Tomgang på Guzzi, Dell'Orto karb's
Fra : Mikael Wingaa

Dato : 05-09-02 17:13

Godt råd søges!

Lidt forhistorie: Jeg er en såkaldt "genfødt" motorcyklist. Og nu da
tid, råd og lyst vendte tilbage,
har jeg har købt en Moto Guzzi Le Mans II - MIN drømmecykel.
Den blev hentet i Juelsminde, og kørt til Sjælland på prøveplader.

Det gik fint - lige indtil Hørsholm, hvor den døde - tilsyneladende pga
benzinmangel.

Der var benzin på tanken, men selv i reservestilling skete der ikke en
dyt.

PÅ et tidspunkt havde jeg fået rystet cyklen nok til der igen var rendt
lidt saft til karburatorerne, og
den kunne starte. Heldigvis var der en tank ved næste afkørsel.

Den startede igen, og jeg kom hjem til Helsingør.

Denne mc har stået stille i en del år, og selvf. var tanken fuld af
mudder, slam, rust og diverse der ikke
hører hjemme der.

Filtrene ved benzinhanerne var (selvf.) helt tilstoppede, derfor ingen
benzin ved reservestilling.

Følgende er foretaget derefter:

Tanken er tømt, og renset grundigt. Benzinhaner og filtre er udskiftet.

Karburatorerne er adskilt og grundigt renset, dyser er blæst igennem. De
2 svømmer ventiler er udskiftet,
da det var umuligt at undgå at karb. "flød over" efter rensning. Dette
er IKKE tilfældet mere. Det holder
tæt.

Begge tændrør udskiftet, samt den ene tændspole. Nye tændrørsledninger
er ligeledes sat på.
Tændrørshætterne er helt nye.

Nu kommer jeg til sagens kerne: Det er mig umuligt at få den til at gå i
tomgang.

Luftskruerne er stillet som Haynes foreskriver. HELT i bund, og så 1,5
omgang ud.

Motoren går langsommere og langsommere og i stå efter nogen sekunder ...
5-10 eller så, selv med
tomgangsskruerne helt i bund. Det er ligegyldigt og den får choker eller
ej.

Et let vrid på håndtaget, lige før den dør, og den kan igen gå i tomgang
i få sekunder.

Der ER hul igennem tomgangsdyserne

Når jeg nu tænker over det, tror jeg ikke den kunne gå i tomgang da jeg
hentede den ... men det er
jeg ikke helt sikker på. Det eneste jeg havde i hovedet var at komme ud
og rulle med min "nye"
mc.

Den går fint når den får lidt "hane" ;)

Dette emne har utvivltsomt være diskuteret i denne NG tidligere, men jeg
har kun fulgt med i ca. 1
månedstid.

I øvrigt synes jeg enormt godt om tonen her, jeg har moret mig en del,
og også lært noget, blot ved at læse.

Hvis du har et godt forslag, ville jeg være taknemmelig.

Med venlig hilsen

Mikael Wingaa

---
* * It's: "SPLAT - MY CAT!"
-//-//-_
+>\ --__ Slower than a speeding Moto Guzzi. Much slower.
+>/ _------__ Mortally slower, one might say. Rest in Peices.
-\\-\\--
* *
---

Fra : Torben Andersen

Dato : 05-09-02 21:34

Havde selv lidt af det samme problem på min gamle BMW 80 G/S.
Efter jeg har fået synkroniseret kaburatorerne (med to vakummeterer) så de
trækker lige meget både ved tomgang og når gaskablerne strammes, var mit
problem væk.
Der er dog stadig den detalje, at den kører lidt hurtig i tomgang før den er
gennemvarm i motoren, men jeg tror det skyldes de gamle typer kabunader som
der sidder på vores oldsager af mc'er
Hilsen
Torben Andersen

Fra : G-MC

Dato : 06-09-02 05:14

Er der indsugnigs gummi på sådan en pedro?? Og er det utæt??
Mvh Jeppe TXXS 675

Fra : Mikael Wingaa

Dato : 06-09-02 16:37

"G-MC" <g-mc@sletwanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> Er der indsugnigs gummi på sådan en pedro?? Og er det utæt??
> Mvh Jeppe TXXS 675

Ja - der er indsugningsgummi. Men tilsyneladende er de i orden. Jeg har
haft begge af, og visuelt
inspiceret dem.

Jeg har hørt at hvis en motor går langsommere og langsommere inden den
dør, skyldes det for fed
blanding, hvorimod hvis den går op i hastighed lige inden den dør,
skyldes det for mager.

I mit tilfælde *må* det vel så være for fed - det er i hvert faldt den
teori jeg har.

så de
> er
> som

Det lyder rigtigt, men hvis nu min "oldsag" overhovedet ikke vil gå i
tomgang - hvad så? :)

Men tak for forslagene!

Med venlig hilsen

Mikael Wingaa

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-02 12:15

Hej

Tillykke med cyklen, håber du bliver glad for den

Jeg havde samme problem med min Leman III. Mest når den var kold, i varm
tilstand var tomgangen rigeligt høj.

Begge karb. havde fået et repsæt, samt nye gummimanifold'er.

