MacSOUP 2.5b2 pipe...
Fra : Storm

Dato : 08-09-02 19:31

Jeg forstår ikke brugen af File - pipe funktionen i den nyeste MacSOUP.

Jeg synes navnet lyder som om man kunne samle en tråd i et dokument. For
at gemme det eller printe det f.eks.

Men når jeg læser hjælpeteksten forstår jeg det ikke.

Vil funktionen kunne bruges til at samle en tråd eller dele af en tråd i
ét dokument?
Kræver brugen af pipe noget fink noget?

Er der nogen der ved?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-02 21:01

On Sun. d. 08 Sep. 2002 kl. 18:31 GMT, Storm wrote:

> Jeg forstår ikke brugen af File - pipe funktionen i den nyeste MacSOUP.

Jeg tror også den er defekt... MacSOUP gik ned da jeg forsøgte at lave et
eksempel til dig, anden gang kunne den ikke hitte ud af at indsamle
data - men, det kan selvfølgelig også være mig der er defekt.

> Jeg synes navnet lyder som om man kunne samle en tråd i et dokument. For
> at gemme det eller printe det f.eks.
>
> Men når jeg læser hjælpeteksten forstår jeg det ikke.

Prøv at læse "man pipe", du er normalt så god til at læse svære nørdede
texter.

Pipe er en funktion der kan bruges til at flytte data fra et
program til et andet. I en shell (eller komando) bruges tegnet "|" for
pipe. Ideen er at pipe kan indsamle data fra ét program, behandle
data i et andet program og videre sende det til et tredie program.

Vores lokale *nix experter Thorbjørn, Thomas og Jan kan uden tvivl
forklare det langt bedre end jeg.

Såfrem pipe funktionen i b2 havde virket som ventet, kunne du vælge en
række artikler i oversigtsvinduet og i pipe dialogen skrive ">
~/masoup-artikler.txt". Det ville betyde at de markerede indlæg
ville blive gemt i filen masoup-artikler.txt i roden af din homemappe.

Tegnet ">" printer output til en fil. Du har tidligere brugt ">" i
forbinbdelse med komandoen ls, da vi ville se brugerretighederne på nogle
Illustrator dokumenter.

> Vil funktionen kunne bruges til at samle en tråd eller dele af en tråd i
> ét dokument?

ja, men det kan MacSOUP også uden brug af pipe: marker udvalgte
artikler (evt en hel tråd) i MacSOUP's artikkel oversigtsvindue og
tryk ævle+S

> Kræver brugen af pipe noget fink noget?

nej, den kræver blot indsigt.

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : Storm

Dato : 08-09-02 21:45

> Jeg tror også den er defekt... MacSOUP gik ned da jeg forsøgte at lave et
> eksempel til dig, anden gang kunne den ikke hitte ud af at indsamle
> data - men, det kan selvfølgelig også være mig der er defekt.

Lidt defekt er man vel altid

> Prøv at læse "man pipe", du er normalt så god til at læse svære nørdede
> texter.

LLROFHMS...

> [...]
> data i et andet program og videre sende det til et tredie program.
>
> Vores lokale *nix experter Thorbjørn, Thomas og Jan kan uden tvivl

Uden tvivl - men du gjorde det nu, så jeg ser det for mig. Så kan jeg
forplumre det hele ved at sige at det lyder sådan lidt xml-agtigt

Men i MacSOUPs egen tekst lyder det nu også som om det kan bruges til at
få fat i vedhæftede filer?

> [...]
> ~/masoup-artikler.txt". Det ville betyde at de markerede indlæg
> ville blive gemt i filen masoup-artikler.txt i roden af din homemappe.

Og det var netop det jeg gerne ville.

> [...]

> ja, men det kan MacSOUP også uden brug af pipe: marker udvalgte
> artikler (evt en hel tråd) i MacSOUP's artikkel oversigtsvindue og

MacSOUP er da et herligt lille program. Tak for det. Det virker jo.

> nej, den kræver blot indsigt.

