Hjælp med Jaguar
Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 07-09-02 11:15

Hej med Jer,

Efter omsider at have fået Jaguar ind af døren, er vi desværre i den
situation, at den ikke vil installere på vores beige g3-rev2... Den
booter op med det grå apple og den der 'throttler', så lyser den op i
lysegrå skærm og man tror at nu sker der noget - og så går den i sort.

Vi har prøvet på iMac'en og der kom den fint ind til installeren - jeg
skal dog ikke have Jaguar på iMac'en. Nu kan den dog desværre ikke finde
startdisken mere et øjeblik under opstart, men det må jeg vel lære at
leve med.

Alt ekstra er taget fra maskinen.

Nogen der har et godt foreslag? Det skal jo virke på maskinen.

anr

"Ohh! A trillion-dollar bill! That's a spicy meatball!"
-Homer Simpson

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 07-09-02 21:37

Andreas N Rasmussen <anrNOTPART@OFMAILmac.com> wrote:

> [...]
> booter op med det grå apple og den der 'throttler', så lyser den op i
> lysegrå skærm og man tror at nu sker der noget - og så går den i sort.

Startede du fra installer programmet eller direkte fra CD'en?

> [...]
> skal dog ikke have Jaguar på iMac'en. Nu kan den dog desværre ikke finde
> startdisken mere et øjeblik under opstart, men det må jeg vel lære at

Mon ikke hvis man vælger startdisk inde i kontrolpanelet man kan få den
til at starte som den plejer igen... Jeg har oplevet med et par iMac's
at man skulle "genvælge" startdisk selv om man tidligere har valgt det.

> Alt ekstra er taget fra maskinen.
>
> Nogen der har et godt foreslag? Det skal jo virke på maskinen.

Umidelbart er det eneste forslag a starte direkte fra OS X cd'en. Jeg
kan ikke sige meget andet end at det har virket upåklageligt under min
installering på en Beige G3'er rev.1.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 08-09-02 09:48

Nicolai Brandt <nicolai@robra.dk> wrote:

> Startede du fra installer programmet eller direkte fra CD'en?

Desværre fra cd'en. Installer programmet ville slet ikke, så vi bootede
via startdisk/'c'

> Mon ikke hvis man vælger startdisk inde i kontrolpanelet man kan få den
> til at starte som den plejer igen... Jeg har oplevet med et par iMac's
> at man skulle "genvælge" startdisk selv om man tidligere har valgt det.

Har desværre ingen effekt.

> Umidelbart er det eneste forslag a starte direkte fra OS X cd'en. Jeg
> kan ikke sige meget andet end at det har virket upåklageligt under min
> installering på en Beige G3'er rev.1.

Hmm, jeg kommer lige til at tænke på at maskinen faktisk kører med en
400mhz processor. Kan det tænkes at være grunden? Vi har ikke original
processoren så det bliver lidt svært at teste.

anr

"I don't need to be told what to think - by anyone living."
-Ned Flanders

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 08-09-02 11:38

Hmm, prøvede lige igen. Det viser sig, at selvom den ekstra skærm er
taget af tror maskinen stadigvæk at der er to skærme på og derfor dukker
skærmen op som sekundær. Jeg kunne trække installationsvinduet fra den
usynlige venstre skærm over på den tændte!

Så langt så godt - nu klager den dog over at jeg ikke må installere da
den første partition ikke er inden for de første 8gb. Den er fra 0-9.6
gb - er det virkelig nødvendigt at den er under 8gb stor?

anr

"[To Start Press Any Key] Where's the ANY key?"
-Homer Simpson

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 08-09-02 11:51

> [...]

> den første partition ikke er inden for de første 8gb. Den er fra 0-9.6
> gb - er det virkelig nødvendigt at den er under 8gb stor?

Ja, der er ingen vej uden om en omformatering!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-02 12:44

On Sun. d. 08 Sep. 2002 kl. 10:38 GMT, Andreas wrote:

> [...]
> den første partition ikke er inden for de første 8gb. Den er fra 0-9.6
> gb - er det virkelig nødvendigt at den er under 8gb stor?

