Ekstrem fødevareallergi [lang]
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-09-02 19:39

Hej

Jeg har før skrevet om min lillesøsters fødevareallergi, men nu har
jeg virkelig brug for et par gode råd.

Hvis det er den forkerte gruppe, så vis mig venligst videre til den
rigtige.

Min lillesøster har astma og har haft det hele livet, som lille var
hun meget allergisk over for bl.a. konserveringsmidler og
farvestoffer. En rød vingummi og så var det afsted til hospitalet, det
udløste simpelthen at astmaanfald, der ikke var til at spøge med. Hun
er i øvrigt 20 år nu.

Det troede vi så hun var vokset over. men vi blev klogere. For 4-5 år
siden fik hun så enkelte anfald af ekstrem kløen og udslet, de var
altid udløst af noget rødt; et kvart rødt æble, en skefuld
solbærmarmelade...

Efter lange perioder uden anfald har hun nu haft mindst et om dagen
det sidste stykke tid, altså de sidste uger. Lægerne ved ikke hvad de
skal stille op. Hun får så store mængder binyrebarkhormon at hun sover
det meste af tiden. Selvom hun undgår de ting lægerne siger (ikke at
de er enige!) så kommer der nye anfald. Det sidste anfald var klokken
5 i morges. Lægerne startede ellers med at tro at hun kunne klare
anfaldende selv vha. binyrebarkhormon og antihistamin, men de doser
der er nødvendige nu, skal hun have på hospitalet.

Så som I nok kan gætte, så er det ved at gå os alle sammen lidt
på. Desværre har jeg ikke selv en fuldkommen liste over de seneste
ting hun ikke må spise, men det inkluderer surmælksprodukter, havre,
løg, bælgfrugter, de fleste frugter og grøntsager, alt andet
drikkeligt end vand og mælk.

Så det jeg gerne vil vide er om der er nogen der har oplevet lignende
ting og som kan give nogle råd. Opskrifter vil også være yderst
velkomne, når jeg i løbet af weekenden får en mere detaljeret liste
hjemmefra, så vender jeg tilbage med den.

Jeg håber på at I enten kan hjælpe mig her i gruppen eller at I kan
henvise mig til hjemmesider eller en anden gruppe der kan.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 06-09-02 14:47

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ud6rsxowp.fsf@trinekc.dk...
> [...]
>
> Jeg håber på at I enten kan hjælpe mig her i gruppen eller at I kan
> henvise mig til hjemmesider eller en anden gruppe der kan.

Hej Trine
Som jeg vist har skrevet, så har min ældste søn også farvestofallergi omend
ikke så slem som din søster. Han får også heftige vejrtrækningsproblemer
efter slik med farvestof (hvilket han derfor selvfølgelig ikke spiser!)
Du må meget gerne maile mig med den fødevareliste og så kan jeg da se om jeg
kan hjælpe lidt.
Jeg har i øvrigt samme erfaring med at allergien "breder" sig, nu er han
nemlig også blevet allergisk overfor græspollen endda i meget svær grad og
det kom meget pludseligt. Vores læge har nu henvist ham til en priktest på
Hvidovre hospital.
For mig har det værste været, at mange - faktisk rigtig mange slet ikke har
troet på mig, for "man putter da ikke noget i mad, som nogen ikke kan tåle".
Det er jo eller almindelig kendt at folk kan være allergisk over for gluten
eller nødder f.eks. men man kan åbenbart ikke få allergi af farvestoffer,
men det er trods alt mig, der nu flere gange har måtte haste til hospitalet
midt om natten med et barn, der var ved at blive blå i hovedet pga. et eller
andet han havde spist.
Heldigvis er han nu 6 år og er fuldstændig klar over at der er masser og
atter masser af slik og sodavand han ikke må få, men det er sgu surt aldrig
at have smagt cola til en børnefødselsdag. Ernæringsmæssigt er det jo godt
nok, men det er ikke nemt at være en lille allergi-dreng til
børnefødselsdage.
Jeg ved ikke hvor meget hjælp det var, men måske kan det trøste lidt at
vide, at du ikke er den eneste, der har en allergiker i familien.
Måske kan du bruge nogle af opskrifterne på min hjemmeside?? Du kan da kigge
på dem, hvis du har lyst.
MVH Rikke

--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,

Fra : Lene

Dato : 06-09-02 23:30

Hejsa!

Prøv at kigge på flg. side: www.allergisten.dk
Mange mennesker, især multiallergikere, har fundet hjælp ved denne metode.
Held og lykke fra Lene