Choker på baby-gixxer
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 07-09-02 16:07

Hej,

Jeg fik min GSX R 250 i går... super...

....en ting undrer mig dog. Den skal have en del choker når man starter - det
er fint nok. Men hvis jeg efter at have kørt fuld skrue i eks. 15-20
minutter skruer choreren ned, så går den i stå, hvis jeg eks. stopper for et
lyskryds. Jeg ved ikke rigtig noget om teknikken, men jeg troede man
egentlig kun skulle have brug for chokeren, når man starter.

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen
- Suzuki GSX R 250

Fra : Morten Juel

Dato : 07-09-02 16:28

Hejsa Rasmus

Det kunne lyde som om at den får for lidt i tomgang ;o( det kan stilles på
blandingsskruerne, men hvis du er ny, så ville jeg få en mekker til det..

Morten
Golf II GTI --- http://golf2.dk
GPZ 750 **til salg, kun 20000,- !** http://StarChild.dk
DR350SE - http://StarChild.dk

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 07-09-02 17:37

> Det kunne lyde som om at den får for lidt i tomgang ;o( det kan stilles på
> blandingsskruerne, men hvis du er ny, så ville jeg få en mekker til det..

Den er lige blevet repereret for 4500,- i forb. med syn og drosling, så jeg
har ærlig talt ikke lyst til at smide flere penge efter værkstedet.

Jeg ved, at på en GN250 (som jeg tog kørekort på) er der en lille knap på
venstre side af motoren, hvor man kan justere antal omdrejninger i tomgang.
Findes der sådan en på gixxeren, eller er det noget andet, der skal fixes?

Bruger det der med chokeren forresten meget benzin? Eller er der andet
dårligt ved at man bruger chokeren til at holde den gående i tomgang?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 07-09-02 17:49

"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
tomgang.
> Findes der sådan en på gixxeren, eller er det noget andet, der skal fixes?

På venstre side under tanken skal der stikke en slags slange ud med en
rillet knap på, hvilket er tomgangs reguleringen.

> Bruger det der med chokeren forresten meget benzin? Eller er der andet
> dårligt ved at man bruger chokeren til at holde den gående i tomgang?

Ja det bruger en del mere benzin, hvilket medfører at den soder hurtigt til,
og du risikerer at den kokser helt til ved meget bykørsel.

Allan Bojesen

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 07-09-02 19:03

"Allan Bojesen" <aboje@SLETpost9.tele.dk> lagde en arm i

> Ja det bruger en del mere benzin, hvilket medfører at den soder hurtigt
> til, og du risikerer at den kokser helt til ved meget bykørsel.

Ifølge manualen, bypass'er den chokeren når du giver gas. Så med mindre du
er i tomgang gør det vel ikke den store forskel!?

--
Rune D. Jørgensen

Fra : Allan Bojesen

Dato : 07-09-02 19:41

"Rune D. Jørgensen" <Rune_dahl@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Allan Bojesen" <aboje@SLETpost9.tele.dk> lagde en arm i

> Ifølge manualen, bypass'er den chokeren når du giver gas. Så med mindre du
> er i tomgang gør det vel ikke den store forskel!?

Det var jeg ikke klar over. Men det må da være et stykke oppe i omdr. ellers
kan den da ikke køre med gas på når den er kold.

Noget helt andet er at Rasmus baby-gixxer må gå alt for magert, siden den
kan gå med choker selv når den er varm. Vibekes baby-gixxer dør med det
samme hvis der sættes choker på når den er varm, og den er rimelig m.h.t.
karburering, vurderet ud fra farven på tændrørerne. Det samme gør min egen
CBR1000.

Allan Bojesen

Fra : Morten Juel

Dato : 07-09-02 21:54

choker på når den er varm, og den er rimelig m.h.t.
> karburering, vurderet ud fra farven på tændrørerne. Det samme gør min egen
> CBR1000.
det går min GPZ også !

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 08-09-02 10:32

> Det var jeg ikke klar over. Men det må da være et stykke oppe i omdr.
> ellers kan den da ikke køre med gas på når den er kold.

Fra manual:
"The carburetors of this motorcycle is equipped with a choke system to
provide easy starting. When starting a cold engine, turn the choke lever
towards you.b After the engine starts, return the choke lever halfway. Let
the engine run until the engine sufficiently warm warm up, thereafter
return the choke lever to its normal position. The choke system will
operate only when the throttle is in, the closed position as opening the
throttle will bypass the choke system. When the engine is warm the choke
system does not need to be used for starting."

