citronsyre og kaustisk soda
Fra : John Lisek

Dato : 08-09-02 15:35

Hej,

Min bedre halvdel kom ved et tilfælde til at hælde både citronsyre og
kaustisk soda i afløbet.

Afløbet er nu virkeligt stoppet !

Hvilken kemisk reaktion har hun skabt ?
Hvordan rengør jeg afløbet uden at riskere helbredet ?
Er det nok at holde toiletdøren lukket for at undgå evt. farlige dampe i
resten af huset ?

På forhånd tak..

John Lisek

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-09-02 17:27

"John Lisek" <john@lisek.dk> skrev i en meddelelse >

> Min bedre halvdel kom ved et tilfælde til at hælde både citronsyre og
> kaustisk soda i afløbet.
>
> Afløbet er nu virkeligt stoppet !
>
> Hvilken kemisk reaktion har hun skabt ?

Teoretisk skulle de "ophæve" hinanden, citronsyre pH<7 og k.soda pH>7og
blive til næsten-vand. Så hvof røret pludselig stopper helt til ??, hvis der
ikke er æstet hul i vandåsen , skulle du måske prøve m . k.soda igen.
Bland FOR-HIMMLENS-SKYLD ikke andre rengørinsmiddler ind i det, SLET IKKE
noget med salmiak/ammoniak for så risikere at du laver KLOR-GAS.

> Hvordan rengør jeg afløbet uden at riskere helbredet ?
> Er det nok at holde toiletdøren lukket for at undgå evt. farlige dampe i
> resten af huset ?

Ventilation, ventilation og ventilation, ja luk endelig resten af huset til
når der arbejdes med kradse sager. BTW. Har du ikke en lokums-svupper, el et
langt stykke ståltråd som du kan bruge til at lave hul med. Ellers spørg på
www.ing.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-09-02 22:25

Jørgen M. Rasmussen <j.m.TA.VÆK.rasmussen@os.dk
> [...]
et
> langt stykke ståltråd som du kan bruge til at lave hul med. Ellers spørg

Hvis det ligger som faste stoffer i afløbet har du en tikkende bombe der
udløses med vand, der kan give alt fra eksplosion (stødkogning) til smeltede
plastafløb. Blandingen er endnu farligere end fast kaustisk soda alene. Så
du må gardere dig til det yderste, og få lirket hul, hælde vand i og se at
komme væk.

Man får ikke klorgas fra ammoniak, men evt. nitrøse gasser som er yderst
giftige. Så kun vand fra nu af.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-09-02 05:04

> Man får ikke klorgas fra ammoniak, men evt. nitrøse gasser som er yderst
> giftige. Så kun vand fra nu af.
> --
Jeg har opdaget "fadæsen", det er syre + klor der giver k.gas. Der er ingen
grund til at lege "den lille kemiker" i det hele taget, brug en svupper til
stoppede afløb for stadset fortsætter ud i kloakken.

Fra : Vittrup

Dato : 09-09-02 07:32

Jeg håber i har haft blandet kaustisk soda op med vand inden det blev hældt
i - for jeg mener at have hørt, at det kan samle sig til en "prop" - og så
må man vist i gang med hammer og mejsel...

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 09-09-02 16:28

"Vittrup" <Vittrup@audioteket.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i - for jeg mener at have hørt, at det kan samle sig til en "prop" - og så
> må man vist i gang med hammer og mejsel...

Jeg har prøvet det en enkelt gang selv.

Jeg afmonterede afløbet, lagde det ned i en spand og hældte en sjat kogende
vand ned til det. Det skal gøres udendørs !!!!

mvh
Bendt

Fra : Erik Olsen

Dato : 09-09-02 16:53

Bendt Rasmussen wrote:
> "Vittrup" <Vittrup@audioteket.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jeg har prøvet det en enkelt gang selv.
>
> Jeg afmonterede afløbet, lagde det ned i en spand og hældte en sjat
> kogende vand ned til det. Det skal gøres udendørs !!!!

Det kræver vist en nærmere forklaring.

Når man opløser kaustisk soda (ætsnatron, natriumhydroxid) i vand,
udvikles der varme. Normalt bruges lidt kaustisk soda (som større eller
mindre krystaller) til en hel del vand, så vandet kan bortlede og optage
den udviklede varme.

Hvis man derimod bruger meget kaustisk soda og kun lidt vand, bliver den
udviklede varmemængde stor, og da vandmængden er lille, bliver
opløsningen så varm at den koger.

Resultatet er at der sprøjter en kogende opløsning af kaustisk soda ud,
og det er stærkt ætsende. Derfor: Ikke kun bør det ske udendørs, men
brug også passende beskyttelsesudstyr, og hold en respektfuld afstand.

Endelig kan man risikerere at plastafløbsrør smelter pga. varmen.

--
Venlig hilsen Erik Olsen
http://hjem.get2net.dk/erik_olsen/