Morgenmad
Fra : Inger

Dato : 07-09-02 23:54

Hej NG

Er der mon nogen der har et par gode morgemadsråd til en besværlig pige der
gerne vil tabe sig og leve sundt? Indtil nu har den bestået af ristet
toastbrød (det lyse!) med pålægschokolade...

De må ikke indeholde "rå" mælk, dvs. til at hælde over fx havregryn. Heller
ikke ymer, youghurt og lignende mælkeprodukter kan bruges, da jeg ikke tåler
mælk der ikke er kogt.
Og jeg kan _ikke_ lide havregrød!

De må heller ikke indeholde noget man selv skal bage, fx. boller eller
lignende, da jeg bor i etværelses og ingen ovn har!

Og endelig ville jeg gerne undgå rugbrød da jeg synes køberugbrød er så
kedeligt, men hvis der er nogen der kan gøre det lidt mere spændende fx med
fedtfattige pålægsforslag så...

Håber der er nogle kreative sjæle out there...

Hilsen Inger

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-09-02 01:37

Inger wrote:

> [...]
> gerne vil tabe sig og leve sundt? Indtil nu har den bestået af ristet
> toastbrød (det lyse!) med pålægschokolade...

Det lyse indeholde (så vidt jeg ved) mest sukker.
Skift det ud med mørk pålægchokolade. Bedst er dog sukkerfrit eteller
andet.

> De må ikke indeholde "rå" mælk, dvs. til at hælde over fx havregryn. Heller
> ikke ymer, youghurt og lignende mælkeprodukter kan bruges, da jeg ikke tåler
> mælk der ikke er kogt.

Fair enough

Hvad er "ikke rå" mælk?
Ost, fromage frais og sådan noget?

> Og jeg kan _ikke_ lide havregrød!

Auu, så bliver den svær.

Hvis du mener den almindelige havregrød. Ja, så er den kedelig.

> De må heller ikke indeholde noget man selv skal bage, fx. boller eller
> lignende, da jeg bor i etværelses og ingen ovn har!

ok

> [...]
> fedtfattige pålægsforslag så...
>
> Håber der er nogle kreative sjæle out there...

Tja jeg kan jo prøve.

jeg er selv noget af en morgen-muffel uden en solid morgenmad og siden
jeg har valgt at følge DDV-kostplanen, så giver det en del
begrænsninger.

Min morgenmad ser nogenlunde således ud på dage, hvor jeg må tage det
morgenmad jeg allerhelst kan li (og der indgår altså havregrød, men ikke
en kedelig IMHO):

15 g havregryn (pt. bruger jeg grovvalsede)
1 frugt (fx æble, nektarin eller lignende)

30 g toastbrød (eller hvad brød du kan li)
15 g sukkerfri marmelade

drikkevarer: fx kaffe, the eller bare vand.

Havregrynen koges lidt til grød (husk en _lille_ strø salt), så snart
den bliver det bare lidt til grød, så har jeg taget frugten og skåret
den i "småstykker". Disse rører jeg så ned i havregrøden.

Så snart den er færdig putter jeg 4-5 dråber (husk dråber) sødemiddel i
grøden og rører rundt.
Så har man noget havregrød, som ikke er helt almindelig.

Hvis du ikke følger nogen bestemt kur og fifler med det selv, så kan
sådan set bruge lidt flere havregryn og måske bare en halv frugt.

Og nu laver jeg måske noget der ligger på grænsen til et opslag, men det
er lidt svært at beskrive en side uden at give linket med.
http://opskrifter.heede.dk har en del forslag til, hvordan morgenmad kan
fikses.
Det kan måske give dig lidt inspiration til at tilpasse forslagene til
netop din kur.

Jeg vil lige sige, at jeg meget gerne hører om morgenmads-forslag, der
ligger indenfor DDV-konceptet. Jeg eksisterer kun før morgenmaden.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Erna Andersen

Dato : 08-09-02 07:31

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> wrote in message

- en hel masse om havregrød.

