Erstatningssag med firmabil
Fra : Henrik J.

Dato : 05-09-02 01:45

Kære jurister.

Jeg er i tvivl om dette er et spørgsmål for jer, men prøver alligevel.
Jeg var for et år siden chauffør i et minibusselskab. Jeg havde ikke en fast
bus (kan man kalde det en firmabil?), men den bus jeg brugte i mit arbejde
kørte jeg hjem i efter arbejde, således at jeg startede min arbejdsdag fra
min bopæl. Dette var fast praksis i firmaet, og er det i mange andre lign.
firmaer. Således også i weekenden når jeg havde fri. Der var ingen
skriftlige aftaler om privat brug af bussen, men det var en uskreven regel
at man ikke kørte i bussen udenfor arbejdstiden.

En weekend er jeg desværre så dum at overtræde denne regel, og kører privat.
Uheldigvis laver jeg en skade på en anden bil, og aftaler med modparten at
vi klarer det uden om forsikring, da jeg helst ikke ville indblande min
arbejdsgiver. Vi udveksler navn osv. men efter ca. 2 måneder har jeg stadig
ikke hørt fra modparten. Idet jeg naivt håber på at modparten af en eller
anden grund ikke vil gøre noget ved sagen, kontakter jeg ikke selv
modparten.

Modparten har imidlertid valgt at kontakte sit forsikringsselskab alligevel,
hvorfor min arbejdsgivers forsikringsselskab får et erstatningskrav. Dette
konfronterer han så mig med, og fortæller at jeg vil blive fyret, hvis jeg
ikke selv betaler skaden, da jeg jo har lavet den i min fritid ved at køre
privat i bussen. Jeg er ikke interesseret i at blive fyret og invilliger
(mundligt) i at betale skaden. Jeg udfylder derpå en skadesrapport.

Tilfældigvis får jeg et andet og bedre jobtilbud en uge efter og siger op.
Jeg får at vide at jeg vil blive kontaktet når erstatningskravet er gjort
op. Dette sker ca. 2 måneder efter. Jeg skriver tilbage til firmaet, at jeg
stadig gerne vil betale og beder om en kopi af taksatorrapporten. I brevet
nævner jeg ikke noget om den konkrette skade, ej heller daterer jeg brevet.
Jeg får rapporten tilsendt, men forlægger den pga. ombygningsrod. Da firmaet
ikke umiddelbart kontakter mig efterfølgende, glemmer jeg alt om sagen.

Nu har firmaet så efter 1 år kontaktet mig igen, hvori de i brevet truer med
uden yderligere varsel at indrage beløbet via inkasso, hvis jeg ikke
betaler.

Jeg vil gerne spørge jer jurister om, hvoledes jeg står i denne sag, hvis
jeg ikke betaler.
Helt konkret vil jeg høre hvordan forholdene er mht. privat kørsel i et
køretøj, som er indregistreret til erhversmæssig buskørsel og altså fritaget
for div. afgifter og moms. Kan en arbejdsgiver kræve at en chauffør at sådan
et køretøj selv hæfter for skader, opstået såvel i- og uden for arbejdstiden
(som iøvrigt er et vidt begreb i denne forbindelse)?
Vil der kunne rejses et Told og Skat-mæssigt krav til indehaveren (min
arbejdsgiver) om betaling af afgiften, når et køretøj indregistreret som
anført ovenfor er anvendt til privat kørsel, og vil der kunne rejses et krav
overfor mig personligt, jvf. reglerne om firmabil (hvis det altså hører
under denne kategori når man er buschauffør)?

Håber i kan hjælpe.

Med venlig hilsen

Henrik

Fra : Henrik J.

Dato : 06-09-02 21:49

Nu har jeg kigget lidt tilbage i meddelelserne, og konstateret, af mit
indlæg er et ud af meget få, som ikke er blevet besvaret. Nu undrer jeg mig
over hvad grunden kan være.

Er det forkert gruppe? Er det for langt? Er det umuligt at svare på?

Jeg er ret frustreret over både problemet, og ikke at have fået en eneste
tilbagemelding, så er i ikke SØDE at kigge på det, og så svare, hvadenten i
kan hjælpe eller ej...!?

PFT,

Henrik

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 07-09-02 09:52

In article <Rw8e9.59918$ww6.4124358@news010.worldonline.dk>, Henrik J. wrote:
> Nu har jeg kigget lidt tilbage i meddelelserne, og konstateret, af mit
> indlæg er et ud af meget få, som ikke er blevet besvaret. Nu undrer jeg mig
> over hvad grunden kan være.

Der kan være mange.

> Er det forkert gruppe? Er det for langt? Er det umuligt at svare på?

Nej, gruppen er korrekt. Andre lange indlæg har fået svar. Det er
sikkert muligt at svare på spørgsmålet.

> Jeg er ret frustreret over både problemet, og ikke at have fået en eneste
> tilbagemelding, så er i ikke SØDE at kigge på det, og så svare, hvadenten i
> kan hjælpe eller ej...!?

