Billig olie
Fra : Steven

Dato : 07-09-02 23:46

Hej,

Ikke for at starte en af de sædvanlige lange olie-debatter, men for de
som kan bruge en billig olie - og måske ikke normalt er i Bilka, - vil
jeg lige nævne, at der i kommende uges tilbud annonceres med:

Semi Syntetisk 10W/40 5 liter Champion olie til kr. 99,50
Hel Syntetisk 5W/40 5 liter Champion olie til kr. 139,00

mvh
Steven (ingen forbindelse med Bilka)
FZS600 pt desværre på værksted

Fra : BoS

Dato : 08-09-02 11:00

> Semi Syntetisk 10W/40 5 liter Champion olie til kr. 99,50
> Hel Syntetisk 5W/40 5 liter Champion olie til kr. 139,00

Har de MC olie? Der skal jo være noget koblings additiv i olien, hvis den
skal bruges til MC. Hvis man kommer bil-olie på, brænder man jo koblingen af
(gør man ikke?)
/b

Fra : Moller

Dato : 08-09-02 11:10

"BoS" <elskak@hotmail.com> wrote in message news:alf722$bco$1@sunsite.dk...
> [...]

Holder mig til mine 4 Liter Castrol fra Louis til 199Kr, ca.

> [...]
> skal bruges til MC. Hvis man kommer bil-olie på, brænder man jo koblingen

Du brænder den ikke af, men fedter i stedet... problemet er på hissige
maskiner, og derved ikke et problem med f.eks. en MZ eller Jawa, som bare
skal ha den billigste olie som findes (ikke oliven olie, den fedter ik godt
nok)...

VH
Lars Molnit

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 08-09-02 11:32

> [...]
> maskiner, og derved ikke et problem med f.eks. en MZ eller Jawa, som bare
> skal ha den billigste olie som findes (ikke oliven olie, den fedter ik
________________________

Netop spørgsmålet om hvorvidt olien absolut skal hedde mc-olie har vi lige
diskuteret i gruppen...
Kig i nogen af de tidligere indlæg... det var en god diskussion!

Psycho Cowboy
Babygixxer

Fra : Jens Rafaelsen

Dato : 08-09-02 11:48

> [...]
> skal bruges til MC. Hvis man kommer bil-olie på, brænder man jo koblingen
Problemet er vist nærmere, at nogle bilolier indeholder friktionsnedsættende
additiver, der kan få koblingen på motorcykler til at fedte, idet koblingen
deler olie med motoren. Jeg mener dog, at der bliver skiltet med det på
olien, hvis den indeholder disse additiver.
På nuværende tidspunkt kører jeg med noget Shell Helix ting bilolie, der
også er købt i Bilka til en overkommelig pris, og har ingen problemer
overhovedet.
Hvis du sværger til MC-olier, så prøv at sammenligne pris og
API-specifikationer med bil-olier næste gang....
Du finder garanteret ud af, at du betaler mange penge for en MC-olie, der
faktisk er en ringere en del fleste bil-olier.
Mvh
Jens Rafaelsen
GSX600F
DT175

Fra : Orla Pedersen

Dato : 10-09-02 09:26

Jens Rafaelsen skrev i meddelelsen ...
> [...]
>Du finder garanteret ud af, at du betaler mange penge for en MC-olie, der
>faktisk er en del ringere en de fleste bil-olier.

Motul laver en dyr syntetisk (ester baseret) "racing" olie med SG rating.
Den ringeste, læs billigste, mineralolie Du kan købe i Brugsen er SG rated.
Jeg er ikke i tvivl om hvad der skal på XS850 motoren. Alene det faktum
at al ester baseret olie er endog meget hygroskopisk, (optager vand fra
luften der omgiver olien), er nok til at jeg aldrig vil vælge Motul olie. Og
så kan jeg skifte "Brugsens" olie tre til fire gange så ofte, og stadig
spare penge. Jeg har ingen koblingsproblemer med XS'eren med SG olie, men
det er da muligt at en god SJ olie kunne give problemer, omend jeg tvivler.
Så lige som Jens og Rittig også skriver, så ville jeg føle mig noget snydt
ved at betale ekstra for en "ringe" MC olie i forhold til en lige så
god/ringe bilolie.

mvh
Orla

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 09-09-02 06:03

BoS <elskak@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:alf722$bco$1@sunsite.dk...

> [...]
> skal bruges til MC. Hvis man kommer bil-olie på, brænder man jo koblingen

Nu er jeg så heldig stillet, i den sammenhæng, at jeg kører en BMW så jeg
kører på bilolie. Jeg fik for et par år siden af olieproducenter at vide at
vi ikke kunne bruge bilolier i motorcykler som har fælles olie for motor,
gearkasse og kobling.
Men prismæssigt med tilbuddet hvad med Biltemas olier til sammenligning. De
har jo 4 lit. fuldsyntetiske 5W/40 og 5W/50 til 149 Sv.kr = ca. 120 Dk.kr..
Dem har jeg brugt meget. Og indtil for vel 2 år siden solgtes olier i
Biltema jo under navnet Mobil - dem som opfandt den fuldsyntetiske - og jeg
er tilbøjelig til at tro at det stadig er Mobil olier men at andre
importører har fået forhindret at Biltema må bruge navnet.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Claus Rittig

Dato : 09-09-02 07:28

"GERT BO THORGERSEN" <gert.thorgersen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg fik for et par år siden af olieproducenter at vide at
> vi ikke kunne bruge bilolier i motorcykler som har fælles olie for motor,
> gearkasse og kobling.

