hvad er odds for at lejerne overlever ????
Fra : Frank J. Andersen

Dato : 04-09-02 22:16

................LORT..............

på vej på arbejde til morgen mistede min gl. T250 pludselig kræfterne
undervejs på motorvejen. Jeg trillede stille den resterende km til
nærmeste frakørsel for at se på misæren - under fromodning om at
bagageelastikken var trukket rundt i kæde/hjul eller sådan noget...

Men nej - der var ikke mere 2T-olie i den separate smøring...
......Og så er det man akut mangler en mur og banke hovedet ind i (til
det bløder) - for her er der for en gangs skyld kun en at gi' skylden

Nå'm til sagen - hjem med dyret og skille ad - først retablere smøring
(prime slanger osv. osv) - olie i benzinen, samt et skvæt i
cylindrene, massere grundigt med kickstarteren (ingen unormale lyde
eller modstand da olien er fordelt) - og SÅ starte for at høre hvor
slemt det er..

Og så 'ringer' den på den ene cylinder... Skulle vist være 'normalt'
for en 2T med knækket stempelring (?) Tilsyneladende ikke andre
hørbare mislyde.

.....skilt cylindre ad - og venstre er ret medtaget (knækket
stempelring sidder mast fast i stemplet, lidt metalspån mellem
ringene, kraftige slidspor på stempel og cylindervæg v. portene og
over) - mens højre er uden spor overhovedet... hmm

Stempel og cylinder er afleveret til rep (opboring, nyt stempel -
groudet i mindst en uge), men det store spørgsmål er:

....olien smører de to yderste krumtaplejer (og forbrændes
efterfølgende med benzinen)... Hvad er odds for at de ikke har taget
skade ??? (...eller sagt på anden måde - er det muligt at være så
uforskammet heldig at et stempel og en opboring er det eneste der er
nødvendigt.... ??)

Der er naturligvis ingen af jer andre der nogensinde har lavet en
lignende tåbelighed ..... men spørgsmålet er: kan jeg køre igen
uden at skille motoren helt for eftersyn af krumtap lejer ?

.... og jeg lover ALDRIG at glemme olien igen - på ære - hvis jeg altså
husker det............ - men det gør jeg - tror jeg.............

ØVØVØVØVØVØVØVØVØVØV

Frank J. Andersen, DMCN#485
Suzuki T250R fra 1972

Fra : Preuthun

Dato : 04-09-02 22:48

Hej Frank.
Jeg mener der er gode chancer for at dine lejer overlever.
Jeg tror, at det du har oplevet var, at et stempel var ved at sætte sig pga.
for stor friktionsvarme.
Hovedlejerne er meget hårdføre og, sandsynligvis i forvejen noget slidte, så
de kan tåle en del overophedning før de står af. Jeg har selv studeret en
del havarerede GT380'er motorer, der med stor sandsynlighed er havarede som
følge af manglende 2T smøring. Dér var hovedlejerne stadig fine overalt. Jeg
synes du også skulle rette opmærksomheden mod plejlstangslejerne, specielt
det store, og checke om de(t) virker brændt. Det oplevede jeg som den anden
funktion der står af efter stemplet der sætter sig.
Jeg håber din motor overlever og du nøjes med forskrækkelsen.

Venlig hilsen
Jan Preuthun

Fra : RpR

Dato : 04-09-02 23:02

> [...]

> funktion der står af efter stemplet der sætter sig.
> Jeg håber din motor overlever og du nøjes med forskrækkelsen.

Det du beskriver synes jeg så er ret generelt for 2-taktere. Sættere og
bundlejet i plejlen.

Men en anden ting: hvordan kan man glemme at fylde olie på? Der er vel en
advarselslampe på geden? (nu kender jeg ikke modellen, men lur mig om
ikke..)