Nu er du hård.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-02 21:59

On Sun. d. 08 Sep. 2002 kl. 20:45 GMT, Storm wrote:

> LLROFHMS...

må vi ikke få en oversættelse?

> Men i MacSOUPs egen tekst lyder det nu også som om det kan bruges til at
> få fat i vedhæftede filer?

Det kan du også uden sæ længere nede i mit svar...

> MacSOUP er da et herligt lille program. Tak for det. Det virker jo.

Sørg for at du har gemt artiklerne som text - og at du har gemt dem
alle, hvis der er tale om en vedhæftet fil der er delt op på flere
artikler. Drop filen på suffitexpander, så skulle de vedhæftede filer
blive pakke pænt ud

> Nu er du hård.

også ved mig selv - jeg var også selv lidt defekt..

Fra : Storm

Dato : 09-09-02 11:40

> må vi ikke få en oversættelse?

Frit oversat med forbehold for stavefejl og "kongruens":
Laughing loud, rolling on floor holding my stomack

> [...]
> blive pakke pænt ud

> også ved mig selv - jeg var også selv lidt defekt..

Reippuert havde defekt - men fik hurtig assistance af holdet

Jeg takker nu også for assistance.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-09-02 12:44

On Mon. d. 09 Sep. 2002 kl. 10:39 GMT, Storm wrote:

> Frit oversat med forbehold for stavefejl og "kongruens":
> Laughing loud, rolling on floor holding my stomack

Plejer det ikke at være LOLWROTFAHMS? laughing out loud, while rolling
on the flor and holding my stomack...

Jeg mente det i øvrigt ganske alvorligt, da jeg skrev at du plejer at
være ganske god til at forstå de mere nørdede texter.

> Reippuert havde defekt - men fik hurtig assistance af holdet

FUT: dk.cykling , rolig det er kun for sjov!

Fra : Storm

Dato : 11-09-02 07:45

> Plejer det ikke at være LOLWROTFAHMS? laughing out loud, while rolling
> on the flor and holding my stomack...

Ok, den kan jeg ikke stikke. Lidt nyudvikling/brugertilpasning er vel
tilladt, og jeg troede den kvikke læser forstod.

> Jeg mente det i øvrigt ganske alvorligt, da jeg skrev at du plejer at
> være ganske god til at forstå de mere nørdede texter.

Den returnerer jeg 100% til det dygtige hold af pædagoger og venlige
mac-eksperter der ikke levner plads til fejl, når de tager én ved
hånden.
Men jeg er nu da ret vild med det lille klik det gir' mellem ørerne, når
ny indsigt pludselig er der

Jeg kunne faktisk godt tænke mig at kunne lidt mere af den slags,
- min Mac-supporter synes det er en dårlig idé at jeg lærer at pille for
meget i Unix kommandoer - jeg tænker flere systemansvarlige herinde
godt forstår ham - men med passende respekt for hvor magtfulde
kommandoerne kan være og hvor lidt jeg ved, går det da foreløbelig.

(Og så lå der pludselig en jaguar på mit bord i går, nu har jeg
installeret den, og kan umiddelbart glæde mig over de fulde filnavne på
skrivebordet. Om jeg finder Finder dygtigere - NT-serversamarbejdet
forbedret - Classic-håndteringen hurtigere og mere stabil - og måske
ovenikøbet mulighed for Carbon programmer at se ATM-installerede
skrifter - vil de næste dage vise. Ellers har jeg jo ren 9 en genstart
borte. Lotus Notes til X har jeg også installeret, nu kan jeg attache
uden problemer, database-font-størrelse-problemet har jeg ikke fået løst
endnu, men måske er det faktisk muligt.)

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Storm

Dato : 11-09-02 07:50

Glemte lige - Nu kan jeg jo sige æble-s til den nederste gren af tråden
og når lejligheden er der, eksperimentere lidt med cat på mis og pipe,
nå ja, ihvertfald kigge lidt nærmere på det

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-09-02 08:13

Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:

> [...]
> godt forstår ham - men med passende respekt for hvor magtfulde
> kommandoerne kan være og hvor lidt jeg ved, går det da foreløbelig.

