/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Kastskader på luft/oliekølede suzukier
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 06-09-02 08:58

Hej Armand og resten af D.F.M.

Hvis man nu forestiller sig man har en luft/olie kølet suzuki GSX-R 750 med
begyndende knastskader på 3 ud af 8 trædeflader, men stadig med fine
vippearme hvad gør man så? Den lyder godt og går meget fint.

Jeg har læst en masse om emnet her på usenet og på nettet. Jeg er faktisk
ikke blevet klogere. Jeg har læst mange gange at knaster og vippearme slides
sammen, og derfor skal man skifte hele skidtet hvis der er problemer.
Hvorfor så skride ind i god tid som Armand anbefaler?

Rittig har nævt han fik gasnitreret et sæt knaster for ca. 400kr ved Jydsk
hærderi. Det er jo meget billigt. Haustrups Hærderi i Ejby (Fyn) kan også.
Skal man så ikke bare hurtigt få fixet problemet, køre med de renoverede
knaster og chekke vippearmene hver 200km de næste 1000km for forøget slid og
gemmenbrud på det hårdede lag?

Vippearme koster ca. 500kr stk og der er 8. Org knaster koster 3000kr stk.
Tunkaster koster ca det samme.

Hvis man lægger andre knaster i, hvad så med lejeoverfaldene, så bliver de
jo slidt?

Her er lidt infor om emnet:
http://www.gsx.dk/gsx750f_rep.htm
Tunknaster: http://www.holtugmc.dk/

Her er nogle udklip af tidligere indlæg om emnet:
___________________________
Hvis du kan få dem for 3000kr for begge to skal du slå til. HUSK at ALLE
vippearmene SKAL skiftes samtidig med knasterne. DET ER VIGTIGT.
Det kan godt være det kan betale sig at få både knaster og vippearme
renoveret ved at få svejset hårdmetal på og derefter slibe dem i facon igen.
Hårdheden på vippearmene skal være mellem 54 og 56 på C-skalaen og omkring
62 for knasternes vedkommende
____________________________
Rittig skrev bl.a.:
Husk at skifte vippearmene uanset hvordan de ser ud. Ligesom en kæde slides
sammen med kædehjulene, så slides vippearme også sammen med knasterne, så
hvis du sparer en vippearm eller to fordi de ikke har huller i hærdningen
endnu, kan det nedsætte levetiden på den nye knastaksel væsentligt.
___________________________
Carsten Steffensen skrev bl.a.:
Til din orientering kan du i de fleste tilfælde nøjes med at få slebet dine
knastaksler (reprofileret), derefter er det en god ide at få dem hærdet ved
hjælp af en gasnitrering.
___________________________
Og så en kæmpe smøre fra Armand om hans favorit-skade

Vipearmene er belagt med et cromlag på trædefladen. Og dette lag slides ikke
så meget i normal forstand, som at det "flåes" af i flager af den slidte
knast.
Derfor er det tydeligt at se om vippearmene har taget skade og bør skiftes!

Netop GSXR 750 skulle det være til at finde tuningsknaster til, og det er
disse der i kraft af "ombytningsprincip" i praksis er renoverede
originalknaster! I forhold til originalknaster er de ikke væsentligt dyrere,
og holder formodentligt bedre en Suzuki's originale bras.

Først vil jeg lige komentere løsningsmodel-2) :
Køber man tuningsknaster (f.eks ved Holtug MC) er det faktisk på
ombytningsbasis. Derved kan man udlede at det er gen-opbyggede knaster at
man får leveret, og at ens gamle knaster ligeledes vil blive genopbygget!
Som faglig kyndig (smed) vil jeg ikke tro at en ensidig opsvejsning á nye
toppe på knasterne, vil føre noget godt med sig idet at sådant medfører
risiko for at knasten varmetrækker sig imod opsvejsningen (=
proptrækker-virkning efter fire knasters individuelle opsvejsning. En almen
belægning (materialepåsprøjtning) af hele knastens omkreds (efter en
nødvendig afdrejning forinden), er nok metoden der skal benyttes. Den
efterfølgende profilslibning er også en sag for specialister!

