Hvorfor må nogle og andre ikke?
Fra : Nette

Dato : 06-09-02 13:14

Hejsa.

Jeg håber jeg har ramt den rigtige gruppe ned dette

Jeg hasynes det er fint, når de der råd, går ind og blander sig, når noget
er for dyrt. Forleden var det elpriserne, der i nogle elselskaber var for
dyre.
Men hvorfor er de aldrig gået ind og har blandetsig i mobilselskabernes
smsbetaling?
En sms besked kan koste 25 øre et sted og 50 øre et andet sted. Jeg ved
godt, at man så bare kan skifte teleselskab, men 50 øre er da stadig en
overpris??

Kan en venlig sjæl fortælle mig forskellen? Hvorfor må elselskaberne ikke,
men mobilselskaberne må godt? Og hvad med Microsoft? Hvorfor må de tage så
dyre priser, for noget som slet ikke et 100% i orden, men i stedet fyldt med
fejl??

På forhånd tak

Nette

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-09-02 13:59

Scripsit "Nette" <nette98get2net@hotmail.com>

> Jeg hasynes det er fint, når de der råd, går ind og blander sig, når noget
> er for dyrt. Forleden var det elpriserne, der i nogle elselskaber var for
> dyre.

Jeg er ikke helt klar over hvad det er du hentyder til. Men lige netop
elpriserne er tæt reguleret af staten i medfør af elforsyningsloven
<http://www.retsinfo.dk/delfin/html/A2001/0076729.htm>.

Hvorfor der er en særlov om prissætning på elforsyningsområdet men
ikke en for telefoniydelser (det er der faktisk også, men den blander
sig ikke i prissætningen på mobiltelefoni), er et politisk spørgsmål
som ikke hører hjemme i denne gruppe.

--
Henning Makholm "Punctuation, is? fun!"

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 06-09-02 16:04

"Nette" <nette98get2net@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
tage så
> dyre priser, for noget som slet ikke et 100% i orden, men i stedet

Jeg kan ikke svare direkte på dine spørgsmål og jeg er ikke jurist på
nogen måde...

Men jeg tror jeg forstår dit spørgsmål. Det du egentlig spørger til er
karteldannelse. Hvorfor er det sommetider lovligt og sommetider
ulovligt? Jeg går ud fra at en af eksperterne her i gruppen kan sætte
lidt jura på, men meget kort kan man sige følgende: Det er ikke ulovligt
for forskellige firmaer at samarbejde. Det skal blot være offentligt
kendt. Det, der er ulovligt, er når de laver en *hemmelig* prisaftale
(et kartel). Så ser det jo ud til for forbrugerne at de konkurrerer, men
det gør de ikke i virkeligheden (og så sættes de frie markedskræfter ud
af spillet).

Var det ikke det, spørgsmålet gik ud på?

--
M.v.h.
Olav

Fjern intet for at skrive til mig

Fra : Nette

Dato : 06-09-02 20:30

"Olav M.J. Christiansen" wrote
>Men jeg tror jeg forstår dit spørgsmål. Det du egentlig spørger til er
> karteldannelse. Hvorfor er det sommetider lovligt og sommetider
> ulovligt?

huh, det fine ord, har jeg vidst hørt før

> [...]
> af spillet).
>
> Var det ikke det, spørgsmålet gik ud på?

Jo, tildels. Det er det med prisaftalerne, men hvad jeg også tænker lidt
på er at der er noget der hedder Huslejenævnet/LLO som går ind og siger at
huslejen må koste det og det. Der blander det offentlige sig altså, men der
er da ikke nogen der går ind og siger at en SMMSbesked må koste det og det??

Nette

Fra : Andy

Dato : 06-09-02 21:47

> [...]
der
> er da ikke nogen der går ind og siger at en SMMSbesked må koste det og

Nette, i Danmark har vi et frit marked med fri prisdannelse... Staten
blander sig kun hvis det frie marked er sat ud af drift via f.eks.
karteldannelse, eller hvis der undtagelsesvist er lovgivet på området.

Hvis der ikke er karteldannelse på SMS området, så må selskaberne selv
bestemme hvad de vil tage for ydelsen... SMS har gennem mange år været
pengekoen som udlignede nogle af de tab som udbyderne fik ved at give
mobiltelefonerne væk, og opbygge et mobil netværk som dækker 99% af Danmark.