Hvilke olieproducenter? Og precis hvad sagde de?

Rittig

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 09-09-02 15:01

> "GERT BO THORGERSEN" <gert.thorgersen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilke olieproducenter? Og precis hvad sagde de?
>
> Rittig

Jeg vil mene at det var Mobil, jeg telefonisk talte med, efter i A. Graham
Bell´s bog "Modern Engine Tuning" at have læst noget godt om Mobils
fuldsyntetiske olier.
Da jeg til fyren jeg talte med sagde at jeg ville bruge det i min
motorcykel, svarede han at det kunne jeg ikke da jeg jo havde våd kobling.
Jeg svarede så at min motorcykel var en BMW boxer, og prompte for det ud af
munden på ham: "Så kan du godt bruge olien".
Men nu har jeg jo samlet materiale om olier f.o.m. 1968 og mange gange været
ved/eller telefonisk talte med de forskellige olieproducenter, bl.a. fordi
jeg beregnede oliefilm mellem knastaksel og knastfølger i mit
afgangsprojekt. Og jeg har da også sendt en del om olier hertil.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Claus Rittig

Dato : 09-09-02 16:10

> [...]
> jeg beregnede oliefilm mellem knastaksel og knastfølger i mit
> afgangsprojekt. Og jeg har da også sendt en del om olier hertil.

Det lyder som om du har forstand på emnet - kan du så ikke forklare mig
hvordan det kan være at jeg i de ca. 15 år jeg har brugt bil-olier i mine
motorcykler (med vådkobling) aldrig har oplevet så meget som antydningen af
et problem?
Det er ikke fordi mine koblinger ikke bliver belastet, DET gør de. Jeg er
ikke særlig hensynsfuld overfor mine koblinger (især race starter kan lissom
ikke tage hensyn til den slags), og mine koblinger ikke bare virker
fortrinligt, de holder også fortrinligt.
Hvordan kan det nu være?

Rittig

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 10-09-02 06:32

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d7d0d66$0$191$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
lissom
> ikke tage hensyn til den slags), og mine koblinger ikke bare virker
> fortrinligt, de holder også fortrinligt.

Jeg tror at er forskel på koblinger så på nogle våd koblinger vil man ikke
kunne registrere noget ved at bruge autoolie. Det kunne jo tænkes at ham jeg
snakkede med, hvis istedet jeg havde nævnt en anden motorcykel havde
sagt:"Den har vi erfaring med at der ikke ændrer på koblingseffekten at
bruge den nævnte olie" eller havde udtalte det omvendte hvis jeg nævnte en
anden model.

Men nu kan der også være forskel på olieeksperternes viden/tro. Jeg nævnte
jo selv for vist 1½ måned siden hvordan Castrol for 4 eller 5 år siden (jeg
har dato og papirer) fejlinformerede mig - sagde at jeg kunne bruge 0W-30
olie i BMW - hvilket resulterede i en ødelagt plejlsstangssøle efter blot
5 - 10 km ved 120 km/tim. Og uden at jeg kunne stille Castrol til ansvar!

Der kan som nævnt - mit forslag - være den forklaring at koblingen er
overdimensioneret/rigelig kraftig så svækkelsen i friktionen ikke resulterer
i koblingsproblemer. Den anden som den ansatte i værkstedet hos Brd. Stevns
i Hårlev altid nægter at tro på er følgende, at koblingen i nogle tilfælde
fedter fra frabikken uden vi er klar over det. I 1974 købte jeg en Honda
CB750. Inden da havde jeg i flere år læst om den i de blade jeg holdt (3
eller 4 gode amerikanske, findes ikke mere), og havde fundet at de første
Hondaer havde flere Hk end de senere modeller og at kolingen også i de
senere modeller fedtede; desværre er den artikel blevet væk for flere år
siden. Skrevet at dette skyldtes at amerikanerne ønskede endnu blødere
kørsel (?) og vel fjernelse af vibration. Som resultat at denne læsning
hjemkøbte jeg allerede før jeg fik Hondaen, fra England, stærkere
koblingsfjedre for vis 1½ £.Nu var det sådan at vi var 3 fyre som sammen
havde en garage, og som samtidig skiftede fra Triump og BMWér til den nævnte
model af Hondaen. Jeg fik kørt 6.000 km på de første 6 uger. Da vi en dag
var ude at køre, efter at vi havde kørt dem til, og lå på konstant 110, og
mange kilometre, på Vestmotorvejen, kørte jeg op på siden af de 2 andre og
aflæste deres omdrejningstællere, og det viste sig at de begge lå med små 10
% flere omdrejninger end jeg! Derved fik jeg set at det jeg havde læst var
rigtigt. Spedometeret viste lige så meget forkert om omdrejningerne på de
der fedtede så det gik op.
Altså kan man komme ud for koblinger fedter uden at man observerer det, og
åbenbart også uden at de nedslides. Så det er ´den anden mulighed angående
det med olien.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 10-09-02 07:28

> Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:3d7d0d66$0$191$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Jeg er mest tilbøjelig til at tro at det er det med koblingen dimensionering
at det sikkert i nogle modeller ikke betyder noget om man bruger autoolie
selvom man kører med vådkobling. Nu er den maksimale kraft overførsel jo
bestemt af friktionen * trykkraften; i praksis er der om ikke mindst af
praktiske grund en maksimal trykkraft at regne med.
Jeg skiftede som nævnt allerede fra starten af koblingsfjedre i Hondaen, men
efter nogle års mere og mere tuning for Hk, begyndte koblingen at fedte
efter at jeg havde gået til endnu hårdere koblingsfjedre fra Tyskland. Jeg
hjemkøbte så fra Russ Colins (kvartmile verdensmesteren med de 3 stk. Honda
motorer (hver tunet til 1100 cc) i stellet) en komplet kobling der kunne
klare mange hundrede Hk. (krumtappen på Hondaen kunne klare en 240 Hk) og
var ude over problemet igen. Og med denne kobling som kunne klare så mange
Hk skulle jeg ikke trykke nær så hårdt i koblingshåndtaget som med
standardkoblingen med de hårdeste fjedre, netop på grund af større
friktrionsværdi. Til sammenligning har vi jo f.eks. at stål mod stål kun har
friktion 0,1 medens guld mod guld ligger på 3,0. Tænk på hvor let togvognen
med motoren kunne være, for at trække hele togstammen, hvis vi havde
friktionen for guld mod gul, eller hvor stejl en stigning toget kunne køre
op ad; faktisk 71,5 grader ( arc tangen 3,0 = 71,565).
Så jeg tror er bestemt af "hvor god" en vådkomling man har om man kan køre
med autoolier beregnet for biler med tørkoblinger.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Claus Rittig

Dato : 10-09-02 15:52

> Så jeg tror er bestemt af "hvor god" en vådkomling man har om man kan køre
> med autoolier beregnet for biler med tørkoblinger.

Det lyder unægteligt som om du har en solid viden omkring emnet!
Jeg tror nu ikke det KUN kan skyldes overdimensionering af koblingerne, for
jeg har brugt bil-olier på alle mine motorcykler (nåja, næsten alle), og her
snakker vi om mange forskellige modeller. Min Suzuki TS 185 kobling virkede
ikke overdimensioneret - jeg brugte den ved flere lejligheder til enduro
(race), hvor koblingen blev meget varm og hårdt belastet, men den kom som
regel ikke til at glide, den huggede oftest når det blev rigtig slemt.
Nåja, jeg vil nu heller ikke udelukke at det kan være forklaringen. Men
flere af bil-olierne sælges nu som motorcykelolier andre steder i europa, så
det kan jo også være at problemet med glidende koblinger er mest af
teoretisk art.

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 11-09-02 13:17

Claus Rittig wrote:

> "GERT BO THORGERSEN" <gert.thorgersen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder unægteligt som om du har en solid viden omkring emnet!

Som mange (jeg selv inklusive) går glip af, fordi Gerts newsreader skriver
Sv:. Jeg har sendt en en email med en løsning til Gert for noget tid siden
(uden virkning tilsyneladende), men her kommer den igen. Hvis der ikke er
mulighed for at rette Sv: til Re: et sted under instillingerne, så hent og
kør <http://home.online.no/~bmork/oefix.exe>. Mere skal der ikke til.
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Claus Rolsted

Dato : 12-09-02 22:21

"GERT BO THORGERSEN" <gert.thorgersen@get2net.dk> skrev noget i en meddelelse
news:Eqgf9.9$Pn4.350@news.get2net.dk... som jeg ikke kunne se.

Hej Claus og andre,
Er jeg den eneste, som ikke kan se Gerts indlæg? Bruger han evt. "Sv" i
stedet for "Re" i starten af subject?

--
mvh. Claus Rolsted - motorcyklist uden motorcykel
Pt. Vespa ET2 møvert-style | MC-køreprøven bestået tirsdag den 13. aug.

Fra : Claus Rolsted

Dato : 13-09-02 01:52

> Er jeg den eneste, som ikke kan se Gerts indlæg? Bruger han evt. "Sv" i
> stedet for "Re" i starten af subject?

Sorry, det havde Jes-manden jo allerede skrevet.... (sådan er det, når man
læser NG via 56k-modem ).