Så længe du holder dig fra "sudo" er mængden af ulykker du kan lave
begrænset.

> (Og så lå der pludselig en jaguar på mit bord i går, nu har jeg
> installeret den, og kan umiddelbart glæde mig over de fulde filnavne på

Jeg er begyndt at overveje om jeg skal installere Jaguar, eller lave
plads til en passende Linux. Jeg kan naesten ikke baere at skulle
tilbage paa OS X efter at have udviklet under Linux de sidste par uger.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 11-09-02 09:16

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Jeg er begyndt at overveje om jeg skal installere Jaguar, eller lave
> plads til en passende Linux. Jeg kan naesten ikke baere at skulle
> tilbage paa OS X efter at have udviklet under Linux de sidste par uger.

Finder du da LINUX så meget bedre end en BSD som OS X?
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-09-02 09:37

serse@diku.dk (Per Erik Ronne) writes:

> Finder du da LINUX så meget bedre end en BSD som OS X?

Min hovedprioritet er ikke Linux versus BSD, men Javaudvikling. Det
jeg laver, kunne jeg lige så godt lave på hhv Linux, OS X, Solaris,
Irix, Windows og OS/2 (og det ved jeg fordi jeg har efterhånden prøvet
dem alle sammen), og her har Java under OS X markeret sig som værende
temmelig langsom - især med hensyn til de store IDE'er. En G4 maskine
på 550 MHz og 512 Mb RAM bør ikke få baghjul af en 3 år gammel 400 MHz
Pentium II.

Jeg har ikke brug for det visuelle gejl som er så højt prioriteret i
OS X, og jeg er træt af at jeg ikke kan betjene maskinen uden at række
ud efter musen hele tiden. Jeg har _nydt_ at være tilbage på min
gamle Linuxmaskine, og det er ikke gode tegn da jeg normalt er
ekstremt pragmatisk. "Nå, her er notepad, så bruger vi notepad".

Hvorvidt der ligger en BSD eller en Linux eller noget helt tredie
nedenunder er for mig bedøvende ligegyldigt, så længe at skidtet ikke
brager ned hele tiden. De fejl der er, SKAL være mine egne :)

Jeg har dog måtte konstatere at jeg synes Terminal.app ikke helt lever
op til mine forventninger med hvad man kan finde i et moderne
terminalprogram. Det kan dog bruges.

Mit mål med at prøve Linux på Mac'en skulle være at sammenligne
ydelsen på Java-delen. Det er den berømte med at have et valg.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 11-09-02 10:24

> [...]

> Jeg har dog måtte konstatere at jeg synes Terminal.app ikke helt lever
> op til mine forventninger med hvad man kan finde i et moderne

Der er flere alternativer. Heriblandt X [XWindwos].

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-09-02 10:40

> Der er flere alternativer. Heriblandt X [XWindwos].

1) Det er ikke det vigtigste

2) Hvis man alligevel begynder at køre X, hvor er så ideen med OS X?

Jeg kunne godt leve med Terminal.app hvis java havde en bedre ydelse.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 11-09-02 19:44

thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> 2) Hvis man alligevel begynder at køre X, hvor er så ideen med OS X?

Flere programmer at vaelge imellem. Muligheden for at bruge MS-Word
m.v. parallelt med KDE eller hvad amn nu har lyst til. Men saa igen:
Hvis man blot har brug for MS-Word i en snaever vending er man maaske
bedre koerende med Linux og MOL, som vist koerer OSX nu?

-j

--
"I modsætning til på basis er der et tillidsforhold indbygget i ens
login-profil (...). På HUM-BAS skulle man aflevere en ren

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-09-02 00:39

On Wed. d. 11 Sep. 2002 kl. 09:40 GMT, Thorbjørn wrote:

> Jeg kunne godt leve med Terminal.app hvis java havde en bedre ydelse.