Du brokker dig ikke over at du har fået dine mobiltelefoner næsten gratis,
eller at der er et landsdækkende mobil net. Det er ganske normalt at man som
virksomhed bruger mange penge på at bygge en forretning op, med en
forventning om senere at kunne tjene gode penge på det...

I og for sig er det slet ikke relevant hvad det koster at sende en SMS. Før
en eller anden fortalte at en SMS kun koster et par øre at sende, var du og
mange andre villige til at betale for varen fordi I mente at i fik valuta
for pengene. Så snart det går op for jer at i betaler af på tilskudene, på
nettet og den service i troede i havde fået gratis, så er fanden løs i
laksegade. Så taler i om overpris, statsregulering osv...

> [...]
>dyre priser, for noget som slet ikke et 100% i orden, men i stedet fyldt

Der er mange konkurrenter til Microsoft som laver glimrende produkter, så du
har rig mulighed for at vælge hvad du vil installere. Hvis du ikke kan lide
prisen eller kvaliteten, så lad dog være med at købe produktet...

Det lyder som om du ikke bryder dig om at leve i et samfund baseret på
markedsøkonomi, men det er der jo heldigvis råd for... Du vil sikkert føle
dig bedre tilfreds i Kina, Korea eller på Cuba.

Andy

Fra : Nette

Dato : 07-09-02 03:23

"Andy" wrote

> [...]

> Hvis der ikke er karteldannelse på SMS området, så må selskaberne selv
> bestemme hvad de vil tage for ydelsen...

Og så til mit spørgsmål: Hvorfor må teleselskaberne, når bolighajerne ikke
må???
Hvad er forskellen på fiskene??? Hvorfor er der lovgivning for den ene, men
ikke for den anden?

> [...]
> nettet og den service i troede i havde fået gratis, så er fanden løs i
> laksegade. Så taler i om overpris, statsregulering osv...

Nej nej nej. Det der passer slet ikke.

Det JEG hentyder til, og som jeg vidst også skrev i mit tidligere indlæg, er
at jeg undrer mig over, hvorfor en sms nogle steder kan koste 25 øre og
andre steder 50 øre....Det er en fordobling af samme ydelse. Det var aldrig
gået med f.eks. en lejlighed. Det har intet at gøre med, at jeg har hørt at
nogen har sagt at en sms kun koster et par øre at sende. Det er din egen
fortolkning, som er helt hen i vejret.

> [...]
lide
> prisen eller kvaliteten, så lad dog være med at købe produktet...

Har jeg klaget over noget??? Jeg stiller et spørgsmål....det der er ingen
svar....
Desuden, hvis det endelig skulle være, er det jo ikke let at vide, at der
er en fejl i et produkt, før man har købt det vel???
Og igen..hvis en bolighaj ikke laver vandrøret, eller lejligheden er defekt,
så får han på puklen...

> Det lyder som om du ikke bryder dig om at leve i et samfund baseret på
> markedsøkonomi, men det er der jo heldigvis råd for... Du vil sikkert føle
> dig bedre tilfreds i Kina, Korea eller på Cuba.

Hallo! Hvorfor lyder det som det? Jeg mener ikke, at jeg har givet min egen
mening til kende? Jeg har bare undret mig over noget og prøver på at se
tingene fra flere forskellige vinkler, for at fåostå det til rette???? Jeg
brokker mig ikke, jeg stiller et meget objektivt spørgsmål om, hvor
forskellen ligger. Hvis jeg havde villet brokke mig, havde jeg skrevet et
læserbrev indtil et eller andet sted, og ikke spurgt om noget herinde....

Du tillægger mig og mit indlæg nogle ting, som intet har på sig. Så vær sød
at trække disse ord, samt din sætning om at jeg brokkede mig længere oppe, i
dig igen.

Nette

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-09-02 12:25

Scripsit "Nette" <nette98get2net@hotmail.com>

> Hvorfor er der lovgivning for den ene, men ikke for den anden?

Det spørgsmål kan ikke besvares her i gruppen. Prøv i dk.politik.

--
Henning Makholm "*Tak* for de ord. *Nu* vinker nobelprisen forude."