Jeg tror også at vejen frem er bedre havregrød.
og min havregrød er uden salt overhovedet, det smager meget bedre. Desuden
er der rosiner og abrikoser i, og hvad jeg har af æbler, pærer, banan. De
friske frugter i små stykker skal koges med uden at koge ud.

Mkh. Erna

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-09-02 12:49

Erna Andersen wrote:

> "Carsten Riis" <cr@carben.dk> wrote in message
>
> - en hel masse om havregrød.
>
> Jeg tror også at vejen frem er bedre havregrød.
> og min havregrød er uden salt overhovedet, det smager meget bedre.

Jeg synes, at havregrød uden salt giver en flad smag. Men okay, smag
kan diskuteres (til en uendelighed)

> Desuden
> er der rosiner og abrikoser i, og hvad jeg har af æbler, pærer, banan. De
> friske frugter i små stykker skal koges med uden at koge ud.

Tja, bare en eller anden form "opfrisker". Ellers kan grød godt være en
tam affære.

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 09-09-02 22:25

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> wrote:

*snip*

> Tja, bare en eller anden form "opfrisker". Ellers kan grød godt være en
> tam affære.

Jeg personligt bruger kanelsukker - og jeg plejer ellers at hade alle former
for grød :)

- Sidsel

--
I'm really easy to get along with once you people learn to worship me.

Fra : Inger

Dato : 08-09-02 09:28

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyse indeholde (så vidt jeg ved) mest sukker.
> Skift det ud med mørk pålægchokolade. Bedst er dog sukkerfrit eteller
> andet.
Jeg mente nu lyst toastbrød Det er forfærdelig usundt når man gerne vil
tabe sig, så vidt jeg har hørt og så mætter det ikke skide meget. Chokoladen
er mørk.

[klip]
> Hvad er "ikke rå" mælk?
> Ost, fromage frais og sådan noget?

Ost er helt fint, men ikke surmælksprodukter...
[klip]

> Min morgenmad ser nogenlunde således ud på dage, hvor jeg må tage det
> morgenmad jeg allerhelst kan li (og der indgår altså havregrød, men ikke
> en kedelig IMHO):

Hvad betyder IMHO?

> [...]
> grøden og rører rundt.
> Så har man noget havregrød, som ikke er helt almindelig.

Ja, det er selvfølgelig rigtigt men jeg synes nu stadig ikke det lyder så'n
liige som noget for mig. Og så tager det vel også tid om morgenen?

> [...]
>
> --
> Med venlig hilsen Carsten Riis
> Vær med til at redde liv ca. 4 gange om året

Alt det dersens havregrød lyder jo meget godt, men jeg ville nu mere hen i
retning af de dersens fiberboller som også foreslåes...
Men hvad med pålæg?

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-09-02 12:57

Inger wrote:

> Jeg mente nu lyst toastbrød Det er forfærdelig usundt når man gerne vil
> tabe sig, så vidt jeg har hørt og så mætter det ikke skide meget. Chokoladen
> er mørk.

ja selvfølgelig.

> [klip]
> >
> Ost er helt fint, men ikke surmælksprodukter...
> [klip]

Jeg mener, at Fromage Fraise er en oste-ting.

Du kan gøre det, at du rører lidt smeltet husblas ned i fromageFraisen.
La den stå indtil den størkner, så har man en slags budding. Hvis du så
ovenikøbet har noget frugt rørt i, så tror jeg at det er noget som
smager guf.

> Hvad betyder IMHO?

In my humble opinion eller på jævnt dansk: /hvis jeg må være helt ærlig/
eller noget i den stil (og ja, jeg ved godt, at det ikke er den
ordrette oversættelse).

