gode slankeråd
Fra : Jens Christian Larse~

Dato : 05-09-02 17:53

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-02 18:45

"Jens Christian Larsen" <madcow@control.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:Pine.GSO.4.10.10209051744040.26219-100000@sigurd.control.auc.dk...
> Hej gruppe,
>
> Jeg har tabt mig 10% på følgende simple råd.
>
> 1. Drop Cola (og slik hvis du er til det). Der er den åbenbare, men uha,
> hvor mine kg.
> raslede ned, bare jeg skiftede Cola ud med Cola light. Og mig som troede
> det mest var fedtet der fedede...

Helt enig, cola light i stedet gør underværker.

> 2. Drop badevægten. Den kan man hurtigt blive slave af (tror jeg). Se
> hellere om du er begyndt at se mere slank ud, og mærk om dy har fået det
> bedre fysisk. Sol dig i andres kommentare i stedet for et nummer på din
> badevægt.

Ikke nødvendigvis. De 2-300 gram som du ikke kan mærke på tøjet, kan være
meget motiverende. Og jeg kunne forestille mig for virkelig store mennesker
går der måske nogle kilo inden man rigtig kan se og mærke det. Jeg har tabt
8 kg indtil videre, og kan sagtens mærke det på tøjet. Men jeg kunne først
se det, da jeg så et nyt billede af mig selv. Så badevægten har været min
bedste 'indsparker'. Jeg synes ikke rigtig jeg kunne se noget i spejlet, og
jeg troede ikke rigtig på alle dem der kommenterede det.

> 3. Hvis du er sulten uden rimelig grund, så dyrk motion. Min appetit
> falder altid lige efter jeg har dyrket motion.
>
> 4. Fortæl aldrig nogen, at du er ved at slanke dig. Så falder man sikkert
> ikke så hårdt hvis man får "tilbageslag". Bare på med vanten igen.

Det kan også være en støtte!

> 5. Gå gerne sulten iseng. Jeg er aldrig sulten om morgenen lige meget hvor
> hundesulten jeg var da jeg gik iseng.

Sult er ikke godt, stofskiftet går i 'dvale' hvis du er sulter. Kroppen tror
jo der er hungersnød, og 'lagrer' derfor det man indtager.

> 6. Motion kommer man ikke uden om. Dyrk det hver dag, og glæd dig over at
> du kan yde ca. 1% mere hver dag. Kroppen er fantastisk i den henseende,
> man kan vitterlig mærke forbedringer på dagsbasis.

Enig!

> 7. Spis masser af spaghetti og ris og kød. Jeg forstår simpelthen ikke de
> andre råd jeg læser her i gruppen om at skære ned på kulhydrater (ud over
> sukker). Måske er der noget jeg ikke har forstået endnu.

Ja, måske..men hvis det virker alligevel, er det jo helt ok.

> 8. Drop slankeråd. Jeg kender folk, der bager slanke-kager,
> drikker slanke-mælk sammen med slanke-piller, melder sig ind i
> helse-klubber, skærer fedtet fra slanke-hamburgerryg pålæget og desperat
> prøver at slanke sig med diverse slankekure i slankebladene. Jeg tror man
> fralægger sig en del ansvar, hvis man prøver en eller anden beskreven
> skankekur. Opfind hellere selv een, det er sjovere.

Nogle gange er det nemmere at trække på andres viden. Var det så nemt bare
at finde på noget selv og slanke sig, så gjorde folk det vel bare. Nogle
finder tryghed i strukturen på en planlagt kostomlægning.

> 9. Slank dig aldrig i byen (se 4). Det er dine vaner i dagligdagen der
> afgør om du taber dig. Ikke bryllupskagen. Bare gå til den en gang
> imellem. Folk vil også være en smule imponeret når du selv spiser hele din
> egen fødselsdagkage uden at tage et gram på.

Enig, der skal være plads til udskejelser. Og det har også virket fint for
mig. Minder mig om verdens bedste bryllupskage som jeg spiste et kæmpestykke
af - uuhhmmm!