Efter en just efter en Delorto forskrift, med vakumeter, er problemet løst.
Den starter nu perfekt, og kan gå i tomgang både kold og varm.

Det var ikke meget der skulle justeres, men prøv det, det duer Balance
er utrolig vigtig

Hilsen

Jesper

Fra : Mikael Wingaa

Dato : 11-09-02 21:05

"jesper ankersen" skrev:

> Hej
>
> Tillykke med cyklen, håber du bliver glad for den

Det er jeg allerede :)

> [...]
> Den starter nu perfekt, og kan gå i tomgang både kold og varm.
>
> Det var ikke meget der skulle justeres, men prøv det, det duer

Tak for svaret!

Med venlig hilsen

Mikael Wingaa

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 05-09-02 21:40

Hej. Når du skriver at et let vrid på gashåndtaget får den til at gå i
tomgang nå sekunder igen så lyder det jo som om at den får for mager
blanding i tomgang. Jeg havde en gang DCOE Weber på en Honda CB750, hjemkøbt
fra USA. Jeg havde et værre mas med at få dem indstillet, og det viste sig
til sidst at firmaet havde boret nogle sidehuller i "dyser" på 0,50 mm op
til 0,75, uden at jeg vidste det/kunne se det, og når jeg så dysede om fik
jeg her købte "dyser" uden opborede huller. Den havde forøvrigt problemet
med at komme ned til tomgang fordi der satte sig benzin på skyllekanerne
vægge og efterfølgende røg til motoren når jeg havde gasset ned og derfor
holdt omdrejningerne oppe på ca. 3.500 omdr. til benzinen var væk fra
væggene Det er vel for øvrigt Dellórtoer med accelerationspumpe, det har
jeg selv på min BMW, men jeg har tidligere haft en ældre BMW med DellÓrto
uden accelerationspumpe, og jeg ved ikke om der er forskellige på
Moto-Guzzierne.
Har du kontrolleret at dyser o.s.v. har de samme dimensioner som
originalt, altså aktuelt spjældåbningens kantens højde - jeg kører selv med
uoriginal dimensioner på mine. Og
svømmerhøjden er vel korrekt. Jeg var for et par uger siden på Brd. Stevs
værksted hvor der var en fyr som havde købt en brugt japansk motorcykel i
foråret, og som havde problemer med motorens opførsel, og hvor det viste sig
at svømmerhøjderne på alle 4 karburatorer var forkerte, og var grunden til
problemet.
Nu skriver du at luftskruen står på det i manualen nævnte 1,5 omdrejning
ud, men hvad sker der hvis du skruer lidt ud. Man siger jo at man har
virkning ud til 2,0 - 2,5 omdrej.
Men er du sikker på at tænding og ventiler er rigtigt indstillet, det
kommer jø før man kan rode med karburatorerne. Jeg har tidligere nævnt at
jeg var ude for et værksted hvor jeg prøvede en motorcykel som gik
dårligt/manglede bundtræk, og jeg kunne erklære at det var ventilerne der
ikke lukkede totalt når motoren blev varm; ved koldstart var der ingen
problemer.
Hvis alt er i orden og den stadig går dårligt i tomgang så må du jo prøve
at gå til en større tomgangsdyse. Jeg bruger en mindre end den originale
fordi motoren er blevet større; fra 900 til 1000 cc.
Hvis nu spjældene er slidte vil falsk luft søge udenom tomgangsdysen,
men de er vel ok.
Jeg vil se om jeg kan komme i tanke om andre ting.

Mvh. Gert Thorgersen

Mikael Wingaa <mwi@kmd.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d778222$0$186$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 06-09-02 07:39

Hej igen. Nu er det jo en Le Mans model du har og den har vist de samme
DellÓrto som min BMW, nemlig PHM 38 BS/BD, eller måske 40 mm, men den har jo
choker. Hvordan opfører den sig når du bruger chokeren. Når du skriver at
efter et hurtig kort drejning på gashåndtaget så går et øjeblik på de ønske
omdrejninger for tomgang. Men det er jo netop derved du med gashåndtaget
yder chokerens arbejde. Før jeg var sikker på at min BMW var dyset korrekt -
den er jo meget ændret - gav jeg den ind i mellem, når jeg lå og kørte
hurtigt på motorveje, ind imellem nogle hurtige små drejninger på
gashåndtaget for derved, pga. acceleratrionspumperne, at smide lidt ekstra
benzin ind, for at være sikker på at motoren ikke fik for mager
blanding/blev for varm. Nu gælder accelerationspumpeknasten i mine
Dellórtoer jo ikke op til fuld åbning af gashåndtaget, så det var altså ikke
ved de helt høje farter jeg kunne gøre dette. Men en gang til hvordan
opfører den sig når du bruger chokeren?

Nu skriver Torben at hans motorcykel havde højere i tomgang indtil motoren
blev gennemvarm, det r nu mest det jeg forbinder med brugen af chokeren. For
hvis man ikke benytter chokeren drejer man jo lidt på gashåndtaget, for at
holde tomgangsomdrejningerne, indtil den er varm, hvorefter man ikke behøver
at dreje på/holde på gashomtget for at den kan holde tomgang og ikke går ud.
Men det skyldes jo større modstand i motoren, og derfor brug for flere HK,
når den er kold.