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine

Fra : Frank J. Andersen

Dato : 05-09-02 06:52

>Men en anden ting: hvordan kan man glemme at fylde olie på? Der er vel en
>advarselslampe på geden? (nu kender jeg ikke modellen, men lur mig om
>ikke..)

Nej - ingen lamper - kun et lille 'koøje' nederst på olietanken så man
kan se at man er nået til sidtse trediedel... Så man skal selv huske
at se efter!

Frank J. Andersen, DMCN#485
Suzuki T250R fra 1972

Fra : Benz...

Dato : 05-09-02 08:47

Ja det havde jo aldrig sket hvis ikke han havde sparet og købt sig en sur
2t.
Næ 4t.!!! Så slipper man for det pis.
Men ja i har ret en knallert kan da også være sjov at køre på! :o}

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-09-02 09:37

Benz... wrote:
> Ja det havde jo aldrig sket hvis ikke han havde sparet og købt sig en sur
> 2t.
> Næ 4t.!!! Så slipper man for det pis.
> Men ja i har ret en knallert kan da også være sjov at køre på! :o}

Til gengæld kan det godt blive voldsomt meget dyrere når en
4t går defekt? ;)

--
Hans Joergensen, http://www.nathue.dk
Photo-gallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Hekto

Dato : 05-09-02 09:55

In article <0_Dd9.13698$ZE1.287437@news1.nokia.com>, jezzuz@yahoo.com
says...
> Ja det havde jo aldrig sket hvis ikke han havde sparet og købt sig en sur
> 2t.
> Næ 4t.!!! Så slipper man for det pis.
> Men ja i har ret en knallert kan da også være sjov at køre på! :o}

NåååååH! Og 4-takterne har ikke problemer med smøring af knaster,
raslende knastkæder, knastskædetrammere der gå i stykker, højt
olieforbrug o.s.v. o.s.v.
På en 2-takter, med vandret deleligt motorhus, er en hovedreparation
hurtigt klaret, og til en rimelig udgift.

'Legetøjs-værdien' af en let 2-T'er med mange hypper, er større end for
en stor, tung, 4-cyl., doven, 4-takter, også selv om den kører ca.
dobbelt så lang imellem hovedreparationerne.
--
Brian/Hekto

LS650 m. one-in-one

Fra : Benz...

Dato : 05-09-02 10:47

Ja fortæld det til valentino og hans crew!
Ja en trabant er da også en slags bil.
Måske!?
Ps: Desuden regner jeg ikke med at ha min motorcykel længe nok til at skulle
blive nødtil at skille den af. Men selvfølgelig hvis man køber en vetaran
kan det da også blive nødvendigt!
Hvor mange gange har du da blevet nødsaget til at skille din suzer ad???

Fra : Hekto

Dato : 05-09-02 16:50

In article <ZJFd9.13720$ZE1.288024@news1.nokia.com>, jezzuz@yahoo.com
says...
> [...]
> kan det da også blive nødvendigt!
> Hvor mange gange har du da blevet nødsaget til at skille din suzer ad???

Efter at den nu har tjent mig trofast igennem snart 5 måneder, og har
tilbagelagt langt over 2000 km; men endnu ikke 2100 km, må jeg beskæmmet
indrømme, at jeg har skiftet olie og oliefilter!
Hva' sagde jeg??? 4-taktere er noget l...!

--

/Brian/Hekto
hekto@hekto[remove].dk

Fra : Benz...

Dato : 06-09-02 09:39

> [...]
>
> /Brian/Hekto
> hekto@hekto[remove].dk
> LS650 m. one-in-one exhaust! - Peugeot SF100(Kan købes/byttes!) - ?????

Hmm... Og du tror måske at det er sådan med alle 4t...??? detr kunne også
være at du har været uheldig... Var den ny da du købte den???
Fordi hvis den var ny ville jeg da også skifte olie tideligt måske ikke så
tideligt, det afhænger af cyklen...
Og så kan jeg altsår ikke forstå hvordan fanden du kan få 4t til at være
mere sløve end 2t.... Tungere måske men sløvere... Det er nok den største
løgn...