Hvis du _VIL_ have et svar, så spørg, og betal en rigtig advokat
for at give dig et svar. Se i øvrigt sidste linie i punkt 0.4 i
http://usenet.dk/oss/dk.videnskab.jura/

JonB
ps: måske skulle FAQ'en udvides med et svar til "hvorfor er mit
spørgsmål ikke besvaret"

Fra : PHK

Dato : 07-09-02 17:56

wrote:

> Hvis du _VIL_ have et svar, så spørg, og betal en rigtig advokat
> for at give dig et svar. Se i øvrigt sidste linie i punkt 0.4 i
> http://usenet.dk/oss/dk.videnskab.jura/

Hver større by har advokatrådgivning. Hvad er der i vejen med den?

--
_
|_|

Fra : poul_nyrop

Dato : 07-09-02 22:40

"Henrik J." <not@realmailadress.dk> wrote in message news:<hPxd9.53772$ww6.3899598@news010.worldonline.dk>...
> [...]
> overfor mig personligt, jvf. reglerne om firmabil (hvis det altså hører
> under denne kategori når man er buschauffør)?

En nyhedsgruppe er et sted hvor spørgeren bør forelægge sin sag KORT
OG PRÆCIST beskrevet og ikke i romanform
> En weekend er jeg desværre så dum at overtræde denne regel, og kører privat.
BETAL VED KASSE 1 sådan, af skade bliver man klog

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 08-09-02 00:14

poul_nyrop@rasmussen.dk (poul_nyrop) writes:

> En nyhedsgruppe er et sted hvor spørgeren bør forelægge sin sag KORT
> OG PRÆCIST beskrevet og ikke i romanform

Det er derfor du citerer det hele?

Jeg citerer fra OSS'en:

Hvis du har et konkret problem, så sørg for at give en fyldig
beskrivelse af hele sagen. Forsøg ikke selv at begrænse dig til de
"juridisk relevante" sider af sagen - hvis du er helt sikker på hvad
der er juridisk relevant, har du ikke brug for at spørge
dk.videnskab.jura.

Den originale skribent har ikke gjort noget galt. Hvis det er for meget
at læse, så lad være. Han fortjener stadig et juridisk begrundet svar
(som jeg ikke kan give, så den her del af tråden futter jeg til netikette.)

/L

Fra : Henrik J.

Dato : 09-09-02 11:35

"poul_nyrop" <poul_nyrop@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

> BETAL VED KASSE 1 sådan, af skade bliver man klog

Virkelig et fornuftigt svar... hvis du ikke har noget konstruktivt at
supplere med, så undlad venligst at deltage. Og brug så lige lidt af din tid
på at læse http://usenet.dk/netikette/ og OSS for dk.videnskab.jura.

Henrik J.

Fra : Peter G C

Dato : 09-09-02 13:15

"Henrik J." <not@realmailadress.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
arbejdstiden
> (som iøvrigt er et vidt begreb i denne forbindelse)?

Umiddelbart kan jeg ikke se, hvorfor du *ikke* skal betale: Du har
uretmæssigt brugt bilen og du har efter skadens indtræden også indvilget i
at betale for denne.

> [...]
> overfor mig personligt, jvf. reglerne om firmabil (hvis det altså hører
> under denne kategori når man er buschauffør)?

Der kan blive nok skatte og afgiftsmæssige problemer. Det gælder både dig og
din arbejdsgiver.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henrik J.

Dato : 10-09-02 02:48

> [...]

> Umiddelbart kan jeg ikke se, hvorfor du *ikke* skal betale: Du har
> uretmæssigt brugt bilen og du har efter skadens indtræden også indvilget i

Synes ikke helt det besvarer mit spørgsmål som er: Kan han med loven i
hånden KRÆVE, at jeg betaler? Vi snakker altså om et køretøj indregistreret
til erhvervsmæssig befordring (firmabil), ikke et privat køretøj. Desuden
har jeg ikke skriftligt indvilliget i at betale den PÅGÆLDENE skade, kun en
skade...

Kan du eller andre uddybe dette?
Ellers tak for dit svar.

Mvh Henrik.

Fra : Peter G C

Dato : 10-09-02 07:33

"Henrik J." <not@realmailadress.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> har jeg ikke skriftligt indvilliget i at betale den PÅGÆLDENE skade, kun

Om det er skriftligt eller ej betyder ikke det store.

Du har forårsaget skaden, hvorfor du hæfter. Så spørgsmålet er: kan du med
loven i hånden kræve, at du ikke betaler? Det mener jeg, at man kan svare
nej til.

[klip]

> Kan du eller andre uddybe dette?

Du kan blive anset for at have en firmabil med de skattemæssige konsekvenser
det har. Ejeren kan få nogle momsproblemer. Det er vist lige det, jeg kan
huske.

> Ellers tak for dit svar.

Velbekomme.

/Peter