Printer til Win98 og Mac ? ?
Fra : eh

Dato : 06-09-02 08:31

Hej.
Overvejer meget seriøst at anskaffe bærbar Mac, men bliver nødt til at
beholde min PC af hensyn til visse programmer.
Kan min Epson Stylus Colour 680 sættes op, så jeg kan
skifte mellem Mac og Win98?
Håber nogen ved det.
Venlig hilsen
Erling Hansen

Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 06-09-02 09:05

> [...]
> beholde min PC af hensyn til visse programmer.
> Kan min Epson Stylus Colour 680 sættes op, så jeg kan

Jeg søgte efter filer med navnet epson, for at se om ikke der var nogle
drivere, og jeg fandt følgende der passer til 680
"/Library/Printers/EPSON/SC680.plugin"
Og det var en hel masse epson filer, inkl. Epson printer utility, så jeg går
ud fra at printeren skulle virke med systemet uden at du behøver at
installere driveren.

Til gengæld er det et godt tricks (ja, jeg ved godt det lyder forkert, men
jeg synes det lyder sjovt), at finde de drivere, og slette dem man ikke
bruger. For eksempel har jeg kun een printer, men der er flg. printerfiler:
EPSON 195,2 MB
Lexmark 135,4 MB
Canon 104,9 MB
Hp 32,9 MB
PPDs 14,4 MB
PPD Plugins 2 MB
Jeg ved ikke hvad de to nederste linier er, men jeg vil i hvert fald slette
de tre øverste og de fleste i hp-mappen, da jeg kun har en HP printer. Det
gir jo næsten en halv gigabyte.

Fra : Terje Rydland

Dato : 06-09-02 09:39

Henning Vestergaard Poulsen <henningpoulsen@mac.com> wrote:

> [...]
> de tre øverste og de fleste i hp-mappen, da jeg kun har en HP printer. Det

PPD betyr vel Postscript Printer Description. Dette er filer som
inneholder informasjon om postscript-skrivere. Regner med at dette er
"drivere" for forskjellige postscriptprintere (eller heller
tilleggsinfomasjon om spesifikke skrivere som den generiske
postscript-driveren trenger). Antagelig kan man slette disse også (hvis
man ikke skal skrive ut til postscript laserskrivere), men det er jo
ikke mye å hente.

Terje

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-02 10:50

On Fri. d. 06 Sep. 2002 kl. 07:30 GMT, eh wrote:

> Overvejer meget seriøst at anskaffe bærbar Mac, men bliver nødt til at
> beholde min PC af hensyn til visse programmer.
> Kan min Epson Stylus Colour 680 sættes op, så jeg kan
> skifte mellem Mac og Win98?

Hvis den fysisk tilsluttes en mac der kører Mac OS X 10.2: ja, via
samba og cups.

Jeg er endnu ikke klar over om Mac OS X kan printe til windows
netværksprintere via samba.

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 08-09-02 13:07

> Hvis den fysisk tilsluttes en mac der kører Mac OS X 10.2: ja, via
> samba og cups.

Behøves Samba med 10.2? Ja, jeg har fået min 10.2 [tre CD-ROMer], men
min G4 er jo til raparation. 10.2 skulle dog umiddelbart kunne
kommunikere med Windows-maskiner.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-02 13:46

On Sun. d. 08 Sep. 2002 kl. 12:06 GMT, Per wrote:

> Behøves Samba med 10.2? Ja, jeg har fået min 10.2 [tre CD-ROMer], men
> min G4 er jo til raparation. 10.2 skulle dog umiddelbart kunne
> kommunikere med Windows-maskiner.

Når du engang får den tilbage bør du kigge her: /usr/bin/smbclient
- hvad tror du det er?

I 10.1x klient var det kun samba klienten som Apple havde valgt at
installere, end ikke netbois klienetn var installeret, hvilket
betød at shares ikke var browserable fra finder. - Men samba var skam
installeret, blot ikke den fulde pakke.

I 10.2 er både klient og server installeret, det samme gælder både
netbios klient og server.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 08-09-02 14:29

> [...]
> installeret, blot ikke den fulde pakke.
>
> I 10.2 er både klient og server installeret, det samme gælder både

OK, jeg fik selv installeret Samba, men aldrig sat den rigtigt op så den
kunne ses fra Windows ...

