Refundering af Billet?
Fra : Carsten Matzon

Dato : 08-09-02 20:18

Håber ikke jeg er OT.

Jeg var en af de utallige der var til Jean Michel Jarre koncerten igår...

Af forskellige årsager kom jeg slet ikke ind til koncerten igår da det ender
med der kommer en Politimand og siger vi ikke kommer ind og at vi "skal"
tage hjem.

Nu sidder jeg så og læser på billetten at der står der KUN refunderes ved en
aflysning.

Kan det virkelig passe?.
Også hvis man kan læse at det faktisk var KAOS.Tænker nemmerlig på at der
fra officiel side kun er "uhada hvor det gik godt"

Carsten

- som ikke er et brokkehoved men som bare aldrig fik en chance for at komme
ind til den helt sikkert fede koncert.

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 08-09-02 20:29

Carsten Matzon <carsten@xxx.matzon.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:alg7po$frj$1@news.cybercity.dk...
> [...]
>
> Carsten
>
> - som ikke er et brokkehoved men som bare aldrig fik en chance for at

Jeg ville da tage en snak med arrangørerne - altså Muskelsvindfonden. Du er
sikkert ikke den eneste. Så vidt jeg ved, er de fair nok, så mon ikke du får
pengene igen.
Jeg fik desværre selv kun den tvivlsomme fornøjelse at følge den på
internettet og det var mildest talt elendigt. Det opdagede jeg ikke mindst
da TV2 viste suveræne billeder fra koncerten i nyhederne. Nu håber jeg bare,
at den bliver vist på et tidspunkt, hvor jeg kan se den i TV.
MVH Rikke

--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,

Fra : Henning

Dato : 08-09-02 20:40

>da TV2 viste suveræne billeder fra koncerten i nyhederne. Nu håber jeg bare,
>at den bliver vist på et tidspunkt, hvor jeg kan se den i TV.

Uddrag den 14. fuld koncert den 16., begge på TV Zulu.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 08-09-02 21:07

Henning <newsmail@mailme.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:hr9nnug2610tig9je1k30oq8js7m5si0an@4ax.com...

> Uddrag den 14. fuld koncert den 16., begge på TV Zulu.
>

> Henning
> hsb(at)image.dk

Hej Henning
Pyha, så er jeg heldig!!!
D. 14 er jeg i Billund og kan ikke se TV men den 16, der er jeg hjemme igen.
Synes nu også TV2 ville sende noget på lørdag, altså den 14 noget
sammendrag, det snakkede de vist om i nyhederne.
Tak for hjælpen i hvert fald!
MVH Rikke

Fra : Carsten Matzon

Dato : 08-09-02 20:45

> [...]
er
> sikkert ikke den eneste. Så vidt jeg ved, er de fair nok, så mon ikke du

Jeg prøver og ser hvad der sker.Havde nu også tænkt mig at kontakte dem men
tænkte mere om de bare kunne sige "det var da en fin koncert og ikke vores
problem i ikke kom ind" ...

Selvom jeg var ked/sur/skuffet blev jeg helt euforisk med det lys på
vindmøllerne.WOW!

Carsten

- som efter skuffelsen på se det hele på TV.glæder mig

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 08-09-02 21:35

> Selvom jeg var ked/sur/skuffet blev jeg helt euforisk med det lys på
> vindmøllerne.WOW!

Har en masse billeder af fyrværkeriet, og møllerne. Smider lige et af
billederne på dk.binaer - under "Jarre".

// Troels

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-09-02 22:00

Troels Plougmann Olsen skrev:

>Har en masse billeder af fyrværkeriet, og møllerne. Smider lige et af
>billederne på dk.binaer - under "Jarre".

Det er vist på tide at finde en mere velegnet gruppe til
koncertdebatten end dk.videnskab.jura.

