BMW System4
Fra : Jonas Bøje

Dato : 07-09-02 09:01

Har nogen gode/dårlige erfaringer med BMW System4 hjelmen??

Jonas Bøje

Fra : p.jarnbak

Dato : 07-09-02 11:18

"Jonas Bøje" <jbo@lgk.dk> wrote in message
> Har nogen gode/dårlige erfaringer med BMW System4 hjelmen??
>
> Jonas Bøje

De støjer meget, så kør altid med øreproper.
Hej Palle.
Med system 4, den mest støjene hjælm jeg har prøvet til dato.

Fra : Richard Pade

Dato : 07-09-02 12:09

"Jonas Bøje" wrote:
> Har nogen gode/dårlige erfaringer med BMW System4 hjelmen??

Blandede - min str. 62 Sys 4 Evo var meget støjsvag i forhold til min
gamle Shoei TXR, så længe 4 Evo'en sad højt på hovedet (højt i nakken og
tæt på hagen). Den har - i den str. - ikke nogen polstring, der kan
bearbejdes, men kun skaller af knaldhård flamingo, der heller ikke kan
presses med fingrene, som min gamle TXR. Så for at få hjelmen længere
ned i nakken/op i panden, var jeg nødt til at grave flamingo ud, så den
passede. Den har heldigvis flere lag flamingoskaller, så man har noget
at skrabe efter.

Nu har jeg fået hjelmen ned i nakken og op i panden, men som den sidder
nu, giver den betydelig mere vindstøj. Til gengæld kan klappen lukkes
med kun en hånd, selv med vindafviserne i hagepartiet monteret, så det
øger jo anvendeligheden. Vindstøjen er især hørbar med mine støbte
(massive) ørepropper, men selv med de bedre dæmpende gule Bilsom-propper
er vindstøjen hørbar. Vindstøjen nedefra kan dæmpes ved at køre med en
halsedisse, der skubbes op under hjelmkantenså dæmpes, Så nu vil jeg
udbedre polstringen om og over ørene, så bliver den helt fin igen.

Det dobbelte visir fortegner lidt i et område under overkanten af det
inderste visir, som uheldigvis er monteret et stykke nede og derfor lige
i synsfeltet, når hjelmen sidder langt nede i panden, eller man ligger
hen over tanken. Det mærkes i svingene på afstandsbedømmelsen fx til
rabatten, så du skal ikke køre for tæt på rabatten, de første par gange.
Til gengæld er visiret altid dugfrit, og ventilationen i hagepartiet er
iøvrigt glimrende.

Jeg kan leve med de mangler og den svagere modstandsevne, efter jeg har
gravet flamingoen ud, for Sys 4 var den eneste klaphjelm, jeg kunne
passe, og jeg VILLE have en klaphjelm. Sys 4 passede min hovedform
bedre, end nogen af de 6-8 andre XXL'er jeg prøvede - fætter Schuberth
inklusive. Bemærk i øvrigt at Evo'en er lidt mindre indvendig end den
første Sys 4 pga. en anden udformning inde i hjelmen (mere plads til
luftcirkulation), så du kan ikke gå ud fra, at en Evo passer, selv om en
alm./gammel Sys 4 gør.

Men den lækreste klaphjelm, jeg prøvede var Premier X-lite, som du
skulle prøve, inden du køber Evoen. Den er lettere og har en bedre
polstring.

God jagt,
Richard

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 07-09-02 20:41

Den er meget tung og så er dens evne til at absobere stød (ved styrt), meget
dårlig iflg. Bike, som testede en del hjelme for nogen tid siden.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Jesper Buhl

Dato : 09-09-02 16:50

In <aldksr$hvr$1@news.cybercity.dk> "Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> writes:

>Den er meget tung og så er dens evne til at absobere stød (ved styrt), meget
>dårlig iflg. Bike, som testede en del hjelme for nogen tid siden.

Har du nummeret? Giver du ikke et kort resume over de sikreste?

Pft,

Jesper