Benz...

Ps: Jeg kender 2 som har LS650 og har ikke hørt nogen klager... Kun Ros...

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 06-09-02 14:36

Benz... wrote ...

> Og så kan jeg altsår ikke forstå hvordan fanden
> du kan få 4t til at være mere sløve end 2t....
> Tungere måske men sløvere... Det er nok den største
> løgn...

Jamen det kan du jo spørge Valentino (og hans crew) om.

De vil sikkert fortælle dig noget i retningen af at der skal en ~1000cc
4T'er til at banke en 500cc 2T.

Så pr. cc er 2T sådan cirka dobbelt så effektivt (og dermed hurtigt)
end 4T.
At 4T så har andre umiddelbare fordele er en anden sag, men
effektivitet pr. cc er ikke en af dem.

--
Mikkel

Fra : Armand

Dato : 06-09-02 20:48

Benz... <jezzuz@yahoo.com> skrev i en
> [...]
> 2t.
> Næ 4t.!!! Så slipper man for det pis.
> Men ja i har ret en knallert kan da også være sjov at køre på! :o}

En meget(!) nær ven til mig har da ellers præsteret at køre en
fir-tagger tør for olie - Og så endda en sekcylindret - Og det klarer
lejerne med garanti ikke (til gengæld er stemplerne rimeligt ligeglade!

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 11-09-02 13:36

Benz... wrote:

> Ja det havde jo aldrig sket hvis ikke han havde sparet og købt sig en sur
> 2t.
> Næ 4t.!!! Så slipper man for det pis.
> Men ja i har ret en knallert kan da også være sjov at køre på! :o}

--------------------------
/| /| | |
||__|| | Please don't |
/ O O\__ feed |
/ \ the trolls |
/ \ \ |
/ _ \ \ ----------------------
/ |\____\ \ ||
/ | | | |\____/ ||
/ \|_|_|/ | __||
/ / \ |____| ||
/ | | /| | --|
| | |// |____ --|
* _ | |_|_|_| | \-/
*-- _--\ _ \ // |
/ _ \\ _ // | /
* / \_ /- | - | |
* ___ c_c_c_C/ \C_c_c_c____________

--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Claus Rittig

Dato : 04-09-02 22:53

"Frank J. Andersen" <frank.j.a@nameplanet.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> skade ??? (...eller sagt på anden måde - er det muligt at være så
> uforskammet heldig at et stempel og en opboring er det eneste der er

Så heldig kan du sagtens være!
Jeg har lavet samme nummer på en TS185, men jeg kørte 40km uden olie...
Stemplet var naturligvis blevet meget tæt knyttet til ringene og cylinderen
var svært ridset, men ingen lejer tog skade.
Hvis krumtaplejer eller søle har taget skade, kan du mærke det i form af
slør - tjek det. Det er nu ikke ret sandsynligt at hovedlejerne har taget
skade, hvis bare ikke der er kommet metalspåner ned i dem, mest følsom er
sølen og søle-lejet, meeeeen.... Mon ikke det holdt?

Rittig

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-09-02 09:02

Frank J Andersen wrote:
> Men nej - der var ikke mere 2T-olie i den separate smøring...
> .....Og så er det man akut mangler en mur og banke hovedet ind i (til
> det bløder) - for her er der for en gangs skyld kun en at gi' skylden

Av..
Den slags er grimt ...

Din historie fik mig lige til at fylde en liter på Yamaha'en
før jeg kørte hjemmefra idag, selvom jeg havde tænkt mig at
vente til imorgen ...

--
Hans Joergensen, På en go' gammel RD350'er
Photo-gallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Hekto

Dato : 05-09-02 09:19

In article <slrnane3pp.8h9.haj@pesthest.nathue.dk>,
haj@mostlyharmless.telianisse.org says...