--
Bertel

Fra : H@nsen

Dato : 09-09-02 00:34

Vagn Torup & Rikke Bachmann wrote:
> Nu håber jeg bare, at den bliver vist på et tidspunkt, hvor jeg kan se
> den i TV

D. 14 uddrag af koncerten og så d. 16 kommer det hele på Tv2 Zulu

Fra : Mette M

Dato : 09-09-02 08:33

"Vagn Torup & Rikke Bachmann" <vagntorup@get2net.dk> wrote in message

> [...]
er
> sikkert ikke den eneste. Så vidt jeg ved, er de fair nok, så mon ikke du

Enig, jeg hørte med et halvt øre i går en fra Muskelsvindfonden sige, at han
ikke ville afvise at give folk deres penge igen. Han havde ikke taget
stilling til det endnu.

mvh.
Mette

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 08-09-02 21:32

> Jeg var en af de utallige der var til Jean Michel Jarre koncerten igår...

Hmm... Skal jeg mobbe nu og sige, at jeg sad med en ven og hans familie i en
pavilion på en mark 2-3 kilometer derfra og havde dejligt udsyn (desværre
til "ryggen" af scenen) til fyrværkeriet?

Billig mad, billigt sprut. Mums.

// Troels

Fra : Arne Feldborg

Dato : 08-09-02 23:19

"Carsten Matzon" <carsten@xxx.matzon.dk> skrev Sun, 8 Sep 2002 21:18:01
+0200

>Håber ikke jeg er OT.

Nej, du er egentlig ikke. Men de fleste af svarene er.

>Nu sidder jeg så og læser på billetten at der står der KUN refunderes ved en
>aflysning.
>
>Kan det virkelig passe?.

Om det kan passe at der står sådan.? Det må du jo vide, det er jo dig
der har billetten.

>Også hvis man kan læse at det faktisk var KAOS.Tænker nemmerlig på at der
>fra officiel side kun er "uhada hvor det gik godt"

Koncerten blev jo gennemført. De problemer der opstod skyldtes, såvidt
det hidtil er oplyst, alene vejret. Og det kan man jo næppe gøre nogen
ansvarlige for.

Og meterologerne havde jo faktisk lovet at det sansynligvis ville gå
sådan, så de kan næppe heller gøres ansvarlige.

>- som ikke er et brokkehoved men som bare aldrig fik en chance for at komme
>ind til den helt sikkert fede koncert.

Det er selvfølgelig beklageligt.

Men at politiet på et tidspunkt skønner at det pga. vejret vil være
uforsvarligt at lukke flere folk ind på pladsen - det kan næppe lægges
arragørerne til last.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Peter Brodersen

Dato : 09-09-02 00:22

On Mon, 09 Sep 2002 00:19:01 +0200, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Men at politiet på et tidspunkt skønner at det pga. vejret vil være
>uforsvarligt at lukke flere folk ind på pladsen - det kan næppe lægges
>arragørerne til last.

Kan det da lægges kunden til last?

--
- Peter Brodersen

Fra : Allan Olesen

Dato : 09-09-02 05:59

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>De problemer der opstod skyldtes, såvidt
>det hidtil er oplyst, alene vejret. Og det kan man jo næppe gøre nogen
>ansvarlige for.

Nu er jeg efterhaanden nysgerrig:
Var der tale om ekstreme vejrforhold, som laa ud over, hvad
arrangoererne paa tidspunktet for salget af billetterne burde
have forventet muligt paa en efteraarsdag?

Blev kunderne paa tidspunktet for salget af billetterne oplyst
om, at de i tilfaelde af efteraarsregnvejr kunne risikere at
blive afvist, selv om de havde gyldig billet?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Peter Hansson

Dato : 09-09-02 06:52

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message

> Nu er jeg efterhaanden nysgerrig:
> Var der tale om ekstreme vejrforhold, som laa ud over, hvad
> arrangoererne paa tidspunktet for salget af billetterne burde
> have forventet muligt paa en efteraarsdag?

Hvad så med de ulemper og evt. ekstraudgifter mange af os fik, da vi ikke
kunne komme fra pladsen med bilerne.
Personligt kom jeg først hjem sidst på morgenen, uden min bil som jeg
hentede næste eftermiddag.

Da det pisser ned i to timer om eftermiddagen, kunne arrangørerne evt. have
bestilt en eller anden til at strø halm eller flis på frakørselsruterne.

Hverken muskelsvindsfonden eller hjemmeværnet så ud til at være vildt
populære natten til Søndag på gl. Vrå enge.