> 10. Sæt dig nogle mål (ikke badevægtsmål). Første gang du får en kommentar
> på din nye vægt(Det er som regel familie, der lurer den først). Første
> gang du skal til at bruge bælte for at holde på bukserne. Første gang du
> ikke kan spise en hel pizza. Første gang du får kvalme af chips og så
> videre. Der er nok af små sejre hen af vejen..Find dine egne.

Også helt enig. Første gang man går forbi slikhylden uden at skulle skændes
med sig selv. Første gang man finder ud af at et stykke frugt dækker behovet
lige så godt som en Yankiebar osv osv....Dog er første gang man ser sig selv
på billede og tror man skal dø, fordi ens kraveben er tydelige ikke altid
lige sjovt....*g*

Jeg synes det værste er de folk, der med dæmpet stemme og nærmest angst i
øjenene siger: 'går du ikke og taber dig lidt rigeligt for tiden?' Jo, men
det er faktisk planlagt. Og så ånder de nærmest lettet op. Nå, så er hun da
ikke syg.
Jeg har oplevet det nogle gange. Folk forbinder ofte det med at tabe sig,
med at man er syg (åbenbart)

> Hmmm, det er måske ikke helt videnskabelige tips, men jeg håber da de
> giver stof til eftertanke.. Held og lykke, og kom gerne op med dine egne
> ideer og post dem.

Lidt ideer og lidt forholden sig til det du skrev

Carina

Fra : Jens Christian Larse~

Dato : 05-09-02 21:05

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-02 13:19

> On Thu, 5 Sep 2002, it was written:

> Jeg mener ikke et reelt vægttab på 2-300 gram er muligt at måle på.

Jeg siger heller ikke det er nøjagtigt. Men for mig kan det være en
motivering. At jeg så en gang imellem narrer mig selv til at tro jeg vejer
mindre end jeg gør. Det er ligemeget, for det har nogle gange været det der
var grunden til at jeg gad fortsætte. Min vægt svinger også 1 - 1½ kg på en
dag. Og jeg er en del mere motiveret, når jeg vælger at tro på det laveste
resultat.

> Grunden til jeg siger "drop badevægten" er bla. at jeg har trænet i et
> træningscenter hvor nogle vitterlig kan finde på at veje sig 2 gange under
> træningen. Jeg mener derfor godt man kan blive en slave af vægten. Desuden
> kan man få voldsomme depressioner hvis man skifter vægt, de vejer nemlig
> sjælden korrekt efter hvad jeg har oplevet :)

Ja, det er da også for langt ude. Jeg kan dog også godt veje mig 4 gange på
en dag - hysterisk, ja måske, men det virker *g*

> Som det bliver nævnt af Kvan, så vil det give mening f.eks. at veje sig
> een gang om ugen.

Ja, jeg har en bestemt dag jeg vejer mig på. Og det er det 'rigtige' tal...
De andre er bare lidt 'mellemtider'.

> lide ideen med at tabe sig om natten, det er immervæk 1/3 af ens liv :)

Det ville dælme være nemt. *g*. Jeg vejer altid mindst om morgenen (Det gør
de fleste vist) Så måske taber man sig mest om natten? *g*

> Det har du sikkert ret i. Jeg har aldrig prøvet en "autoriseret"
> slankekur, så måske skal man tage mine tips med et gran salt. :)

Nej, man skal da tage dem man kan bruge, lade sig inspirere, blive
provokeret..Hvad ved jeg! Det er altid godt med andres erfaringer.

> :)
> Jeg "udskejer" mig hver weekend. Selv det er muligt. Så holder jeg bare
> "lav profil" i hverdagene. Det har jeg det helt fint med.

Ork ja, der går heller ikke en weekend her uden en 'synd'. Hvis ikke der var
det, var jeg gået amok i et æde/drikkegilde efter 3 ugers 'afholdenhed' *g*
Og man skal jo også kunne leve efter en 'kur' uden at tage det hele på igen.