> Ja, det er selvfølgelig rigtigt men jeg synes nu stadig ikke det lyder så'n
> liige som noget for mig. Og så tager det vel også tid om morgenen?

tja nu siger du, at du bor i 1v. Så har du vel ikke mikrobølgeovn, så
ville det tage 2*1minut.

Selv med gryde og komfur tager det kun 2-4 minutter og lave havregrød
(og den kan stadig passe mens man venter på kaffen, toasten eller såen.)
(Jeg kan nå det og jeg er ikke velbevandret i ved et komfur endnu da).

> Alt det dersens havregrød lyder jo meget godt, men jeg ville nu mere hen i
> retning af de dersens fiberboller som også foreslåes...

Jeg er ikke den store bager (endnu da)

> Men hvad med pålæg?

Tja hold dig til de fedtfattige, hvis du vil have rigelig på. Hvis du
kun kan li de fedtholdige, så tage kun en tredjedel af hvad du ville
have taget, hvis det var den fedtfattige.

Fx 75 g mager ost = 25 g fed ost.

Fra : Sott

Dato : 10-09-02 23:38

> In my humble opinion eller på jævnt dansk: /hvis jeg må være helt ærlig/
> eller noget i den stil (og ja, jeg ved godt, at det ikke er den
> ordrette oversættelse).

Jeg blander mig lige, fordi meningen går tabt, hvis
oversættelsen går så meget "forbi" den oprindelige
betydning.

In my humble opinion betyder "efter min ydmyge mening".
Der er i mine øjne (ører) stor forskel på "hvis jeg må
være helt ærlig" og så "efter min mening".

Tusinde hilsner
Søs

Fra : Susan

Dato : 11-09-02 13:29

On Wed, 11 Sep 2002 00:37:51 +0200, "Sott" <sott_s@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Der er i mine øjne (ører) stor forskel på "hvis jeg må
>være helt ærlig" og så "efter min mening".

Det kan også betyde: "in my honest opinion", så er oversættelsen "hvis
jeg skal være helt ærlig" også korrekt.

Venlig hilsen

Susan

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-09-02 20:49

Sott wrote:

> Jeg blander mig lige, fordi meningen går tabt, hvis
> oversættelsen går så meget "forbi" den oprindelige
> betydning.

Det vil jeg nu ikke mene. Det er ingen der på dansk siger "efter min
ydmyge mening".

man bruger oftere "hvis jeg må være ærlig" (der så gerne siges med en
respekt overfor den man siger til).

Grunden til jeg oversætter på denne måde kan sammenlignes med
oversættelsen af "fuck". Det bliver sjældent oversat til "knep".

> In my humble opinion betyder "efter min ydmyge mening".
> Der er i mine øjne (ører) stor forskel på "hvis jeg må
> være helt ærlig" og så "efter min mening".

Har du nogensinde hørt nogen i en sætning sige "efter min ydmyge
mening"?

jeg ved ikke lige hvor der skal futtes hen.

Fra : lehd

Dato : 12-09-02 07:36

> Det vil jeg nu ikke mene. Det er ingen der på dansk siger "efter min
> >
> Har du nogensinde hørt nogen i en sætning sige "efter min ydmyge
> mening"?

Det er et udtryk der bruges tit men måske det har noget med alderen at
gøre .
Jeg er 58 år og for mig er et udtryk som *Det er fedt* et underligt udtryk
for noget godt efter min ydmyge mening )

mvh Kirsten som har fulgt med på sidelinien nogle dage...

Fra : Sott

Dato : 12-09-02 20:41

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

Hej Carsten :0)

> Det vil jeg nu ikke mene. Det er ingen der på dansk siger "efter min
> ydmyge mening".

Det er faktisk et meget brugt udtryk, "ydmyge" er bare
gledet bort på dansk. Efter min mening er det synd, for
sproget er derved blevet fattigere. Englændere har meget
mere tilbage af den floromvundenhed der kan gøre sproget
sjovt at lege med.