PS: Det var trods alt en fed koncert!!

PH

Fra : Henning

Dato : 09-09-02 08:04

>Hvad så med de ulemper og evt. ekstraudgifter mange af os fik, da vi ikke
>kunne komme fra pladsen med bilerne.

Så vidt jeg ved, anbefalede arrangørerne, at tilskuerne tog busser
frem for egne biler - dermed kan man sige, du selv var ude om det

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Peter Hansson

Dato : 09-09-02 08:34

"Henning" <newsmail@mailme.dk> wrote in message

> Så vidt jeg ved, anbefalede arrangørerne, at tilskuerne tog busser
> frem for egne biler - dermed kan man sige, du selv var ude om det

Det er et faktum at der blev arrangeret bilparkering i forb. med koncerten.
At en anbefaling til at tage bussen skulle kunne fraskrive arrangørerne
ethvert ansvar vedr. bil-mudder situationen virker noget anstrengt.

Det var jo også i arrangørernes interesse at der var mulighed for at komme
dertil i bil.

Da det sent på eftermiddagen konstateres at der dels er faldet rigelige
mængder regn, dels at der er kommet rigelige mængder biler, mener jeg godt
man kan klandre arrangørerne for ikke at gøre noget. Situationen var på
dette tidspunkt til at forudsige.

Konkret juridisk giver jeg dig ret. Der er ikke grundlag for erstatning, da
det trods alt var en ekstraordinær vejrsituation.

Rent praktisk (set i bagklogskabens ulideligt klare lys) burde man helt have
afskåret privatbiler fra at komme ind på Lars Tyndskids mark i Gl. Vraa, men
derimod have arrangeret pendulbussser fra f.eks. Ålborg.

PH

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 09-09-02 09:07

[snip]
> Konkret juridisk giver jeg dig ret. Der er ikke grundlag for erstatning,
da
> det trods alt var en ekstraordinær vejrsituation.

Hvad bygger du det udsagn på? I mine øjne var det en helt normal
September-lørdag. Det regnede bare den dag, hvor det også kunne ha' været
tørvejr. Men DMI havde hele ugen i forvejen sagt regn for både fredag og
lørdag. Det burde hverken komme bag på arrangører eller tilskuere, men så
vidt jeg kunne vurdere, var tilskuerne klar til en dag med regn og hvad
dertil hører. Der var endda en god stemning, mudderet til trods, så de
fleste var endda mentalt forberedte på lidt af hvert.

Arrangørerne havde derimod ikke styr på en skid hvad angik underlag, eller
adgangsforhold for bl.a. udrykningskøretøjer.

> [...]
men
> derimod have arrangeret pendulbussser fra f.eks. Ålborg.

Enig! Det var ikke nok at opfordre folk til at tage busserne.

Mvh
Michael.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-09-02 08:56

In article <3d7c3716$0$143$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Peter Hansson wrote:

> "Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message

[klip]

> Da det pisser ned i to timer om eftermiddagen, kunne arrangørerne evt. have
> bestilt en eller anden til at strø halm eller flis på frakørselsruterne.

Halm ?? du må da være syg. Er du klar over hvor glat våd halm er.
Så ville folk jo skvatte, og så var der for alvor grund til at
sagsøge arrangørerne.

JonB

Fra : Peter Hansson

Dato : 09-09-02 09:00

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> wrote in message
> [...]
> Halm ?? du må da være syg. Er du klar over hvor glat våd halm er.
> Så ville folk jo skvatte, og så var der for alvor grund til at

Der er jeg ikke enig. Desuden kunne det dårligt blive værre.

PH

Fra : H@nsen

Dato : 09-09-02 12:43

Jon Bendtsen wrote:

> Halm ?? du må da være syg. Er du klar over hvor glat våd halm er.
> Så ville folk jo skvatte, og så var der for alvor grund til at
> sagsøge arrangørerne.

Øhh..... her bliver lige talt som man har forstand, for Peter er faktisk
inde på noget som feks. bliver brugt ved mange af landets kræmmermarkeder,
og der virker det faktisk efter hensigten og er absolut mindre risikofyldt,
end det bare mudder.

Og på de fleste af disse kræmmermarkeder tror man på vejrudsigten, dvs. man
er hurtigt ude med at strø/ligge halm på stier og p-arealet.

Man har i øvrigt ligeledes aftaler med en del traktorer, som man har i
baghånden til at trække folk ud fra området- det går selvfølgelig lidt
langsomt, men der står masser af folk der orienterer om hvad der skal ske
for at man evt. kan komme ud/hjem, og derfor tager folk det roligt.

Det er jo tilsyneladende disse tiltag bla. der har manglet i lørdags.

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 09-09-02 08:55

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message

Man burde kunne gøre arrangørerne ansvarlige for at de ikke havde taget
DMI's meldinger om 8 mm regn fredag, og 8 mm regn lørdag, alvorlige nok. Jeg
var der, og jeg føler mig overbevist om at det rigtige i situationen var at
lukke pladsen. Havde der været flere indenfor hegnet, havde det været
uforsvarligt, idet mudderet gjorde det umuligt at evakuere pladsen på
forsvarlig vis.

Men at det kommer bag på arrangørerne at 40.000 mennesker på en mark der et
døgn forinden er blevet overrislet med 16 mm vand bliver en mudderpøl, hvis
man ikke f.eks. lægger træflis ud over hele pladsen, er i mine øjne
ufatteligt. 5 vognlæs træflis ville ha' gjort underværker!

En ting er at bilerne sad fast på parkeringsarealerne - det kan man ikke
klandre nogen (arrangørerne havde på det kraftigste opfordret folk til at
tage de specielt indsatte busser). Noget andet er at de ikke vil lukke det
antal mennesker ind de har solgt billetter til...

> Nu er jeg efterhaanden nysgerrig:
> Var der tale om ekstreme vejrforhold, som laa ud over, hvad
> arrangoererne paa tidspunktet for salget af billetterne burde
> have forventet muligt paa en efteraarsdag?

DMI havde som sagt varslet 16 mm regn i løbet af fredag og lørdag. Jeg er
ikke klar over hvor meget der rent faktisk kom, men jeg ved at 16 mm er
forholdsvis meget på to døgn, uden at jeg dog vil kalde det "ekstremt".

> Blev kunderne paa tidspunktet for salget af billetterne oplyst
> om, at de i tilfaelde af efteraarsregnvejr kunne risikere at
> blive afvist, selv om de havde gyldig billet?

Nej.

Mvh
Michael.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 09-09-02 11:09

"Michael Jørgensen" <mijo@REMTHISpc.dk> skrev Mon, 9 Sep 2002 09:55:17
+0200

>Men at det kommer bag på arrangørerne at 40.000 mennesker på en mark der et
>døgn forinden er blevet overrislet med 16 mm vand bliver en mudderpøl, hvis

Nu tager det jo altså et par år at planlægge sådan en koncert, og så
pålidelige langtidsvejrudsigter har vi altså ikke.

>man ikke f.eks. lægger træflis ud over hele pladsen, er i mine øjne
>ufatteligt. 5 vognlæs træflis ville ha' gjort underværker!

Man kan da ikke bare drysse træflis ud over en 30 - 40 tdr. land
engareal - hvem (og hvordan) skulle så fjerne det igen bagefter.?

Og iøvrigt ville 5 læs (= ca. en femtedel af en millimeter jævnt
fordelt) have forslået som en skrædder i helvede

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 09-09-02 11:41

[snip]

> Nu tager det jo altså et par år at planlægge sådan en koncert, og så
> pålidelige langtidsvejrudsigter har vi altså ikke.

Ja-ja da. Men man behøver jo ikke dyrke skoven der skal blive til træflis
først. Man kan (så vidt jeg ved) på få timer uden problemer skaffe sig
træflis i mængder der ville gøer enhver festivalledelse misundelig. Ups -
sagde jeg festival?? Nåe ja, bare fordi det er en teknik der virker ved
festivaller, og uden problemer lader sig skaffe med timers varsel, gør det
jo selvfølgelig ikke automatisk til noget der virker andre steder i DK...

DMI havde som sagt en 5-dages prognose der sagde 16 mm i løbet af fredag og
lørdag. Den var tilgængelig hele sidste uge.

