Parketgulv lægges....
Fra : Ukendt

Dato : 05-09-02 21:39

Vi skal til at lægge parketgulv.

Vi er blevet anbefalet af nogen at benytte det filt med fugtspærrer på
bagsiden (vender nedaf) da der så ikke kommer fugt op i træet, der kan få
det til at slå sig...

Af andre er vi blevet anbefalet at lade være - da der danner sig kondens
under plasten...

I begge tilfælde har vi oplyst personerne om at der er fuld kælder under...

Hvad er rigtigt? Filt med eller uden fugtspærre?

Mvh
Allan

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 05-09-02 22:38

> [...]
under...

> Hvad er rigtigt? Filt med eller uden fugtspærre?

Groft sagt: Vælger du med fugtspærre holder du fugten ned i det gulvet
ligger på og medmindre det er et betondæk vil det rådne.
Vælger du uden fugtspærre vil fugten kunne trække op i dit gulv og det vil
slå sig, men til gengæld slipper fugten ud.
Det bedste vil jeg mene er at vælge uden fugtspærre og så sætte en
fugtspærre på loftet i kælderen, da det er bedre at stoppe fugten inden den
kommer ind i træet/gulvet.

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Per H

Dato : 06-09-02 04:33

On Thu, 5 Sep 2002 22:39:28 +0200, "Allan Rasmussen" <jawa350 at
HOTMAIL . COM> skrev:

>Vi skal til at lægge parketgulv.
>
>Vi er blevet anbefalet af nogen at benytte det filt med fugtspærrer på
>bagsiden (vender nedaf) da der så ikke kommer fugt op i træet, der kan få
>det til at slå sig...

hvis du skal lægge det på et betongulv i kælderen skal der
dsampspærre, ellers ikke.

vi må gå ud fra at fugten fra kælderen ikke når helt op gennem
etageadskillelsen, da der gerne skulle være en dampspærre i en eller
anden form i kælderen.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-02 06:43

> hvis du skal lægge det på et betongulv i kælderen skal der
> dsampspærre, ellers ikke.

Det skal lægges på et betondæk i stue etagen.
Nedenunder er mit opvarmede værksted (oprindelig garage)

> vi må gå ud fra at fugten fra kælderen ikke når helt op gennem
> etageadskillelsen, da der gerne skulle være en dampspærre i en eller
> anden form i kælderen.

Det er der ikke...
Det der skulle være grunden til at lægge filten med plast i bunden - var -
citat: "Hvis jeg var helt sikker på at der ikke er noget fugt i beton'en -
så kan du bare lægge alm. filt..."...

Det er jeg jo ikke HELT SIKKER PÅ - Jeg er jo ikke ekspert. Men der må
unægteligt være lidt fugt nu - efter vi har planspartlet gulvet, med sådan
noget selvnivellerende gulvspartel til 149,- kr. / 25 kg. sæk - i Silvan...

Mvh
Allan

Fra : Martin Christiansen

Dato : 06-09-02 13:43

"Allan Rasmussen" <jawa350 at HOTMAIL . COM> skrev i en meddelelse
> Det skal lægges på et betondæk i stue etagen.
> Nedenunder er mit opvarmede værksted (oprindelig garage)

Man lægger plastik mellem hvis betonen er udstøbt for nyligt. Der vil dog
ikke ske noget ved at lægge det selv om betonen er udtørret. Det har bare
ikke noget formål så. Man skal bare sørge for at plastikken lægger mod
betonen. Betonen er i sig selv diffusionstæt (som dampspærre), så det eneste
plastikken skal er at sørge for at evt. byggefugt fra betonen kommer op i
træet.

Hvis man har et træbjælkelag mellem to opvarmede rum må man dog ikke have
plastik mellem.

Når etagedækket er i beton virker det som dampspærre (diffusionstæt).

> [...]
> citat: "Hvis jeg var helt sikker på at der ikke er noget fugt i beton'en -

Nemli'

> [...]
> unægteligt være lidt fugt nu - efter vi har planspartlet gulvet, med sådan
> noget selvnivellerende gulvspartel til 149,- kr. / 25 kg. sæk - i

Hvad skriver de på posen om udtørringstid..?

- Martin

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 06-09-02 23:13

<snip>

> Når etagedækket er i beton virker det som dampspærre (diffusionstæt).

<snip>
Hvis beton er vandtæt hvorfor skal man så sætte fugtspærre op på
badeværelset under fliserne. Hvorfor skal man sætte "klinker" i bassinerne i
en svømmehal?
NEJ, beton er *ikke* vandtæt! Hvis man vil gøre det tæt skal man smøre
"gummihud" på, eller tjære det (lugter bare ikke så godt)

Fra : Niels Olsen

Dato : 08-09-02 10:02

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> NEJ, beton er *ikke* vandtæt! Hvis man vil gøre det tæt skal man smøre
> "gummihud" på, eller tjære det (lugter bare ikke så godt)

Du har efter min mening ret i at beton ikke er vandtæt, da det suger vandet.
Men der er forskel på vandtæt og fugttæt.

MVH Niels

Fra : Martin Christiansen

Dato : 09-09-02 09:01

"Niels Olsen" <no@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> Du har efter min mening ret i at beton ikke er vandtæt, da det suger
vandet.
> Men der er forskel på vandtæt og fugttæt.

Ja, og det oprindelige emne havde ikke noget som helst at gøre med vandtæt
beton..?

- Martin

Fra : Niels Olsen

Dato : 09-09-02 19:19

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> vandet.
> >

> Ja, og det oprindelige emne havde ikke noget som helst at gøre med vandtæt

Enig. Derfor gjorde jeg også opmærksom på at der er forskel på vandtæt og
fugttæt .

MVH Niels

Fra : Martin Christiansen

Dato : 09-09-02 08:59

> [...]
> NEJ, beton er *ikke* vandtæt! Hvis man vil gøre det tæt skal man smøre
> "gummihud" på, eller tjære det (lugter bare ikke så godt)

Vandtæt..? Hvem snakker om vandtæt. Jeg skriver "DIFFUSIONSTÆT" og der er en
stor forskel. En dampspærre har ikke noget at gøre med at være vandtæt.

- Martin

PS. Hvis man har en ydervæg med betonbagmur og træbeklædning udvendigt, hvor
ligger dampspærren så...?