Ja, OF på din beige mac kan ikke kigge længere frem end 8GB - og boot
filerne dvs mach kernen _skal_ ligge inde for disse 8GB. Det kan du kun
være sikker på ved at lave en partition på mindre end 8GB.

Jeg ved ikke om man kan installere missen på en partition der ikke ligger
inde for de første 8GB, men det var muligt med 10.0 og 10.1x.

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 08-09-02 14:40

> [...]
>
> Jeg ved ikke om man kan installere missen på en partition der ikke ligger
> inde for de første 8GB, men det var muligt med 10.0 og 10.1x.

Hmm, ja jeg havde bare forstået det sådan at den skulle installeres
inden for de første 8gb - ikke at den første partition max måtte være på
8gb, men det er måske meget logisk. Hvis du siger at det var muligt før,
hvad skulle der så til for at få det til at virke? (ville jo gerne undgå
en omformatering.)

anr

"Mmmm... Sixty-four Slices of American Cheese"
-Homer Simpson

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-02 15:30

On Sun. d. 08 Sep. 2002 kl. 13:40 GMT, Andreas wrote:

> [...]
> 8gb, men det er måske meget logisk. Hvis du siger at det var muligt før,
> hvad skulle der så til for at få det til at virke?

umidelbart: rette i installations scriptet. (out of my ballgame)

Du kan evt forsøge dig med at installere 10.1 og smække 10.2 oven i,
eller installere fra komandolinien (ssh /er/ aktiveret på 10.2 boot
CD'en - men det kræver en dhcp server, samt at du kan scanne dine dhcp
klienter og hitte det rette IP#)

> (ville jo gerne undgå en omformatering.)

Forståeligt, men der er en god grund til at Apple har valgt at scriptet
i 10.2 skal tjekke om partitionen befinder sig inde for de første 8GB:
Nemlig at endog rigtig mange brugere ikke kan boote deres beige
G3'ereefter at have installeret 10.x, fordi machkernen tilfældigvis
ligger efter 8GB mærket.

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 09-09-02 20:11

> Forståeligt, men der er en god grund til at Apple har valgt at scriptet
> i 10.2 skal tjekke om partitionen befinder sig inde for de første 8GB:

Det endte så også med en genformatering. Ingen problemer, den booter op
fra skiven, på den forkerte skærm men vi kan så trække dialogen fra den
usynlige venstre skærm til den højre og så installere. Det gik så også
fint (utroligt at man kan gå fra 1,9gb -> 1,3gb bare ved at beskære
lidt), men nu har vi altså en installeret jaguar, som funker
fuldstændig, men som ikke viser en disse på skærmen, og kun viser pilen
på blå baggrund på den forkerte skærm.

Der spilles noget musik, og når det er færdigt kommer computeren med
'dut' lyden hver gang der trykkes. Hvad skal man gøre her? (har ikke
lige prøvet det før så man føler sig lidt åndsvag.)

Er der nogen måde vi kan få åbnet indstillingerne så vi kan få skærmen
til at leve op i gen på?

Hjælp ;-D

anr

"Can't we have one meeting that doesn't end with us
digging up a corpse?"
-Mayor "Diamond" Joe Quimby

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-09-02 21:19

On Mon. d. 09 Sep. 2002 kl. 19:11 GMT, Andreas wrote:

> Der spilles noget musik, og når det er færdigt kommer computeren med
> 'dut' lyden hver gang der trykkes. Hvad skal man gøre her? (har ikke
> lige prøvet det før så man føler sig lidt åndsvag.)

Ævle+Q (det er registrerings og indstillings programmet) Jeg kan
dsværre ikke huske hvad der sker, når man lukker registringsprogrammet

> Er der nogen måde vi kan få åbnet indstillingerne så vi kan få skærmen
> til at leve op i gen på?

Har du prøvet at pille dit PCI grafikkort ud og nulstille NVRAM?