Husk også at benchmarke java 1.4 i missekatten, subkjektivt
virkert den maijet hurtigere. Som tidligere nævnt vil jeg gerne gøre
forsøget på en 400MHz G4 med 448MB, hvis du fortæller mig hvad jeg skal...

evt. kan du selv gøre det hvis jeg giver dig ssh adgang? (fast ip fra i morgen)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-09-02 07:15

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Husk også at benchmarke java 1.4 i missekatten, subkjektivt
> virkert den maijet hurtigere.

Java eller Jaguar?

> evt. kan du selv gøre det hvis jeg giver dig ssh adgang? (fast ip fra i morgen)

Naeh, for det er nemmest at se med de store IDE'er, og det vil tage
for lang tid at saette dig ind i fx NetBeans.

Jeg gumler paa det mens jeg tamper Linux.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 11-09-02 19:45

> [...]

> Jeg har dog måtte konstatere at jeg synes Terminal.app ikke helt
> lever op til mine forventninger med hvad man kan finde i et moderne

Hvad er du utilfreds med? Klikke paa menuer i Emacs med mus?
NB! Ovenstaaende er ikke et retorisk spoergsmaal.

-j

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-09-02 00:49

On Wed. d. 11 Sep. 2002 kl. 18:45 GMT, Janus wrote:

> Hvad er du utilfreds med?

Hastighed og skærmoptegneing
i 10.2 er det muligt at slå skriftudjævning fra i terminal.app hvilket
hjælper en del (med mindre man så gør vinduet transperant)

Tror også Thorbjørn er irriteret over Apples medleverede emacs der i
kombination med terminal.app har nogen tegn problemer.

Desuden men har terminal.app problemer med monospaced skrifter. Den
indsætter til tider fy-fy mellemrum, hvorn ser min sigantur egentlig ud?
Jeg har på fornemmelsen at de to ">" klammer ikke står lige
under hinanden.

Sidst men ikke mindst er der understøttelselen af ANSI farver i
terminal.app - her synesterm.cap filerne i 10.2 dog at have rettet op
på meget.

Til Jaguars fordel skal det siges at *nix laget ligner andre *nix mere
både mht. til placering af filer, versioner at diverse programmer og
ikke mindst udbudet.

mht. til linux skulle både debian 3 og den gule hund 2.1 og 2.3 (gelm
2.2!) køre glimrende på thorbjørns PB.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 12-09-02 06:21

> Tror også Thorbjørn er irriteret over Apples medleverede emacs der i
> kombination med terminal.app har nogen tegn problemer.

Er de i øvrigt løst i 10.2?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-09-02 07:17

> Er de i øvrigt løst i 10.2?

Kraever det ikke at det var fejlmeldt?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 12-09-02 08:00

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Kraever det ikke at det var fejlmeldt?

Du mener slet ikke at der er nogen fra Apple der læser de internationale
mac-nyhedsgrupper?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-09-02 08:31

serse@diku.dk (Per Erik Ronne) writes:

> Du mener slet ikke at der er nogen fra Apple der læser de internationale
> mac-nyhedsgrupper?

Har jeg sagt det?

I min erfaring er det kun fejlmeldte ting der bliver rettet.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 12-09-02 10:00

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Har jeg sagt det?

> I min erfaring er det kun fejlmeldte ting der bliver rettet.

Ja, jeg ved ikke om du har foretaget en fejlmelding af emacs.

Jeg har i øvrigt senere downloaded en emacs-version som fungerede med to
af de tre særdanske bogstaver. Jeg tror at det var å'et der ikke
fungerede.

Selv briterne har jo haft problemer - de har jo skullet bruge £.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-09-02 11:05

> Ja, jeg ved ikke om du har foretaget en fejlmelding af emacs.

Jeg har ikke - da problemet blev lokaliseret (for mig) til at vaere en
leverandoer-specifik opfoersel gad jeg ikke goere mere ved det.
Herudover er en non-GUI emacs saa lidt morsom, at jeg alligevel ville
have opgraderet.

