High Speed Data på Nokia 6210
Fra : Jens M.

Dato : 08-09-02 14:08

Hej Gruppe

Jeg kører High Speed Data hos sono...

Jeg kan kun koble op med 28.8.
Er der nogen måde jeg kan forbedre hastigheden ved en init string eller
noget?
Jeg henter konstant med 2.2k/sek og hastigheden bliver hverken langsommere
eller hurtigere. Jeg kan bare ikke tro at jeg bruger alle 4 timeslots når
jeg kun henter med 2.2k/sek.
Jeg burde faktisk blive sænket i hastighed da High Speed er nedprioriteret i
forhold til samtaler. Har jeg ret?

Findes der en string eller et program så man hele tiden kan se den reelle
hastighed?

Mvh. Jens

Fra : R. Petersen

Dato : 08-09-02 22:38

> Er der nogen måde jeg kan forbedre hastigheden ved en init string eller
> noget? Jeg henter konstant med 2.2k/sek og hastigheden bliver hverken

Fra Nokia.com :

"Data support 9.6 & 14.4 kbps single slot or HSCSD (2+2, 3+1, non
transparent) via IrDA or cable"

Måske fordi du bruger 2 timeslots til download og 2 til upload?

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 09-09-02 11:58

"Jens M." <m@riagerREMOVE.dk> schrieb im Newsbeitrag
> Hej Gruppe

Hej Jens!

> Jeg kører High Speed Data hos sono...
>
> Jeg kan kun koble op med 28.8.
> Er der nogen måde jeg kan forbedre hastigheden ved en init string eller
> noget?

Hvilken mobiltelefon og hvilken init string bruger du?

> Jeg henter konstant med 2.2k/sek og hastigheden bliver hverken langsommere
> eller hurtigere. Jeg kan bare ikke tro at jeg bruger alle 4 timeslots når
> jeg kun henter med 2.2k/sek.

Det tror jeg heller ikke.

> Jeg burde faktisk blive sænket i hastighed da High Speed er nedprioriteret
> forhold til samtaler. Har jeg ret?

Det var en forklaring, men hvis du altid får 2,2 kbit/s burde det være en
konfigurationsfejl.

> Findes der en string eller et program så man hele tiden kan se den reelle
> hastighed?

Hvilket system bruger du (windows 9x, me eller xp)?

--
Rainer Schöbe
using "E-Plus Professional Data HSCSD"

Fra : Jens M.

Dato : 10-09-02 16:33

"Rainer Schöbe" <exciter@imail.de> wrote in message

Hej Rainer!

> Hvilken mobiltelefon og hvilken init string bruger du?

Nokia 6210 med den nyeste firmware. (v5.56 eller noget i den stil.)
init string: AT+CBST=0,0,1;+CHSN=6,0,0,0<cr>

[SNIP]
> Det var en forklaring, men hvis du altid får 2,2 kbit/s burde det være en

Den er faktisk steget til 2,7 siden sidst, men stadig burde jeg da få mere.

> Hvilket system bruger du (windows 9x, me eller xp)?

Jeg Bruger XP us version.

Mvh. Jens

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 10-09-02 18:17

> Hej Rainer!

Hej Jens!

> Nokia 6210 med den nyeste firmware. (v5.56 eller noget i den stil.)
> init string: AT+CBST=0,0,1;+CHSN=6,0,0,0<cr>

Prøv den følgende init string: AT+CBST=81,0,1;+CHSN=6,0,0,0<cr> eller
AT+CBST=51,0,1;+CHSN=6,0,0,0<cr>.

Den første del bestemmer protokollen og 0,0,1 betyder almindelig modem med
maksimalt 28,8 kbit/s.

81,0,1 er v.110 med maksimalt ca. 36 kbit/s.

51,0,1 er v.120 med maksimalt 56 kbit/s.

> [SNIP]
>
> Den er faktisk steget til 2,7 siden sidst, men stadig burde jeg da få
mere.

Den anden del bestemmer kanalopdelingen og 6,0,0,0 betyder at du vil gerne
få 3 i download og 1 i upload. Så du kan nå maksimalt 43,2 kbit/s (3x14,4
kbit/s).

Fra : Jens M.

Dato : 17-09-02 09:54

> Hej Jens!

Hej Rainer!

> Prøv den følgende init string: AT+CBST=81,0,1;+CHSN=6,0,0,0<cr> eller
> AT+CBST=51,0,1;+CHSN=6,0,0,0<cr>.

Med den første string nåede jeg en download hastighed på 3.2 k/sek.
Med den anden string nåede jeg en download hastighed på 3.7 k/sek

Det er meget imponerende. Den string jeg brugte fik mig kun op på 2.3 k/sek
og hvis jeg var heldig 2.7 k/sek.

> Den første del bestemmer protokollen og 0,0,1 betyder almindelig modem med
> maksimalt 28,8 kbit/s.
>
> 81,0,1 er v.110 med maksimalt ca. 36 kbit/s.
>
> 51,0,1 er v.120 med maksimalt 56 kbit/s.

Okay.

> Den anden del bestemmer kanalopdelingen og 6,0,0,0 betyder at du vil gerne
> få 3 i download og 1 i upload. Så du kan nå maksimalt 43,2 kbit/s (3x14,4
> kbit/s).

Det var smart. Du skal have mange tak for hjælpen. Nu fik jeg større indblik
i hvordan tingene hænger sammen og hastigheden mår siges at være forbedret
en del.

Med venlige hilsner

Jens

Fra : Jens M.

Dato : 18-09-02 17:20

Jeg henter faktisk med 4.4k/sek nu for at det ikke skal være løgn.
Udemærket med en god gammel Nokia 6210.

Den telefon er sgu stadig den lækreste på markedet efter min mening.
Kanont design.

/Jens

Fra : Jens M.

Dato : 18-09-02 17:21

Jeg henter faktisk med 4.6k/sek nu for at det ikke skal være løgn.

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 09-09-02 12:24

http://www.info-techs.com/speedtest50.html