Fra : Andy

Dato : 07-09-02 22:02

> [...]
> må???
> Hvad er forskellen på fiskene??? Hvorfor er der lovgivning for den ene,

Forskellen er at en bolig er en nødvendighed, mobiltelefoner og retten til
at sende billige SMS er en luksus!

> [...]
> at jeg undrer mig over, hvorfor en sms nogle steder kan koste 25 øre og
> andre steder 50 øre....Det er en fordobling af samme ydelse. Det var

Prisen på hvad SMS koster fastsættes af den enkelte udbyder. Staten har
fastlagt at nogle områder er så vigtige for samfundet at de skal underlægges
kontrol af staten... Husleje er en af dem. SMS er et luksus produkt som er
underlagt den frie markedsøkonomi... Det betyder at udbyderen kunne
prissætte SMS til 1000 kr. pr stk, hvis han ønsker det.

> Det har intet at gøre med, at jeg har hørt at
> nogen har sagt at en sms kun koster et par øre at sende. Det er din egen
> fortolkning, som er helt hen i vejret.

Du skrev: ...men 50 øre er da stadig en overpris?? I og med at SMS er
undergivet det frie marked, så eksisterer begrebet overpris ikke. Hvis en
vare koster 5 øre at producere og man sælger det til 1000 kr, så er det en
profit på 799,50, men det er ikke overpris. Eftersom den rette pris i et
frit marked er et kompromis imellem hvad kunden mener varen er værd og
sælgeren vil sælge varen for.

Du skrev:
Og hvad med Microsoft? Hvorfor må de tage så
dyre priser, for noget som slet ikke et 100% i orden, men i stedet fyldt med
fejl??

Du klager over fejl og pris på Microsoft produkter!

> [...]
> er en fejl i et produkt, før man har købt det vel???
> Og igen..hvis en bolighaj ikke laver vandrøret, eller lejligheden er

Du sammenligner igen pærer og bananer. Software er så kompleks at man ikke
kan garantere at det er fejlfrit.

> [...]
sød
> at trække disse ord, samt din sætning om at jeg brokkede mig længere oppe,

Nej. Du brokkede dig over prisen på en SMS, sammenlignet med husleje...

Andy

Fra : Nette

Dato : 07-09-02 23:17

"Andy" wrote
> Du skrev: ...men 50 øre er da stadig en overpris??

Ja, det gjorde jeg. Har du nogen sinde hørt, at man kan se en sag fra flere
sider, uden at vedkende sin egen holdning, men kun for at belyse et
spørgsmål og dermed få et klarere svar????

> [...]
med
> fejl??
>
> Du klager over fejl og pris på Microsoft produkter!

Nej, jeg klager ikke!!! Jeg spørger om noget ret konkret!
Havde jeg villet klage over Microsoft, så havde jeg sikkert skrevet noget i
retning af: "Det er også for dårligt at Microsoft kan tillade sig at sende
produkter på gaden og sælge dem i dyre domme, når de er så fulde af fejl".
Men det var IKKE det jeg gjorde!!!!!

> Du sammenligner igen pærer og bananer. Software er så kompleks at man ikke
> kan garantere at det er fejlfrit.

Tjaa, det gør jeg måske. Men både pærer og bananer er frugt det skal sælges
til en forbruger

> sød
>
> Nej. Du brokkede dig over prisen på en SMS, sammenlignet med husleje...

Nej, jeg brokkede mig ikke spor!!!! Jeg gav et eksempel på et sted, hvor der
er stor prisforskel.

Jeg synes, du drejer mine ord i en helt andet retning end de er skrevet. Og
jeg har ikke i sinde at køre denne diskussion længere ud, da det falder helt
udenfor enme og gruppe.

Forsat god weekend.

Nette

Fra : Andy

Dato : 08-09-02 11:33

> [...]
Og
> jeg har ikke i sinde at køre denne diskussion længere ud, da det falder

Nej jeg fordrejer ikke dine ord. Måske skulle du læse dine indlæg igen, og
læg så mærke til at du bestemt ikke fremstiller sagen objektivt. Du tager
stilling med dit ordvalg!

Og en god weekend til dig også!