Men jeg forstår så på dig at i 10.2 så leveres Samba installeret fra
starten? Også opsat så man umiddelbart kan bruge den - der var en bunke
optioner ...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-02 15:20

On Sun. d. 08 Sep. 2002 kl. 13:29 GMT, Per wrote:

> OK, jeg fik selv installeret Samba, men aldrig sat den rigtigt op så den
> kunne ses fra Windows ...

prøv swatt

> Men jeg forstår så på dig at i 10.2 så leveres Samba installeret fra
> starten? Også opsat så man umiddelbart kan bruge den - der var en bunke
> optioner ...

ja, den komplette pakke er installeret og konfigureret - for at
aktiveren serveren for den enkelet bruger på maskine, må du dog en gang
omkring System indstllinger, Brugere.

Hvis du vil ændre de prækonfigurerede shares (= afp og ftp shares),
dele printere osv. må du i gang med komandolinien eller swatt (som
også er installeret).

For at ændre Workgroup indstillinger kan du nøjes med at åbne
Bibliotekstjenester.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 08-09-02 16:30

> prøv swatt

Den fik jeg installeret, og fik også alle de 117 optioner op. Jeg fik
også printet en stor manual ud [200-400 sider], men så gik jeg såmænd
bare i stå.

> [...]

> også er installeret).

> For at ændre Workgroup indstillinger kan du nøjes med at åbne

OK.

Hvorfor i alverden mon de ikke samtidig præinstallerer den gratis
relationsdatabase PostgreSQL? Og i øvrigt sørger for at den nye
adressebog netop gør brug af denne database? Måske endog udvidet så det
hele kunne synkroniseres med PalmOS?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-02 16:49

On Sun. d. 08 Sep. 2002 kl. 15:30 GMT, Per wrote:

> Hvorfor i alverden mon de ikke samtidig præinstallerer den gratis
> relationsdatabase PostgreSQL?

For at du skal få lyst til at købe Mac OS X Server og for at undgå
en tidskrævende og dyr support af potsgreySQL.

> Og i øvrigt sørger for at den nye
> adressebog netop gør brug af denne database? Måske endog udvidet så det
> hele kunne synkroniseres med PalmOS?

igen support...

Desuden er Adressbook basseret på et _åbent_ API, så alle programmer
/kan/ tilgå databasen såfremt udvikleren vil det. Det samme gælder iSync
der er basseret på syncML.

Du er er jo datalog - skriv noget programmel der kan udveksle data
mellem postgreySQL og adressbook databasen, samt programmel der lader
postgreySQL snakke syncML.

Jeg synes ganske godt om Apples valg mht. til at bygge adressbook op som
en central database, samt syncronisering gennem symcML.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 08-09-02 18:29

> For at du skal få lyst til at købe Mac OS X Server og for at undgå
> en tidskrævende og dyr support af potsgreySQL.

Det er ellers hurtigt at downloade og installere PostgreSQL. Den findes
endda på Apples hjemmeside i en pkg-fil ...

Men jeg må vente med at se nærmere på den til jeg har fået min G4
tilbage. 10.2 CD-ROMerne har jeg jo fået.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-02 19:20

On Sun. d. 08 Sep. 2002 kl. 17:29 GMT, Per wrote:

> Det er ellers hurtigt at downloade og installere PostgreSQL. Den findes
> endda på Apples hjemmeside i en pkg-fil ...

Det løser spørgsmålet om produktdifferentiering og suppert. Envidere
har Apple vist valgt mySQL frem for postgreySQL.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 08-09-02 20:19

> Envidere har Apple vist valgt mySQL frem for postgreySQL.

Ja, så har de altså valgt et sekundaprodukt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-02 20:23

On Sun. d. 08 Sep. 2002 kl. 19:19 GMT, Per wrote:

> Ja, så har de altså valgt et sekundaprodukt.

Såvidt jeg er orienteret kommer det vist an på anvendelsen.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-09-02 21:58

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Såvidt jeg er orienteret kommer det vist an på anvendelsen.

MySQL er lynene hurtig til at åbne en forbindlese og læsse data ud.
Det er fikst med read-only data, i simple systemer uden connection
pooling. Til andre formål er fordelene små´.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-09-02 15:55

On Sun. d. 08 Sep. 2002 kl. 20:57 GMT, Thorbjørn wrote:

> MySQL er lynene hurtig til at åbne en forbindlese og læsse data ud.
> Det er fikst med read-only data, i simple systemer uden connection
> pooling.