> [...]
>
> Din historie fik mig lige til at fylde en liter på Yamaha'en
> før jeg kørte hjemmefra idag, selvom jeg havde tænkt mig at

Hvorfor tror du, at der var en lille 'reservedunk' under sædet??? ,-)

Første gang jeg så lampen lyse, kørte jeg vel 4-5 km hen til en tank, og
da jeg lettede låget på beholderen, var jeg ved at gå i chock! Der var
ca. en spiseskefuld tilbage!!!!!!! =

Håber der var nogle stumper imellem du kunne bruge, om ikke andet så
Haynes-manualen! Den er glimrende senge-læsning!
--
Brian/Hekto

LS650 m. one-in-one

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-09-02 09:36

Hekto wrote:
> Hvorfor tror du, at der var en lille 'reservedunk' under sædet??? ,-)

Den fyldte jeg også lige op, min kammerat den var blevet
opbevaret hos/udlånt til mens jeg var på ferie havde brugt
reservedunken.. ;)

> [...]
> Håber der var nogle stumper imellem du kunne bruge, om ikke andet så
> Haynes-manualen! Den er glimrende senge-læsning!

hehehe, jeg læste den faktisk igår, i sengen .. eller, noget
af den om ikke andet ...

Skal jo forberede mig lidt på hvad jeg skal lave til
vinter.. det bliver nu nok mest noget med lidt
plet-larkering af lidt små lak-skader.. og så overvejer jeg
jo det her med et sæt sjovere potter.. og evt. en sæt
glasfiber reedventiler mens jeg er igang (Det er vist bedst
at skifte bladene, før de knækker pga. træthed).

Fra : Hekto

Dato : 05-09-02 09:48

In article <slrnane5pb.8h9.haj@pesthest.nathue.dk>,
haj@mostlyharmless.telianisse.org says...
> Den fyldte jeg også lige op, min kammerat den var blevet
> opbevaret hos/udlånt til mens jeg var på ferie havde brugt
> reservedunken.. ;)
Tro mig! Man sidder uroligt i sædet, når den lampe lyser uventet! Lidt
ræs på motorvejen, og bunden af beholderen kommer jagende, opad!

> hehehe, jeg læste den faktisk igår, i sengen .. eller, noget
> af den om ikke andet ...
*LOL*

> [...]
> glasfiber reedventiler mens jeg er igang (Det er vist bedst
> at skifte bladene, før de knækker pga. træthed).

Skulle jeg foreslå noget, så ville det være kulfiber membraner. De blæser
lige ud igen, hvis det går galt, og de er 'blødere' så man må forvente at
få et bedre træk ved lave omdrejninger.

Derudover kunne man overveje at sætte en 'boost-bottle' på!
Det er en beholder der er forbundet til indsugningen, og som også giver
lidt ved lave omdrejninger under accelleration. Udligningsrøret imellem
de to kaburatorer kan erstattes direkte med denne 'indretning'. Et eller
andet sted på nettet er der en beskrivelse af hvordan. det må være muligt
at søge på det, eller via et link på www.rd350lc.de

--
Brian/Hekto

LS650 m. one-in-one

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-09-02 15:05

Hekto wrote:
> Skulle jeg foreslå noget, så ville det være kulfiber membraner. De blæser
> lige ud igen, hvis det går galt, og de er 'blødere' så man må forvente at
> få et bedre træk ved lave omdrejninger.

Glasfiber er også blødere end de orginale afaik.. men
kulfiber er da også en mulighed.. :)

> [...]
> andet sted på nettet er der en beskrivelse af hvordan. det må være muligt

Den har jeg også overvejet .. jeg mener det var på
www.2stroke.cc jeg læste det..

Fra : Hekto

Dato : 05-09-02 16:51

In article <slrnanep2i.8h9.haj@pesthest.nathue.dk>,
haj@mostlyharmless.telianisse.org says...