Tilbage til slidbilledet:
Det mantra jeg plejer at fremstå med, går på at Suzuki's oliekølede motorer
har et stort antal tilfælde af porøse knaster med små fine huller i
knastbanen. Opdages disse huller ikke i tide vil de medføre en opslidning af
vippearmenes cromlag, som igen vil virke som et råkostjern på knasten og
derved slide denne ned.
ER knasterne slidt markant ned, slipper du ikke for at udskifte mindst samme
antal vippearme, som der er nedslidte knaster, fordi det er dem der står for
årsagen

Drejer det sig derimod "kun" om de små sorte huller i overfladen, har jeg
tidligere fostret en måske ganske brugbar nød-reparation: Idet hullerne kun
er gennemslidningen af toppen på et noget større kuglerundt hulrum (à et par
mm i Ø) lige under overfladen, vil hullets kanter være skarpe samt virke som
en høvl-klinge! Det er denne effekt der er problemet, eftersom at
vippearmens cromlag bliver "høvlet" itu derved!
Hvis man erkender at hullet er tilstede; men vil slippe for de skarpe kanter
kan man slibe det ned i mild grad: Jeg kan forestille mig at man med en
meget smal "skæreskive" på en "Dremmel"-slibemaskine (den fra
TV-reklamerne), vil kunne slibe et smalt langsgående spor uden de kritiske
skarpe kanter ned oveni hvert sort hul.
Kritiske sjæle vil anfægte at man stjæler bredde og dermed anlægsflade, og
dermed opnår et uheldigt større anlægstryk ved en sådan operation; men jeg
har i flere tilfælde (bl.a. GSX 400) noteret mig vippearme hvor trædefladen
er opdelt i to "puder" med en rille imellem, hvori der befinder sig et
smørehul. Og knasten er i disse tilfælde ikke bygget bredere for opnåelse af
samme anlægstryk, så en millimeters langsgående rille kan næppe skade :-/
Det skal siges at jeg endnu ikke har prøvet eller hørt om forsøg dermed og
deres udfald; men jeg ville ikke selv betænke mig ifald at jeg stod med
problemet!!

Vælger man alligevel at udskifte, vil jeg af gode grunde ikke anbefale de
originale knaster, hvorfor de opbyggede tunings-knaster er et godt
alternativ. Og tænk sig at "blive nødt til" at tune

Men vær sikker på at checke vippearmenes trædeflader!!!
_________________________

Lige en lille ting til. I Armand og mit favoti blad Motorrad er der to
kastaksel/topstykke renoveringsreklamer under Suzuki annoncerne, og ingen i
resten af bladet. Det er nok bare et tilfælde. Kør Honda. De spiller. VF
modellerne skyldes, vidst nok, et ingeniør-udvekslingsprojet med Suzuki

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og en halv Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)



 
 
D@n Dethlefsen (06-09-2002)
Kommentar
Fra : D@n Dethlefsen


Dato : 06-09-02 09:33

> Lige en lille ting til. I Armand og mit favoti blad Motorrad er der to
> kastaksel/topstykke renoveringsreklamer under Suzuki annoncerne, og ingen
i
> resten af bladet. Det er nok bare et tilfælde. Kør Honda. De spiller. VF
> modellerne skyldes, vidst nok, et ingeniør-udvekslingsprojet med Suzuki

>

VF modeller kom noget før de GSXF / GSXR du hentyder til.