> Jeg har i øvrigt senere downloaded en emacs-version som fungerede med to
> af de tre særdanske bogstaver. Jeg tror at det var å'et der ikke
> fungerede.

Hvorfor gider du bruge tid paa det?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 12-09-02 11:08

> Hvorfor gider du bruge tid paa det?

Jer er vant til at bruge emacs på UNIX ...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-09-02 13:10

> Jer er vant til at bruge emacs på UNIX ...

Hvorfor gjorde du saa ikke som jeg anbefalede dig, og installerede
XEmacs via Fink?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 12-09-02 18:00

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Hvorfor gjorde du saa ikke som jeg anbefalede dig, og installerede
> XEmacs via Fink?

Som nævnt andetsteds har jeg aldrig fået Fink til at fungere. Efter en
god tids downloading meldes der fejl.

Og før jeg får maskine tilbage fra reparation [det er et par uger siden
den blev afleveret] kan jeg altså ikke gå ingang igen.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-09-02 19:50

> Som nævnt andetsteds har jeg aldrig fået Fink til at fungere. Efter en
> god tids downloading meldes der fejl.

Whatever. XEmacs kan formentlig oversættes direkte under OS X. Du
har naturligvis developer pakken lagt ind.

> Og før jeg får maskine tilbage fra reparation [det er et par uger siden
> den blev afleveret] kan jeg altså ikke gå ingang igen.

Zippe.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-09-02 07:17

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Hastighed og skærmoptegneing

Korrekt. Den er laaaaaaaaaaaaaaaangsom, og man kan ikke minimere den,
saa er den nemlig laaaaaaaaangosm i Docken.

> Tror også Thorbjørn er irriteret over Apples medleverede emacs der i
> kombination med terminal.app har nogen tegn problemer.

Naeh. Som du maaske ved, saa installerede jeg XEmacs og var stort set
glad.

> Sidst men ikke mindst er der understøttelselen af ANSI farver i
> terminal.app - her synesterm.cap filerne i 10.2 dog at have rettet op
> på meget.

Farverne er der skam (jvf eksperimenter med screen), men den terminal
der emuleres understoetter det ikke direkte.

> mht. til linux skulle både debian 3 og den gule hund 2.1 og 2.3 (gelm
> 2.2!) køre glimrende på thorbjørns PB.

Vroen :) Nogen der subjektivt vil vurdere hvordan Linux koerer
sammenlignet med OS X paa samme hardware?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 12-09-02 22:05

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Tror også Thorbjørn er irriteret over Apples medleverede emacs der i
> kombination med terminal.app har nogen tegn problemer.

For daarligt at det ikke er rettet mde 10.2. Maaske vi skulle skrive
et brev til Apple?

> Desuden men har terminal.app problemer med monospaced skrifter. Den
> indsætter til tider fy-fy mellemrum, hvorn ser min sigantur egentlig ud?

Den ser da vist glimrende ud herfra.

> Til Jaguars fordel skal det siges at *nix laget ligner andre *nix
> mere både mht. til placering af filer, versioner at diverse
> programmer og ikke mindst udbudet.

Hvad sammenligner du med? Forstaar ikke helt det der med versionerne
og udbuddet af programmerne.

> mht. til linux skulle både debian 3 og den gule hund 2.1 og 2.3
> (gelm 2.2!) køre glimrende på thorbjørns PB.

Og SuSE tambien, selvom det vist ikke er Ravns livret. Det kommer vist
noget nyt SuSE til PPC inden aarets udgang.

-j

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-09-02 22:40

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> writes:

> Og SuSE tambien, selvom det vist ikke er Ravns livret. Det kommer vist
> noget nyt SuSE til PPC inden aarets udgang.

Jeg er meget pragmatisk - SuSE var bare overgrundigt konfigureret (jvf
tysk grundighed), og det endte med at irritere mig tilstrækkeligt til
den røg ud. Jeg brugte det såvidt jeg husker et lille års tid.

Mandrake passer fint til mig.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 11-09-02 19:38

thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Jeg er begyndt at overveje om jeg skal installere Jaguar, eller lave
> plads til en passende Linux.