Fra : Casper Kvan Clausen

Dato : 05-09-02 19:11

Jens Christian Larsen <madcow@control.auc.dk> wrote:

> [...]
> hellere om du er begyndt at se mere slank ud, og mærk om dy har fået det
> bedre fysisk. Sol dig i andres kommentare i stedet for et nummer på din

Det kommer an på hvordan man bruger den. Den kan være et rigtig godt
instrument hvis man ved hvordan man skal gribe det an. Det involverer enten
at veje sig med lange mellemrum (hver eller hver anden uge), eller at veje
sig dagligt og så anvende noget statistik på tallene.

> 4. Fortæl aldrig nogen, at du er ved at slanke dig. Så falder man sikkert
> ikke så hårdt hvis man får "tilbageslag". Bare på med vanten igen.

Det er nok meget individuelt. Personligt har jeg det sådan at folelsen af
ansvar over for andre holder mig til ilden. Det hjælper mig meget at folk
siger "jeg var lige inde på din side og så at du har tabt X kilo".

> 7. Spis masser af spaghetti og ris og kød. Jeg forstår simpelthen ikke de
> andre råd jeg læser her i gruppen om at skære ned på kulhydrater (ud over
> sukker). Måske er der noget jeg ikke har forstået endnu.

Det er igen meget individuelt. Jeg er helt vild med kod, som derfor
naturligt udgor en meget stor del af de kalorier jeg indtager - der er
simpelthen ikke plads til særlig mange kulhydrater i budgettet når jeg
spiser en stor kotelet.

- Kvan.

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-09-02 19:23

Jens Christian Larsen wrote:

> Hej gruppe,
>
> Jeg har tabt mig 10% på følgende simple råd.

10% af hvad?

> 1. Drop Cola (og slik hvis du er til det). Der er den åbenbare, men uha,
> hvor mine kg.
> raslede ned, bare jeg skiftede Cola ud med Cola light. Og mig som troede
> det mest var fedtet der fedede...

ja, selv cola light er i stort omfang ikke godt.

> [...]
> hellere om du er begyndt at se mere slank ud, og mærk om dy har fået det
> bedre fysisk. Sol dig i andres kommentare i stedet for et nummer på din

Jeg vil nu mere sige, drop den daglige vejning. Vej højst 1 til 2 gange
på uge.

Vægten fra dag til dag kan variere meget og under en decideret kur
virker en lille vægtøgelse som et tilbageslag.

> 3. Hvis du er sulten uden rimelig grund, så dyrk motion. Min appetit
> falder altid lige efter jeg har dyrket motion.

hvad er /uden rimelig grund/?

> 4. Fortæl aldrig nogen, at du er ved at slanke dig. Så falder man sikkert
> ikke så hårdt hvis man får "tilbageslag". Bare på med vanten igen.

tilgengæld har man så heller ikke mulighed for at snakke med nogen om
det at tabe sig.

> 5. Gå gerne sulten iseng. Jeg er aldrig sulten om morgenen lige meget hvor
> hundesulten jeg var da jeg gik iseng.

Det er nok det dårligste råd jeg længe har hørt.

Som en anden rigtig nok påpeger, så går kroppen i "dvale" hvad angår
forbrændningen.

Hvorfor ikke hellere spise et salatblad eller agurkstykker eller anden
let mad.

Personlig gør jeg det, at jeg ruller et salatblad sammen i en "hård"
rulle og guffer den. Det er lige nok til at stille "småsulten".

> 6. Motion kommer man ikke uden om. Dyrk det hver dag, og glæd dig over at
> du kan yde ca. 1% mere hver dag. Kroppen er fantastisk i den henseende,
> man kan vitterlig mærke forbedringer på dagsbasis.

Motion er godt, men man skal altså også tænke på hvad ens led, sener og
muskler kan holde til og hvad man i hele taget har mentalitet til. Det
er jo ikke alle som egner sig til at løbe 3 km på 15 min.

man bør dyrke en motion som passer til ens fysisk og temperement. Når
man så kiloerne forsvinder kan forsøge sig med andre sportsgrene.