Er det ikke netop det der gør kombintionen af mySQL, PHP & Apache
populær?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-09-02 19:03

> Er det ikke netop det der gør kombintionen af mySQL, PHP & Apache
> populær?

MySQL er populær netop på grund af det. Apache er den webserver der
bare kører på et UNixsystem - næsten som standard. Den eneste grund
jeg indtil videre har stødt på som værende vægtigt nok til at kunne
vippe Apache af pinden, er i forbidnelse med Java-udvikling, hvor de
store totalenterpriseløsninger næsten kræver en webserver inkluderet i
Javadelen. Her er der så adskillige at vælge imellem.

Når det så er på plads, så er PHP et nærliggende valg. Nemt at gå
til, og man kan få opgaverne løst rimeligt hurtigt. Til større
systemer synes jeg dog personligt at det kommer lidt til kort, men det
kan let være blevet bedre på de par år der er gået siden jeg legede
med det.

Når det så er sagt, så kan man lave mange sjove ting med PHP med
venner, og jeg har absolut ikke noget imod det. Det var en af de få
muligheder jeg havde udset som mulig "genimplementeringsprog" i det
projekt jeg arbejder på i dag, men det kom til kort fordi vi ønskede
at abstrahere databasen væk, kombineret med at have valgfrihed på alle
fronter. Med PHP binder man sig stort set til Apache på en
Unixmaskine.

Til gengæld havde vi nok været færdige i dag - jeg er dog overbevist
om at vi bygger et meget bedre produkt.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-02 19:53

> Det er ellers hurtigt at downloade og installere PostgreSQL. Den findes
> endda på Apples hjemmeside i en pkg-fil ...

Det løser /ikke/ spørgsmålet om produktdifferentiering og support.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-09-02 21:08

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Envidere har Apple vist valgt mySQL frem for postgreySQL.

Så er de dumme. MySQL er et SQLificeret filsystem, PostgreSQL er en
rigtig transaktionsdatabase.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 08-09-02 23:54

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> [...]
> relationsdatabase PostgreSQL? Og i øvrigt sørger for at den nye
> adressebog netop gør brug af denne database? Måske endog udvidet så det

Det ville vel være overkill med en SQL database til en flad database.
Desuden benytter API'et sig af standard Cocoa (Foundation) teknikker som
property lists og objekter og har derfor været relativt simpelt at
implementere.

Synkronisering med PalmOS kommer med iSync.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 09-09-02 05:29

> Det ville vel være overkill med en SQL database til en flad database.

I den korte oversigt der står i 10.2 parkken synes det da ellers af
fremstå som om man kan have vilkårligt mange telefonnumre og
e-mailadresser? Det lyder da som mindst en netværksdatabase som
FileMaker; i mit adressekartotek her kan jeg have vilkårligt mange af
telefonnumre [incl e-mailadresser o.lign.], vilkårligt mange adresser og
i øvrigt slår den selv postdistrikt op for mig ...

> [...]
> implementere.
>
> Synkronisering med PalmOS kommer med iSync.

Interessant. Kan OfficeLine ikke snart blive færdig med min maskine!

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-09-02 09:28

serse@diku.dk (Per Erik Ronne) writes:

> Interessant. Kan OfficeLine ikke snart blive færdig med min maskine!

De skal LIGE vaere faerdig med min foerst!

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jan Jonasen

Dato : 09-09-02 12:13

In article <1fi8bnk.1u2phyvg77s0eN%serse@diku.dk>, Per Erik Ronne
(serse@diku.dk) wrote:
> [...]
> telefonnumre [incl e-mailadresser o.lign.], vilkårligt mange adresser og
> i øvrigt slår den selv postdistrikt op for mig ...

Det du egentligt siger er, at alle situationer hvor man har én til mange
forhold, er en relationel database det bedere valg?

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 09-09-02 12:29

Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Det du egentligt siger er, at alle situationer hvor man har én til mange
> forhold, er en relationel database det bedere valg?

Næh, har jeg skrevet det? Personligt foretrækker jeg relationsdatabaser
som Oracle og PostgreSQL, men nu har jeg altså min store adressedatabase
liggende i FileMaker Pro [der jo netop ikke er en relationsdatabase], og
har da overvejet at flytte den over i 4D. Eller PostgreSQL. Det er dog
også et spørgsmål om hvor meget man gider gøre ved det; FileMaker lider
dog af den skavank, at den hele bliver back-up'et bare man har været
inde i den. Det sker ikke med 4D, og back-up af PostgreSQL ser ud til at
kunne udføres automatisk mens databasen kører [et script i cronen der
dumper databasens indhold til CREATE og INSERT sætninger m.v., som så
lægges i en mappe som Retrospect laver backup på].

