Menu, css/tables ...hvad gør jeg
Fra : PlaZid

Dato : 04-09-02 22:35

Hejsa
Jeg er ved at lave en side, hvor jeg har en menu midt på skærmen.
når jeg positionerer menuknapperne med css, så kan jeg få siden til at se
perfekt ud på min computer/med den opløsning jeg kører med.

hvis man har en anden opløsning, eller formindsker vinduet, flytter menuen
sig...... er der en eller anden, der har en ide til hvad jeg skal gøre for
at komme udover dette problem.

bliver jeg nødt til at lave det med tables ?? (og i så fald, hvordan får jeg
det bedste resultat)

siden ligger på www.etrix.dk/site

jeg kører med en opløsning på 1024x768

på forhånd tak !!

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-09-02 23:28

Wed, 4 Sep 2002 23:34:32 +0200, skrev "PlaZid"
<Plaziddk@hotmail.com>:

>bliver jeg nødt til at lave det med tables ?? (og i så fald, hvordan får jeg
>det bedste resultat)

Det vil være langt det nemmeste, smid indholdet ind i en
centreret tabel.

PS. Hvorfor må folk, der kører med 800*600 og mindre ikke få lov
til at se hele siden?

Fra : Chrisser

Dato : 05-09-02 07:16

> PS. Hvorfor må folk, der kører med 800*600 og mindre ikke få lov
> til at se hele siden?
> --
- ja det vil jeg også sige, især hvis du vil skabe beviser på din kunnen.
Min skærm er også sat til 1024x768,
MEN jeg kender rigtig mange der foretrækker en lavere opløsning, det ville
være et negativt signal at sende at du udelukker disse mennesker hvis du
selv skulle vælge.....

Chrisser

Fra : Hamzel

Dato : 05-09-02 08:11

> Min skærm er også sat til 1024x768,
> MEN jeg kender rigtig mange der foretrækker en lavere opløsning..

Jeg bøvler lidt med det samme. I 1024x768 ser min side ud som jeg vil ha'
den, men i 800x600 er det noget skrammel. Jeg har bare ingen ide om hvordan
man laver siden skalér-bar.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Hintzmann

Dato : 05-09-02 08:52

"Hamzel" <lagoni@private.dk> wrote in message

> Jeg bøvler lidt med det samme. I 1024x768 ser min side ud som jeg vil ha'
> den, men i 800x600 er det noget skrammel. Jeg har bare ingen ide om
hvordan
> man laver siden skalér-bar.

For at lave en side der er skalér-bar, skal man først droppe ideen om at den
skal være pixel-perfekt.

Du skal starte med at angiv enten ingen størrelse på fonte eller en relativ
størrelse (em, %, small/large). Dette punkt kan diskuteres til
uendeligheder. Men mine bedste erfaringer er em.

Dernæst skal du Du positionere din elementer relativt, samt give dem en
relativ width og height.

Hintzmann

Fra : PlaZid

Dato : 05-09-02 09:40

<snip>
"PS. Hvorfor må folk, der kører med 800*600 og mindre ikke få lov
til at se hele siden?"</snip>

Det er jo netop også det man skal kunne........

<snip>
Du skal starte med at angiv enten ingen størrelse på fonte eller en relativ
størrelse (em, %, small/large). Dette punkt kan diskuteres til
uendeligheder. Men mine bedste erfaringer er em.</snip>

Det der "em" kender jeg ikke......noget jeg kan få forklaret ??

Fra : Hintzmann

Dato : 05-09-02 10:17

"PlaZid" <Plaziddk@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> uendeligheder. Men mine bedste erfaringer er em.</snip>
>
> Det der "em" kender jeg ikke......noget jeg kan få forklaret ??

http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/syndata.html#length-units

<cite>
The 'em' unit is equal to the computed value of the 'font-size' property of
the element on which it is used. The exception is when 'em' occurs in the
value of the 'font-size' property itself, in which case it refers to the
font size of the parent element. It may be used for vertical or horizontal
measurement. (This unit is also sometimes called the quad-width in
typographic texts.)
</cite>

Hintzmann

Fra : Hamzel

Dato : 06-09-02 08:02

> [...]
> font size of the parent element. It may be used for vertical or horizontal
> measurement. (This unit is also sometimes called the quad-width in

Det ser interessant ud med "em", men mit problem opstår ift. billeder/grafik.
Jeg har en top-frame som ser gofin ud i 1024x768, men i 800x600 er der ikke
plads.