> 7. Spis masser af spaghetti og ris og kød.

nej, nej og ok (men af den fedtfattige slags).

>, Jeg forstår simpelthen ikke de
> andre råd jeg læser her i gruppen om at skære ned på kulhydrater (ud over
> sukker). Måske er der noget jeg ikke har forstået endnu.

Jamen så la mig forsøge at forklare.

pasta, ris og kartoffler er kulhydrater-bomber.
Hvis man ikke forbrænder disse bomber ved fysisk aktivitet, så sætter de
sig på kroppen.

Det er ikke sundt at fornægte kroppen kulhydrater (ligesom det er ikke
sundt at fornægte fedt og proteiner). Man skal såmend bare sørge for at
få de rigtige kulhydrater (gerne nogen med vitaminer og mineraler. Og
ja: sig bare grønsager).

I hele taget skal man spise og forbrænde i en vægttabsproces således:

kalorieindtægt < kalorieforbrug = vægttab.

Det man diskuterer i diverse programmer være sig lige fra WW, atkin,
DDV, rigshospitalets whatever er så, hvad indtaget og forbruget skal
være.

Man kan gøre mange ting på begge sider af "mindre end"-tegnet

- Ændre kosten (mindsk de forkerte kalorier, øg de rigtige)
- Ændre spisevaner (spise flere, tilgengæld mindre måltider)
- Drik rigelig (vand bør foretrækkes. Det er forresten også den bedste
tørstslukker IMO)
- Undgå alkohol (kroppen opfatter alkohol som et giftstof og vil
forbrænde det først fremfor maden)
- Ændre motionsvaner (find ud af hvad der passer til eget temperament og
fysik).

Så skulle vægttab jo ikke være noget problem (knock on wood, 7-9-13)

> 8. Drop slankeråd.

Hvorfor skal man så tage sig af dine råd?

> [...]
> helse-klubber, skærer fedtet fra slanke-hamburgerryg pålæget og desperat
> prøver at slanke sig med diverse slankekure i slankebladene.

Vor herre bevares, disse kure er lige til at lukke op og s.i.. i.

Hvis det virkelig er nogen som tror på disse kure, så mangler der et
eller andet (og det kan man i hvert fald ikke spise).

Hvis man skal bruge disse kure til et eller andet, så skal man være klar
over, at kurene kun har en midlertidig effekt. Måske meget godt for
boksere, der vipper på vægtgrænserne eller andre der har brug for
kortvarige vægttab.
Kurene kan aldrig aldrig bruges i en længerevarende proces. Og igen, det
kan være at en sådan kur måske giver startskuddet til noget mere
langvarigt, men personligt tror jeg at det er ret usandsynligt (ikke
umulig) at det sker.

> Jeg tror man
> fralægger sig en del ansvar, hvis man prøver en eller anden beskreven
> skankekur.

ja, ansvaret for vægttabet kan ikke være nogen andens (andets) end en
selv.

Man bestemmer selv, hvad man putter i munden hhv. bevæger kroppen.

> Opfind hellere selv een, det er sjovere.

Hmmmm, og skal man bare gøre ud af den blå luft. Er det ikke bedre at
søge råd hos en eller anden eller nogen som har forstand på det.
Det kan være sig lige fra kliniske diætister, læger, dk.helbred.slank,
WW, ddv, atkin. Eller hvem man stoler på kan hjælpe en igennem processen
(og resten af livet).

> [...]
> imellem. Folk vil også være en smule imponeret når du selv spiser hele din
> egen fødselsdagkage uden at tage et gram på.

Hvorfor sætte det daglige hårde arbejde over styr, når man er i byen?

Hvad med dit råd nummer 8?

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Jens Christian Larse~

Dato : 07-09-02 21:11

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-09-02 22:30

Jens Christian Larsen wrote:

> 10% af min kropsvægt.