Fra : Jan Jonasen

Dato : 09-09-02 13:14

In article <1fi8vtn.tcqc3m11018qsN%serse@diku.dk>, Per Erik Ronne
(serse@diku.dk) wrote:
> Næh, har jeg skrevet det?
Nej, jeg omformulere, for at se om jeg forstår meningen, idet du skriver at
en opgave med at gemme "vilkårligt mange telefonnumre og
e-mailadresser" lyder som noget med en netværksdatabase. Hvad er det så? En
fladfils database som kan tilgåes af flere personer på én gang?

> [...]
> liggende i FileMaker Pro [der jo netop ikke er en relationsdatabase], og
> har da overvejet at flytte den over i 4D. Eller PostgreSQL.

Jeg mener det er helt ude af propertioner. Hvor store datamængder taler vi
om til et adressekartotek? 100kb rå tekst max? Læs skidtet ind i
hukommelsen evt. via DOM og en XML fil, lynhurtig tilgang og principielt
ingen størrelses begrænsninger. Det fundamentale her ligger i at spekulere
lidt over, hvilke skaleringskrav kan man tillade sig at/bør stille til i
dette tilfælde et (undskyld udtrykket) latterligt adressekartotek? Mener du
at en relationel DB som Oracle, MS Sql eller Postgresql er det optimale til
dette formål?

FMP har iøvrigt mig bekendt også en form for relationel tilgang, hvilket de
også skriver i deres datasheet for FMP 6 (under Powerfull data management).

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 09-09-02 13:35

> [...]

> e-mailadresser" lyder som noget med en netværksdatabase. Hvad er det så? En
> fladfils database som kan tilgåes af flere personer på én gang?

En netværksdatabase er ikke det samme som en relationsdatabase. I øvrigt
har databasen følgende struktur:

Person ----->Nummer
----->Adresse <-----Post

Hvor pilen betegner en----->mange.

Jeg kan ikke se nogen forskel mellem telefonnumre og e-mail adresser, og
type-felt, så man kan indtaste de fornødne oplysninger dér.

Hvorfor flere adresser? Tja, privat, sommerhus, ...

> [...]
> at en relationel DB som Oracle, MS Sql eller Postgresql er det optimale til

Jeg er netop aldrig gået i gang med det. Det kører jo også udmærket i
min FileMaker Pro - der er under 2000 indgange.

> FMP har iøvrigt mig bekendt også en form for relationel tilgang, hvilket de
> også skriver i deres datasheet for FMP 6 (under Powerfull data management).

Jeg finder den nu ikke ligefrem relationel. Man kan da heller ikke bruge
SQL.

Fra : Jan Jonasen

Dato : 09-09-02 16:55

In article <1fi8ykp.gkr16sd427jeN%serse@diku.dk>, Per Erik Ronne
(serse@diku.dk) wrote:
> En netværksdatabase er ikke det samme som en relationsdatabase.

Det kunne jeg forestille mig, netop derfor spørger jeg hvad det er?

> [...]
> type-felt, så man kan indtaste de fornødne oplysninger dér.
>
> Hvorfor flere adresser? Tja, privat, sommerhus, ...

Strukturen overrasker heller ikke. Men din private udgave er her
irrelevant. Følgende udsagn undre mig:

"Hvorfor i alverden mon de ikke samtidig præinstallerer den gratis
relationsdatabase PostgreSQL? Og i øvrigt sørger for at den nye
adressebog netop gør brug af denne database?"

Svaret må være at det rent og skær resource spild og skudt over målet med
Postgrelsql eller ligende, blot for at holde data for f.eks. en adressebog.
Det lugter mest af at Postgresql skulle være Edlichs gave til
menneskeheden, hvilket holder i langtfra alle situationer.

Egentligt ville jeg hellere end et såkaldt åbent API (Morten kalder
adressebogsformatet i OS 10 dette) foretrække et ikke-proprietært format
som f.eks. XML, specielt når der tænkes på indholdets omfang og
brugsmønster. Hvis Apple engang beslutter at lave samkøring mellem en bunke
applicationer med forskelligt brug, så ville en "rigtig" database nok være
mere på sin plads, men set fra Cocoa og Java API ville en OO DB nok være
bedre egnet.