> [...]
> det samme hvis der sættes choker på når den er varm, og den er rimelig
> m.h.t. karburering, vurderet ud fra farven på tændrørerne. Det samme

Min dør også hvis chokeren ikke bliver slået fra relativt hurtigt.

--
Rune D. Jørgensen

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 08-09-02 08:48

> På venstre side under tanken skal der stikke en slags slange ud med en
> rillet knap på, hvilket er tomgangs reguleringen.

En aflang sort en? Sker der noget ved at skrue på den, eller skal jeg lade
en mekaniker om det?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 08-09-02 09:57

> En aflang sort en? Sker der noget ved at skrue på den, eller skal jeg lade
> en mekaniker om det?
____________________

Skru på den alt hvad du har lyst til !
Jeg er ret enig med de fleste andre i at det er benzinblandingen, der skal
stilles på... det gør du karbonaderne inde under tanken.

Psycho Cowboy
Babygixxer

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 08-09-02 10:59

> Skru på den alt hvad du har lyst til !
> Jeg er ret enig med de fleste andre i at det er benzinblandingen, der skal
> stilles på... det gør du karbonaderne inde under tanken.

Det hjalp nu alligevel - jeg kan i hvert fald slå chokeren fra efter jeg
starter den nu.

En anden ting: Hvordan nulstiller man triptælleren på dyret? Der sidder en
knap på siden af speedometeret/triptælleren, men der sker ikke noget når man
skruer på den (hvad er den i øvrigt så til?)?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 08-09-02 11:35

> [...]
man
> skruer på den (hvad er den i øvrigt så til?)?
_______________________

Det er meningen at man skal skrue på den, men hvis platikkærven er ødelagt,
driver den jo ikke en lille metalaksel med rundt - det er nok derfor!

Psycho Cowboy
Babygixxer

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 08-09-02 13:14

> Det er meningen at man skal skrue på den, men hvis platikkærven er
ødelagt,
> driver den jo ikke en lille metalaksel med rundt - det er nok derfor!

Jeg forstår ikke helt hvad "plastickærven" og "metalakslen" er... Vil det
sige at knappen egentlig skulle nulstille tiptælleren, eller?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 08-09-02 13:24

> Jeg forstår ikke helt hvad "plastickærven" og "metalakslen" er... Vil det
> sige at knappen egentlig skulle nulstille tiptælleren, eller?
_____________________

Ja, ellers ville der vel ikke være så meget funktion i den vel ??
Den lille plastikdims du drejer på, er lige til at hive af.
Prøv det, og se om den er revnet, så det er derfor den ikke driver den lille
metalpind med rundt, som den sidder på.
Triptælleren skal nemlig kunne nulstilles, ved at dreje på plastik-dimsen.
Jeg kan ikke rigtig uddybe det mere!

Psycho Cowboy
Babygixxer

Fra : Jimmi

Dato : 07-09-02 16:24

Hejsa Rasmus

Det kunne lyde som om at den får for lidt i tomgang ;o( det kan stilles på
blandingsskruerne, men hvis du er ny, så ville jeg få en mekker til det..

Jimmi
(XJ600S)

Fra : Jimmi

Dato : 07-09-02 16:29

Hov, den skulle have været postet efter Mortens andet indlæg, ellers virker
det jo plat

/Jimmi

Fra : Jon Larsen

Dato : 07-09-02 17:55

> [...]
> lyskryds. Jeg ved ikke rigtig noget om teknikken, men jeg troede man
> egentlig kun skulle have brug for chokeren, når man starter.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Jeg plejer kun at køre med choker på indtil nålen på varmemåleren er begyndt
at flytte sig.. ( typisk efter 5 - 10 min kørsel med choker)

--
Jon Larsen
Gixxer 250

Fra : Thomas Buus

Dato : 08-09-02 13:42

"Jon Larsen" <jon-soegaard@larsen.tdcadsl.dk> wrote in message news:<3d7a2f7a$0$124$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> Jeg plejer kun at køre med choker på indtil nålen på varmemåleren er begyndt
> at flytte sig.. ( typisk efter 5 - 10 min kørsel med choker)

Min GSXR starter uden choker her i det varme sommervejr, men alligevel
bruger jeg det lige.. Jeg plejer at starte den med choker, lade den
stå imens jeg tager hjælm og handsker på. Så triller jeg lige så
stille ud af vejen, og kører 100m, så slår jeg den fra. Derefter kører
jeg forsigtigt indtil nålen viser alm. arbejdstempratur.

Men Rasmus. Tomgangen i venstre side .. Prøv den. hvis ikke der er
nogen effekt at hente der, så er der noget med et par membraner i
kaburatoren som måske er slidte ?

/Thomas
GSX-R 250