Hjælp med danske kødstykker
Fra : Pia

Dato : 05-09-02 12:04

Hej med jer

Jeg bor i England, og har ofte problemer med at finde madvarer/ingredienser,
jeg er vant til hjemmefra. Efter at have boet her i 10 år, har jeg
efterhånden fundet nødløsninger for det meste, og en del kan også
importeres, når jeg er hjemme på besøg.

MEN, to ting, jeg endnu ikke har fundet, er culottesteg (staves det sådan?)
og det helt rigtige stykke flæskesteg. Når man køber steg her, så er
stykkerne skåret anderledes end hjemme. Det hjælper heller ikke, at jeg
flyttede herover, da jeg var 18, og derfor ikke havde særlig stor erfaring
med at vælge det rigtige stykke kød hos slagteren!

Så jeg ville høre, om nogen kunne beskrive præcist hvor de ovennævnte
stykker er skåret fra, eller endnu bedre, om andre har købt dem i
engelsktalende lande og derfor ved hvad man skal bede om! Eller er der evt
en webside, hvor der er billeder af, hvor på grisen/koen stykkerne kommer
fra...så kan jeg jo bare vise dem til slagteren.

På forhånd tak :)

Pia

Fra : Bobo

Dato : 05-09-02 12:44

Hej Pia....
jeg har fået fat i et hæfte fra de danske slagterier, hvor i der står
hvordan man skære kødet ud og der er fine billeder af det og en tegning på
grisen/koen hvor området er markeret.....jeg kan desværre ikke huske linket
men du kan søge efter det på yahoo eller jubii....
Hæftet var en stor hjælp da jeg skulle skære en forende ud....
Men jeg kan fortælle at en "Rigtig" flæskesteg er lavet af det stykke efter
nakkestegen.....
men hvis de ikke vil sende til England så smid mig en mail......så scanner
jeg den ind eller sender den til dig.
Knuz Jinnie

Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-09-02 13:12

On Thu, 5 Sep 2002 11:03:31 +0000 (UTC), Pia wrote:

> [...]
>jeg er vant til hjemmefra. Efter at have boet her i 10 år, har jeg
>efterhånden fundet nødløsninger for det meste, og en del kan også

Ha! Så meget for de engelske integrationsbestræbelser [1]

> [...]
>en webside, hvor der er billeder af, hvor på grisen/koen stykkerne kommer
>fra...så kan jeg jo bare vise dem til slagteren.

Det bedste jeg kan komme op med er denne:
http://www.danskeslagterier.dk/smcms/Danske_Slagterier/Videnscenter/Slagtning/Detailopskaering/Index.htm?ID=1136

Hvis linket er delt i to i din newsreader, må du klistre det sammen.

[1] Da jeg var soldat på Cypern for mange år siden, var det
englænderne der leverede mad til messen. Jeg tabte mig 21 kg på tre
måneder!!!

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Peter Weis

Dato : 05-09-02 14:01

"Pia" <pia.a.reynolds@btinternet.com> wrote in message

> MEN, to ting, jeg endnu ikke har fundet, er culottesteg (staves det
sådan?)
> og det helt rigtige stykke flæskesteg.

Den helt rigtige flæskesteg kan diskuteres i lang tid. Er det
ribbenstegen (den foretrækker jeg selv), nakkekammen (som Bobo ovenfor
foretrækker) eller mellemkammen (vist nok det mest klassiske).
Du må hellere prøve én af hver.

mvh
Peter

Fra : Potzy

Dato : 05-09-02 19:07

> [...]
> en webside, hvor der er billeder af, hvor på grisen/koen stykkerne kommer
> fra...så kan jeg jo bare vise dem til slagteren.

Hejsa

Prøv evt. her:
http://www.danishcrown.dk

Fra : Jesper Christensen

Dato : 05-09-02 20:35

Pia skrev følgende....

> MEN, to ting, jeg endnu ikke har fundet, er culottesteg (staves det
> sådan?) og det helt rigtige stykke flæskesteg. Når man køber steg
> her, så er stykkerne skåret anderledes end hjemme.

Jeg kan formentlig hjælpe dig med Culottestegen. Jeg bor i USA og har samme
problem, dog vidste jeg hvor det var skåret, så jeg rendte til slagteren som
trak en ko ud, næsten da, så jeg kunne forklare ham hvor han skulle skære.

Det hedder Cap Sirloin eller Sirloin Cap. Du skal huske at fortælle dem at
du vil have det skåret med fedtet øverst og at de ikke skal skære fedtet
fra.

Der er også andre "stege" der kan bruges, men de er stadig ikke lige så
gode.

Nu kan jeg så gå ind i ethvert supermarked og få dem til at skære mig Cap
Sirloin og det bedste er at de sædvanligvis ikke er klar over hvad det
koster, så jeg får det temmelig billigt. LOL

Håber det hjælper dig.

--
Med Venlig Hilsen/Kind Regards
Jesper "BigJay" Christensen
www.sportsindex.dk/ekspert/nhl/
GO LEAFS GO!!!

Fra : Pia

Dato : 10-09-02 09:46

Tak for hjaelpen til jer alle. Jeg tager mig en sludder med slagteren!!

Pia

Fra : Esther Selig

Dato : 17-09-02 14:09

In article <al7dm2$fag$1@knossos.btinternet.com>, Pia
<pia.a.reynolds@btinternet.com> wrote:

> MEN, to ting, jeg endnu ikke har fundet, er culottesteg (staves det sådan?)
> og det helt rigtige stykke flæskesteg.

Hej. Den engelske kokkeguru Jamie Oliver har faktisk haft indtil flere
opskrifter med flæskesteg i sin BBC-serie.
Han kalder kødstykket for "loin" og skal det være svinekam, som vi
kender det, er det "rib loin".

Tjek evt. www.jamieoliver.net og gå ind under "recipes" og klik på
"roast loin of pork with peaches". Så kommer der opskrift, men nok så
vigtigt et fint farvebillede hvor man helt tydeligt kan se hvordan
kødstykket ser ud (burde være forklaring nok til en slagter).

Har selv prøvet opskriften. Den er fantastisk.

hilsen Esther