> Man kan da ikke bare drysse træflis ud over en 30 - 40 tdr. land
> engareal - hvem (og hvordan) skulle så fjerne det igen bagefter.?

Nu har jeg vist heller ikke snakket om en 30-40 tdr. land, men om selve
pladsen mellem scenen og indgangen. Specielt ved indgangen.

Og hvorfor skulle man i øvrigt ikke kunne det? Du mener måske at det vil
være skadeligt for lerjorden deroppe, hvis nogle m3 træflis skulle forvilde
sig ned i jorden?

> Og iøvrigt ville 5 læs (= ca. en femtedel af en millimeter jævnt
> fordelt) have forslået som en skrædder i helvede

200 m * 250 m * 0,02 m = 1200 m3

20 m3/vognlæs giver 60 vognlæs. Burde være en selvfølge til arrangementer af
den størrelse, og er det da også ved festivaller o.l.. Hvordan tror du
f.eks. en evakuering af pladsen ville have forløbet? Mit gæt er at selv med
bedste velvilje fra alle tilskueres side, ville en del mennesker komme
seriøst til skade, simpelthen pga. underlagets beskaffenhed.

Men vi kunne selvfølgelig også bare være blevet hjemme! :-\

Mvh
Michael

Fra : Arne Feldborg

Dato : 09-09-02 12:33

"Michael Jørgensen" <mijo@REMTHISpc.dk> skrev Mon, 9 Sep 2002 12:41:13
+0200

>Og hvorfor skulle man i øvrigt ikke kunne det? Du mener måske at det vil
>være skadeligt for lerjorden deroppe, hvis nogle m3 træflis skulle forvilde
>sig ned i jorden?

Flis, i de mængder der ville have været nødvendig her, ville kvæle al
vegetation adskillige år ud i fremtiden.

>200 m * 250 m * 0,02 m = 1200 m3

0.02m = 2 cm er altså ikke ret meget i den situation.

>20 m3/vognlæs giver 60 vognlæs. Burde være en selvfølge til arrangementer af

Og dine 5 læs er nu blevet til 60 (jævnt store!!) læs, bare for at dække
et areal på størrelse med 4 fodboldbaner med 2cm flis.

Min pointe er, at ligesåvel som arragørerne nok burde have lagt
koncerten midt i august (hvor det normalt er rimmeligt godt vejr her i
landet), så burde tilskuerne også have været forberedt på at der kunne
blive problemer ved en udendørskoncert i begyndelsen af september.

Det er nu engang den slags der sker, det tjener ikke noget formål at
begynde at jagte syndebukke i den anledning.

Og i og med at der på billetterne stod at de kun ville blive refunderet
i tilfælde af aflysning, så ser jeg egentlig ikke meget jura i det
spørgsmål.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : H@nsen

Dato : 09-09-02 12:53

Arne Feldborg wrote:

> Og i og med at der på billetterne stod at de kun ville blive
> refunderet i tilfælde af aflysning, så ser jeg egentlig ikke meget
> jura i det spørgsmål.

Det kan man vel godt sige der er...... folk med billet var jo feks. blevet
lovet nordens største fyrværkeri, og det blev jo netop aflyst.

Så der er jo et eller andet sted tale om en delvis aflysning, i det man jo
ikke har fået som lovet af arrangørerne, så et eller andet sted må der gå
jura i den

Fra : Peter Hansson

Dato : 09-09-02 14:54

"H@nsen" <NOSPAMmad@mad.dk> wrote in message

> Det kan man vel godt sige der er...... folk med billet var jo feks. blevet
> lovet nordens største fyrværkeri, og det blev jo netop aflyst.

Der var en del fyrværkeri da jeg overværede koncerten. Så jeg mener ikke at
have hørt eller set om en aflysning af dette.

PH

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 09-09-02 13:01

> Flis, i de mængder der ville have været nødvendig her, ville kvæle al
> vegetation adskillige år ud i fremtiden.

Hvad bygger du den teori på?

> 0.02m = 2 cm er altså ikke ret meget i den situation.

Stensikkert bedre end 0 cm!

> Og dine 5 læs er nu blevet til 60 (jævnt store!!) læs, bare for at dække
> et areal på størrelse med 4 fodboldbaner med 2cm flis.