Som er hvor meget?

Der er jo forskel på om du har tabt 10% af 170 eller 100.
Begge tab er gode, men det interessante er vel, hvor langt du har igen
indtil du har nået dit mål.

> Sikekrt ikke. En af mine kollega påstår f.eks. det giver øget risiko for
> hjerneblødninger.

Det skal jeg så ikke gøre mig klog på.

> Men kaloriemæssigt er det da i hvert fald bedre end
> Cola.

Enig.

> Tja, hvis man har spist en stor potion aftensmad f.eks. Der er da nogle
> gange man har lyst til at spise og føler sig sulten, uden det er nødvendig
> for kroppen man skal have noget mad. Som jeg oplever det, er følelsen af
> sult styret af mere end bare om maven er tom eller ej.

Det bedste er vel, at finde ud af, hvad det giver denne "følelse af
sult" og tage den derfra.

> Jo jo, det er da helt fint. Jeg mente bare at natmad kunne skæres væk uden
> man lider overlast. Men skal jo alligevel til at iseng, det er mere
> vigtig, mener jeg, med noget ordentlig morgenmad.

Tja, så er det jo igen hvad en natmad består af:

Rugbrød med leverpostej

eller agurkestykker

skal man vælge, så bør man nok ikke vælge leverpostejen.

> Et salatblad mætter ikke synderlig meget efter min mening.

Så ta to.

> Enig, løb er vel også den form for motion der er hårdest for muslker og
> led. Der er ingen grund til at løbe sig til en skade. Det var heller ikke
> det jeg opfordrede til.

Nej, den var også nævnt som et eksempel. Jeg kunne også have nævnt
cykling, rundbold, aerobic og andre former for fysisk aktivitet, som man
altså lige skal have en form for grundform for at kunne udføre.

> Leveren kan opmagasinere kulhydrater, og den kan tage op til 500 g på så
> vidt jeg husker.

Hvorfor belaste leveren med 500g, når det nu kan undgåes.
Den har så meget andet at give sig til.

> Det sidste jeg har lært er at kulhydrater ikke kan
> omdannes til fedt. Er det forkert?

Hmmm, almindelig cola indeholder ikke fedt, vel.
tager man på af alm. cola?

> Jeg har heller ikke sagt man skal tage sig af mine råd. Desuden var der
> også en smule ironi gemt i mit slankeråd nr. 8 :)

> 100% enig.

> Nej, ikke ud af den blå luft. De fleste ved vel godt hvordan man kan
> slanke sig, og hvad der feder.

hvorfor er det så lige, at man kalder for fedme som den største trussel
mod folkesundheden?

> Det er mere vilien til at gøre det, der er svært.

Enig. Det er viljen der for gjorde, at mine hidtidige slankeforsøg røg
på gulvet.

Tilbage i 1993: Ville jeg tabe mig 20 kilo inden værnepligten. Voila.
Tabt 20 kilo
Frem til 1999: Gjorde intet på hverken mad eller motionsfronten. Voila:
taget på igen (125 blev jeg vist vejet til).
Så kunne jeg tænke mig, at tabe mig vha. lægens vægtråd. De virkede da
også sålænge jeg havde sjælen med. Tabt AFAIR 8-9 kilo.
I februar i år besøgte jeg så min læge igen. Det var vist ikke så godt:
127 kilo.

> Jeg har ikke brug for
> eksperter for at fortælle mig at McD og Cola er usund og motion er sund.

Næh, det er jo common knowledge.

Tilgengæld forstår jeg så ikke, hvorfor overvægt er så stort problem i
et samfund som vores.

> Jeg har heller ikke brug for kalorietabeller, videnskablige kostplaner,
> kliniske diætister og ekspertudsagn fra diverse professore for at tabe
> mig.
> Derimod har jeg hårdt brug for min egen motivation og sund fornuft.

Næh, men nogen gange er det nu rart at få nogle værktøjer til at få
processen på gled.

