Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvordan laver man i cirkel i PhotoShop?
Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 05-09-02 12:03

Meget banalt og ethvert tegneprogram kan finde ud af det, men hvordan laver
man en ganske almindelig ellipse eller cirkel i PhotoShop?

F.eks. når man vil lave en cirkel rundt om en bestemt person på et
klassebillede eller noget i den stil. Det må være muligt på en nem måde,
selvom jeg har haft brug for det tit, og aldrig har fundet ud af hvordan.

Mark Thomas Gazel

Fra : Kim Larsen

Dato : 05-09-02 12:24

"Mark Thomas Gazel" <mark@gazel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selvom jeg har haft brug for det tit, og aldrig har fundet ud af hvordan.

Over i venstre side er der en værktøjs menu, den aller øverste er et
markerings værktøj, hvis den ikke er rund, så er den firkantet, klik og hol
musen nede, så kommer der et nyt valg.
Marker det du ønsker og højreklik i det valgte og vælg stroke, nu kan du så
vælge tykkelse på stregen. Husk at vælg hvilken farve du vil benytte til
cirklen.

Kim Larsen

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 05-09-02 12:41

> [...]
> Marker det du ønsker og højreklik i det valgte og vælg stroke, nu kan du

> vælge tykkelse på stregen. Husk at vælg hvilken farve du vil benytte til

Tusind tak, det virker.

Eneste problem var at cirklen blev fadet eller så ud som om den var lavet
med airbrush, men da jeg valgte color burn, så blev den knivskarp, så det er
vel rigtigt.

Mark
Vi kan altid bruge en ny skribent.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 05-09-02 13:12

Mark Thomas Gazel skrev bl.a.:

> [...]
[...]

> Tusind tak, det virker.
>
> Eneste problem var at cirklen blev fadet eller så ud som om den var
> lavet med airbrush, men da jeg valgte color burn, så blev den
> knivskarp, så det er vel rigtigt.

Nej, det er ikke måden. Inden du laver markeringen, så sæt "feather" til 0.
Så bliver afgrænsningen skarp.

Mon ikke det var en god idé, hvis du kastede et blik på
manualen/hjælpefilen?

--
Lars

Bruger du OutlookExpress uden OE-QuoteFix?
Skynd dig denne vej -> http://flash.to/oe-quotefix/

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 05-09-02 13:46

> Nej, det er ikke måden. Inden du laver markeringen, så sæt "feather" til
0.
> Så bliver afgrænsningen skarp.

Feather-indstillingen smuttede vist i min begejstring.

> Mon ikke det var en god idé, hvis du kastede et blik på
> manualen/hjælpefilen?

Uha, det har jeg gjort tit, men lige denne funktion har jeg ikke fundet i de
bøger jeg har læst eller i hjælpefilen. Jeg kan da også se, jeg har været på
vildspor. Min umiddelbare intuition sagde mig, at jeg skulle tage
udgangspunkt i ellipse-tool.

Jeg bruger kun PS til almindelig justering af billedstørrelse og til
beskæring en gang i mellem, så jeg har ikke gravet mig ned i mange af de
andre funktioner.

Tak for hjælpen.

Fra : Michael Alø-Nielsen

Dato : 05-09-02 16:31

> Jeg bruger kun PS til almindelig justering af billedstørrelse og til
> beskæring en gang i mellem, så jeg har ikke gravet mig ned i mange af de
> andre funktioner.

Det lyder som en gevaldig gang "overkill" i mine ører...
Det kan et gratis program som Irfanview (http://www.irfanview.com) klare
meget nemmere (programmet starter *meget* hurtigere op end PS, og
understøtter tillige batchprocessing af de mest almindelige ting som
konvertering, rename, resize osv.)

-Michael.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 05-09-02 18:19

> Det lyder som en gevaldig gang "overkill" i mine ører...

Ok, jeg bruger PS til lidt mere end det og har brugt programmet i 6 år siden
version 3. Det er derfor det program jeg kender bedst og det er da klart det
bedste program til billedbehandling. Til gengæld er det jo nogen gang svært
at se, hvordan man lige lige tegner en cirkel på sit billede på en smart
måde. Hvilket redskab tager man udgangspunkt i, og hvordan skal det
indstilles.

> [...]
> klare meget nemmere (programmet starter *meget* hurtigere op end PS,
> og understøtter tillige batchprocessing af de mest almindelige ting

Kender godt Irfan og det er ok, men PSs "save to web" funktion er nok den
funktion jeg bruger allermest, efterfulgt af beskæring med magic wand og så
super magic wand funktionen extract. Den er smart og nyttig. Og nu kan jeg
altså også tegne små cirkler og kasser i mine billeder ,o)

Med andre ord er jeg jeg ret glad for at bruge PS, selvom det kan virke som
overkill i forhold til mit behov.

Fra : Michael Alø-Nielsen

Dato : 05-09-02 19:29

> [...]
siden
> version 3. Det er derfor det program jeg kender bedst og det er da klart

Fair nok!
- Jeg har det ligesådan med Paint Shop Pro!

> Med andre ord er jeg jeg ret glad for at bruge PS, selvom det kan virke
som
> overkill i forhold til mit behov.

Det var heller ikke ment som et forsøg på at få dig til at skippe PS helt og
aldeles!
Det var blot for at komme med et alternativ, når nu du nævnte at du "kun"
brugte PS til justering af billedstørrelser og beskæring.
Bliv du bare ved med PS (Nu har du jo så ovenikøbet lært noget nyt!)...

-Michael.

Fra : Madsen

Dato : 05-09-02 13:23

Lars Jørgensen skrev:

> Inden du laver markeringen, så sæt "feather" til 0. Så bliver
> afgrænsningen skarp.

Jeps. Jeg tror også det er årsagen til at afgrænsningen ikke er
blevet skarp. For øvrigt så kan cirklen laves 100 % rund ved at
holde shift-tasten nede når den tegnes.

Madsen.