Brænde OS X bootbar - kan man det?
Fra : Esben

Dato : 06-09-02 09:16

Er der nogen der ved om man kan brænde en bootbar OS X f.eks. med en
Carbon Copy Cloner og netværksforbindelse på? Så man kan klone maskiner
med OS 9 på via CD og netværk...

vh esben

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-02 21:44

On Fri. d. 06 Sep. 2002 kl. 08:16 GMT, Esben wrote:

> Er der nogen der ved om man kan brænde en bootbar OS X f.eks. med en
> Carbon Copy Cloner og netværksforbindelse på? Så man kan klone maskiner
> med OS 9 på via CD og netværk...

For at lave en bootbar CD bør du kigge efter programmet bootCD (har i sin
tid set det omtalt på macfixit).

Du kan /ikke/ bruge cartbon Copy Cloner fra mac OS 9 til at
distribuere eller kopiere en Mac OS X installation. Kun
fra Mac OS X.

Det eneste Mac OS 9 program jeg kender til som /ikke/ ødelægger de for
Mac OS 9 ukendte begreber: hard links, symbolic links, usynlige .dot
filer og brugerrettigheder er Apples eget Apple Software Restore (version
2.1x og evt nyere)

NB. har du overvejet Remote Desktop eller Macintosh Manager? evt noget
netboot haløjsa?

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-09-02 02:33

Hej Morten

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> [...]
>
> Du kan /ikke/ bruge cartbon Copy Cloner fra mac OS 9 til at
> distribuere eller kopiere en Mac OS X installation. Kun

Nej, men du kan bruge et så 'gammelt' program som Toast 4.2Pro til at brænde
en OS X boot CD. Det vil blot kræve, at du først anskaffer dig programmet
Synchronize ProX 1.5 eller nyere.

Du laver ganske enkelt en 'Temporary Partition' i Toast 4.2 og sync'er dit
system med den midlertidige disk, som det jo reelt er. Du afslutter blot
Toast uden at slette den temp.disk, når du har oprettet den og starter så
Synchronize ProX. - Laver en fuld backup af systemet. Trækker den temporære
diskikon i papirkurven. Trækker selve diskimaget over på Toast 4.2Pro og
brænder. Du må _IKKE_ som ved en OS 9 disk klikke på 'Data' og afkrydse
'Make bootable', men skal brænde imaget direkte.

Den metode kan du bruge, hvis du er startet op i ren OS 9.x miljø, og hvis
du er startet op i X, vil jeg umiddelbar tro, du kan bruge Titanium 5.1.x
til at lave samme nummer med. - Men det kræver under alle omstændigheder et
backup program, der kan læse _alle_ usynlige filer.

> [...]
> Mac OS 9 ukendte begreber: hard links, symbolic links, usynlige .dot
> filer og brugerrettigheder er Apples eget Apple Software Restore (version

Som sagt, så kan altså også Synchronize ProX gøre det, og du kan endda prøve
det uden at betale i første omgang... www.qdea.com har 'gratis' demoer.

> NB. har du overvejet Remote Desktop eller Macintosh Manager?

Det ville jeg være meget varsom med. Begge har fået ret blandede
modtagelser, og jeg har fået flere forespørgsler om problemer med især
remote Desktop

> evt noget netboot haløjsa?

Det hjælper jo ikke, hvis det er for at kunne lave en 'ren system backup',
som der evt. kan kopieres tilbage fra. Her er der ingen forskel på OS X og
OS 7.x 8.x og 9.x.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-09-02 12:22

On Mon. d. 09 Sep. 2002 kl. 01:33 GMT, Erik wrote:

[klip]

> Den metode kan du bruge, hvis du er startet op i ren OS 9.x miljø,

Nej, se min kommentar om syncronize pro under Mac OS 9

- Du kan selvfølgelig lave backup'en under Mac OS X, brænde den under
Mac OS 9 og kopiere den ud/tilbage under Mac OS X, men der er der ikke
megen fidus i...

> Som sagt, så kan altså også Synchronize ProX gøre det, og du kan endda prøve
> det uden at betale i første omgang... www.qdea.com har 'gratis' demoer.

Syncronize Pro kan netop /ikke/ håndtere symbolske links, hårde links
eller brugerettigheder fra Mac OS 9 - ganske som det er tilfældet med
Carbon Copy Cloner. Her duer kun ASR 2.1x som i øvrigt er gratis og
følger med alle Mac'er med Mac OS 9.x

> Det ville jeg være meget varsom med. Begge har fået ret blandede
> modtagelser, og jeg har fået flere forespørgsler om problemer med især
> remote Desktop

Hvilke, kan du ikke være mere præcis?

> Det hjælper jo ikke, hvis det er for at kunne lave en 'ren system backup',
> som der evt. kan kopieres tilbage fra. Her er der ingen forskel på OS X og
> OS 7.x 8.x og 9.x.

Det er ikke for at at lave en backup, men for at installere Mac OS X
på flere maskiner /uden/ at skulle ud til dem fysisk og efterfølgende
bruge lang tid på installation af programmer og konfigurering.

Med en løsning som du forslår, vil man løbe hovedet imod muren i og med
det kræver at Mac OS X installeres på klienten (eller bootes den fra en til
formålet konstrueret CD eller FW disk), /før/ man kan kopiere sin Mac OS X
installation til klientens HD.