Så mon ikke at Suzuki`s problemer skyldes at de ansatte Honda`s fyrede
VF-konstruktører. Suzuki troede at de fik kvalitet, men................;>)

--
mvh
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERNMIG" fra adr. ved svar



Jens Rafaelsen (06-09-2002)
Kommentar
Fra : Jens Rafaelsen


Dato : 06-09-02 09:56


"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> wrote in message
news:al9n83$mag$1@eising.k-net.dk...
> Hej Armand og resten af D.F.M.
>
> Hvis man nu forestiller sig man har en luft/olie kølet suzuki GSX-R 750
med
> begyndende knastskader på 3 ud af 8 trædeflader, men stadig med fine
> vippearme hvad gør man så? Den lyder godt og går meget fint.
>

Jeg har lige lage en ny indsugningsknastaksel i min GSX600F, med samme
symptomer , så jeg giver lige lidt af de råd videre, jeg har fået hos
diverse forhandlere.

> Jeg har læst mange gange at knaster og vippearme slides
> sammen, og derfor skal man skifte hele skidtet hvis der er problemer.
> Hvorfor så skride ind i god tid som Armand anbefaler?

Jeg fik at vide, at hvis man opdagede skaderne på knasteren i tide, var det
ikke strengt nødvendigt at skifte vippearmene. Nu ved jeg ikke helt hvordan
stellet er på Gixxeren, men på GSX-F'eren skal man have motoren ud af
stellet for at skifte vippearme, mens knastakslen "bare" kan lægges i.
Derfor vil det være en god ide at stoppe skaderne, mens de begrænser sig til
knasterne, for at spare arbejde og penge. Men når man nu tager knastakslen
op, er det jo til at se, om vippearmene har tilsvarende skader.

> Vippearme koster ca. 500kr stk og der er 8. Org knaster koster 3000kr stk.
> Tunkaster koster ca det samme.

Prøv at kontakte http://www.redcarmotorcycles.co.uk/ . De har et lidt
underligt system, hvor du skal skrive til dem hvilken del, du er
interesseret i, hvorefter du får en mail med prisen. Den knastaksel jeg
skulle bruge kostede også 3000 kr i dk, men hos ovennævnte kunne jeg få den
til ca 2000 kr inklusiv forsendelse.

> Hvis man lægger andre knaster i, hvad så med lejeoverfaldene, så bliver de
> jo slidt?

Igen fik jeg at vide, at det ikke skulle være noget større problem, man
skulle bare smøre lejerne grundigt med motorolie inden knastakslen blev lagt
i.

Lige en lille ting... Hvis du bruger samme tandhjul, som der sad på den
gamle knastaksel, så HUSK at affedte skruerne der spænder tandhjul og
knastaksel sammen, og bruge noget Locktite eller ligende til at sørge for at
de bliver hvor de skal.

Jeg havde nemlig ikke gjort dette. Den første tur men den nye knastaksel
kørte MC'en fint, ingen mislyde eller lignende. Næste gang jeg startede den,
var der et eller andet, der raslede. Da jeg fik ventildækslet af, fandt jeg
en af førnævnte skruer i liggende løst op af en ventilfjeder, og den anden
kunne skrues af med fingrene.....

Håber det kunne bruges til noget.

Mvh
Jens Rafaelsen
GSX600F
DT175



Armand (06-09-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-09-02 21:40


Jens Rafaelsen <rafa@math.auc.dk> skrev i en
news:al9qij$g1j$1@sunsite.dk...
>
> "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> wrote in message
> news:al9n83$mag$1@eising.k-net.dk...
> >
> > Jeg har læst mange gange at knaster og vippearme slides
> > sammen, og derfor skal man skifte hele skidtet hvis der er
problemer.
> > Hvorfor så skride ind i god tid som Armand anbefaler?
> Jeg fik at vide, at hvis man opdagede skaderne på knasteren i tide,
var det
> ikke strengt nødvendigt at skifte vippearmene. Nu ved jeg ikke helt
hvordan
> stellet er på Gixxeren, men på GSX-F'eren skal man have motoren ud af
> stellet for at skifte vippearme, mens knastakslen "bare" kan lægges i.
> Derfor vil det være en god ide at stoppe skaderne, mens de begrænser
sig til
> knasterne, for at spare arbejde og penge. Men når man nu tager
knastakslen
> op, er det jo til at se, om vippearmene har tilsvarende skader.