Nogen ideer?

Med Venlig Hilsen
Hamzel

Fra : Chrisser

Dato : 06-09-02 08:17

"Hamzel" <lagoni@private.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
billeder/grafik.
> Jeg har en top-frame som ser gofin ud i 1024x768, men i 800x600 er der

Hvad indeholder din topframe ???

MVH
Chrisser

Fra : Hamzel

Dato : 06-09-02 08:33

> Hvad indeholder din topframe ???
>
> MVH
> Chrisser

Det er sgu en ren fornøjelse at være med i dette forum!
Nå.. min topframe (og hvad deraf følger) kan ses på www.lagoni.info. Jeg
har til at begynde med lavet et par små jpg'er i Photoshop, men på sigt vil
jeg nok bruge en mere tjekket menu-dimsting. Men uanset hvad, så vil der jo
skulle være noget grafik alle mulig vegne.

Fra : Chrisser

Dato : 06-09-02 08:48

"Hamzel" <kenneth@lagoni.info> skrev i en meddelelse

> [...]
jo
> skulle være noget grafik alle mulig vegne.

- er det for sjov at du har disablet højreklik, eller har du en meget god
grund ???
jeg kan jo ikke se dine koder....
nå, men det du skal gøre er at angive størrelser på tabeller/billeder/grafik
i procent i stedet for pixels ( i dette tilfælde ihvertfald 100% bredde på
image og en eventuel tabel )
På denne måde bliver dine størrelser relative i forhold til browservinduets
størrelse !

MVH
Chrisser

Fra : Hamzel

Dato : 06-09-02 08:56

> - er det for sjov at du har disablet højreklik, eller har du en meget god
> grund ???
> jeg kan jo ikke se dine koder....

Ja, det er ren skæg og ballade. Koderne kan jo altid ses vha. menulinien,
"vis/kilde" (MS), "Ctrl+u" (NS).

> [...]
> image og en eventuel tabel )
> På denne måde bliver dine størrelser relative i forhold til browservinduets

Jeg kigger lige på det igen når jeg vender hjemad! Lige nu sidder jeg jo på
jobbet (g).
Foreløbig tak for hjælpen!

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-09-02 13:11

Fri, 6 Sep 2002 07:55:54 +0000 (UTC), skrev Hamzel
<kenneth@lagoni.info>:

>Ja, det er ren skæg og ballade.

Og du fjerner en masse gode funktioner, som findes i højreklik.

Er meget irriterende.

Fra : Chrisser

Dato : 06-09-02 13:11

> Ja, det er ren skæg og ballade. Koderne kan jo altid ses vha. menulinien,
> "vis/kilde" (MS), "Ctrl+u" (NS).

- de koder jeg ville se var ikke dem til framesettet, men dem til topframe

God weekend
Chrisser

Fra : Hamzel

Dato : 09-09-02 08:41

Hej med jer og go' mandag morgen

Jeg fik lidt tid i weekenden til at rode med min højrekliks-menu.
Jeg er ikke helt tilfreds, men alting starter jo et sted. Men f.eks. kan jeg
ikke få frem- og tilbage-knapperne til at virke.
Det er heller ikke lykkedes mig at lave links i højrekliksmenuen til de
forskellige sider på sitet.

Dog har jeg fjernet en masse jpg'er i top-framen, så nu burde den også kunne
ses i de fleste opløsninger.

Jeg har tænkt på, at zoom-funktionerne burde ligge som et component på alle
siderne, så det kan være til glæde for alle, og ikke kun de der har ms5.5.
Der tales jo meget om brugervenlighed overfor synshæmmede, så det var da
egentlig oplagt.

Håber i gider kigge ind på www.lagoni.info og gi' et besyv, og iøvrigt tak for
al den hjælp jeg allerede har modtaget!

Med Venlig Hilsen