men det er ligesom
>om når de nærmer sig slutningen så går det galt, det gør det faktisk tit for
>King filmatiseringer.

Hvis du har læst bogen, så vil du måske have bemærket at netop
slutningen er en helt anden end i filmen.
90% af filmen følger bogen ganske pænt, men slutningen er lavet
totalt om. Måske det var for svært at lave det på film, og måske
også for dyrt. Mulighederne med special effects har jo udviklet sig
meget i de sidste 10 år med computergrafik og den slags.

mvh Mogens

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 09-09-02 09:47

> [...]
> også for dyrt. Mulighederne med special effects har jo udviklet sig
> meget i de sidste 10 år med computergrafik og den slags.

Kan du ikke lige give et kort referat af bogens slutning. Jeg husker den som
lige så ligegyldig som i filmen. Lidt mere detljeret, måske, med stadig et
ret kedeligt "stand", så at sige.

Fra : Mogens

Dato : 09-09-02 09:59

On Mon, 9 Sep 2002 10:47:09 +0200, "Mark Thomas Gazel" <mark@gazel.dk>
wrote:

>Kan du ikke lige give et kort referat af bogens slutning. Jeg husker den som
>lige så ligegyldig som i filmen. Lidt mere detljeret, måske, med stadig et
>ret kedeligt "stand", så at sige.

Det er sgu svært, for det er mindst 10 år siden jeg læste den,
men det er noget med et hul eller tunnel imellem 2 dimensioner,
nærmest beskrevet som en slags hyperspace-agtigt noget, og
mindst en af personerne følger efter monstret ind i dette hul
for at kæmpe med det og redde hende konen som er bedøvet.

Nu har jeg altid været mere til sci-fi end horror og det er nok
derfor jeg bedre kunne lide bogens slutning end filmens.

mvh Mogens

Fra : Chokmah

Dato : 09-09-02 01:07

On Sun, 8 Sep 2002 22:22:48 +0200, "Jakob Madsen" <jakob@zoidberg.dk>
wrote:

>Et bud kunne være "Storm of the Century": http://uk.imdb.com/Title?0135659

det var sgu da utoligt
det er jeg faktisk sikker på det er jeg fik detsvære kun set lidt her
og lidt der da jeg havede en ualmindeligt komunikerene gæst imens den
kørte - så var jeg ikke klar over den var så go så jeg fik ikke slåed
video til er lige ved at prøve at se om jeg kan finde den på kazza

jamen jeg siger da tak igen

jeg er målløs over den feed back man for i den her gruppe.

MvH
Bo M Mogensen

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 09-09-02 07:58

> [...]
>
> og den anden tror jeg var en mini serie hvor der kommer en sær mand
> til en by der sider i en fængselv også bliver folk løbene mere gak

En kort brain storm har givet med følgende liste (i tilfældig orden)

Running Man
Needful Things
Shining
Manden med Plæneklipperen 1+2
The Stand
Carrie
Cujo
Christine
Firestarter
The Green mile
Stand by Me
Golden Years
Apt pupil
Shawshank Redeption
Graveyard Shift
Misery
Dead Zone
IT
Pet Semetary (Med musik af The Ramones) + 2

Det skulle ikke undre mig, at jeg havde glemt et par stykker eller 3

mvh Magnus

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 09-09-02 08:02

"Magnus Dreyer" <magnusNOSPAM@dkik.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Pet Semetary (Med musik af The Ramones) + 2
>
> Det skulle ikke undre mig, at jeg havde glemt et par stykker eller 3
Det var der jeg glemte

Dolores Claiborn
Golden Years
Maximum overdrive

Fra : Mogens

Dato : 09-09-02 08:16

On Mon, 9 Sep 2002 08:57:49 +0200, "Magnus Dreyer"
<magnusNOSPAM@dkik.dk> wrote:

> [...]
>Pet Semetary (Med musik af The Ramones) + 2
>
>Det skulle ikke undre mig, at jeg havde glemt et par stykker eller 3

King har da vist ikke haft noget at gøre med Pet Cemetary 2
eller Lawnmover Man 2

Og så glemte du vist disse :

Rose Red
Sometimes they come back
Cats Eye
Children of the corn
Paranoid
Silver bullit
Sleepwalkers
The Boogeyman
Graveyard Shift
Night Flier
Thinner
The Langoliers
The Tommyknockers

Og endelig Desperation som er i produktion

mvh Mogens

Fra : Henrik Rytter

Dato : 09-09-02 08:43

In article <t7ionukdhso3qusdk8djqkuj0hegtf1il0@4ax.com>, Mogens
<moveng@portalen.no> wrote:

> [...]
>
> Og så glemte du vist disse :
>
> Rose Red
> Sometimes they come back
> Cats Eye
> Children of the corn
> Paranoid
> Silver bullit
> Sleepwalkers
> The Boogeyman
> Graveyard Shift
> Night Flier
> Thinner
> The Langoliers
> The Tommyknockers
>
> Og endelig Desperation som er i produktion

Og så Lawrence Kasdans Dreamcatcher som snart har premiere:
http://www.apple.com/trailers/wb/dreamcatcher.html

Håber filmen er bedre end bogen.

mvh
Henrik

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 09-09-02 08:48

"Henrik Rytter" <rytter@mac.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Nu havde jeg husket Graveyard shift. Som jeg husker som lidt uhyggelig, men
det er også snart lang tid siden jeg har set den.. Men min liste var kun
hvad jeg kunne huske og ikke hvad der har stået i imdb eller ligende steder.

Men er der overhovedet nogen af 'dine' film der er værd at se. Det er
faktisk de færreste jeg kan huske jeg har set.

Fra : Mogens

Dato : 09-09-02 09:02

On Mon, 9 Sep 2002 09:48:19 +0200, "Magnus Dreyer"
<magnusNOSPAM@dkik.dk> wrote:

> [...]
>
>Men er der overhovedet nogen af 'dine' film der er værd at se. Det er
>faktisk de færreste jeg kan huske jeg har set.

Hej

Nu var det altså ikke Henrik men mig som kom med den liste.

Selvfølgelig er mange af filmene skod. Desværre har King kun været
blandet ind i produktionen af ganske få af dem. De film kan som regel
kendes på at King har en lille gæsterolle. (ligesom Hitchkock gjorde)

De film jeg husker som gode, eller ihvertfald tålelige er :

Rose Red ( købte DVD'en for 199 og blev positivt overrasket )
Children of the corn ( en klassiker )
Sleepwalkers ( mest på grund af special effects'ene og kattene )
Thinner ( faktisk en ret morsom lille historie )
Tommyknockers ( OK, skod film, men det var den bog som fik mig hooked
på King for mange år siden )

mvh Mogens

Fra : Claus Rolsted

Dato : 13-09-02 03:07

"Mogens" <moveng@portalen.no> skrev i en meddelelse

> De film jeg husker som gode, eller ihvertfald tålelige er :
>
> Sleepwalkers ( mest på grund af special effects'ene og kattene )

Og ikke mindst pga. Mädchen Amick fra Twin Peaks

Fra : Martin Møller

Dato : 09-09-02 08:53

> [...]
>
> Og så Lawrence Kasdans Dreamcatcher som snart har premiere:

Og så vare det jo nok heller ikke så længe før hans version af Lars von Triers "The Kingdom" ser dagens lys.

En anden forfatter jeg er vild med er Dean Koontz. Han minder lidt om Stephen King i hans måde at skrive på. Specielt bogen
"Skygger" skræmte mig fra vid og sans En bog på 500 sider som jeg læste på en week-end fordi jeg simpelthen ikke kunne slippe den
fra mig.

En anden bog Koontz har skrevet er "Kellys Bro" som er ustyrlig morsom Handler om en enhed der under 2. verdenskrig skal beskytte
en vigtig bro og hvad den enhed bliver udsat for af sjove ting skal ikke nævnes her. Kan bare anbefale folk at læse den

Martin

Fra : Mogens

Dato : 09-09-02 09:17

On Mon, 9 Sep 2002 09:53:20 +0200, "Martin Møller"
<mm.randers@musikskole.dk> wrote:

>Og så vare det jo nok heller ikke så længe før hans version af Lars von Triers "The Kingdom" ser dagens lys.

Den kan vel kun blive bedre end originalen som var lidt for original
efter min mening.

>En anden forfatter jeg er vild med er Dean Koontz.

Ja, Koontz er en af de helt store. Faktisk kan jeg ikke komme i tanke
om en eneste af hans bøger som har været dårlig og jeg har da
ellers læst dem allesammen. Bare synd af filmatiseringerne næsten
altid bliver til en gang crap. Måske Koontz burde blande sig lidt mere
i manuskriptet sådan som King af og til gør.

mvh Mogens

Fra : Heidi

Dato : 09-09-02 21:08

Mogens wrote:

> [...]
> altid bliver til en gang crap. Måske Koontz burde blande sig lidt mere
> i manuskriptet sådan som King af og til gør.

Jeg husker med gru at have set en film, der angiveligt skulle
være baseret på Eksperimentet, men den havde intet med bogen
at gøre. Og jeg tvivler på at den bog nogensinde vil kunne
gengives ordentligt på film - alting under et mesterværk ville
ødelægge oplevelsen for mig - den bog er bare en must-read,
især hvis man kan lide golden retrievere

--
Mvh. Heidi
Her plejer der med store bogstaver at stå, at svar udbedes

Fra : Mogens

Dato : 10-09-02 06:22

On Mon, 9 Sep 2002 22:08:19 +0200, "Heidi" <nospamheidi@adslhome.dk>
wrote:

> [...]
>ødelægge oplevelsen for mig - den bog er bare en must-read,
>især hvis man kan lide golden retrievere

Eksperimentet er filmatiseret 2 gange. Første gang havde de
splittet historien totalt ad. F.eks. var hovedpersonen som i
bogen er en voksen mand, nu pludselig en knægt på ca 15.
Der var sgu ikke meget tilbage af Koontz historie.

Anden gang var filmen lidt bedre, uden dog på nogen måde
at være et stort hit. Jeg mener hovedrollen blev spillet af
Marc Singer som nogle måske husker fra TV serien V
I det mindste havde man prøvet at følge Koontz bog.

mvh Mogens

Fra : Heidi

Dato : 10-09-02 07:39

Mogens wrote:

> [...]
> Marc Singer som nogle måske husker fra TV serien V
> I det mindste havde man prøvet at følge Koontz bog.

Jeg søgte lidt på IMDB igår, efter at have skrevet mit
svar, og kunne se at der findes 4 film, der hedder noget med
Watchers (går ud fra det er originaltitlen på bogen), og den
første med drengen, er den jeg så i sin tid. Bortset fra at
hovedpersonerne hedder Travis og Nora, kan jeg heller
ikke huske at der er noget af den oprindelige historie tilbage.

Nr. 2 har jeg ikke set, og jeg synes det er temmelig svært
at bedømme ud fra den elendige trailer, om den har noget
med bogens historie at gøre. Hovedpersonerne har ikke
engang samme navne som i bogen.

De sidste to film lader til at have en intelligent hund og
et monster, og intet andet, der har med bogen at gøre.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 10-09-02 08:34

"Mogens" <moveng@portalen.no> escribió

> Ja, Koontz er en af de helt store. Faktisk kan jeg ikke komme i tanke
> om en eneste af hans bøger som har været dårlig og jeg har da
> ellers læst dem allesammen.

Det værste ved Koontz er dog at (næsten) alle hans bøger er fuldstændigt
ens. Som der skrives på book-a-minute:

The Collected Work of Dean Koontz
Ultra-Condensed by Stephen Keller

Badguy:
I'm crazy, so I will do something evil and scary.

Male Lead:
I'll use my CIA/NSA/Navy Seals/Green Beret/Marine/Army Ranger/Boy Scout
training to stop him.
(He doesn't. Everybody gets CHASED around Southern California. Somebody
steals a CAR and changes its LICENSE PLATE. The villain seems to be
SUPERNATURAL, but he's just using SCIENCE to seem SCARY, just like in SCOOBY
DOO. Male Lead STOPS him.)

Female Lead:
I love you.

Male Lead:
I'm rich. Let's live happily ever after.
Lars Hoffmann

Fra : Mogens

Dato : 10-09-02 09:16

On Tue, 10 Sep 2002 09:33:55 +0200, "Lars Hoffmann"
<lars@intercambiodvd.com> wrote:

>Det værste ved Koontz er dog at (næsten) alle hans bøger er fuldstændigt
>ens. Som der skrives på book-a-minute:

Så har du godtnok ikke læst ret mange af hans bøger.

Det er nemt nok at låne en andens meninger og bare kopiere
fra sådan en plat anmeldelse. Skriv dog din egen mening istedet.

Selvfølgelig vil der altid kunne findes lighedspunkter imellem
nogle af Koontz's gysere, men det samme kan jo siges om en
hvilken som helst forfatter som har skrevet bare 2 bøger i den
samme genre.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 10-09-02 09:29

"Mogens" <moveng@portalen.no> escribió

> Så har du godtnok ikke læst ret mange af hans bøger.

Jeg har nu læst en del der fulgte det mønster og også nogle der ikke gjorde
det.

> Det er nemt nok at låne en andens meninger og bare kopiere
> fra sådan en plat anmeldelse. Skriv dog din egen mening istedet.

Jeg fandt teksten ganske morsom og dækkende for hvad jeg mener, har jeg
fornærmet din litterære sans?

book-a-minute er ikke et sted for anmeldelser, snarere et humoristisk sted
hvor diverse litterære værker er omskrevet voldsomt forsimplet.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Mogens

Dato : 10-09-02 10:39

On Tue, 10 Sep 2002 10:29:01 +0200, "Lars Hoffmann"
<lars@intercambiodvd.com> wrote:

>Jeg har nu læst en del der fulgte det mønster og også nogle der ikke gjorde
>det.

Netop. Det var jo også det jeg var inde på. At man altid vil kunne
finde nogen detaljer som ligner hinanden når man sammenligner
2 bøger i samme genre. Men det er vel også en af de ting som
er dækket af begrebet "genre".

>har jeg fornærmet din litterære sans?

Næh, der skal heldigvis mere til. Hmm, måske jeg slet ikke har
nogen litterær sans, hvad det så end måtte være. Jeg spekulerer
som regel ikke så meget over de bøger jeg læser. Det er bare ren
underholdning når jeg ikke gider glo på skærmen længere.

>book-a-minute er ikke et sted for anmeldelser, snarere et humoristisk sted
>hvor diverse litterære værker er omskrevet voldsomt forsimplet.

OK, jeg kendte ikke til siden. Syntes nok at "anmeldelsen" ikke
virkede særligt seriøs, men det forstår jeg så bedre nu.

mvh Mogens

Fra : Jens Thomsen

Dato : 10-09-02 15:54

> book-a-minute er ikke et sted for anmeldelser, snarere et humoristisk sted
> hvor diverse litterære værker er omskrevet voldsomt forsimplet.

Det kan nok bedst sammenlignes med Rune T. Kiddes fremragende
tegneserieopsummeringer i hans "Litterærlige klassikere". Ingen vil vel for
alvor beskylde Kidde for at være en "plat anmelder"?

MVH
Jens

Fra : Mogens

Dato : 09-09-02 09:12

On Mon, 09 Sep 2002 09:42:56 +0200, Henrik Rytter <rytter@mac.com>
wrote:

>Og så Lawrence Kasdans Dreamcatcher som snart har premiere:
>http://www.apple.com/trailers/wb/dreamcatcher.html

Wow, det ser sgu da fedt ud. Især den officielle website med alle
de små klip fra produktionen.

>Håber filmen er bedre end bogen.

Jeg syntes ellers bogen var udemærket, men OK, nu var
det også bogen Tommyknockers som fik mig hooked på
King og Dreamcatcher minder jo meget om den

mvh Mogens

Fra : Thomas Elbo Jensen

Dato : 09-09-02 19:42

Lige en tilføjelse

Jeg så på Laserdisken.com at Stephen Kings IT udkommer på
dvd den 1. oktober...

http://www.laserdisken.com/html/visvare.dna?DO=vis&vare=27799

Om det er Reg 1 eller Reg 2, og om der ellers er noget specielt ved
filmen (Bonus materiale ect.) har jeg desværre ingen oplysninger om...

Mvh. Thomas

Fra : Brian Petersen

Dato : 27-09-02 14:04

Apropos Stephen King, så fang genudsendelsen af Strengt fortroligt på TV2
Søndag den 29/9 kl. 03:00 (!). Manuskriptet til denne episode, 'Chinga', er
skrevet af King.

Scully er på ferie i Maine og hvirvles ind i sag om mystisk dræberdukke,
mens Mulder spidser blyanter hjemme i Washington..