> man bruger oftere "hvis jeg må være ærlig" (der så gerne siges med en
> respekt overfor den man siger til).

Det er jeg helt med på, hvis det er IMHO betydende
"in my honest opinion" - og ikke "in my humble opinion".
Jeg ville dog nok vælge at oversætte det som "efter
min ærlige mening" eller "min ærlige mening er".

> Grunden til jeg oversætter på denne måde kan sammenlignes med
> oversættelsen af "fuck". Det bliver sjældent oversat til "knep".

"Fuck you" f.eks. oversættes efter min mening bedst med
"bol dig selv". "Fuck" oversættes slet ikke, da det lyder
dumt på dansk, men det er nu også sigende at de mennesker
som har engelsk som modersmål, slet ikke bruger "fuck" så
meget.

> Har du nogensinde hørt nogen i en sætning sige "efter min ydmyge
> mening"?

Ja, det har jeg - f.eks. mine bedsteforældre og da jeg arbejdede
på plejehjem. Men det mest almindelige er efter min opfattelse
"efter min mening".

Tusinde hilsner
Søs, som vil foreslå dk.snak.snik

FUT: news.dk.snak.snik (og denne gang må jeg hellere huske også
at sætte den *S*)

Fra : Girlie

Dato : 08-09-02 07:32

"Inger" <inger@ilddrage.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og endelig ville jeg gerne undgå rugbrød da jeg synes køberugbrød er så
> kedeligt, men hvis der er nogen der kan gøre det lidt mere spændende fx

Heldigvis er der flere muligheder end lyst toastbrød og rugbrød
Mit yndlingsbrød er vistnok fra koberg (eller var det shulstad? De laver
firkantede boller i forskellige varianter - gulerods, yoghurt-og FIBERboller
(i pakken hænger de ligesom sammen). Prøv en lækker blød og velduftende
fiberbolle (den smager af noget og godt sammen med en banan, eller måske
lidt kærgården light og pålægschokolade
Hvis du drikker noget til mætter det endnu mere

Fra : Mette Schmidt

Dato : 08-09-02 14:14

> Jeg mente nu lyst toastbrød Det er forfærdelig usundt når man gerne vil

Hvad med knækbrød?
Jeg har faktisk fundet en ost i ISO, som både er lav i fedtindhold(11%), og smager
af noget(mellemlagret), OG er økologisk *S* - langt bedre en Cheasy, som absolut
er under bæltestedet hvad smag angår, efter min mening.

> Hvad betyder IMHO?

In My Humble Opinion

> Ja, det er selvfølgelig rigtigt men jeg synes nu stadig ikke det lyder så'n
> liige som noget for mig. Og så tager det vel også tid om morgenen?

Ja, jeg er nu heller ikke til havregrød.
Har du prøvet med soya-mælk på morgenmads-produkterne istedet?

> Alt det dersens havregrød lyder jo meget godt, men jeg ville nu mere hen i
> retning af de dersens fiberboller som også foreslåes...
> Men hvad med pålæg?

Lidt kalkun?

mvh Mette

Fra : Casper Kvan Clausen

Dato : 09-09-02 12:31

Inger <inger@ilddrage.dk> wrote:
> Er der mon nogen der har et par gode morgemadsråd til en besværlig pige der
> gerne vil tabe sig og leve sundt? Indtil nu har den bestået af ristet
> toastbrød (det lyse!) med pålægschokolade...

Jeg har bokset med samme problem, og har ganske stor succes med bacon og æg.
Det smager forbandet godt, og anvender man back bacon (eller kalkunbacon)
kan man sagtens holde det under 200 kcal.

- Kvan.

Fra : Inger

Dato : 10-09-02 13:06

Tusind tak for alle jeres gode råd. Det kan være jeg en dag vil forsøge mig
udi havregrødens ædle kunst, men lige nu tror jeg det bliver fiberboller med
fedtafattig ost