Jeg har det paa samme maade. Er efterhaanden godt fristet til at give
OSX et forsoeg mere, har fundet en OSX-pusher her i byen, men synes
alligevel $ 120 dollar er noget af en slat. Har du faaet din TiBook
retur?

> Jeg kan naesten ikke baere at skulle tilbage paa OS X efter at have
> udviklet under Linux de sidste par uger.

Hvorfor? Generel performance? Lool and Feel i KDE? Eller spiller Java
bare bedre paa Linux?

-j

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-09-02 21:45

> [...]
> retur?

> Hvorfor? Generel performance? Lool and Feel i KDE? Eller spiller Java

Læs mit svar til Per igen :)

Smæld i Java og fornnuftig betjening med tastatur er vigtigt. Resten
er en smagssag.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 08-09-02 22:12

> Jeg tror også den er defekt... MacSOUP gik ned da jeg forsøgte at lave et
> eksempel til dig, anden gang kunne den ikke hitte ud af at indsamle
> data - men, det kan selvfølgelig også være mig der er defekt.

Det virker fint hos mig, hvis jeg skriver:

cat - >~/test.txt

'cat' er en kommando, som læser et arkiv og skriver det til standard
output. '-' læser fra standard input (her en pipe), og '>~/test.txt'
omdirigerer standard output til et arkiv i min hjemmemappe.

Pipe-funktionen skal sende til en kommando.

Det kan sikkert bruges til noget smart, men så langt rækker min fantasi
ikke lige nu.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-02 22:27

On Sun. d. 08 Sep. 2002 kl. 21:11 GMT, Thorkil wrote:

> [...]
> output. '-' læser fra standard input (her en pipe), og '>~/test.txt'
> omdirigerer standard output til et arkiv i min hjemmemappe.

tak, så var det mig der var defekt, jeg gik ud fra at implementeringen
selv hentede input (dvs det i MacSOUP markerde)

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 09-09-02 00:31

> tak, så var det mig der var defekt, jeg gik ud fra at implementeringen
> selv hentede input (dvs det i MacSOUP markerde)

Du er nu ikke helt defekt. Standard input er sat til til det åbne indlæg
eller de valgte i oversigten. Prøv blot ned 'cat' og glo i konsollen.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-09-02 09:58

On Sun. d. 08 Sep. 2002 kl. 23:31 GMT, Michael wrote:

> Du er nu ikke helt defekt. Standard input er sat til til det åbne indlæg
> eller de valgte i oversigten. Prøv blot ned 'cat' og glo i konsollen.

naaij, hvor fint

(men det var altså stadig mig der var defekt, idet jeg antog at man
ikke behøvede cat)

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 09-09-02 14:23

> naaij, hvor fint
>
> (men det var altså stadig mig der var defekt, idet jeg antog at man
> ikke behøvede cat)

OK jeg gir mig - du er defekt!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 10-09-02 21:54

thorkil.remove.spam.block@pip.dknet.dk (Thorkil Olesen) writes:

> Pipe-funktionen skal sende til en kommando. Det kan sikkert bruges
> til noget smart, men så langt rækker min fantasi ikke lige nu.

Bud (uden at have brugt paagaeldende udgave fa MacSOUP): Maaske sende
et draft gennem Aspell og tilbage igen?

-j

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 10-09-02 21:51

> [...]

> pipe. Ideen er at pipe kan indsamle data fra ét program, behandle
> data i et andet program og videre sende det til et tredie program.

Nemlig. Et konkret eksempel:

Hvis du sidder i terminalen og browser filer vil du maaske finde det
lettere at orientere dig i en stor liste, hvis du haelder fillisten
ind i less, som er skabt til at navigere i tekst.

Du skriver

ls -l | less

Altsaa: Oevnstaaende laver en liste over filer og biblioteteker (ls),
praesenterer dem i udvidet format med datoer og sager (-l) og sender
alle informationerne til programmet less, hvorfra du kan spole frem og
tilbage i teksten (space og b).

-j