Den nye knast er sikkert bruneret over hele overfladen, og hvis ikke så
kan man blot farve dem me den sort speedmarker. Derved vil man qua
afslidningen deraf hurtigt kunne danne sig et billede af de brugte
vippearmenes anlæg og skride ind hvis det er helt galt.

> > Hvis man lægger andre knaster i, hvad så med lejeoverfaldene, så
bliver de
> > jo slidt?
> Igen fik jeg at vide, at det ikke skulle være noget større problem,
man
> skulle bare smøre lejerne grundigt med motorolie inden knastakslen
blev lagt
> i.

Knastaksel-lejerne (overfald, såvel som underparter) er sekundære lejer
med en meget løs pasning, og ikke "stramme" tryklejer som brugt ved
krumtappen. Det er forøvrigt også derfor at det er vigtigt at bevare
monteringen af reduktions-dysen i oliekanalerne til topstykket: uden den
ville olien fosse igennem de utætte lejer ved knasten og helt stjæle
trykket fra krumtappen!

Ergo: Det er ikke et problem med nye knaster til et brugt topstykke

--
Armand.




GERT BO THORGERSEN (06-09-2002)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 06-09-02 10:35

Hej Jens. Hvis vippearmene har fine flader og motorcyklen ikke har kørt over
50.000 - 100.000 ville jeg nok vælge at bibeholde vippearmene. Knastakslerne
og vippearmene bliver jo slidt hele tiden som efter mange kilometer vil
fladen jo være slidt mere ned uden at fine flader fortæller herom, og med
nye knaster kommer der jo nye flade sammentilpasninger/slid. Da jeg i 1974
købte en Honda CB750 skiftede jeg året efter, efter 30.000 km, til
omslibning/tuning af knasten men bibeholdelsen af vippearmene. Næste år
skiftede jeg til en splinterny tuningsknastaksel og skiftede i den
sammenhæng vippearme.
Da jeg for 16 år siden lavede afgangsprojekt om en 500 cc/1 cyl. sportsmotor
fandt jeg at oliefilmen mellem knast og knastfølgere faktisk lå på 0
oliefilm i et kort øjeblik lige meget hvordan profilerne var. Og fandt altså
at knastaksler havde motorens største smøringsproblem. Og fandt forklaringen
til at især amerikanske biler bruger knastfølgere med ruller.
Hvis jeg kom ud for en knastaksel med nogle nedslidte/ødelagte knaster og
nogle gode ville jeg nu undersøge profilerne på de gode, via mikrometerur,
før jeg turde bruge dem til at restaurere de ødelagte efter. Jeg så hos et
værksted at restaurerede en knast til en CB750 uden at gøre det og da jeg
derefter tog mål og tegnede knastkurverne viste det sig at de "gode" knaster
også var ødelagte.
Knastaksler er ved det jeg går mest op i angående motorer fordi gode knaster
kræver megen matematik.