> Glasfiber er også blødere end de orginale afaik.. men
> kulfiber er da også en mulighed.. :)

> Den har jeg også overvejet .. jeg mener det var på
> www.2stroke.cc jeg læste det..

Det var ikke den URL; men det ligner til forveksling.

Fra : RpR

Dato : 05-09-02 20:08

> Det var ikke den URL; men det ligner til forveksling.

Til det med flaskerne sat til indsugningen.
Hovedformålet er at have gasblandingen klar efter en hård nedbremsning og så
spontan gasgivning umiddelbart bagefter.
Mine erfaringer er ikke store med dem, men de har da givet roligere tomgang
på de maskiner jeg har monteret dem på (50cc, 70cc og den 125cc Mito jeg
ejede en overgang), men ydelsesforskellen er nu tvivlsom synes jeg. Måske
kan den måles, men kan den mærkes?

Der findes også en utal af fabrikanter der laver dem. Dem jeg har erfaring
med er Malossi's og Betella's, hvor Malossi'en er lavet helt af gummi og
vibrerer lystigt når man giver gas, ser komisk ud =)
Betella'en er af metal. Ydelsesmæssigt kunne jeg ingen forskel mærke på dem,
men Betella'en ser mere smart ud hvis man placerer den et sted hvor den skal
ses.

Fra : Henning

Dato : 06-09-02 11:18

> Til det med flaskerne sat til indsugningen.
> Hovedformålet er at have gasblandingen klar efter en hård nedbremsning og så
> spontan gasgivning umiddelbart bagefter.

Njaeh, ikke helt. Flasken ændrer resonansen i indsugningen, så den også passer ved lave omdrejninger. Prøv at slå op 'helmholz resonator'. Forbehold for stavning, hvis du ikke finder noget så start med Buell, deres luftfiltre var bygget efter samme princip.

> [...]
> ejede en overgang), men ydelsesforskellen er nu tvivlsom synes jeg. Måske

I princippet skulle flasken ikke påvirke topeffekten, men kun forbedre fyldningen ved lavere omdrejninger. Og som med totakterens udstødning er afpasningen til den enkelte motor vigtig.

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : RpR

Dato : 06-09-02 14:33

> [...]
for stavning, hvis du ikke finder noget så start med Buell, deres luftfiltre

Sjovt, ellers sådan Motoline har forklaret det til mig, og det bliver da
brugt på f.eks Scooter Cup hvor motorer jo grundet variomatic'en snurer
meget højt hele tiden.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-09-02 15:03

RpR wrote:
> Sjovt, ellers sådan Motoline har forklaret det til mig, og det bliver da
> brugt på f.eks Scooter Cup hvor motorer jo grundet variomatic'en snurer
> meget højt hele tiden.

Det er jo så bare et spørgsmål om at regne "flasken" ud så
den passer til højere omdrejninger...

--
Hans Joergensen, RD350 '85
Photo-gallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Rune Soegaard Larsen

Dato : 06-09-02 15:07

Henning wrote:

> [...]
> Forbehold for stavning, hvis du ikke finder noget så start med Buell,
> deres luftfiltre var bygget efter samme princip.

Lige præcis!
en del luftfilter-kasser er endda opbygget på en tilsvarende måde, hvor der
er en "indsugningssnorkel" indtil selve kammeret i airboxen. Det har en
tilsvarende virkning, ved bestemte omdrejningstal at give en bedre effekt.

Elektronik-folket vil genkende en kapacitet og en modstand og dermed et
filter alá udglatning af spændingsforsyning.

> I princippet skulle flasken ikke påvirke topeffekten, men kun forbedre
> fyldningen ved lavere omdrejninger. Og som med totakterens udstødning er
> afpasningen til den enkelte motor vigtig.

Det kan beregnes præcis hvilket omdrejninstal at en boost-bottle er mest
effektiv.
Hvis boost-bottle ikke giver noget på google, så før YEIS - Yamaha Energy
Induction System.

/Rune