Remote deksktop har den fordel, at man kan kopiere et disk image ud på
klienten. Tanken er:

* Konstruer et master image af den ønskede slut Mac OS X konfiguration.
* Konstruer et boot image med en ARD klient installeret.
* Boot klient maskienen fra boot imaget over en netboot server.
* Forbind til den bootede klient med ARD.
* Kopier master imaget ud til klienten via ARD.

reboot, done...

Rul evt brugere ud på maskinerne med Workgroup manager (Mac OS X server).

Jeg kender ikke den gamle Mac OS 9 udgave af Macintosh manager
administrationsværktøjerne, men går ud fra at de bruger ASR til
udkopiering af disk images - og at derfor muligvis også kan anvendes
til an netværksinstalaltion af MAc OS X.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-09-02 01:26

Hej Morten

> [...]

> - Du kan selvfølgelig lave backup'en under Mac OS X, brænde den under
> Mac OS 9 og kopiere den ud/tilbage under Mac OS X, men der er der ikke

'Fidusen', som du kalder det, er, at du netop med Synchronize Pro X _kan- lave en
fuldstændig backup. Læs lige manualen til den! - Men det kan da godt være, det
kan virke lidt besværlig, fordi man skal have genstartet en gang eller måske to.

> [...]
> eller brugerettigheder fra Mac OS 9 - ganske som det er tilfældet med
> Carbon Copy Cloner. Her duer kun ASR 2.1x som i øvrigt er gratis og

- Igen - læs lige manualen til SPX. De har netop udviklet det sådan, at den kan
sync'e _alt_ i OS X. - Og det er da en selvfølge, at selve synkroniseringen skal
foregå i ren X. SPX kan slet ikke bruges på klassisk Mac OS.

> Hvilke, kan du ikke være mere præcis?

Der er flere, der har rapporteret, at RD - når der kopieres til den - sletter de
kopierede filer fra RD basen. Andre siger at alle ikoner forsvinder, og at man
ikke kan åbne fx. AppleWorks 6 dokumenter direkte fra RD.

> Det er ikke for at at lave en backup, men for at installere Mac OS X
> på flere maskiner /uden/ at skulle ud til dem fysisk og efterfølgende
> bruge lang tid på installation af programmer og konfigurering.

Jeg forstod nu spørgsmålet sådan, at der var tale om at lave en nøjagtig kopi af
hans egen systemkonfiguration og ikke, at det skulle være på flere maskiner, der
skulle være identiske. Og selvfølgelig, hvis der er tale om ens konfig på flere
maskiner, så kan det da gøres via netværket.

> [...]
> formålet konstrueret CD eller FW disk), /før/ man kan kopiere sin Mac OS X

Det kræver en CD ja, men det kræver da ikke, at systemet er installeret i
forvejen. Udover systemet læggr du da blot synk-programmet på samme CD, og så
kopierer du ganske enkelt blot indhold fra CD til HD ved at vælge HD som modtager
i synk-programmet. Den metode bruger jeg da jævnligt selv.

> [...]
>
> reboot, done...
>
> Rul evt brugere ud på maskinerne med Workgroup manager (Mac OS X server).

Det lyder besnærende, men jeg er ikke så sikker på, det kan lade sig gøre direkte
fra et image. Under alle omstændigheder skal imaget åbnes før du kan få adgang
til de filer, det indeholder.

> [...]
> udkopiering af disk images - og at derfor muligvis også kan anvendes
> til an netværksinstalaltion af MAc OS X.

Hm, jeg mener faktisk, de er stort set ens i ders arbejdsgang, men det kan jeg
ikke huske, da jeg jo endnu ikke har et 'rigtigt' netværk at afprøve den på.

mvh. Erik Rihcard

Fra : Esben

Dato : 18-09-02 09:01

Tak for jeres svar - undskyld min lidt sene reaktion, men det er indtil
videre et langtidsprojekt med større OS X installationer her. Men
spørgsmålet melder sig hvor meget der skal tilpasses hver enkelt
bruger/arbejdsstation efter at man har knaldet standarden ind. Om det så
egentlig sparer tid - nogen bud her??

Og hvis hardware er bare lidt anderledes hvad så?

Tanken var iøvrigt at boot-CD'en + CCCloner måtte være billigere end at
købe en OS X server for at køre Network Install, men firewiredisk er jo
også en mulighed.

vh esben

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-09-02 13:31

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> [...]
> egentlig sparer tid - nogen bud her??
>
> Og hvis hardware er bare lidt anderledes hvad så?

ligemeget -en X installtion installerer drivere til _alle_ Apples
understøtted modeller (og en slat trediparts hardware)

> Tanken var iøvrigt at boot-CD'en + CCCloner måtte være billigere end at
> købe en OS X server for at køre Network Install, men firewiredisk er jo
> også en mulighed.

Jeps problemet med en boot CD er blot at der ikke er plads på den. Når
jeg nævnt emuligheden skyldtes det en formodning om at der var tale om
*mange* klienter og lettere support + administration af dem muligvis
kunne godtgøre en Mac OS X Server licens. (som ikke koster meget mere
end en firewire disk)

--
venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... <icq:13138233>

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?