Er rygter om at 2035 5% bliver lille serie~
Fra : Bahle

Dato : 06-09-02 12:41

Hej NG,

En kollega påstår at have læst at den nye 5%'s obligationsserie (2035
5%) vil blive holdt lille af realkreditinstitutterne for at holde
renten kustigt oppe.

Er der nogen der også har læst det ? Det skulle have stået i avisen
inden for den sidste uge.

På forhånd tak, Bahle

NB: Jeg kan ikke se hvad realkreditinstitutterne skulle gøre det for,
for de har da interesse i at renten svinger så de kan tjene penge på
at boligejerne hele tiden konverterer.

Fra : Knud Thomsen

Dato : 06-09-02 15:15

"Bahle" <pgbahle@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> NB: Jeg kan ikke se hvad realkreditinstitutterne skulle gøre det for,
> for de har da interesse i at renten svinger så de kan tjene penge på
> at boligejerne hele tiden konverterer.

Jeg tror ikke du helt ved, hvad en kreditforening er. Kreditforeningerne
tjener ingen penge på renteudsvingene overhovedet - hvis nogen tjener er det
spekulanterne, som opkøber obligationerne - typisk pensionskasser ol. større
investorer.

Kreditforeningerne lever af bidrag (typisk ½-1%) af restgælden + gebyrer
ifm. låneoptagelsen. Man kan jo så sige, at jo oftere folk konverterer jo
flere gebyrer falder der af.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 06-09-02 17:43

Knud Thomsen wrote:

> [...]
> ifm. låneoptagelsen. Man kan jo så sige, at jo oftere folk konverterer jo

Jeg tror desværre, at du fortsat lever i en fortid, der ikke mere
eksisterer, overskuddet i kreditforeninger opstår ved konverteringer,
udgifter løbende betales af bidrag, men overskud skabes af omlægning,
ved overkurs handler, arbitrage og gebyrer,
og hvor er så den uvildige rådgivning - om det er godt at omlægge ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Majse

Dato : 06-09-02 21:35

"Bahle" <pgbahle@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> renten kustigt oppe.
>
> Er der nogen der også har læst det ? Det skulle have stået i avisen

Jeg arbejder for et realkredit selskab og der í vores institut har vi
allerede mange efterspørgelser efter 5 2035 så det er ikke rigtigt at den
skulle holdes lille...

Majse

Fra : Garfield

Dato : 09-09-02 10:46

Hej Bahle,

Det er ikke kreditforeningerne der bestemmer, hvor store der serier bliver.
Det er jo folks efterspørgsel efter obligationer, og derfor markedsforhold
der afgør det. Vil den ene kreditforening ikke låne penge ud, så vil den
anden.

Der er for tiden meget stor konkurrence mellem realkreditinstitutterne om
markedsandele, så tror ikke der er mange af dem, der frivilligt lader en
forretning gå deres næse forbi.

Serierne er til at starte med naturligvis meget små, men sådan var det også
da vi skfitede fra 29'ere til 32'ere.

Garfield_dk