DFM-FAQ er klar!
Fra : Thomas Makro

Dato : 05-09-02 22:42

Der har flere gange været skrevet her på DFM, at vi mangler en FAQ
(Frequently Asked Questions).

Den gode nyhed er, at jeg nu har lavet en FAQ! Men rolig nu, det har
ikke slået så meget klik for mig, at jeg tror, jeg selv kan skrive
alle emner på en DFM FAQ

Enhver har kunnet se, at det er en kæmpe opgave at skrive om, og
løbende opdatere, alle emner der jævnligt går igen på DFM. Jeg mente
derfor, at der var behov for at kunne opsplitte og uddelegere FAQen
til mange. Derfor har jeg lavet et forum, hvor de der har lyst til at
gi' en hånd med, kan blive emne-redaktør, på lige netop det emne, de
har lyst til at skrive om. person. Man må gerne skrive om flere emner.

DFM FAQ'en findes på denne nyhedsgruppes officielle hjemmeside,
www.dmcn.dk - hvor ellers?
(Der kommer et punkt i menuen i løbet af de næste par dage).

Da DMCN allerede har en liste med DFM-brugerne med tilhørende
passwords, har jeg brugt denne til DMCN FAQen, på samme måde som jeg
har brugt den til produktanmeldelserne. Ændrer man sit navn på
DMCN-listen, ændres navnet også på de produktanmeldelser man har
skrevet, samt på de emner man skriver om, på DFM-FAQen. Man kan logge
ind med sit DMCN nummer med tilhørende pass, og redigere i sine
anmeldelser og sine emner på FAQen, lige så ofte man vil. Ændringerne
er synlige med det samme.

Da DMCN er baseret på frivillig arbejdskraft (ja jeg har lavet både
produktanmeldelserne og DFM FAQen i min fritid), er alle
emne-redaktører på DFM FAQen også frivillige. Du får således ikke
nogen betaling for at stå for et emne på FAQen, men man du bestemmer
hvordan emnet skal fremstilles.

For at undgå at flere personer opretter enslydende emner, er der kun
en der kan oprette emner, og det er mig. Til gengæld kan alle få et
emne oprettet, blot det ikke findes i forvejen.

Der er ingen tvivl om, at der er tusindvis af emnemuligheder. Det er
kun fantasien der sætter grænser. Selv kan jeg da hurtigt foreslå et
par emner der er set på DFM flere gange, f.eks.
- Cykelcomputer, gode råd om montering.
- Lapning, hvordan gør man?
- Vinteropbevaring, hvordan?
- Køreskole, hvad man skal være opmærksom på
- Punktering under kørsel
- Wheelie, sådan gør man
- foto-bøde, slipper man som motorcyklist?
- Retsag, kan man slippe for at betale en fartbøde?
....osv

Den omvendte ordstilling kan umiddelbart virke irriterende, men er
valgt for at emneoversigten kan stå alfabetisk, efter det mest sigende
ord.

Nu håber jeg at mange vil melde sig med et emne, man ved noget om.
Eller et emne man synes er interessant. Eller et emne man bare ikke
gidder se på DFM igen, og derfor synes bør være på FAQen.
Her er DIN mulighed for at gøre noget aktivt, istedet for at sidde og
surmule over, at ingen gør noget for motorcyklisterne.

Gør således: Send mig en mail på makro@cyberjunkie.dk med dit
DMCN-nummer og en potentiel overskrift på det emne du vil skrive om.
Så opretter jeg emnet, og besvarer din mail, med et link til den side,
du kan logge dig ind, og skrive løs, på.

--
M.v.h. Thomas Makro
Honda VFR 750 F

Fra : Bjørn S

Dato : 06-09-02 11:42

------------ snip
------------------- mere snip

---------------------- mega snip
> [...]
> Så opretter jeg emnet, og besvarer din mail, med et link til den side,
> du kan logge dig ind, og skrive løs, på.

En anden mulighet er jo måske også at bruge en Wiki, men jeg vet ikke om den
kan redigeres af "højere magter" - den kan jo blive useriøs eller misbrugt.
Tanken var bare at den var nemmere at gå til, og enklere at administrere når
den først var op og køre.

Se mere om den i denne artikkel :
<http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=3697&SegmentID=13227>
- og i praksis her :
<http://www.dairiki.org/HammondWiki/>

/Bjørn

Fra : Thomas Makro

Dato : 06-09-02 15:35

On Fri, 6 Sep 2002 12:42:25 +0200, "Bjørn S" <bjosko@ReMoVeyahoo.com>
wrote:

>En anden mulighet er jo måske også at bruge en Wiki, men jeg vet ikke om den
>kan redigeres af "højere magter" - den kan jo blive useriøs eller misbrugt.
Netop.
Jeg har skam overvejet at lave noget i den stil, men mine erfaringer
siger mig, at når A har skrevet noget A synes er smart, så bliver A
sur når B retter/sletter det som A synes er kloge ord. Så kommer C og
retter i noget, og så bliver A og B sure på C, osv...

I min verden er der kun en person der er ansvarlig for et emne, en
emne-redaktør. Og denne person må herefter tage de hug/råd der kommer
fra alle andre. Gør emneredaktøren sit arbejde ordentligt, og bringer
de inputs der kommer, får emneredaktøren "thumbs up" af 'pøblen'. Hvis
emneredaktøren afviser inputs med en saglig og seriøs begrundelse,
accepteres han også. Endog rigtig meget!
Problemet opstår hvis emneredaktøren ikke vil lytte til de inputs der
kommer, eller ikke vil bruge dem, fordi de er en bestemt person. Men
lad os ikke håbe vi når dertil...

Jeg har skam også skrevet på WEBsiden, at man er velkommen til at
komme med inputs, for udgangspunktet er, at en FAQ aldrig bliver god
nok (dette er ikke en kritik af nogen emne-redaktør, men en generel
holdning).
Da websiden ikke er synlig endnu, er her en copy/paste af noget af det
jeg har skrevet:

DFM FAQen kan altid blive bedre, så konstruktive forbedringsforslag
modtages gerne.
Hvis det er større indholdsmæssige ting du er uenig i, eller hvis du
synes der mangler belysning af vigtige sider, skal du starte en tråd
om emnet på DFM

Sidstnævnte sætning er netop skrevet, for at alle kan få indflydelse
på ændringer, således at emnet bliver belyst fra alle sider. At det så
også bliver nemmere for emneredaktøren (som blot behøver copy/paste
for at have et bredt dækkende emne) gør jo ikke noget.