Mvh. Gert Thorgersen

Jens Jacob Bager Jensen <bager@vkr.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:al9n83$mag$1@eising.k-net.dk...
> Hej Armand og resten af D.F.M.
>
> Hvis man nu forestiller sig man har en luft/olie kølet suzuki GSX-R 750
med
> begyndende knastskader på 3 ud af 8 trædeflader, men stadig med fine
> vippearme hvad gør man så? Den lyder godt og går meget fint.
>
> Jeg har læst en masse om emnet her på usenet og på nettet. Jeg er faktisk
> ikke blevet klogere. Jeg har læst mange gange at knaster og vippearme
slides
> sammen, og derfor skal man skifte hele skidtet hvis der er problemer.
> Hvorfor så skride ind i god tid som Armand anbefaler?
>
> Rittig har nævt han fik gasnitreret et sæt knaster for ca. 400kr ved Jydsk
> hærderi. Det er jo meget billigt. Haustrups Hærderi i Ejby (Fyn) kan også.
> Skal man så ikke bare hurtigt få fixet problemet, køre med de renoverede
> knaster og chekke vippearmene hver 200km de næste 1000km for forøget slid
og
> gemmenbrud på det hårdede lag?
>
> Vippearme koster ca. 500kr stk og der er 8. Org knaster koster 3000kr stk.
> Tunkaster koster ca det samme.
>
> Hvis man lægger andre knaster i, hvad så med lejeoverfaldene, så bliver de
> jo slidt?
>
> Her er lidt infor om emnet:
> http://www.gsx.dk/gsx750f_rep.htm
> Tunknaster: http://www.holtugmc.dk/
>
> Her er nogle udklip af tidligere indlæg om emnet:
> ___________________________
> Hvis du kan få dem for 3000kr for begge to skal du slå til. HUSK at ALLE
> vippearmene SKAL skiftes samtidig med knasterne. DET ER VIGTIGT.
> Det kan godt være det kan betale sig at få både knaster og vippearme
> renoveret ved at få svejset hårdmetal på og derefter slibe dem i facon
igen.
> Hårdheden på vippearmene skal være mellem 54 og 56 på C-skalaen og omkring
> 62 for knasternes vedkommende
> ____________________________
> Rittig skrev bl.a.:
> Husk at skifte vippearmene uanset hvordan de ser ud. Ligesom en kæde
slides
> sammen med kædehjulene, så slides vippearme også sammen med knasterne, så
> hvis du sparer en vippearm eller to fordi de ikke har huller i hærdningen
> endnu, kan det nedsætte levetiden på den nye knastaksel væsentligt.
> ___________________________
> Carsten Steffensen skrev bl.a.:
> Til din orientering kan du i de fleste tilfælde nøjes med at få slebet
dine
> knastaksler (reprofileret), derefter er det en god ide at få dem hærdet
ved
> hjælp af en gasnitrering.
> ___________________________
> Og så en kæmpe smøre fra Armand om hans favorit-skade
>
> Vipearmene er belagt med et cromlag på trædefladen. Og dette lag slides
ikke
> så meget i normal forstand, som at det "flåes" af i flager af den slidte
> knast.
> Derfor er det tydeligt at se om vippearmene har taget skade og bør
skiftes!
>
> Netop GSXR 750 skulle det være til at finde tuningsknaster til, og det er
> disse der i kraft af "ombytningsprincip" i praksis er renoverede
> originalknaster! I forhold til originalknaster er de ikke væsentligt
dyrere,
> og holder formodentligt bedre en Suzuki's originale bras.
>
> Først vil jeg lige komentere løsningsmodel-2) :
> Køber man tuningsknaster (f.eks ved Holtug MC) er det faktisk på