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 09-09-02 23:18

> Har du prøvet at pille dit PCI grafikkort ud og nulstille NVRAM?

Eller smide skærmen over på det andet kort. Når det hele spiller kan du
flytte hovedskærmen tilbage til det andet kort med
systemindstillinger/skærm.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 10-09-02 17:48

> Eller smide skærmen over på det andet kort. Når det hele spiller kan du
> flytte hovedskærmen tilbage til det andet kort med
> systemindstillinger/skærm.

Var også det vi prøvede, men da vi så bootede med dobbeltskærme gjorde
den det igen. Jeg prøvede så hurtigt at smide en applescript sammen, men
den optog ikke hvad jeg gjorde i finder? (ville rykke alle vinduer lidt
itl højre.)

Det blev dog fixet ved at sidde og fiske i blinde i lang tid - nu
spinder det.

anr

Apu: "Is it me or do your plans always involve
some horrible web of lies?"
Homer Simpson: "It's you."

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 10-09-02 20:21

> [...]

> den det igen. Jeg prøvede så hurtigt at smide en applescript sammen, men
> den optog ikke hvad jeg gjorde i finder? (ville rykke alle vinduer lidt

Jeg ville nu have flyttet skærmen efter opstart.

> Det blev dog fixet ved at sidde og fiske i blinde i lang tid - nu
> spinder det.

grrrrrr.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 10-09-02 20:51

> Jeg ville nu have flyttet skærmen efter opstart.

Øh, det må du vist forklare lidt bedre... og hvordan ville du gøre det
når du ikke kunne komme til indstillingerne med de to skærme, og man
ikke kan ændre på to skærme når kun en er tilsluttet? (naturligvis)

Ellers nogle gode 'haxies' der kan anbefales - f.eks. søger vi den der
der gør at man også kan skifte programmer oppe i højre hjørne.

anr

"Call this an unfair generalization if you must, but old people are
no good at everything."
-Moe Szyslak

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 10-09-02 22:00

> [...]

> når du ikke kunne komme til indstillingerne med de to skærme, og man
> ikke kan ændre på to skærme når kun en er tilsluttet? (naturligvis)

Måske jeg har misset noget tidligere i tråden. Men med to grafikkort i
maskinen og kun en skærm sat til kan det ske at skærmen er tilsluttet
det sekundære skærmbillede uden menulinje. I de tilfælde har jeg flyttet
skærmkablet over på det andet grafikkort og derved fået fat i
hovedskærmbilledet med menulinjen.

Skal jeg forstå det sådan at med to skærme sat til din maskine havde du
stadig ikke noget hovedskærmbillede?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 11-09-02 06:32

> [...]
> det sekundære skærmbillede uden menulinje. I de tilfælde har jeg flyttet
> skærmkablet over på det andet grafikkort og derved fået fat i

Er selvfølgelig en løsning, men vi har ikke den adapter (det er kun den
ene der er en apple skærm) så det gjorde vi ikke.

> Skal jeg forstå det sådan at med to skærme sat til din maskine havde du
> stadig ikke noget hovedskærmbillede?

Yup. Men kan du ikke forklare mig hvorfor jeg ikke ku optage finder i
script editor? Du er jo applescript geniet

anr

"When you think about it, mud is nothing but wet dirt."
-Homer Simpson

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 11-09-02 15:46

Andreas N Rasmussen <anrNOTPART@OFMAILmac.com> wrote:

> Yup. Men kan du ikke forklare mig hvorfor jeg ikke ku optage finder i
> script editor? Du er jo applescript geniet

Finder i Mac OS X er ikke optagebar.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 09-09-02 23:09

> [...]
> 'dut' lyden hver gang der trykkes. Hvad skal man gøre her? (har ikke
> lige prøvet det før så man føler sig lidt åndsvag.)

Det er en megalang registreringsproces. Men kan blot skippe den ved at
trykke "æble+q". Men om man kan åbne systemindstillinger med et tastatur
tryk ved jeg ikke...

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk