Skudvinkel
Fra : John Nielsen

Dato : 05-09-02 19:31

En kollega var på bukkejagt i Sverige og har mulighed for at nedlægge en
buk, men undlader at skyde da bukken står ca. 70m nede i en slugt med
siden til. Skudvinklen var ca. 45 grader nedad. Spørgsmålet er, skulle
han sigte højre eller lavere på dyret eller lige på.

John

Fra : Peter Weis

Dato : 05-09-02 19:38

"John Nielsen" <jo.ni@ofir.dk> wrote in message
> [...]
skulle
> han sigte højre eller lavere på dyret eller lige på.

Det kommer an på indskydningsafstanden.
Normalt skal man holde lidt højere når man skyder nedad. Men hvis
indskydningsafstanden er fx 100m, så vil kuglen af sig selv ligge lidt
højere end sigtelinien ved 70m.
I praksis var det nok gået fint at holde lige på.

mvh
Peter

Fra : Christian Rosenfeldt

Dato : 06-09-02 07:47

Hej Peter

Det kan jeg ikke forstå, vil du ikke lige forklare hvorfor man skal holde
højere, når man skyder ned af.

Christian

Fra : Peter Weis

Dato : 06-09-02 08:38

"Christian Rosenfeldt" <cro@renovationsteknik.dk> wrote in message
> Hej Peter
>
> Det kan jeg ikke forstå, vil du ikke lige forklare hvorfor man skal
holde
> højere, når man skyder ned af.

Det kan jeg godt forstå at du ikke kan forstå. For det var ikke
rigtigt - undskyld.
Jeg havde set mig blind på at man på så kort et hold ikke behøver at
bekymre sig meget om det, at jeg glemte at tænke mig ordentligt om.

Man rammer højere (i forhold til sigtelinien) når de skydes nedad og
derfor bør man retteligt holde lidt lavere. Når man ikke skyder
vandret, vil tyngdekraften virke "skråt" på kuglebanen, og gøre den
mindre krum. Hvis man fx skyder lodret nedad vil kuglebanen slet ikke
være krum længere (bortset fra vindafdrift o.lign).
På lange hold vil man yderligere ramme lidt højere end ved vandret
skydning, da den "skråt virkende tyngdekraft" til dels vil kompensere
nedbremsningen af kuglen.
Konkrte tal afhænger af ballistik for den pågælden ammo i den
pågældende riffel samt af indskydningsafstanden.

mvh
Peter

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 06-09-02 11:48

On Fri, 6 Sep 2002 09:37:36 +0200, "Peter Weis" <p.weis@email.dk>
wrote:

<snip>
>På lange hold vil man yderligere ramme lidt højere end ved vandret
>skydning, da den "skråt virkende tyngdekraft" til dels vil kompensere
>nedbremsningen af kuglen.

Men i tillegg så _bør_ man også treffe høyere i dyret, ettersom dyret
også vil stå vinklet i forhold til jegeren, ikke bare terrenget.
Dersom man f.eks skyter det som vanligvis ville være et hjerteskudd,
vil kulen gå ut betydelig lavere på utgangssiden, altså nesten _under_
dyret...

Fra : Lars Haugaard

Dato : 06-09-02 21:18

Og det er lige præcis årsagen til en stor del af de forløbsskud der
forekommer _hvert_ år ved jagt fra hochsitz!

Og nu lige tilbage til det med de 70 meters afstand og 45 graders vinkel.
Hvor meget lavere skal man så skyde? F.eks. med en 6,5 ell. 308 ? Der jeg
vil hen er, at snakker vi få cm så er det vel egentlig et problem der kan
minimeres ved altid at prøve på at levere en høj bladkugle.

Lars H

Fra : Preben Nielsen

Dato : 05-09-02 19:59

"John Nielsen" <jo.ni@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> siden til. Skudvinklen var ca. 45 grader nedad. Spørgsmålet er, skulle
> han sigte højre eller lavere på dyret eller lige på.

De 70m. i 45 grader svarer til ca 50m i vandret plan så det er det der er
afgørende om der skal holdes højere eller lavere. Så er det en 6,5 med en
flad kuglebane kan der godt holdes lige på.

MVH
Preben Nielsen