> ombytningsbasis. Derved kan man udlede at det er gen-opbyggede knaster at
> man får leveret, og at ens gamle knaster ligeledes vil blive genopbygget!
> Som faglig kyndig (smed) vil jeg ikke tro at en ensidig opsvejsning á nye
> toppe på knasterne, vil føre noget godt med sig idet at sådant medfører
> risiko for at knasten varmetrækker sig imod opsvejsningen (=
> proptrækker-virkning efter fire knasters individuelle opsvejsning. En
almen
> belægning (materialepåsprøjtning) af hele knastens omkreds (efter en
> nødvendig afdrejning forinden), er nok metoden der skal benyttes. Den
> efterfølgende profilslibning er også en sag for specialister!
>
> Tilbage til slidbilledet:
> Det mantra jeg plejer at fremstå med, går på at Suzuki's oliekølede
motorer
> har et stort antal tilfælde af porøse knaster med små fine huller i
> knastbanen. Opdages disse huller ikke i tide vil de medføre en opslidning
af
> vippearmenes cromlag, som igen vil virke som et råkostjern på knasten og
> derved slide denne ned.
> ER knasterne slidt markant ned, slipper du ikke for at udskifte mindst
samme
> antal vippearme, som der er nedslidte knaster, fordi det er dem der står
for
> årsagen
>
> Drejer det sig derimod "kun" om de små sorte huller i overfladen, har jeg
> tidligere fostret en måske ganske brugbar nød-reparation: Idet hullerne
kun
> er gennemslidningen af toppen på et noget større kuglerundt hulrum (à et
par
> mm i Ø) lige under overfladen, vil hullets kanter være skarpe samt virke
som
> en høvl-klinge! Det er denne effekt der er problemet, eftersom at
> vippearmens cromlag bliver "høvlet" itu derved!
> Hvis man erkender at hullet er tilstede; men vil slippe for de skarpe
kanter
> kan man slibe det ned i mild grad: Jeg kan forestille mig at man med en
> meget smal "skæreskive" på en "Dremmel"-slibemaskine (den fra
> TV-reklamerne), vil kunne slibe et smalt langsgående spor uden de kritiske
> skarpe kanter ned oveni hvert sort hul.
> Kritiske sjæle vil anfægte at man stjæler bredde og dermed anlægsflade, og
> dermed opnår et uheldigt større anlægstryk ved en sådan operation; men jeg
> har i flere tilfælde (bl.a. GSX 400) noteret mig vippearme hvor
trædefladen
> er opdelt i to "puder" med en rille imellem, hvori der befinder sig et
> smørehul. Og knasten er i disse tilfælde ikke bygget bredere for opnåelse
af
> samme anlægstryk, så en millimeters langsgående rille kan næppe skade :-/
> Det skal siges at jeg endnu ikke har prøvet eller hørt om forsøg dermed og
> deres udfald; men jeg ville ikke selv betænke mig ifald at jeg stod med
> problemet!!
>
> Vælger man alligevel at udskifte, vil jeg af gode grunde ikke anbefale de
> originale knaster, hvorfor de opbyggede tunings-knaster er et godt
> alternativ. Og tænk sig at "blive nødt til" at tune
>
> Men vær sikker på at checke vippearmenes trædeflader!!!
> _________________________
>
> Lige en lille ting til. I Armand og mit favoti blad Motorrad er der to
> kastaksel/topstykke renoveringsreklamer under Suzuki annoncerne, og ingen
i
> resten af bladet. Det er nok bare et tilfælde. Kør Honda. De spiller. VF
> modellerne skyldes, vidst nok, et ingeniør-udvekslingsprojet med Suzuki