Du lyder en smule som jeg gjorde tilbage i 1999, hvor jeg argumenterede
på nogenlunde samme vis.
(søg på google efter tråden som indeholder

> Fordi der skal være mulighed for at leve livet.

Leve livet?
Hmmm man kan da sagtens leve livet uden pizza, alkohol, flødelagkager og
andre underlige ting.

Hvem siger det er kedeligt, at leve kostrigtig?

> Man skal finde en måde at
> leve sundt på, så men kan gøre det hele resten af sit liv, og ikke bare
> nogle måneder.

Enig.

> Hvis man konstant fornægter sig noget man godt kan lide, er
> riskoen for tilbagefald stor.

Jeg tror på, at man på et tidspunkt slet ikke bryder sig om
flødelagkager og andre underlige ting.

Personlig er jeg begyndt, at glæde mig over at jeg kan gå forbi
pølsevogne og supermarkedernes slikafdelinger uden at skulle have et
eller andet med hjem.
For jeg ved, at når jeg bare tager et stykke. Så er nummer to, tre,
fire, fem, seks, syv ..... heller ikke langt væk.

> Hvis man lever sundt er der jo også en
> margin til at spise et stykke kage engang imellem uden det feder.

Delvis enig.

og nu lyder jeg lidt barsk. Som tidligere overvægtig (svært overvægtig)
må man leve som tørlagte alkoholikere.
Hellere sig nej konstant til "det fede" og leve sundt, end at falde i
bare en gang i mellem. For det er jo ikke langt til næste fald.

> Ja, hvad med mit råd nummer 8?

At man skulle droppe slankeråd. Skal man så også droppe dine?

Fra : Jens Christian Larse~

Dato : 08-09-02 10:24

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 08-09-02 17:15

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> wrote in message

> Hvorfor belaste leveren med 500g, når det nu kan undgåes.
> Den har så meget andet at give sig til.

Nu er det en af leverens naturlige funktioner at opmagasinere kulhydrater,
så det er nok ikke noget, der belaster den særlig meget. Så det er i hvert
fald ikke et argument for ikke at spise kulhydrater. I øvrigt skal den nok
blive fyldt op alligevel...

- Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen, Stud. scient biokemi
http://www.cmrc.dk ; http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Girlie

Dato : 08-09-02 07:36

> Leveren kan opmagasinere kulhydrater, og den kan tage op til 500 g på så
> vidt jeg husker. Det sidste jeg har lært er at kulhydrater ikke kan
> omdannes til fedt. Er det forkert?

Ja, det er forkert. En desværre forkert antagelse er, at det KUn er fedtet,
der feder, men al mad har energi (kalorier) og indtager man mere energi end
man forbrænder omdanes alt dette til fedt.
Hvis man er sportsmand er det vigtigt med kylhydrater, men de bliver jo
netop også forbrændt For almindelig mennesker, er ikke dyrker meget motion
kan kulhydraterne let indtages overdrevet og man får derved alliigevel for
mange kalorier.
Det er godt at skære ned på fedtet da fedt indeholder ca dobbelt så meget
energi pr. gram som kulhydrat, men der er altså stadig kalorier i

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 08-09-02 17:12

"Jens Christian Larsen" <madcow@control.auc.dk> wrote in message

> Sikekrt ikke. En af mine kollega påstår f.eks. det giver øget risiko for
> hjerneblødninger. Men kaloriemæssigt er det da i hvert fald bedre end
> Cola.

Det er udelukkende et rygte...

> Leveren kan opmagasinere kulhydrater, og den kan tage op til 500 g på så
> vidt jeg husker. Det sidste jeg har lært er at kulhydrater ikke kan
> omdannes til fedt. Er det forkert?

Ja, sandsynligvis. De lærde kan ikke enes, men efterhånden mener jeg dog at
fornemme at Arne Astrup og hans står lidt alene med ideen om at sukker ikke
kan omdannes til fedt. De seneste forsøg på Panuminstituttet tolkes i hvert
fald i modsat retning...

- Mikkel