> Jeg er netop aldrig gået i gang med det. Det kører jo også udmærket i
> min FileMaker Pro - der er under 2000 indgange.

Men du skriver at du ville foretrække det, til det vil jeg så spørge
hvorfor?

> Jeg finder den nu ikke ligefrem relationel. Man kan da heller ikke bruge
> SQL.

Med mindre FM lyver om det, hvilket jeg tvivler på, så er den det nu
alligevel.

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-09-02 17:37

In article <MPG.17e6e29fffd14a87989742@news.stofanet.dk>,
Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Med mindre FM lyver om det, hvilket jeg tvivler på, så er den det nu
> alligevel.

FMP bruger ordet "relationer" lidt alternativt i forbindelse med
databaser.

Fra : Jan Jonasen

Dato : 09-09-02 18:00

In article <newsspam4-325EA5.18364209092002@dtext.news.tele.dk>, Martin
Edlich (newsspam4@mail.edlich.dk) wrote:
> FMP bruger ordet "relationer" lidt alternativt i forbindelse med
> databaser.

Var det ikke omkring 3.0 de begyndte at slå på det?

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-09-02 18:28

In article <MPG.17e6f21a60f7744989747@news.stofanet.dk>,
Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Var det ikke omkring 3.0 de begyndte at slå på det?

Det mener jeg, jo.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-09-02 19:04

Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> writes:

> Svaret må være at det rent og skær resource spild og skudt over målet med
> Postgrelsql eller ligende, blot for at holde data for f.eks. en adressebog.

LDAP ville nok være meget bedre. Specielt resten af dine
betragtninger taget in mente.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 09-09-02 19:59

Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Det kunne jeg forestille mig, netop derfor spørger jeg hvad det er?

Det er temmelig omfattende at redegøre for hvad en relationsdatabase er,
men lad mig blot sige at i en relationsdatabase er det selve tabellerne
der er »relationser« i matematisk forstand. Hvilket vil sige en /mængde
af poster/. Det betyder også at posterne ikke har nogen rækkefølge, og
at der ikke kan optræde dubletter. Men prøv at læse C.J. Dates bog »In
Introduction to Database Theory«, i årtier den naturlige indføring i
emnet.

> [...]

> Det lugter mest af at Postgresql skulle være Edlichs gave til
> menneskeheden, hvilket holder i langtfra alle situationer.

Alle har brug for en adressedatabase. Er den fornuftigt indbygget i en
relationsdatabase som PostgreSQL kan enhver bygge videre på den til egne
formål, samtidig med at de data der vedrører adressedatabasen stadig
ville kunne bruges af standardprogrammerne. En nyttig udbygning for en
privatperson ville naturligvis være at lejre e-mails og
kalenderoplysninger dér, og så i øvrigt give mulgihed for synkronisering
med Palm.

> [...]
> bedre egnet.

> Men du skriver at du ville foretrække det, til det vil jeg så spørge

Backup fungere ordentligt, og jeg er vant til relationsdatabaser som
Oracle.

Oracle findes i øvrigt i en slags gratisversion, desværre kun til
Windows og Linux. Beregnet til at programmører der bruger Oracle på
arbejde, også kan bruge den derhjemme, og dér også løbende downloade de
nyeste versioner - godt for salget til deres firmaer. Jeg har fået at
vide at en del lærere på DIKU rent faktisk bruger denne database til
deres personlige ting.

> Med mindre FM lyver om det, hvilket jeg tvivler på, så er den det nu
> alligevel.

Det er og bliver en netværksdatabase, men massevis af netværksdatabaser
bliver nu også kaldt for »relationsdatabaser«; de pryder sig med lånte
fjer.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 09-09-02 20:24

Per Erik Ronne skrev:

> Men prøv at læse C.J. Dates bog »In Introduction to Database Theory«, i
> årtier den naturlige indføring i emnet.
Jo tak, det mindes jeg svagt. Den hedder i øvrigt "An Introduction to
Database Systems". http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0201684195/

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 10-09-02 04:29

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> Jo tak, det mindes jeg svagt. Den hedder i øvrigt "An Introduction to
> Database Systems". http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0201684195/

Ja; jeg gad ikke gå ind i det andet værese og se efter.

I øvrigt kan det ikke betale sig at købe bøger på amazon.co.uk. De er
nemlig momsregistrerede i Danmark. Prøv blackwell.co.uk; så slipper du
med den engelske bogmoms på 0%.

Fra : Jan Jonasen

Dato : 09-09-02 20:40

In article <1fi98pg.1isve3m1jaz2dlN%serse@diku.dk>, Per Erik Ronne
(serse@diku.dk) wrote:
> Det er temmelig omfattende at redegøre for hvad en relationsdatabase er,

Jeg ved ganske udemærket klar over, hvad en relationel database er,
arbejdede dagligt med Oracle og MS Sql. Spørgsmålet køre på en
"netværkdatabase", hvad er det?

> [...]
> privatperson ville naturligvis være at lejre e-mails og
> kalenderoplysninger dér, og så i øvrigt give mulgihed for synkronisering

Den helt store ulempe er at "folk" ikke kender eller forstår SQL, alle kan
tilgengæld forholde sig til en tekst fil, eller et såkaldt åbent API, hvis
man skulle være programmør. Lur mig om en given model ikke også ville være
mere resouce krævende, samt formentligt til en så lille opgave langsommere.

> Backup fungere ordentligt, og jeg er vant til relationsdatabaser som
> Oracle.

Det mener du så "almindelige" mennesker er i stand til at bestyre? exp til
Oracle er i hvertfald ikke for børn. Nu har jeg ikke selv 10.2, så hvis
følgende er forkert ret det venligst, men mon ikke adressebogen i 10.2
gemmer sine ting på en simple måde? Evt. i en simple fil? Hvad er nemmest
for "almindelige" mennesker, lave backup af en fil, eller skrive sql
scripts (eller exp) til en database? Hvilken backup metode tror du er
sikrest, én fil eller et sql script? Bær in mente at det nok er begrænset,
hvor mange transaktioner der foregår i en adressebog. Glem ikke, at OS 10
ikke er nørdernes samligspunkt, det er beregnet til folk, som generelt er
ret ligeglade med shellscripts og cron jobs.

> [...]
> nyeste versioner - godt for salget til deres firmaer. Jeg har fået at
> vide at en del lærere på DIKU rent faktisk bruger denne database til

Jeg mindes stadig at denne er single connection, ikke meget netværk over
den. Kender du ram forbruget for sådan en fætter? Apple kunne jo
naturligvis sætte det på et absolut minimum (32 mb ram, ingen caching
osv.), men stakkelse den supporter som skal forklare Hr. Jonasen, hvordan
man retter i en pfile, når der pludseligt ikke er plads til flere indgange
i hans bog, det tager 5 minutter at få den frem pga. swapping eller nærmest
hvilket som helst relateret problem.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 10-09-02 04:30

Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Spørgsmålet køre på en "netværkdatabase", hvad er det?

Tja, du ved hvad en flad database er. En hierakisk database er en
database der tillader brug af 1->M relationer, en til mange. Og her er
ordet »relation« altså brugt i betydningen /relation mellem tabeller/.
Eksempel at en person kan have flere »numre« [telefonnumre, e-mail
adresser mv.], og i øvrigt også flere adresser [hjem, arbejdsplads,
sommerhus mv.].

En tand derover er så netværksdatabasen, som er noget mere fleksible. En
person kan have flere adresser:

Person -> Adresse

Men en post [postnummer, postdistrikt] kan også have flere adresser;
flere adresser har jo samme postnummer, så:

Person -> Adresse <- Post.

Her er der ikke tale om et hieraki men om et netværk. En sådan database
kan implementeres i en netværksdatabase, eller i en ægte
relationsdatabase som Oracle, Informix, Ingres eller PostgresQL
[sidstnævnte er i øvrigt i sit udgangspunkt det samme som Ingres].

Kort sagt ville jeg kalde en database for en relationsdatabase hvis den
har indbygget fuld SQL [CREATE, SELECT, UPDATE, INSERT, etc] og i øvrigt
tillader unikke nøgler. Der findes dog også andre foresprøgselssprog som
relational algebra.

De mest almindelige databaseprogrammer til Mac, FileMaker Pro og 4th
Dimension, er ikke relationsdatabaser, men »kun« netværksdatabaser. Og
generelt er relationsdatabaser.langt mere fleksible end
netværksdatabaser. Og jeg synes personligt at det er meget besværligt
med en database /hvor man ikke kan komme ind og lave en foresprøgsel i
SQL, herunder ved brug af views/. I den database man bruger i
eksempelvis Magistrenes A-kasse har man således ikke været i stand til
at få aldersfordelingen af dem der er ved, eller er, faldet ud af
dagpengesystemet, og altså ryger på kontanthjælp indtil de fylder 65
[jeg er fagligt aktiv].

> Jeg mindes stadig at denne er single connection, ikke meget netværk over
> den.

Jeg har kun »leget« lidt med den, og har som Mac-bruger ikke brugt den
synderligt. Lige så vel som det til visse opgaver er nødvendigt med
sqlplus [i PostgreSQL-sammenhæng psql], så er en grafisk
brugergrænseflade en nødvendighed, og vel at mærke en grafisk
grænseflade der giver mulighed for at lave master-detail skærmbilleder.

Fra : Jan Jonasen

Dato : 10-09-02 14:32

In article <1fia3oq.2pw9fgdlbxwcN%serse@diku.dk>, Per Erik Ronne
(serse@diku.dk) wrote:
> [...]
> relationsdatabase som Oracle, Informix, Ingres eller PostgresQL
> [sidstnævnte er i øvrigt i sit udgangspunkt det samme som Ingres].

Ovenstående er basalt set også en relations DB, SQL (typisk 92) er blot en
ANSI standard for at lave forespørgsler på indeholdt data, og egentligt
ikke det kvalificerende for om noget er relationelt eller ej. Er
"netværksdatabase" et kendt begreb, eller blot en definition fra din side?
Definitionen med at den skal understøtte div. SQL udtryk, vil nok gøre MS
kede af det, SQL Server har f.eks. ikke INTERSECT og MINUS (aka differens).
SQL Server er baseret på Sybase, og mon ikke de fleste vil kalde den for
relationel.

En GUI bygger bør medfølge en given DB?

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 10-09-02 19:01

Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Er "netværksdatabase" et kendt begreb, eller blot en definition fra din
> side?

Det er et kendt begreb. Det er blot min fornemmelse at de fleste
netværksdatabaser i dag markedsføres som relationsdatabaser.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 09-09-02 14:23

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> I den korte oversigt der står i 10.2 parkken synes det da ellers af
> fremstå som om man kan have vilkårligt mange telefonnumre og
> e-mailadresser?

Det bliver den jo ikke mere relationel af. En record består iøvrigt af
en property list og kan derfor indeholde et vilkårligt antal keys og
values i en træstruktur..

> [...]
> telefonnumre [incl e-mailadresser o.lign.], vilkårligt mange adresser og
> i øvrigt slår den selv postdistrikt op for mig ...

Den mulighed (postdistriktopslag) rummer adressebogsdatabasen ikke, men
vil kunne implementeres i klientprogrammerne som adressebogen, iChat og
Mail.

> Interessant. Kan OfficeLine ikke snart blive færdig med min maskine!

Måske vi får iSync og iCal samtidig med Apple Expo i Paris
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 09-09-02 14:39

> Det bliver den jo ikke mere relationel af.

Har jeg sagt det? Det er såmænd nok at den er /hierakisk/. En flad
database kan naturligvis ikke klare det.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 09-09-02 20:08

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Har jeg sagt det? Det er såmænd nok at den er /hierakisk/. En flad
> database kan naturligvis ikke klare det.

Jeg misforstod dig kan jeg se. Med flad mener jeg ikke relationel. Jeg
vil mene af adressekartoteket er fladt med forskellig record længe (det
er et objekt).

API Dokumentation:
<http://developer.apple.com/techpubs/macosx/AdditionalTechnologies/Addre
ssBook/index.html>
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 10-09-02 04:59

> Jeg misforstod dig kan jeg se. Med flad mener jeg ikke relationel. Jeg
> vil mene af adressekartoteket er fladt med forskellig record længe (det
> er et objekt).

Jeg skelner mellem flad, hierakisk, netværks og relationsdatabaser [der
er vist senere kommet flere til].

Tidlige versioner af FileMaker med repeating fields var hierakiske; nu
er FileMaker en netværksdatabase.

> API Dokumentation:
> <http://developer.apple.com/techpubs/macosx/AdditionalTechnologies/Addre
> ssBook/index.html>

Den må jeg så se at kigge på.

Men i øjeblikket er jeg nu handicappet af en 6100, en Windåse - og en ny
maskine til reparation. 6100 er i dag uhyre langsom på nettet, det er
besværligt at bruge to maskiner samtidig [Windåsen til web], så ...