>
> --
> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 og en halv Suzuki DR 600 '85
> Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)
>
>



Armand (06-09-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-09-02 21:32


Jens Jacob Bager Jensen <bager@vkr.dk> skrev i en
news:al9n83$mag$1@eising.k-net.dk...
>
> Lige en lille ting til. I Armand og mit favoti blad Motorrad er der to
> kastaksel/topstykke renoveringsreklamer under Suzuki annoncerne, og
ingen i
> resten af bladet. Det er nok bare et tilfælde.

Hæ!
Absolut lige vand til min mølle

PS:
For bange for at forsøge jer med "dremmel-slibningsløsningen"??

--
Armand.



GERT BO THORGERSEN (07-09-2002)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 07-09-02 07:55


Jens Jacob Bager Jensen <bager@vkr.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:al9n83$mag$1@eising.k-net.dk...
> Hej Armand og resten af D.F.M.
>
> Hvis man nu forestiller sig man har en luft/olie kølet suzuki GSX-R 750
med
> begyndende knastskader på 3 ud af 8 trædeflader, men stadig med fine
> vippearme hvad gør man så? Den lyder godt og går meget fint.
>
>> ___________________________
> Carsten Steffensen skrev bl.a.:
> Til din orientering kan du i de fleste tilfælde nøjes med at få slebet
dine
> knastaksler (reprofileret), derefter er det en god ide at få dem hærdet
ved
> hjælp af en gasnitrering.
>
> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 og en halv Suzuki DR 600 '85
> Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)
>
I relation til det Carsten skriver ovenfor bør man huske en ting. Da Honda
sendte CB750 på markedet (mener jeg) læste jeg at Honda havde fundet, og her
benyttede, den bedste vinkel mellem ventiler og vippearme - altså bedre end
de dengang domminerende englændere.
Altså istedet for den refleksmæssige opstilling sigende vinkelret mellem
vippearm og ventil når ventilen var halvt åben. Og derved opnåede mindre
slitage mellem ventiler og ventilstyr. Altså havde Honda åbenbart taget den
voksende kontrakraft fra ventilfjedrene med i betragtning istedet for blot
at sige at startvinkel skulle være lig slutvinkel - taget som et
spejlbillede om 90 graders vinklen - når de iagttog trykket på siderne i ven
tilstyret.
Ved at nedslipe knaster ændres dette jo. Som nævnt tidligere benyttede
jeg mig første gang på min Honda CB750 af nedslibning af knasten til en
tunet knast. Dette gjorde jeg vel kendende det netop nedfældelde, men
samtidig værende klar over at jeg efter 1 til 2 år ville skifte til en
skrappere knast kombineret med nye vippearme.
Men problemet må jo være aktuelt hvis man satser på mindst mulig slitage
og længst tid mellem åbning af motorer.

Mvh. Gert Thorgersen



Dennis Hellan Peders~ (07-09-2002)
Kommentar
Fra : Dennis Hellan Peders~


Dato : 07-09-02 13:58


"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> skrev i en meddelelse
news:al9n83$mag$1@eising.k-net.dk...
> _________________________
>
> Lige en lille ting til. I Armand og mit favoti blad Motorrad er der to
> kastaksel/topstykke renoveringsreklamer under Suzuki annoncerne, og ingen
i
> resten af bladet. Det er nok bare et tilfælde. Kør Honda. De spiller. VF
> modellerne skyldes, vidst nok, et ingeniør-udvekslingsprojet med Suzuki

> >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Hvad med en Bandit 1200 S , den nye ´02, er der også problemer med deres
knaster ?


--
Hilsen
Dennis Pedersen
Yamaha XJ 600 S ( Mens jeg venter på en Suzuki Bandit 1200S, eller GSX 1400,
eller en Yamaha XJR 1300




Moller (07-09-2002)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 07-09-02 16:06

> Hvad med en Bandit 1200 S , den nye ´02, er der også problemer med deres
> knaster ?

Det er spørgsmålet, eftersom der var nogen herinde som mente at 96-00
modellen ihvertfald ikke havde pga. det endnu ikke var kommet frem... men nu
kan jeg sige med sikkerhed, at jo, de har også problemet.

Det er også en af grunden til Bager skrev dette indlæg, fordi vi
opdagede svage tegn på 3 knaster under ventil stilningen af Banditten, og
derved er det at vi nu er i tvivl om skal vi bare skifte knasterne, eller
hele svineriet, for er det hele svineriet, kan jeg jo bare køre videre
indtil de er slidt godt til, og ikke bare svagt til... og så når de er
vippearmende også blir slidt godt, så skal det hele skiftes alligevel, og
derved sætte GSX-R 1100 knasterne i og gå mod de 150+ Heste på det
tidspunkt... eller kan jeg skifte knasterne alene nu, og spare en kæmpe
regning for udskiftning af vippearme osv... også ????