5 eller 60 - med et arrangement af den størrelse betyder det nok mindre. Vi
snakker måske 100-200.000 kr for at lave arrangementet (mere) sikkert. Men
det ved de fleste festivalledelser faktisk en hel del om - måske de skulle
ha' været spurgt?

> [...]
> landet), så burde tilskuerne også have været forberedt på at der kunne
> blive problemer ved en udendørskoncert i begyndelsen af september.

Tilskuerne var såmænd forberedte. Både med paraplyer og gummistøvler. Men
hvis du havde været der, ville du måske forstå at man skulle ha' haft waders
på for at være klædt på til det der foregik deroppe. Og endnu en ting er at
udenfor hegnet (selv på den eneste sti til/fra pladsen) var problemet langt
mindre end inde på pladsen, så man havde derfor ingen anelse om problemets
omfang, før man trådte et skridt ind på pladsen. Derfor synes jeg det er
evindeligt sejt af de folk som i optimistisk iver / naivitet havde medbragt
barnevogn med indhold (barn), og som alligevel tog tingene med højt humør,
da de opdagede hvad forholdene i virkeligheden var.

> Det er nu engang den slags der sker, det tjener ikke noget formål at
> begynde at jagte syndebukke i den anledning.

Det er vist heller ikke det der forsøges her. Men hvis arrangørerne skal
lære af det, tror jeg en økonomisk øretæve i form af refusionskrav fra så
mange som muligt, er mere effektivt end så meget andet.

> Og i og med at der på billetterne stod at de kun ville blive refunderet
> i tilfælde af aflysning, så ser jeg egentlig ikke meget jura i det
> spørgsmål.

Næ det er jo rigtigt nok. Arrangørerne havde sørme også travlt med at få
fastslået at koncerten blev gennemført, og var en stor succes... Søndag
morgen mens der stadig holdt 400 biler på parkeringspladserne (nogle med
indhold), havde de så travlt med at klappe sig selv på ryggen, at det kun
blev overgået af Politiets og beredskabskorpsets forsikringer om at det var
folks egen skyld at det gik som det gik, og ikke at noget der ikke skulle
have været godkendt, alligevel blev det!

Men det er mere en moralsk diskussion end en juridisk. Over & out.
Michael.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 09-09-02 15:07

"Michael Jørgensen" <mijo@REMTHISpc.dk> skrev Mon, 9 Sep 2002 14:00:59
+0200

>Det er vist heller ikke det der forsøges her. Men hvis arrangørerne skal
>lære af det,

Det eneste arrangørerne kan lære er, at de ikke skal holde flere
koncerter på det sted, og det har de næppe heller tænkt sig.

Koncerten var en eengangsforestilling, afholdt på det sted fordi JMJ
ønskede at lave en koncert netop der. Det eneste realistiske alternativ
ville have været helt at lukke for tilskuere.

At sende 60 store latsbiltog ind i området (og forsøge at få dem ud
igen) ville have haft cirka den samme effekt, som da molboerne ville
jage storken ud af kornmarken.

Slut herfra.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-09-02 14:28

In article <1g1pnu4h0aahk1eqjq5d2tcpm87jsjfsrp@news.tele.dk>, Arne Feldborg wrote:
> "Michael Jørgensen" <mijo@REMTHISpc.dk> skrev Mon, 9 Sep 2002 12:41:13
> +0200

> Flis, i de mængder der ville have været nødvendig her, ville kvæle al
> vegetation adskillige år ud i fremtiden.

Og det mener du ikke mudderet gør ?

[klip - vognlæs]

> [...]
> landet), så burde tilskuerne også have været forberedt på at der kunne
> blive problemer ved en udendørskoncert i begyndelsen af september.

De kunne vel også have fundet et mere egnet sted end en eng ?
Fx. på en bakketop.

> [...]
>
> Og i og med at der på billetterne stod at de kun ville blive refunderet
> i tilfælde af aflysning, så ser jeg egentlig ikke meget jura i det

Kan det nu virkelig passe ? Hvad hvis arrangøren groft at tilsidesat
sit ansvar for at tænke tingene igennem ? Fx. glemmer at tage højde
for vejret, glemmer at tage højde for at der skal være parkerings
pladser? toiletter ?? Handikap toiletter ??
Hvornår har arrangøret gjort et så dårligt stykke forberedelse at
billetterne kunne tænkes at blive refunderet alligevel ?

JonB

Fra : Søren R

Dato : 09-09-02 14:31

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> wrote in message

> De kunne vel også have fundet et mere egnet sted end en eng ?
> Fx. på en bakketop.

Nåååå....en bakketop, med vindmøller på? Hvor møllerne står nøjagtig som JMJ
gerne ville have det?

Kan du ikke lige sige til hvis du finder en?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-09-02 21:50

On Mon, 9 Sep 2002 13:27:42 +0000 (UTC), bendtsen@diku.dk (Jon Bendtsen)
wrote:

>Og det mener du ikke mudderet gør ?

Der er ikke mudder mere - et par dage med tørvejr og det er væk. En tur
med ploven og hele marken er klar til at blive tilsået igen. Så nej,
mudderet kvæler ikke noget vegetation flere år ud i fremtiden.

I princippet kunne de være i gang med at tilså markerne derude netop nu.

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 12-09-02 22:03

In article <rbv1ougoslb2kqngmb6k05b2jgfeh6qh4r@4ax.com>, Mads Lie Jensen wrote:

> Der er ikke mudder mere - et par dage med tørvejr og det er væk. En tur
> med ploven og hele marken er klar til at blive tilsået igen. Så nej,
> mudderet kvæler ikke noget vegetation flere år ud i fremtiden.

Hvis man alligevel pløjer mudderet, hvorfor kunne man så ikke pløje
flisen ned i jorden ??

> I princippet kunne de være i gang med at tilså markerne derude netop nu.

ja, og det kunne de vel også hvis der var brugt flis ?

JonB

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 13-09-02 03:05

Jon Bendtsen wrote:

> Hvis man alligevel pløjer mudderet, hvorfor kunne man så ikke pløje
> flisen ned i jorden ??

> ja, og det kunne de vel også hvis der var brugt flis ?

Nix, det "æder" det meste N de kommende mange år, og det er offentlig
reguleret hvormeget du må bruge.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 14-09-02 02:23

bendtsen@diku.dk (Jon Bendtsen) skrev Mon, 9 Sep 2002 13:27:42 +0000
(UTC)

>Og det mener du ikke mudderet gør ?

Flis indeholder barkrester, og bark indeholder giftstoffer der
forhindrer nye planter i at spire op igennem det. Det er faktisk lige
netop derfor man bruger det som bunddække i staudebeddet.

Og mht. nedpløjning, så kan jeg fuldt ud tilslutte mig det Erik G. C.
skriver vedr. N-forbrug. Og tilføje at der tilsyneladende også er tale
om noget mose- og / eller lavbundsjord, hvor omsætningen af selv
begrænsede mængder flis ville tage ufatteligt mange år.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Allan Olesen

Dato : 09-09-02 17:31

> [...]

>Og i og med at der på billetterne stod at de kun ville blive refunderet
>i tilfælde af aflysning, så ser jeg egentlig ikke meget jura i det

Spoergsmaalet om, hvorvidt en saadan tekst er gyldig, og hvor
langt den kan straekkes, er da i hoej grad jura.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 09-09-02 12:12

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev i artiklen
<kuronu4obph4839papd0i72q0d4n53p7hj@news.tele.dk>...
> [...]
> >
> Nu tager det jo altså et par år at planlægge sådan en koncert, og så
> pålidelige langtidsvejrudsigter har vi altså ikke.

Enhver, der som jeg kender området på de kanter, kan altså regne ud, at det
bliver til en mudderpøl. Vendsyssel er blandt landets fladeste egne, og Gl.
Vrå ligger i et område, hvor der er masser af fugtig eng- og mosejord.
Selvom det ikke havde regnet, var det blevet til en mudderpøl.

> Man kan da ikke bare drysse træflis ud over en 30 - 40 tdr. land
> engareal - hvem (og hvordan) skulle så fjerne det igen bagefter.?

Det gør man da ellers til mange festivaller.