Andy

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-02 16:54

> [...]
> dyre priser, for noget som slet ikke et 100% i orden, men i stedet fyldt

det har noget med samfundsinteresser at gøre, el er en nødvendighed for alle
i vores samfund, det er SMS'er ikke

Fra : Jan Pedersen

Dato : 06-09-02 20:05

Og hvad med Microsoft? Hvorfor må de tage så
> dyre priser, for noget som slet ikke et 100% i orden, men i stedet fyldt
med
> fejl??

Der er vel ingen der tvinger dig til at købe deres produkter, eller hvad? Er
du utilfreds, kan du jo bare skifte din software udbyder ud.

Jan
--
Det nemmere at få tilgivelse end
tilladelse...

Fra : Nette

Dato : 06-09-02 20:25

"Jan Pedersen" wrote
> Der er vel ingen der tvinger dig til at købe deres produkter, eller hvad?
Er
> du utilfreds, kan du jo bare skifte din software udbyder ud.

Jeg skriver direkte " Jeg ved godt, at man så bare kan skifte teleselskab".
Jeg gik ud fra, at man selv kunne regne ud og overføre samme tilholdsforhold
til Microsoft, men jeg erkender fejlen

Det må du meget undskylde.

Nette

Fra : Gert Philipsen

Dato : 06-09-02 22:25

> [...]
> er for dyrt. Forleden var det elpriserne, der i nogle elselskaber var for

De blander sig, fordi der er lovgivet på dette område.

I fordindelse med prisen på en ydelse eller et produkt er det meget få
områder, der er lovgivet på,

> Men hvorfor er de aldrig gået ind og har blandetsig i mobilselskabernes
> smsbetaling?

Dette er et område, hvor der ikke er lovgivet. Det betyder at prisen kan
sættes helt frit af sælger.

Gert Philipsen, http://members.fortunecity.com/philipseng
Brug ikke din tid nu, til at fortryde hvad du brugte din tid i går til.

Fra : Nette

Dato : 07-09-02 03:26

"Gert Philipsen" wrote

> [...]

> områder, der er lovgivet på,

> Dette er et område, hvor der ikke er lovgivet. Det betyder at prisen kan

Ja, men jeg undrer mig så bare over, hvorfor der er lovgivning for noget,
men ikke for noget andet.
Jeg prøver at finde ud af, hvorfor der er den forskel...

Nette

Fra : Gert Philipsen

Dato : 07-09-02 08:13

> Ja, men jeg undrer mig så bare over, hvorfor der er lovgivning for noget,
> men ikke for noget andet.
> Jeg prøver at finde ud af, hvorfor der er den forskel...

Et rent gæt er, at el-forsyning er et overordentligt vigtigt samfundsmæssigt
område.

Men det du undrer dig over, undrer du dig over i den forkerte gruppe. Det er
en politik, der ligger bag ved hvilke love vi har og hvorfor vi har dem.

Så du bør undrer dig i dk.politik.

Fra : Nette

Dato : 07-09-02 11:15

"Gert Philipsen" wrote

> [...]
er
> en politik, der ligger bag ved hvilke love vi har og hvorfor vi har dem.

Ja, det kan jeg så gøre, når jeg har det rent juridiske på plads

Mange tak

Nette

Fra : Timo Jensen

Dato : 07-09-02 08:33

"Nette" <nette98get2net@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg prøver at finde ud af, hvorfor der er den forskel...
Fordi teleselskaberne har forskellige opfattelser af hvordan
priserne skal sættes.
Nogen har måske lidt lavere minuttakster, og måske lidt dyrere
SMS'er, og vice versa.
Andre har en måslsætning om at tjene X%, andre vil tjene y%.
Har du kigget på andre varer?
Der er massevis af eksempler på varer der er billigere i f.eks.
netto end i Irma. Selvom det er nøjagtig samme vare. Men for
nogen er Irma en eftertragtet butik, og de betaler gerne overpris
for at handle der.

Hvis mobilkunden synes at 50 øre er en rimelig pris, er det måske
fordi vedkommendes teleselskab byder på andet end SMS, og at
vedkommende er glad for det.
Andre tager 25 øre, måske for at lokke unge kunder til?

SMS-prisen er ikke reguleret, primært fordi det ikke er en
samfundsvigtig vare, og også fordi prisdannelsen er fri.
Forestil dig at alle selskaber havde ens vilkår, ens priser, og
samme dæknig.
Hvem ville tro på det ikke var aftalt spil? Og at priserne
sandsynligvis var kunstigt høje?

Et andet eksempel:
Jeg skulle for enmåned sidenhave skiftet taktrem i bilen.
I Ringsted tager Ford ca. 5500,- plus moms for den operation.
I Viborg koster det 3500,- inklusive moms og materialer.
Begge steder en autoriseret Fordforhandler.
(efter sigende kan man også spare 2500,- på en renovering af
bagbremserne)
Jegspurgte naturligvis hvorfor der var denne forskel, og svaret
var at konkurrencestyrelsen (?) eller monopoltilsynet (kan
ikkehuske navnet) for nogle år siden havde udtrykt betænkelighed
ved at en reparation kostede nøjagtig det samme ved alle
Fordforhandlere, hvilket indikerede aftalte priser (kartel?). Det
blev Ford pålagt at ændre. Derfor prisforskellen på reparationer.
(rygter vil vide at det er endnu billigere ved Ford i Malmø !!)

Timo Jensen
http://www.mlm-life.com

Fra : Nette

Dato : 07-09-02 11:22

"Timo Jensen" wrote

> [...]
> netto end i Irma. Selvom det er nøjagtig samme vare. Men for
> nogen er Irma en eftertragtet butik, og de betaler gerne overpris

I know Og det med SMSerne, var også bare lige et eksempel, der poppede op
i mit hovede

> SMS-prisen er ikke reguleret, primært fordi det ikke er en
> samfundsvigtig vare,

Ok...Det er der også een der har skrevet tidligere, og det lyder faktisk som
en god forklaring.

Mange tak

> Forestil dig at alle selskaber havde ens vilkår, ens priser, og
> samme dæknig.
> Hvem ville tro på det ikke var aftalt spil? Og at priserne
> sandsynligvis var kunstigt høje?

Ja, det var netop sådan noget der lå i baghovedet...Hvis der ingen
konkurrence var..huh

> [...]
> blev Ford pålagt at ændre. Derfor prisforskellen på reparationer.
> (rygter vil vide at det er endnu billigere ved Ford i Malmø !!)

Ja, og det er jo så der jeg undres....en bil er vel heller ikke en så vigtig
samfundsvare på ligefod med en bolig? Nu tænker jeg igen på huslejen, som
reguleres af f.eks. LLO.
Og igen...bilen ER vel gået hen og blevet en hverdagsting og ikke en
forbrugsgode ligesom f.eks. SMS el. lignende...hmm....

Nette

Fra : Andy

Dato : 08-09-02 11:55

> [...]
> Og igen...bilen ER vel gået hen og blevet en hverdagsting og ikke en
> forbrugsgode ligesom f.eks. SMS el. lignende...hmm....

Spørgsmålet er om bilen er en nødvendighed? Man kan købe en cykel, knallert,
motorcykel eller et togkort istedet for en bil, og der er ikke knaphed på
biler.

Samfundet (Det offentlige) har nogle roller.

1: At sørge for at knappe samfundsvigtige ressourcer fordeles til samfundets
bedste(bolig f.eks.). Hvis en knap ressource prissættes på det frie marked
vil prisen sandsynligvis blive høj. Dette ville medføre en samfundsmæssige
konsekvenser af negativ karakter(formentlig lønstigninger osv.), og er
derfor ikke til samfundets bedste.

2: At sørge for at det fri marked ikke sættes ud af kraft ved hjælp af
prisaftaler. Pris aftaler låser priserne fast til udbyderens fordel,
hvorimod et frit marked uden prisaftaler muligør at kunden kan købe det
billigste sted. Det er altså til kundens fordel.

Det er disse 2 roller som du refererer til i dine indlæg.
Afhængig af om et produkt hører til på det frie marked eller ej, vil statens
rolle være forskellig. En bolig hører under 1, men en SMS hører under 2.

Software: Når du f.eks. køber Windows XP, så køber du ikke programmet, men
istedet en licens til at benytte programmet. Den licensaftale som følger med
produktet afgør hvordan du kan benytte produktet, men tager også højde for
evt. fejl i programmet.

Andy

Fra : Nette

Dato : 09-09-02 13:56

"Andy" wrote
> [...]
med
> produktet afgør hvordan du kan benytte produktet, men tager også højde for

MANGE tak..
Det fik mig til at tænke over nogle ting...

Nette