VH
Lars Molnit

>
>
> --
> Hilsen
> Dennis Pedersen
> Yamaha XJ 600 S ( Mens jeg venter på en Suzuki Bandit 1200S, eller GSX
1400,
> eller en Yamaha XJR 1300
>
>
>



Dennis Hellan Peders~ (07-09-2002)
Kommentar
Fra : Dennis Hellan Peders~


Dato : 07-09-02 17:31


"Moller" <news@NOSPAMmolnit.com> skrev i en meddelelse
news:ald4kt$311f$1@news.cybercity.dk...
> > Hvad med en Bandit 1200 S , den nye ´02, er der også problemer med deres
> > knaster ?
>
> Det er spørgsmålet, eftersom der var nogen herinde som mente at 96-00
> modellen ihvertfald ikke havde pga. det endnu ikke var kommet frem... men
nu
> kan jeg sige med sikkerhed, at jo, de har også problemet.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Æv-øv !!, sur røv, jeg syntes ellers at det er en 'fee maskin' , så ender
det nok med at den bliver strøget af 'drømme ønskelisten'

150+ heste ! det lyder som et spændende projekt, men jeg ville personligt
,have nok i de ca. 100 stk's


--
Hilsen
Dennis Pedersen
Yamaha XJ 600 S ( Mens jeg venter på en Suzuki Bandit 1200S, eller GSX 1400,
eller en Yamaha XJR 1300




Moller (07-09-2002)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 07-09-02 18:36

> Æv-øv !!, sur røv, jeg syntes ellers at det er en 'fee maskin' , så ender
> det nok med at den bliver strøget af 'drømme ønskelisten'

Nej nej... tag den endelig ikke af listen af den grund :) så slemt er
det nu ikke :) og den er mega FED :)

>
> 150+ heste ! det lyder som et spændende projekt, men jeg ville personligt
> ,have nok i de ca. 100 stk's

Smid en anden potter på og dys til, og så har du godt 120+ ... og med 2"
modificationen i luftfilterkassen så er der 5-10 ekstra igen... den maskine
er simpelhen for fed , fordi at så få ting kan gøre den endnu stærkere, og
derved vil du nærmest få en ny maskine hver gang med ekstra krafter for få
penge af gangen,... afjedringen, og knasterne er lidt dyre operationer, men
ikke så vildt som det normalt er omkring Tuning af andre MC'er....

VH
Lars Molnit

>
>
> --
> Hilsen
> Dennis Pedersen
> Yamaha XJ 600 S ( Mens jeg venter på en Suzuki Bandit 1200S, eller GSX
1400,
> eller en Yamaha XJR 1300
>
>
>



Hans Joergensen (08-09-2002)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 08-09-02 12:25

Moller wrote:
> Det er også en af grunden til Bager skrev dette indlæg, fordi vi
> opdagede svage tegn på 3 knaster under ventil stilningen af Banditten, og
> derved er det at vi nu er i tvivl om skal vi bare skifte knasterne, eller
> hele svineriet, for er det hele svineriet, kan jeg jo bare køre videre
> indtil de er slidt godt til, og ikke bare svagt til... og så når de er
> vippearmende også blir slidt godt, så skal det hele skiftes alligevel, og
> derved sætte GSX-R 1100 knasterne i og gå mod de 150+ Heste på det
> tidspunkt... eller kan jeg skifte knasterne alene nu, og spare en kæmpe
> regning for udskiftning af vippearme osv... også ????

Dengang jeg var bil-mekaniker, skiftede man ikke vippearme
uden at skifte knast og omvendt..

Vores pladesmed skiftede på et tidspunkt en vippearm der var
nedslidt i hans (elendige;) escord.. der gik ca. en måned
før den var gal igen. Så skiftede han knast+vippearme og
derefter holdt den.

Jeg ville ikke skifte det ene uden at skifte det andet..

--
Hans Joergensen, RD350, uden vippearme og den slags pjat
Photo-gallery @ http://gallery.nathue.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste